Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Terugblik 2010 – vooruitblik 2011 Vastgoedsociëteit Haaglanden | Kyocera Stadion | 14 april 2011.
Advertisements

Transport en Infrastructuur
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
“Excellente AgriFood regio”. Introductiefilm Uitvoeringsagenda voor ambitie “In 2020 topregio in agrifood: dat is onze ambitie“. Daarom investeren we.
Adviesraad Rover 10 oktober Regio, 1 beleid, 1 doel: Samen de toekomst in! De toekomstgerichte ontwikkeling van het grensoverschrijdend OV in de.
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
GOBIKE Geïntegreerde vervoer & service verlener. TREND Blijvende groei behoefte mobiliteit Duurzame mobiliteit Effectiever gebruik vervoermiddelen.
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Startdia, tekst rechtsonder in beeld geeft aan dat het systeem goed werkt. De volgende dia komt na een druk op de spatiebalk, pijltje naar beneden of pagedown.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
gemaakt door: Patrick en Ben H3B
Innovatie in Twente: nut en noodzaak Lohuis & Derksen CoP 7 december 06.
Wegen in Europa De onderwerpen: Wegennet E-wegen Tolwegen
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
Workshop topsectorenbeleid overheid
Aantrekkelijk OV voor iedereen
Fietsbeleid in Culemborg
Nieuwe uitdagingen nieuwe coalities Woningbouwnetwerk Amsterdam 1 november 2011 Henk Jagersma Directievoorzitter Syntrus Achmea Vastgoed.
MAINPORTSMAINPORTS Een mainport is een scharnierpunt in de passagiers en/of goederenstromen tussen continenten.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Rondetafel bijeenkomst Hergebruik van Overheidsinformatie Ronde tafel 1 april 2010.
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
1 Vervoersprestaties HSL
Vooraf: van - naar.
Rover-symposium 'Krimp' 21 maart 2014 – Den Haag ‘Krimp’ probleem of kans? Manu Lageirse.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Milieu: nu en in de toekomst Milieubalans 2006 Milieuverkenning 6 Beoordeling maatregelenpakket Toekomstagenda Milieu.

Stimuleer het OV voor de ontwikkeling van Lelystad Airport, OMALA en Warande Airport HOV van de toekomst Bestuursovereenkomst infrastructuur Lelystad,
H6 Imperialisme §6.4 De verovering van Afrika Wat moet je weten aan het eind van de les? Hoe de contacten tussen Europa en Afrika voor 1884 waren Waarom.
Presentatie Railforum 14 september 2015 ir H.J.M. Bovenlander Versnelling Benelux 2017 HENK BOVENLANDER Rail Advies.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
Het passagierspotentieel van Luchthaven Twente: de conclusies  Provincie Overijssel:  Bandbreedte van 0.19 tot 5.2 miljoen passagiersbewegingen plausibel.
MVO Qlip: Fietsstimulering
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010.
Jelle Zwart Senior beleidsmedewerker Gemeente Groningen.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Soa * Hiv * Aids in Nederland Marita van de Laar Centrum voor Infectieziekten Epidemiologie.
Agenda Kennistafel ondergrondse infrastructuur t. b. v
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
SYMPOSIUM Vervoer in de buurt
Erasmus Taal- en letterkunde
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Alle OV-bussen binnenkort zero emissie: Lessen van een green deal.
14 november 2017 ISPT Amersfoort
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Plaats hier de titel van de presentatie Hoorzitting 10 maart 2006
BOUWEN AAN ‘DE TREIN BEWEGING’
EFMB April 2018 Hoe Europa bijdraagt aan de sociale inclusie van ouderen in Nederland.
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Groei dossiers/ lokale opleg
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Maatschappelijke kosten
Nieuw OV-netwerk in regio DAV Drechtraad
Trein als substituut voor vliegtuig
Fons Savelberg - ORS critical review 26 november 2018
OV en de Zuidas 4 oktober 2018 Pieter Marijt
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Noordrijn Westfalen, Gelderland en de Eurodelta
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Transcript van de presentatie:

Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development NS International

NS International verbindt Nederland met West-Europa Dagelijks ca. 48.000 stoelen beschikbaar op internationale treinen, met verschillende partners en inzet hogesnelheidstreinen (Thalys, Eurostar, ICE) Groei tussen 2010 - 2018 van 10.000 stoelen per dag Belangrijkste verbindingen: 14x per dag Thalys naar Antwerpen/Brussel, waarvan 10x door naar Parijs en 2x naar Lille. Vanaf april 2019 2x per dag rechtstreeks naar luchthaven Charles de Gaulle en Marne-la- Vallée (Disneyland). 16x per dag Intercity Brussel via o.a. Antwerpen en Luchthaven Zaventem, 12x vanaf Amsterdam CS, 4x Den Haag. 8x per dag ICE International naar o.a. Düsseldorf, Keulen en Frankfurt. 7x per dag Intercity Berlijn naar o.a. Hannover en Berlijn. 2x per dag Eurostar rechtstreeks vanuit London, met overstap in Brussel vanaf Amsterdam / Rotterdam. Tickets vanaf alle Nederlandse treinstations naar ruim 2700 bestemmingen.

