Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Informatieavond 22 april 2013
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Didactische werkvormen
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Drieslag functioneel rekenen
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
bekwaamheid op HO-niveau
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014
moderniseren van het curriculum.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Bouwen Wonen Interieur Bas Kessels Koen Jacobs. Bewuste keuze… - Waar ligt de interesse van de leerling? - Wat zijn de kwaliteiten van de leerling? -
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Visie pedagogisch klimaat Door: Wendy, Charlotte, Bram en Thijs.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
KERNTAAK 1.1 NIVEAU 1 ABC ROBINETTE, DINOTRA, WENDY, RANOE EN CEONA.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Evaluatie Cursus.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
De drie niveaus van onderwijs
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Werkwijze telefoon & balie
Loopbaancompetenties
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Visieontwikkeling Les
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Ouders en school samen Maart 2016
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Universitaire Pabo van Amsterdam
Transcript van de presentatie:

Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis Thema 18 Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis

Didactiek aan de basis Onderwijzen (vaardigheid, kennis, inzicht) Het belang van onderwijs

Didactiek algemeen De stappen binnen de didactiek Plannen Uitvoeren Evalueren Verschillende leersituaties, verschillende manieren

Didactische werkvormen Hoofdgroepen van didactische werkvormen Aanleren van vaardigheden Didactische werkvormen in de praktijk

Didactische vaardigheden De juiste sleutelvragen stellen

Pedagogisch klimaat Invloed op pedagogisch klimaat

Verschillende visies op leren en onderwijs Traditionele visies op leren en onderwijs Recente onderwijskundige ontwikkelingen Brede school

Verdieping: Zeven didactische principes Behandelen van de zeven principes