Coördinatorendag 4 juli 2018 Calibris Advies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Advertisements

Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Nieuwe vrienden maken en
Professionaliteitsontwikkeling
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Rineke Dijkstra, strandportretten (1992 – 1994)
Coaching week Rotterdam Academy.
Solliciteren: wat wil ik?
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Onderzoeksvaardigheden 3
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Wjk.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
Professionalisering en intervisie
Mondzorg - persoonsgericht
Casuïstiek Erwin Wurm, one minute sculptures. Casuïstiek Erwin Wurm, one minute sculptures.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Anders kijken, anders doen
Even voorstellen Marion Hijmensen Eigenaar 2toGrow, staat voor samen groeien Borging en transfer naar de praktijk Certified Professional Jump Movement.
Vrouw zoekt man Door onze werkwijze is Liever prive één van de snelst groeiende dating sites van Nederland en dagelijks zijn er vele nieuwe aanmeldingen.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Reken je (niet) rijk.
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Passend onderwijs.
‘Ontwikkelen doen we samen’
Martin Creed – Museum Voorlinden
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Nee Zeggen!.
Welkom instructeurs!.
Mijn visie op onderwijs
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Duurzame inzetbaarheid
David Clearbout, de Pont
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Toekomstvisie Scouting Nederland
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
BOM-model PV 25/03/2014.
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Intervisie.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Transparantie over Toegang master
Zichtbaarheid Creëren
ADL Les 1.
Project gamemarket Les 1.
Eigenaarschap.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Coördinatorendag 4 juli 2018 Calibris Advies Anne Marie Bas, senior adviseur Rita Scholten, adviseur & projectleider WijkLeerbedrijven Anna Scheepers, junior adviseur & coördinator WijkLeerbedrijf 4 juli 2018

programma 10.00 – 10.15 Welkom door Anne Marie, senior adviseur Calibris Advies 10.15 – 10.45 Uitleg Bouwstenen WijkLeerbedrijf 10.45 – 11.45 Opdracht: Bouwstenen WijkLeerbedrijf 11.45 – 12.30 Gesprek bouwsteen: Aan het begin, tussen de middag en aan het einde van de dag zijn de deelnemers aanwezig op de locatie van het WijkLeerbedrijf 12.30 – 13.15 Lunch 13.15 – 13.45 Energizer 13.45 – 14.15 Uitleg intervisie en incidentmethode 14.15 – 15.30 Casuïstiek bespreken a.d.h.v. intervisie methode 15.00 – 16.00 Plenaire afsluiting door Frank Braaksma, directeur Calibris Advi

Bouwstenen Wijkleerbedrijf

Opdracht: Bouwstenen wlb Maak groepjes van 4-5 personen Kies 3 bouwstenen/kwaliteitsafspraken uit die jullie met elkaar willen bespreken (behalve bouwsteen: Aan het begin, tussen de middag en aan het einde van de dag zijn de deelnemers aanwezig op de locatie van het WijkLeerbedrijf.) Vragen: Voldoet je WijkLeerbedrijf aan deze bouwstenen? Ja, waar blijkt dat uit? Wat is jouw rol als coördinator daarin? Nee, wat moet er in het WijkLeerbedrijf gebeuren om er voor te zorgen dat het WijkLeerbedrijf wel aan deze bouwsteen gaat voldoen? Welke rol kan jij daar als coördinator in spelen? Wat heb je daarvoor nodig?

Gesprek bouwsteen Bouwsteen: Aan het begin, tussen de middag en aan het einde van de dag zijn de deelnemers aanwezig op de locatie van het WijkLeerbedrijf Hoe doe jij dat? Schrijf op post-its tips en tops op voor je collega coördinatoren en plak deze op de flipovers

Energizer: groepsfoto Maak groepen van 5-6 personen Maak een groepsfoto met het Thema WijkLeerbedrijf, gebruik van rekwisieten is toegestaan  (10 minuten) Stuur de foto naar 06 14 75 43 74 Maak een identieke foto van de foto die je hebt ontvangen. Zorg dat iedereen in dezelfde pose en rekwisieten op de foto staat (10 minuten)

Intervisie Intervisie is een georganiseerd gesprek tussen mensen die werkzaam of in opleiding zijn in hetzelfde vakgebied.

intervisie is een werkvorm om samen met collega’s aan de hand van een thema of casus: te leren reflecteren op eigen handelen werkervaringen een plaats te geven, deze te verwerken, er sterker van te worden feedback te geven en te ontvangen jezelf kwetsbaar op te stellen en hiervan te leren te leren analyseren (gevoelens en feiten onderscheiden) het probleemoplossend vermogen te vergroten

Onderwerp van gesprek Onderwerp van gesprek zijn de verrichte werkzaamheden en de daaraan gerelateerde problemen.