Steeds meer reizigers overwegen en kiezen voor de trein Bestemmingen in scope: Brussel, Antwerpen, Parijs, Düsseldorf, Berlijn, Frankfurt, Keulen, Londen.

Het effect van een verbeterd aanbod: Londen

Versus het effect van veel media-aandacht: Berlijn

14 april 2015 Substitutie van korte afstandsvluchten biedt nieuwe kansen voor internationaal treinverkeer Vanuit OV Toekomstbeeld werd reeds een grote groei van internationaal treinverkeer richting voornamelijk het Zuiden verwacht: verdubbeling van de vraag als gevolg van ruimtelijk- demografische ontwikkelingen en verbetering van het aanbod. Additioneel biedt de substitutie van korte- afstandsvluchten (potentieel van 2 - 4 miljoen reizen per jaar) nieuwe kansen voor het internationale treinverkeer richting met name Londen en Duitsland: betere air- rail propositie en verbeterd railaanbod. Bron: OV Toekomstbeeld; KiM; Royal HaskoningDHV; Vakpers

14 april 2015 Grootste uitdagingen in substitutie en het verbeteren van de concurrentiepositie van trein t.o.v. de luchtvaart Altijd dichtbij Altijd betaalbaar Altijd duurzaam Naar het Oosten is het aanbod nog onvoldoende: reistijden te lang en niet genoeg rechtstreekse verbindingen Naar het Westen is de rechtstreekse frequentie naar Londen nog te laag Capaciteit en kwaliteit naar het Zuiden verder vergroten om groei op te vangen De aansluiting tussen spoor- en luchtvaart moet beter; fysiek en qua (klant- )processen. (Perceptie van) prijsverschil tussen vliegtuig en trein is op een aantal trajecten te hoog Hoge infraheffing (vooral in Duitsland en België) en BTW op treinkaartjes leiden tot hoge extern bepaalde kosten. Versterken van concurrentiepositie door kostenverlaging zonder afbreuk aan comfort en kwaliteit. O.a. noodzaak tot harmonisering van spoortechniek in EU. Stimuleren van de keuze voor de trein als duurzaam alternatief voor vliegen op de nationale en Europese agenda Milieukosten per modaliteiten op Amsterdam – Parijs Bron: KPMG (grafiek)

Ook is er nog beeldvorming te overwinnen Gemiddelde ritprijs modaliteiten op Amsterdam – Parijs Gemiddelde ritprijs modaliteiten op Amsterdam – Frankfurt Gemiddelde vertragingstijd modaliteiten op Amsterdam – Frankfurt Bron: KPMG.

Aanbod- ambitie en wat daar voor nodig is (1) Richting Duitsland e.v.: In minder dan vijf uur met de trein van Amsterdam naar Berlijn; Versnelling en uitbreiding van ICE International richting Keulen, Frankfurt; Een betere verbinding van Zuid-Nederland met het Roergebied; Terugkeer nachttrein (NightJet); Nieuwe bestemmingen? Dit vraagt primair: Nieuwe treinen (IC Berlijn en NightJet) Infra-investeringen om de treinen te kunnen rijden en reistijd te verkorten Prioriteit in de Nederlandse en Duitse dienstregeling Mogelijk aanpassing infrakosten t.b.v. nachttrein

Aanbod- ambitie en wat daar voor nodig is (2) Richting Engeland: een directe Eurostar-verbinding naar Londen met op korte termijn een frequentie tot 5x/dag; na 2025 verdere verhoging. Dit vraagt primair: Internationale verdragen rondom paspoortcontrole in Nederland Infracapaciteit rondom Amsterdam (nu & straks) Richting België en Frankrijk: Meer stoelen per dag door Thalys nog vaker ‘dubbel-stel’ te rijden; Omvormen van IC Brussel tot snelle internationale Intercity; Nieuwe bestemmingen? Nieuwe treinen Aanpassing Belgische dienstregeling IC Brussel