Stadsgids en paardensprong Vind een route langs alle toeristische attracties Bron: cs4fn.org / Paul Curzon
Eerste uitdaging Zoek een route langs alle toeristische attracties op de kaart. Begin en eindig bij het hotel. Zorg dat de route precies één keer langs alle attracties leidt.
Eerste uitdaging Welke oplossing heb je gevonden? Hoe heb je die gevonden? Was het moeilijk?
Eerste uitdaging: een oplossing
Eerste uitdaging: een oplossing Route: 1-9-3-11-5-7-12-4-10-2-8-6-1
Eerste uitdaging: een oplossing Dit noemen we ook wel een graaf. Een graaf bestaat uit: Knooppunten: hiernaast zie je er 12 Verbindingen: bijvoorbeeld de verbinding tussen knooppunt 1 en knoopunt 6 Route: 1-9-3-11-5-7-12-4-10-2-8-6-1
Tweede uitdaging Bedenk een route voor het paard om te springen: Een paard springt zo: 2 vooruit en 1 opzij 1 vooruit en 2 opzij Begin en eindig in vakje 1 Zorg dat het paard precies één keer langs alle vakjes springt.
Tweede uitdaging De mogelijkheden vanaf vakje één zijn: Het paard springt zo:
Tweede uitdaging Welke oplossing heb je gevonden? Hoe heb je die gevonden? Was het moeilijk?
Tweede uitdaging: een oplossing Teken een graaf met alle mogelijkheden:
Tweede uitdaging: een oplossing Teken een graaf met alle mogelijkheden:
Tweede uitdaging: een oplossing Teken een graaf met alle mogelijkheden:
Tweede uitdaging: een oplossing Teken een graaf met alle mogelijkheden:
Tweede uitdaging: een oplossing Teken een graaf met alle mogelijkheden:
Tweede uitdaging: een oplossing Teken een graaf met alle mogelijkheden:
Tweede uitdaging: een oplossing Route: 1-9-3-11-5-7-12-4-10-2-8-6-1
Conclusie Soms kun je een probleem eenvoudiger maken door het anders te representeren.
Bron en licentie Deze werkvorm is geschreven door Paul Curzon en gepubliceerd op cs4fn.org en Teaching London Computing. Zie: https://cs4fndownloads.files.wordpress.com/2016/02/puzzlingtours-booklet.pdf https://teachinglondoncomputing.org/the-tour-guide-activity/ Licentie Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 4.0 Internationaal