Resultaten deelnemers Algemene resultaten die voor leerlingen en stagiaires te behalen zijn: bewustwording van houding en gevoelens in het werk door middel van feedback en reflectie mogelijke gedragsveranderingen vergroten van arbeidstevredenheid

vervolg trots zijn op jezelf proactieve houding kan argumenten benoemen bij het maken van keuzes kan analyseren en onderscheid maken in gevoel en feiten kan met oplossingen komen   Algemene resultaten voor cliënt/organisatie: professioneler personeel behoud personeel verbetering van kwaliteit zorg

aan de slag met de incidentmethode. Een gesprek in acht stappen:

Stap 1 Ieder brengt om de beurt zijn casus in. Hierbij gaat het om een recent werkvoorval, dat echt gebeurd is. De inbrenger zoekt nog naar een oplossing.

Stap 2 Met zijn allen wordt één casus gekozen die we vandaag gaan bespreken.

Stap 3 De vraagintroductie. De inbrenger introduceert zijn vraag en geeft een korte toelichting.

Stap 4 Probleemverkenning. De groepsleden verkennen de vraag door vragen te stellen en af en toe samen te vatten.

Stap 5 De kern De groepsleden proberen de kern van het probleem te formuleren.

Stap 6 De inbrenger neemt die omschrijving over die het meest bij hem past.

Stap 7 Adviesronde: Elk groepslid formuleert tenminste één advies voor de inbrenger, die hierop reageert: Welke adviezen spreken aan en welke niet?

Stap 8 Evaluatie: De inbrenger evalueert het hele proces.

Stap 9 Evaluatie: De hele groep evalueert het proces.

Afspraken Over alles wat besproken en gezien wordt houden we binnenskamers. Concrete vervolg afspraken kunnen worden gemaakt.

Reflectie verslag Reflectieverslag maken voor portfolio.

Opdracht Schrijven of vertellen van een geschikte casus In deze intervisie gaan we met elkaar aan de slag om vanuit de dagelijkse werkpraktijk te leren: Het werkt voor de collega ‘s het best als zij de casuïstiek herkennen. beschrijf daarom een casus die voldoen aan de volgende criteria: herkenbaar voor collega coördinatoren het geeft aanknopingspunten voor de rolverdeling tussen verschillende functies binnen het WijkLeerbedrijf. Maak groepjes van 6-7 personen

Ter illustratie één voorbeeld met als thema veiligheid. Dhr. Willemsen is 85 jaar, zijn vrouw is vorig jaar overleden en hij heeft 1 zoon. Dhr. woont zelfstandig thuis. Dhr. heeft de diagnose beginnende Alzheimer. Hij heeft soms last van angst en daarbij een enorme behoefte om weg te lopen. Hij heeft veel ellende in de oorlog meegemaakt waar de angst mee te maken heeft. Vanmorgen komt de stagiaire bij dhr en vindt dhr op de grond. Dhr is aanspreekbaar maar geeft veel pijn aan in zijn rug. 1. Wat doe je als stagiaire? 2. Wat doe je als coördinator? 3. Wat doe je als projectleider?

Voorbeeld casus Inbrenger Rita Bereid de casus verder voor. Bedenk van te voren een aantal zaken die er mogelijk bij horen Groepsleden/coördinatoren Groepsleden bedenken vragen bij de casus die aan de inbrenger worden gesteld.

Eigen casus Maak groep 6-7 personen Volg de stappen van de incidentmethode Bedenk en kies een casus en wijs een procesbegeleider aan

Stappen incidentmethode Stap 1: Introductie incident Ieder brengt om de beurt zijn casus in. Hierbij gaat het om een recent werkvoorval, dat echt gebeurd is. De inbrenger zoekt nog naar een oplossing. Stap 2: Keuze incident Met zijn allen wordt één casus gekozen die we vandaag gaan bespreken. Stap 3: Het gekozen incident De inbrenger vertelt nu wat uitgebreider over het voorval. En vooral ook wat hij tot nu toe gedaan heeft en waar hij is blijven steken. Hij formuleert hier zijn vraag. De deelnemers kunnen ondertussen hun vragen opschrijven. Stap 4: Informatieronde De deelnemers stellen om de beurt open en informatieve vragen. De vragen zijn open, waardevrij, zonder oordeel. De vragen hebben o.a. betrekking op inhoud, procedure, relatie, gevoel en rol van de inbrenger. De inbrenger geeft antwoord. Stap 5: Analyse van de situatie De deelnemers bespreken onderling hoe zij de situatie zien, welke oorzaken er zijn ontdekt, welke aanleidingen er waren, hoe de verhoudingen lagen, hoe de omgevingsfactoren waren, enz. De deelnemers leggen verbanden, analyseren de situatie en interpreteren de verkregen informatie. De inbrenger doet niet mee en luistert alleen maar. Stap 6: Adviesronde Elke deelnemer geeft 1 advies; als ik jou was, dan ……………. Stap 7: Opbrengst De inbrenger heeft het laatste woord en reageert op de adviezen. Wat spreekt aan en wat niet. Hij vertelt wat zijn eerst volgende actie is. Stap 8 en 9: Evaluatie De inbrenger start met de evaluatie van het intervisieproces; ervaringen, effecten van inbreng deelnemers. Er wordt afgesloten met wat een ieder geleerd heeft. Tevens wordt besproken hoe ieder de bespreking ervaren heeft.

