PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
De relatie tussen logistiek en veiligheid
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Omgaan met goed gedrag / pbs
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Leefstijl bij de HZW De aanleiding; waarom Leefstijl? Ontwikkelen sociale vaardigheden Aansluiten bij de doelgroep Eenduidig optreden Regels.
Betrokkenheid op de werkvloer
Welkom bij onze PBS reis
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
PBS bij START.Deltion.
SWPBS Voorlichting SWV Zuid-Kennemerland
Aanpak problematisch gedrag
Themadag Persoon & Beroep jaar 2
OGW op de Firtel.
VERSTERK WAT WERKT.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Groepsdynamica.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Praktijkervaring en reflectie

Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Ouderraad 7 december.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
(of belonen of bekrachtigen)
De vijf rollen van de leraar
Creatief Ketengericht Ondernemen
LOB zeven stappen naar succes
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
JRK Netwerk AANDACHT voor WERKEN.
LOB 13. Goede en slechte ervaringen
Behavior Based Safety Warehousing
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
SWPBS activiteit Week 1 Les in goed gedrag in de gang geven en goed gedrag in de gang belonen met kaartjes (schoolbreed)
Naam school Datum Logo van de school
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Inspelen op innovaties
Team charter Instrument.
Goed gedrag kun je leren! SW PBS: Positive Behavior Support
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Overzicht gedragingen per competentie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018

Programma Context voor het starten van PBS Wat is Positief Behavior Support (PBS) De waarden voor het B&A college Hoe ga je als college hiermee aan de slag? Wat betekent dit voor jou en je collega’s in het gebouw?

Reden start PBS Moeilijk gedrag in het gebouw en in de klas is toegenomen Bepaalde situaties worden als onveilig ervaren door docenten en studenten Het gebouw voelt als onveilig Korte spanningsboog bij studenten

Wat is PBS - Positief pedagogisch handelen Aandacht voor wat goed gaat. Aandacht geven aan degenen die WEL doen wat verwacht wordt Positieve taal gebruiken Persoonlijke aandacht: Iedereen wil gezien worden Het effect van positieve feedback! https://www.youtube.com/watch?v=kO1kgl0p-Hw

Vijf kern elementen van PBS School breed Gedeelde waarden Positieve en duidelijke benadering Besluiten op data, incidenten en verzuim Samenwerking

Vijf kernprincipes Ontwikkel duidelijke gedragsverwachtingen Communiceer en onderwijs je verwachtingen Herken en bekrachtig gewenst gedrag Minimaliseer de aandacht voor ongewenst gedrag Wees duidelijk en consequent met de gevolgen

Hoe gekomen tot gedeelde waarden voor dit college Binnen de teams en ondersteunend personeel bespreken wat wij belangrijk vinden Tijdens de lessen bespreken met studenten wat zij belangrijk vinden Met de studentenraad bespreken wat studenten belangrijk vinden Uiteindelijk besluiten welke waarden wij adopteren

Welke waarden gelden voor het B&A college Veiligheid Verantwoordelijkheid Vertrouwen Respect

Belonen van gewenst gedrag De mooiste beloning is een oprecht compliment….en soms…is een concrete beloning een effectief hulpmiddel.

Doel van Schoolwide PBS Een veilige omgeving scheppen die: -student – en docentvriendelijk is en bevordert dat student zich sociaal gedragen en zo goed mogelijk presteren.

Verkoop een student Neem een student in gedachten Beschrijf alle negatieve gedachten op van deze student – wat maakt dat deze student een “irritante student”? Laat iedereen benoemen wat je hebt opgeschreven Ga nu deze student verkopen. Je moet de waarheid opschrijven. Hoe verkoop jij deze student. Kijk wat deze student wel goed kan. Laat iedereen dit benoemen – welke groep weet dit het beste te omschrijven

Wat betekent het voor jou en je team Gezamenlijke waarden bespreken en uitdragen Gedragsverwachtingen aanleren en handhaven PBS groot bijwonen en colleges volgen Deze inhoud delen met je team en de kennis uitdragen Omdenken van problemen in waar mogelijkheden liggen Afspraken maken wie waar naar toe gaat en hoe de kennis gedeeld wordt

Oefening Heldere gedragsverwachtingen Formuleer eens voor jezelf: Wat zijn de situaties die bij u op school veel gedoe opleveren Waar zijn incidenten? Waar voelen mensen niet prettig? Waar wordt veel over gepraat/ geklaagd ………...

Bedankt en fijne dag verder!