Instructie Triage en Privacy

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Privacywetgeving - toegang tot het schooldossier
Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Eigen Kracht-conferenties
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Project: Specifieke groepen Presentatie aan ambtelijk overleg 4 juni Johan Gortworst & Ico Kloppenburg.
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Beroepsgeheim en cliëntperspectief
“We willen dat jeugdigen kansen krijgen zich te ontwikkelen en naar vermogen mee te doen in de samenleving” Visie Eigen KrachtIntegrale AanpakMaatwerk.
Interne omzetcijfers Paul van Schooten.
Beroepsgeheim in een evoluerende hulpverleningscontext
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Handelingsgericht werken
Workshop “Beoordelen”
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Criteria PTB 4 juni Criteria Grote vraag is : dient deze zorgvrager prioriteit te krijgen op andere zorgvragers ? De RPC probeert aan de hand van.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Studieadviesregeling
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Privacy en het startpunt. Geen convenant Werkinstructie Nadere regels verordening wmo en jeugd.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Productenboek 1.Verduidelijking van de producten 2.Bijvangst 3.Innovatie (buiten onze opdracht)
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
ROL VAN DE BOEKHOUDER, ACCOUNTANT, … BIJ BEDRIJFSOPVOLGING & -OVERDRACHT Hilde Gaublomme Week van de bedrijfsoverdracht 2016.
Het conflicthanteringspalet Van informele aanpak tot mediation. Wat, wanneer, door wie en hoe? Conferentie De responsieve rechtsstaat, 22 september 2016.
Dagondersteuning (WMO – algemene voorziening) Overgang
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
acht locaties in Zeeland en Zuid Holland
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
Zelfredzaamheid en zelfmanagement
HELP! Beren op de omgevingsweg
Definitie Thuisondersteuning (concept) - 1
ROM binnen Pro Persona Margot Kloos.
Een vergadering organiseren
Jan Hendrik Hooghiemstra 31 augustus 2017
Behavior Based Safety Warehousing
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Vergadering Personeelsdienst
Omgaan met vertrouwelijke informatie
Deskundigheidsbevordering Intakers
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Privacy en Leerplicht/RMC
Allemaal Wmo?? 16 & 23 maart 2017 Deskundigheidsbevordering voor maatschappelijk werkers & intakers.
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Observeren en rapporteren
Privacy en Leerplicht/RMC
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
5. Verzoek om cliëntgegevens door organisaties en instanties in het sociaal domein (3) AVG in de praktijk sHL ontvangt veel verzoeken van gemeenten, wijkteams.
Erik Gram Gemeente Westland.
PRAKTISCH LEAN MANAGEMENT
Integrale Toeleiding en Dienstverlening in het Sociaal Domein
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Naam: Karin Direks & Susanne Dreuw
Transcript van de presentatie:

Instructie Triage en Privacy

Wat is Triage Triage is het proces waarbij: bewuste keuzes gemaakt worden over de aard van een casus Deze keuze is bepalend voor de vraag: wie de casus oppakt (SBT, intaker, Expertiseteam, anders) routing hoe en wanneer ZRM en 1G1P gebruikt worden methodisch welke gegevens opgevraagd en gedeeld worden privacy wat er vastgelegd wordt rapportage

Aard van de casus Enkelvoudig: SBT Er is een of meerdere problemen, maar deze zijn niet gerelateerd, Conclusie: geen noodzaak om gegevens te delen, ZRM op relevantie gebieden en 1G1P voor zover bekend Meervoudig: SBT (kortdurend) of intaker/Expertiseteam (langdurig) Problematiek op verschillende leefterreinen is gerelateerd, samenhangende aanpak is nodig klant wordt in staat geacht op termijn zelf weer de regie te voeren én klant heeft probleembesef én klant werkt mee aan voorgestelde proces én er is geen sprake van een onveilige situatie Conclusie: gegevens delen is van belang, ZRM en 1G1P nodig Multi probleem: Intaker/Expertiseteam/gedwongen kader Er is een veelheid aan problemen, die gerelateerd zijn en er is dreiging tot escalatie klant is niet in staat om binnen afzienbare tijd zelf regie te voeren of actieve bijdrage aan hulpverlening te leveren klant heeft onvoldoende probleembesef en/of klant werkt niet meer vrijwillig mee en hulp is niet meer vrijblijvend en/of er is sprake van een onveilige situatie Conclusie: gegevens delen is noodzaak (evt. zonder toestemming), ZRM en 1G1P noodzakelijk

Privacy en rapportage Duidelijke en transparante communicatie naar de klant Bespreken met de klant welke informatie écht nodig is, van wie en waarom Leg uit met wie de casus besproken wordt en waarom? Meldt dat er een dossier aangemaakt wordt en dat de klant inzagerecht heeft. Vraag om specifieke toestemming per situatie, dmv toestemmingsformulier. Bewuste keuzes maken Maak bewuste keuzes aan de hand van de VOB procedure Vraag: welke vraag heeft de cliënt (doel hulpverlening) Overweging: welke overwegingen heb je adhv informatie, situatie en evt risico’s Besluit: welk besluit neem je over de in te zetten hulpvormen, route en actie Rapporteren Aard van de probleemsituatie (enkelvoudig, meervoudig, multi-probleem) Vraag-Overweging-Besluit (VOB) opnemen bij motivering Overzicht van welke gegevens bij wie zijn opgevraagd Trajectbegeleider en Regisseur benoemen 10 geboden voor rapporteren: o.m. - Feiten, observaties en meningen uit elkaar houden - ‘Need to know’ informatie opnemen, géén ‘nice to know’