Afsluiting door Frank braaksma, directeur Calibris advies

9 februari 1938

St calibris Advies kennishouder wijkleerbedrijven

80 jaar leren in de praktijk Z&W 9 februari 1938 werd met toestemming van koningin Wilhelmina de “Nederlandsche Vereeniging tot Opleiding van Gezinshulpen volgens het Leerlingstelsel” opgericht. Nu 80 jaar later is het gedachtengoed, kennis en ervaring geland bij Stichting Calibris Advies Opgericht in Den Haag. Toen en nu trendsetter!

overeenkomsten 1938 en heden Langdurige zorg. Gezinshulpen <-> VVT en GHZ. Oplossen tekorten aan arbeidskrachten in het domein Z&W Mbo-2. Gezinshulp <-> mbo-1 en mbo-2 diploma Leren in de praktijk. Leerlingstelsel. Leren vanuit de context geeft het beste leerrendement. Groepen een steuntje geven. In 1938 14-jarige meisjes, nu groepen: statushouders, voortijdig schoolverlaters, WW, WA- jong, 50+, zij-instromers en (langdurig) WWB. Locatie. Plek die meest belangrijk is: in de wijk en thuis

heden en toekomst Deze vijf kenmerken zijn terug te vinden in onze huidige praktische leer-werkoplossingen Nieuwe doelgroepen die een steuntje kunnen gebruiken - de participatiewet (mensen met een beperking), - inburgering (statushouders) - sociale activering die leidt tot vrijwilligerswerk, het volgen van een opleiding of het vinden van werk (voor mensen die langdurig in de bijstand zitten)

Waarom St Calibris Advies? 80 jaar expert in benutten arbeidspotentieel uitvoering (toekomstige) medewerkers op mbo-niveau, met speciale aandacht voor de niveaus 1, 2 en 3 Een niet te onderschatten economische en maatschappelijke betekenis Overtuigd van hun talenten en de toegevoegde waarde Zorg en Welzijn NL kan niet zonder hun bijdrage -> Daarmee zijn we terug bij onze herkomst

Forever young!

Mijlpaal Op Gepaste wijze vieren Vandaag deze werkconferentie als kick-off Sponsoren atleet op weg naar Paralympics 2020 Betalen mee aan onderzoek VU naar waarde van wederkerigheid = hoeksteen WijkLeerbedrijven De tegenprestatie die ouderen leveren aan hun stagiair wat doet dat met hun gezondheid? On tour. In Den Haag met relaties een dag voor de doelgroep organiseren. Uitnodiging volgt!

Actie 1: bring them home!? Oprichtingsacte terugkrijgen Na 1 jaar zoeken gelukt!

Actie 2: werkconferentie den haag 8 februari werkconferentie in Den Haag Calibris Advies organisator. Voor werkgevers en gemeente Hoeveel oud-deelnemers van de WLB hebben nu nog een baan. Hoeveel oud-deelnemers hebben een vaste aanstelling?

Actie 2: werkconferentie den haag 8 februari werkconferentie in Den Haag Calibris Advies organiseert. Voor werkgevers en gemeente Hoeveel oud-deelnemers van de WLB hebben nu nog een baan. Hoeveel oud-deelnemers hebben een vaste aanstelling? -> 67% heeft een baan -> 0% heeft een vaste aanstelling! -> Prima resultaat voor ons!

Actie 3: 9 februari: D-day -> Vermelden op onze site -> Logo voor het feestjaar

Actie 4: on tour Dagje uit met collega’s, relaties en doelgroep Doelgroepen: ouderen, statushoudersm wa-jong?

Actie 5: jop van der laan Jop speelt rolstoel rugby Zijn ambitie is deelname aan de Paralympics Tokio 2020 Wij sponsoren hem in 2018

Actie 6: onderzoek vu Onderzoek naar waarde van wederkerigheid eenzame ouderen. Wat betekent het leveren van een tegenprestatie aan de deelnemers van het WLB voor hun eenzaamheid en daarmee hun gezondheid? Resultaten eind van dit jaar bekend

Bestuursakkoord 11 juli

Mijlpaal Akkoord voor het toeleiden naar de Zorg van doelgroepen met grote afstand tot de arbeidsmarkt: Pro & Vso-leerlingen Mbo1 UWV: doelgroepregister Participatiewet, wajong en wia Statushouders

Wie tekenen er? Minister VWS Minister SZW Actiz VGN Regio Plus UWV Divosa Landelijke vertegenwoordiging Pro en VSO

Rol Calibris Advies Akkoord heeft omvang van 4 A4 hierin -> 4x opleiding Woonhulp vermeld Opleiding onder mbo-niveau Branche-erkenning Woonhulp Gehandicaptenzorg van VGN Woonhulp Ouderenzorg van Actiz -> 2x naam Calibris Advies Bij ondertekening 11 juli aandacht voor WLB en ons project bij Cordaan

Wat gaan we verder doen? Onderzoeken of opleiding Woonhulp past binnen concept van een WijkLeerbedrijf. Ideaal zou een doorlopende leerlijn zijn: Woonhulp – Mb01 – Mbo2