Wat moet je met zo’n BOEK?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Advertisements

Ik ben Mo.
Lifestyle-bladen voor de vrouw
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Beste verkochte boek aller tijden?
Annie M.G. Schmidt.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Schrijven in passende stijl
Seksualiteit Vanzelfsprekend?.
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
BIER MISBRUIK.
Vrijwilligersbeleid Samen werken aan de toekomst November 2005.
Iedereen zet zich in Tegenprestatie of Maatschappelijke bijdrage.
Het werken met portfolio
Slapen als een roos 25 april 2013
Boekbespreking Bram.
Tweede wereldoorlog.
VOORLEESWEKEN Voorlezen; elke dag een feest!. WAT IS DE REDEN OM VOOR TE LEZEN? Goed voor de ontwikkeling Tijd voor elkaar Verbondenheid Moment van rust.
30 november 2014 Zoetermeer. Gezang 1 ('Enige Gezangen') 5 "Gedenkt en viert, met vee en magen, Den Sabbath, na zesdaagse vlijt: God schiep 't heelal.
GROEP 7 Leon, Dayzer & Soraya. De opdrachtgever Het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport Zij richten zich op: volksgezondheid, overgewicht,
Kaarten op tafel.
Rekenen en wiskunde - Verhoudingen
Magister voor ouders.
Sociale Hygiëne Les 4. Alcohol, Drugs en Gokken BAG Bloed, Alcohol Gehalte Promillages 0,5 = 1cc bloed bevat halve milligram pure alcohol.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
(Ped)agogiek Werkcollege 5
De theorie achter de verhalen
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Welkom en Afkondigingen > ♪8:1,3 ♪283:1,5 ♪25:2,6 ♪8b:2,3,4 ✝GEN1:26-2:3 ♪513 ✝EXO20:8-11 ♪365:2 ✝MAT6:25-34 ♪316:1,4 ♫571 :ref. 2x ♪415.
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
Observeren Les 3.
POP poli Traumatische partus
Consumentengedrag Beslissen
Behoeften van de doelgroep & activiteiten
Klaar voor Goede Vrijdag
Lotgenoten Bijeenkomst 6.
Jong geleerd is oud gedaan
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Hoe Talent herkennen? TALENT TALENT TALENT Waar je echt niet goed in bent? Je stelt activiteiten uit…. Over een grote hobbel…. Dialogen in.
Luisteren en begrijpen
Presentatie Created by Kathy Faelli.
Voorbereiding op mondeling examen deel 1
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
De grondwet Paragraaf 4 politiek.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Efeziërs (3) WELKOM 1.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Vwo 6 – literatuur Week
Johannes (1) WELKOM 1.
Vmbo 2 economie Waarom werken?
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Literatuur les
Begeleiden Les 5.
RÜya Bijeenkomst 4 Ouders.
Kato bruyneels, Lore Driessens
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
blij,boos,bang,verdrietig.
Wist u dat : Het over 23 dagen kerst is?
Title of your presentation
Wet Maatschappelijke Ondersteuning
De schrijver mee op reis
Opvoeden met grenzen Titel van het boek: Opvoeden met grenzen
Jongens en meisjes …verschillende rollen
“Knuffels” hoeveelheden
BIJLAGEN SESSIE 2 TEAM(VEER)KRACHT
Transcript van de presentatie:

Wat moet je met zo’n BOEK? Introductie letterkunde Wat moet je met zo’n BOEK?

INHOUD = SAAI EN SIMPEL

WEL: - WIE IS DE SCHRIJVER? - WAT BEDOELT DE SCHRIJVER? - HOE PAST HET WERK IN ZIJN TIJD? - HOE KIJKEN WIJ ER NU TEGENAAN? - HOE werd en WORDT HET WERK GEWAARDEERD? - In welke literaire traditie staat de tekst? - WAT DOET HET MET JOU ALS LEZER?

JIP EN JANNEKE Annie M.G. Schmidt journaliste bij het Parool jaren zestig: emancipatie vrije opvoeding toen: provocerend jip-en-janneketaal herinneringen

JOKE SMIT - Het Onbehagen bij de vrouw Als haar baby de box ontgroeid is, merkt een vrouw dat zij terechtgekomen is in een natuurramp die - maar dat weet zij nog niet - vier jaar zal duren. Het haar vertrouwde patroon van rechten en plichten verandert plotseling. Haar opvoeding heeft haar geleerd een scheiding te maken tussen werk en ontspanning; nu komt ze in een situatie waarin werk niet langer werk is en rust niet langer rust. ‘Na gedane arbeid is het zoet rusten’, voor haar verliest dit spreekwoord zijn geldigheid. Dingen die zij als normaal beschouwde: een kopje koffie drinken zonder tien maal op te staan, een gesprek voeren met iemand anders, een kranteartikel lezen, blijken ineens een onvoorstelbare luxe te zijn. En ook haar werkreflexen worden verstoord: ze moet al haar bezigheden in mootjes hakken, zij verliest dus de voldoening van het efficiënt zijn. Het resultaat van haar werk wordt onder haar handen afgebroken; zij krijgt dus het gevoel dat haar inspanning vergeefs is. (Als één categorie het ‘vanitas vanitatum’ aan den lijve ervaart, dan zijn het de moeders van kleine kinderen.) In haar jeugd heeft zij geleerd een bepaalde hoeveelheid werk in een bepaalde tijd te verrichten, nu merkt zij dat haar taak zich beperkt tot alert aanwezig zijn en tijdig ingrijpen. Kortom, ze is 's avonds doodmoe zonder dat ze iets concreets gedaan heeft.