Werkgroep Dyslexie-Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond over dyslexie
Advertisements

Passend onderwijs.
WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond Leerlingenzorg.
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Handelingsgericht werken en de IB
Informatieavond 22 april 2013
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
Vergoedingsregeling voor diagnostiek en behandeling van dyslexie
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Zorgstructuur op de Troubadour. 5 niveaus 1 Algemene zorg 2 Extra zorg 3 Speciale zorg na intern onderzoek 4 Speciale zorg na extern onderzoek 5 Bovenschoolse.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
De Protocollen Leesproblemen & dyslexie en het “Leesdossier”
Vergoedingsregeling dyslexie
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Verlengde Instructie Groepen 3.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Basisschool ‘t Heuvelke
Augusta van Oene en Hilda Visser
Informatie-avond groep 4-5
Ontwikkelingsperspectief
Zorgplicht in passend onderwijs
Januari Zorgoverdracht peuterspeelzaal groep 1 t/m 8 Voortgezet Onderwijs overdrachtsformulieren overdrachtsgesprekken onderwijskundig dossier overdrachtsgesprekken.
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Welkom.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
en het leerlingvolgsysteem
SWV Kop van Noord Holland voortgezet onderwijs Bijeenkomst 28 november 2012 Regius College, Schagen.
Onderwijscontinuüm vs. masterplan Rotterdam,
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Preventie en toeleiding naar dyslexiezorg
LWOO 2.0 Nieuwe procedure LWOO en screening Ondersteuningsbehoeften
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Poortwachtersbijeenkomst
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
LWOO 2.0 Nieuwe procedure LWOO en screening Ondersteuningsbehoeften
IB BIJEENKOMST DYSLEXIE
Presentatie voor teams Oktober 2018
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Poortwachtersbijeenkomst
Regiobijeenkomst De nieuwe huisstijl In de huisstijl wordt het samengaan van NRD en KD zichtbaar in het lintje!!
Hoe volgen wij onze kinderen?
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Werkgroep Dyslexie-Onderwijs bijeenkomst op 19 april 2018 8.30-10.30 uur WELKOM

Werkgroep Dyslexie-Onderwijs Handreiking “Invulling zorgniveau 2 en 3 bij een vermoeden van ernstige enkelvoudige dyslexie” Kennismaking & Opening Aanleiding & Verwachtingen Invulling ib-bijeenkomst op 24 sept.2018 Evaluatie Aanmelding Dyslexiezorg Monitor 2013-2016 Monitor 2017

Werkgroep Dyslexie-Onderwijs Handreiking “Invulling zorgniveau 2 en 3 bij een vermoeden van ernstige enkelvoudige dyslexie” Kennismaking & Opening Aanleiding & Verwachtingen Invulling ib-bijeenkomst op 24 sept.2018 Evaluatie Aanmelding Dyslexiezorg Monitor 2013-2016 Monitor 2017

Werkgroep Dyslexie-Onderwijs Werkgroep Dyslexie-Zorgaanbieders SCHOLEN SWV GEMEENTE LELYSTAD ZORGAANBIEDERS Stuurgroep dyslexiezorg BESTUREN JGT Stuurgroep niveau 3

Screeningen door SWV van 1 oktober 2017 – 1 april 2018 aantal ingediende aanvragen aantal scholen aantal aanvragen niet compleet duur screening aantal afgewezen door SWV aantal in 2e instantie door zorgaanbieder afgewezen 39 20 max. 14 dagen 4 2 Eerste bevindingen …..

Werkgroep Dyslexie-Onderwijs Handreiking “Invulling zorgniveau 2 en 3 bij een vermoeden van ernstige enkelvoudige dyslexie” Kennismaking & Opening Aanleiding & Verwachtingen Invulling ib-bijeenkomst op 24 sept.2018 Evaluatie Aanmelding Dyslexiezorg Monitor 2013-2016 Monitor 2017

Twee criteria: - ernstig (hardnekkigheid & achterstand) - enkelvoudig Zwak onderwijs moet als oorzaak worden uitgesloten

Leesprobleem of dyslexie? Goed leesonderwijs (100%) Extra hulp van de leerkracht en ouders (25%) Speciale hulp op school en thuis (10%) EED-zorg (3,6%) Leesprobleem of dyslexie? Niveau 4 Niveau 3 Niveau 2 Niveau 1

Handreiking NKD Beschrijft wat verwacht wordt van scholen om de hardnekkigheid en achterstand aan te tonen op ondersteuningsniveau 2 en 3 op procesniveau en inhoudsniveau Geschreven door een werkgroep vanuit NKD-BARD (aanbieders, samenwerkingsverband, EN, onderwijsveld), voorgelegd aan OCW Doelgroepen: - Scholen (leerkrachten, RT-ers en IB-ers) - SWV’s (vertaalslag basisondersteuning) - Zorgaanbieders (toetsen dossier en pre-advies) - Besturen (beoordelen kwaliteit basisondersteuning) - Gemeenten (toetsing dossier, monitoren kwaliteit van zorg)

