Zelfregulatie op Cartesius2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Advertisements

‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Technologie en Commercie Meisjes in de techniek Augustinus college A.H. Jonker.
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Werkmancollege Dalton i.o.
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki) Altijd bij vragen de slides van de vorige.
Workshop Onderzoeksontwerp
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
StatIG in de Vrolijke School
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Informatie- avond groep 6
Het werken met portfolio
Actieonderzoek instructietafel.
De weg naar het Pro diploma.  De scholen in Den Haag en Rotterdam hebben goede ervaringen  Alle Praktijkscholen in Noord-Holland werken samen.  Gemeenschappelijk.
Wat heeft TOI BLUE gebracht?
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
De kubus van CSPE succesfactoren!
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
“Omgaan met verschillen” Onderzoek met en door docenten. N. Hettinga C. van den Berg.
Van harte welkom ouders
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Beter Onderwijs Nederland
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Praktijkervaring en reflectie
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 5: Zelfstandig & samen werken Doelen: Rond vandaag jullie onderdeel van ‘Project Ouderavond’ helemaal af. Zorg.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Gepersonaliseerd leren:
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Coaching in regioleren
Presentatie EduCheck SOML
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Bijeenkomst startende mentoren
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Module 6; didactisch handelen
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
Toetsing Vakdidactiek 2.
Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O. Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA
Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb. Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb.
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Ontwikkelingen zichtbaar
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Zomerschool TCC 2019.
Transcript van de presentatie:

Zelfregulatie op Cartesius2 Sacha van Looveren s.vanlooveren@cartesius2.nl

Opzet Even voorstellen….. Het verhaal van Cartesius2 Zelfregulatie op Cartesius2 Werken volgens backwards design (optioneel) Wat kan je hiervan meenemen naar jouw school morgen?

Even voorstellen…..

ONDERWIJS OP Huiwerkvrije school Kennis Interdisciplinaire modules, 2 per dag van 2,5 uur Proces centraal Metacognitieve vaardigheden Cartesius2 Cijferloos (NV, B, G, E) Co-teaching 56 leerlingen Directe instructie Formatieve assessment Coöperatief leren Backwards design (zonder methodes)

Zelfregulatie op Cartesius2

Scaffolding op weg naar zelfregulatie. Mooie kans op het VO! Maar ze kunnen het nog niet! De leerling heeft ondersteuning nodig om bepaalde vaardigheden te ontwikkelen. Door ‘hardop denken’ worden de metacognitieve vaardigheden gestimuleerd en wordt het zichtbaar waar de leerling ondersteuning nodig heeft. Langzaamaan maakt de leerling de vaardigheid eigen. De begeleiding neemt af: ‘fading’.

Scaffolding op Cartesius2 Wij beginnen de dag met een dagopening van een ½ uur. De leerlingen vullen het dagplanning document in, hier staan vragen in die hun helpen met de leercyclus van de dag.

Lesbrief Per les krijgt de leerling een lesbrief. Eisen lesbrief/les: 1 A4-tje Lesdoelen + succescriteria Autonomie: keuzemogelijkheden Differentiatie: tijd, plaats, niveau. Strategieën (zowel algemeen als vakspecifiek) Monitor moment – metacognitief Formatieve assessment

Monitoren Gedurende de les is er een formatief moment waar ‘gemeten’ wordt waar de leerling staat. De leerling vult het monitor gedeelte in van het dagplanning document. De docent loopt rond en stelt vragen aan leerlingen om hun reflectie helder te krijgen.

Terugblikken Aan het einde van de les bekijkt de leerling of hij/zij de lesdoelen heeft gehaald. De leerling vult de planning in als er nog gewerkt moet worden aan de lesdoelen na de les. Elke dag tussen 15.00 en 16.30 zijn er docenten in de aula aanwezig en kunnen leerlingen hun werk afmaken.

Portfolio – metacognitieve vaardigheden Twee keer per jaar werken de leerlingen aan hun portfolio en geven ze een portfolio presentatie. Feedback-cyclus: Ouders Mentor + leerlingen 10 min gesprek Rubrics metacognitie

Backwards design

Begin met het einde voor ogen Wat wil ik dat de leerlingen aan het einde van mijn module weten en kunnen? Welke eindopdracht hoort daar bij? Opstellen van een rubric op 3 niveaus. Lesmateriaal verzamelen.

Wat kan je hiervan meenemen naar jouw school morgen?

Vragen…..