De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Regionale raadsinformatiebijeenkomsten Veilig Thuis en Crisis Interventie Team Oud-Beijerland, 15 februari 2017 Dordrecht, 22 februari 2017.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Regionale raadsinformatiebijeenkomsten Veilig Thuis en Crisis Interventie Team Oud-Beijerland, 15 februari 2017 Dordrecht, 22 februari 2017."— Transcript van de presentatie:

1 Regionale raadsinformatiebijeenkomsten Veilig Thuis en Crisis Interventie Team
Oud-Beijerland, 15 februari 2017 Dordrecht, 22 februari 2017

2 Agenda Welkom en opening namens Dagelijks Bestuur DG&J Presentatie:
Rik van der Linden, regionaal portefeuillehouder Veilig Thuis Jolanda de Witte, regionaal portefeuillehouder jeugdhulp Presentatie: oplossing capaciteitsproblemen Veilig Thuis en Crisis Interventie Team; positionering Veilig Thuis. Ruimte voor verduidelijkende vragen In gesprek met regionaal portefeuillehouders en vertegenwoordiger(s) Veilig Thuis Afsluiting Tekst

3 Deel 1: oplossing capaciteitsproblemen
We willen een veilig thuis, ook voor kinderen en volwassenen die te maken hebben met kindermishandeling en huiselijk geweld. En we willen dat mensen in acute crisissituaties snel worden geholpen.

4 Capaciteitsprobleem Veilig Thuis
Per budget verminderd met 39% Voor transformatie (overdracht naar lokale teams) is extra inzet nodig Aantal meldingen is fors gestegen (+23% t.o.v. 2015) Inspectie stelt nieuwe eisen (vertrouwensarts en gedragswetenschapper) Als gevolg hiervan zijn in 2016 wachtlijsten ontstaan. Wachtlijsten zijn dankzij extra subsidie eind 2016 opgelost. Tekst

5 Capaciteitsprobleem CIT
Subsidie niet kostendekkend voor kerntaken CIT voert aanvullende werkzaamheden uit bij uitblijven samenwerkingsafspraken met partners (o.a. niet kunnen afschalen binnen 24 uur na stabilisatie) Capaciteitsprobleem 2016 opgelost dankzij extra subsidie. Onafhankelijk projectleider maakt, samen met partners, plan voor regionale crisisdienst (met stip op horizon: jaar) vanaf 1 juli 2017. Tekst

6 Oplossen capaciteitsproblemen
Verschil tussen subsidieaanvragen en beschikbare middelen voor jeugd-deel: 1,7 miljoen euro (totale aanvraag jeugd: 4,2 miljoen euro Veilig Thuis en 0,8 miljoen euro CIT = 5 miljoen euro) Niet dekken uit regionaal jeugdhulpbudget om druk niet verder te vergroten (o.a. cliëntenstops) Oplossing: extra financiële bijdrage van 17 gemeenten Zienswijzeprocedure begrotingswijziging (informatiebrief en zienswijzebrief volgen) Let op: mogelijk ook nog extra financiële bijdrage voor volwassenen-deel Veilig Thuis (subsidieaanvragen DG&J bij centrumgemeenten zijn nog in behandeling) (totale aanvraag volwassenen: 1,2 miljoen euro) Tekst

7 Deel 2: Positionering Veilig Thuis

8 Wmo Jeugdwet Samenwerkingsorganisatie Veilig Thuis Tekst Financiering
Verantwoordelijkheid inrichten, in stand houden en uitvoeren Veilig Thuis is gedelegeerd aan Algemeen Bestuur DG&J

9 Positioneringsbesluit Algemeen Bestuur: INHOUD
Veilig Thuis positioneren voor volgende inhoudelijke taken: Wettelijke AMHK-taken Monitoring en expertisefunctie Uitvoering Wet Tijdelijk Huisverbod Meldpunt Zorg & Overlast (Z&O) / taken openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ) blijft bij DG&J: 30% overlap (kinderen), 70% niet Geen wettelijke informatiebevoegdheid zoals AMHK; vereist gescheiden registratie Lokale teams in ontwikkeling; mogelijk gevolgen voor inrichting Z&O / OGGZ Tekst

10 Positioneringsbesluit Algemeen Bestuur: POSITIONERINGSVARIANT
Veilig Thuis publiek positioneren onder GR DG&J: Informatiebevoegdheid grijpt diep in, in persoonlijke levenssfeer van mensen. Onderzoeken van meldingen vereist zorgvuldigheid en onafhankelijkheid Samenhang transformatieopgaven Veilig Thuis en lokale teams (op- en afschalen); beide opgaven zijn verantwoordelijkheid van gemeenten Gemeenschappelijke regeling biedt meeste mogelijkheden voor direct sturen Tekst

11 Vervolg Verschijningsvorm later bepalen: afdeling DG&J
apart organisatieonderdeel gemeenschappelijk regeling stichting onder gemeenschappelijke regeling Verschijningsvorm bepalen o.b.v. nadere uitwerking Als verschijningsvorm aanleiding is voor aanpassen tekst gemeenschappelijke regeling, worden 17 gemeenteraden gevraagd om zienswijze Tekst

12 Verduidelijkende vragen?

13 In gesprek Tekst

14 Afsluiting Vervolg: Informatiebrief en zienswijzebrief Dagelijks Bestuur ontvangt u via uw college. Zienswijzeprocedure begrotingswijziging 8 weken termijn. Daarna bespreking in Algemeen Bestuur en vaststelling begrotingswijziging. U wordt geïnformeerd door uw college. Als positionering leidt tot aanpassing gemeenschappelijke regeling, dan ook daarvoor zienswijzeprocedure. Tekst


Download ppt "Regionale raadsinformatiebijeenkomsten Veilig Thuis en Crisis Interventie Team Oud-Beijerland, 15 februari 2017 Dordrecht, 22 februari 2017."

Verwante presentaties


Ads door Google