Stapelen Ondersteuningsniveau 1 Ondersteuningsniveau 1+2

Sleutelbegrippen Normatief en suggesties: Aan de hand van de normatieve criteria kunnen scholen zelf bepalen of de aanpak die zij inzetten voldoet voor het betreffende zorgniveau Beredeneerd aanbod: Er is omschreven wat de normatieve criteria voor deze hulp zijn op niveau 2 en 3, maar het is de taak en verantwoordelijkheid van de leerkracht (eventueel in samenwerking met de intern begeleider) een weloverwogen, beredeneerd aanbod voor de leerling samen te stellen Transparant en navolgbaar: Bij het beschrijven van de geboden hulp gaat het er nadrukkelijk om dat de gemaakte, inhoudelijke keuzes navolgbaar en transparant worden verantwoord. Het gaat daarbij om welke aanpak gekozen wordt, waarom en wat het verwachte resultaat is. Het gebruikte materiaal staat ten dienste aan die keuzes

1 Het criterium van achterstand aantonen Normatief: door genormeerde en gevalideerde toetsinstrumenten op hoofdmeetmomenten. Een leerling komt voor vergoede zorg in aanmerking als de volgende scores worden behaald: • Lezen: V-(min)score of E-score (laagste 10%) of • Lezen: V-score of lage D-score (laagste 20%) én Spelling: V-(min)score of E-score (laagste 10%) Zie NKD: stappenplan voor een groepsaanpak bij aanvang van het leesonderwijs in groep 3/4. In figuur 2a, 2b en 2c wordt dit op leerlingniveau geconcretiseerd.

2 Criterium van hardnekkigheid aantonen. Normatieve omschrijving ondersteuningsniveau 2 voor lezen en spelling Begeleiding met extra, aangepaste instructie en begeleide inoefening NB. Herhaling van de instructie aan de instructietafel is niet voldoende voor ondersteuningsniveau 2. meer instructie, meer leertijd en meer oefentijd aangepaste instructie in kleinere stappen extra feedback aanvullende materialen uit de lees- en spellingmethode eventueel materiaal uit andere methodes. evaluatie na 10 tot 12 weken.

Normatieve omschrijving ondersteuningsniveau 3 voor lezen zeer intensieve begeleiding met een aanvullend leesprogramma of verdere intensivering vanuit de leesmethode systematisch en gestructureerde methodiek gericht op ontwikkeling van de hiaten 3 x 20 minuten (of in ieder geval in totaal 60 minuten) uitgevoerd of ondersteund door zorgspecialist individueel of in een groepje van maximaal vier leerlingen Bij groepen goed beschrijven hoe er wordt gestimuleerd hulp gericht op de hiaten in de ontwikkeling van vaardigheden van de individuele leerling vanuit een kwalitatieve en kwantitatieve analyse van het leesgedrag (nulmeting met niet-methodegebonden toetsen) handelingsplan voldoet aan de in het kader op pagina 11 omschreven criteria

Normatieve omschrijving ondersteuningsniveau 3 voor spelling: zeer intensieve begeleiding met een aanvullend spellingprogramma of verdere intensivering vanuit de spellingmethode systematisch en gestructureerde methodiek gericht op ontwikkeling van de hiaten 3 x 20 minuten (of in ieder geval in totaal 60 minuten) uitgevoerd of ondersteund door zorgspecialist individueel of in een groepje van maximaal vier leerlingen (Bij groepen goed beschrijven hoe er wordt gestimuleerd) hulp gericht op de hiaten in de ontwikkeling van vaardigheden van de individuele leerling vanuit een kwalitatieve en kwantitatieve analyse van het spellinggedrag (nulmeting met niet-methodegebonden toetsen) handelingsplan voldoet aan de in het kader op pagina 11 omschreven criteria

Wie mag de begeleiding geven op ondersteuningsniveau 3? leesspecialist (bevoegd leerkracht met aanvullende opleiding: o.a. master SEN, basiscursus leesspecialist CED-Groep, leergang leescoach en leesspecialist CPS) remedial teacher intern begeleider leerkracht, onder leiding van één van bovengenoemde specialisten onderwijsassistent, mits de inhoud en wijze van aanbieden van de begeleiding nauwkeurig beschreven is en een specialist betrokken is bij het opstellen van het behandelplan en het volgen van de ontwikkeling gedurende de interventie Wanneer de school dit niet kan bieden, kan dit ingevuld worden door een externe partij, (RT-er of logopedist met specialisatie dyslexie. (basisschool betaalt en is verantwoordelijk.)

Wie mag de begeleiding niet geven? • Leesouder • Oudere leerling/leesmaatje • Onderwijsassistent die niet wordt begeleid door een leesspecialist, RT-er of IB-er. • Leerkracht die niet wordt begeleid door een leesspecialist, RT-er of IB-er. M.u.v. Bouw

Werkgroep Dyslexie-Onderwijs Handreiking “Invulling zorgniveau 2 en 3 bij een vermoeden van ernstige enkelvoudige dyslexie” Kennismaking & Opening Aanleiding & Verwachtingen Invulling ib-bijeenkomst op 24 sept.2018 Evaluatie Aanmelding Dyslexiezorg Monitor 2013-2016 Monitor 2017

Werkgroep Dyslexie-Onderwijs Handreiking “Invulling zorgniveau 2 en 3 bij een vermoeden van ernstige enkelvoudige dyslexie” Kennismaking & Opening Aanleiding & Verwachtingen Invulling ib-bijeenkomst op 24 sept.2018 Evaluatie Aanmelding Dyslexiezorg Monitor 2013-2016 Monitor 2017

Bedankt voor je aanwezigheid en inbreng. Tot 12 juli 2018, 8. 30-10 Bedankt voor je aanwezigheid en inbreng! Tot 12 juli 2018, 8.30-10.30 uur