Zelfregulatie op Cartesius2 Sacha van Looveren s.vanlooveren@cartesius2.nl
Opzet Even voorstellen….. Het verhaal van Cartesius2 Zelfregulatie op Cartesius2 Werken volgens backwards design (optioneel) Wat kan je hiervan meenemen naar jouw school morgen?
Even voorstellen…..
ONDERWIJS OP Huiwerkvrije school Kennis Interdisciplinaire modules, 2 per dag van 2,5 uur Proces centraal Metacognitieve vaardigheden Cartesius2 Cijferloos (NV, B, G, E) Co-teaching 56 leerlingen Directe instructie Formatieve assessment Coöperatief leren Backwards design (zonder methodes)
Zelfregulatie op Cartesius2
Scaffolding op weg naar zelfregulatie. Mooie kans op het VO! Maar ze kunnen het nog niet! De leerling heeft ondersteuning nodig om bepaalde vaardigheden te ontwikkelen. Door ‘hardop denken’ worden de metacognitieve vaardigheden gestimuleerd en wordt het zichtbaar waar de leerling ondersteuning nodig heeft. Langzaamaan maakt de leerling de vaardigheid eigen. De begeleiding neemt af: ‘fading’.
Scaffolding op Cartesius2 Wij beginnen de dag met een dagopening van een ½ uur. De leerlingen vullen het dagplanning document in, hier staan vragen in die hun helpen met de leercyclus van de dag.
Lesbrief Per les krijgt de leerling een lesbrief. Eisen lesbrief/les: 1 A4-tje Lesdoelen + succescriteria Autonomie: keuzemogelijkheden Differentiatie: tijd, plaats, niveau. Strategieën (zowel algemeen als vakspecifiek) Monitor moment – metacognitief Formatieve assessment
Monitoren Gedurende de les is er een formatief moment waar ‘gemeten’ wordt waar de leerling staat. De leerling vult het monitor gedeelte in van het dagplanning document. De docent loopt rond en stelt vragen aan leerlingen om hun reflectie helder te krijgen.
Terugblikken Aan het einde van de les bekijkt de leerling of hij/zij de lesdoelen heeft gehaald. De leerling vult de planning in als er nog gewerkt moet worden aan de lesdoelen na de les. Elke dag tussen 15.00 en 16.30 zijn er docenten in de aula aanwezig en kunnen leerlingen hun werk afmaken.
Portfolio – metacognitieve vaardigheden Twee keer per jaar werken de leerlingen aan hun portfolio en geven ze een portfolio presentatie. Feedback-cyclus: Ouders Mentor + leerlingen 10 min gesprek Rubrics metacognitie
Backwards design
Begin met het einde voor ogen Wat wil ik dat de leerlingen aan het einde van mijn module weten en kunnen? Welke eindopdracht hoort daar bij? Opstellen van een rubric op 3 niveaus. Lesmateriaal verzamelen.
Wat kan je hiervan meenemen naar jouw school morgen?
Vragen…..