De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Tellen met kaarten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Tellen met kaarten."— Transcript van de presentatie:

1 Tellen met kaarten

2 Voorbereiding Maak tweetallen
Ieder tweetal krijgt een set van zo’n 5 kaarten. Leg deze in een stapel. De ene leerlingen is de uitvoerder: Voer het algoritme uit. Je mag geen getallen onthouden. Je mag de andere leerling (het geheugen) vragen één of meerdere getallen te onthouden. Je mag aan de andere leerling vragen wat het getal ook al weer was. De ander is het geheugen: Je mag één of meerdere getallen onthouden door dat op een briefje te schrijven. Zie er op toe dat de uitvoerder geen getallen onthoudt! Ruil tussen elk algoritme van rol.

3 Rol: uitvoerder De uitvoerder kan twee verzoeken doen aan het geheugen: 1. Onthoud een bepaald getal met een bepaalde naam! Bijv: onthoud: totaal = 3 2. Wat is het getal met een bepaalde naam? Bijv: geef: totaal Het geheugen zegt dan welk getal bij ‘totaal‘ hoort.

4 Rol: geheugen Als de uitvoerder vraagt om een getal te onthouden, schrijf dan de naam van het getal en het getal zelf op een briefje. Als het getal verandert, streep je het oude getal door en schrijf je het nieuwe getal op. Laat de naam gewoon staan.

5 Eerste algoritme

6 Eerste algoritme Dit zijn de verzoeken voor het geheugen.
return wordt gebruikt om het eindresultaat van het algoritme te geven

7 Vragen Wat doet dit algoritme? Welke variabelen worden gebruikt?

8 Vragen Wat doet dit algoritme? Het telt het aantal kaarten. Of meer algemeen: het telt het aantal elementen. Welke variabelen worden gebruikt? totaal, om bij te houden hoeveel kaarten tot nu toe zijn weggelegd.

9 Tweede algoritme

10 Vragen Wat doet dit algoritme? Welke variabelen worden gebruikt?

11 Vragen Wat doet dit algoritme? Het telt de waarden van alle kaarten bij elkaar op. Of meer algemeen: het berekent de som van alle elementen. Welke variabelen worden gebruikt? som, om bij te houden wat het totaal tot nu toe is. waarde, om bij te houden wat de waarde van de huidige kaart is.

12 Derde algoritme Nu zijn de verzoeken aan het geheugen niet meer expliciet vermeld.

13 Vragen Wat doet dit algoritme? Wat is het resultaat als er 0 kaarten in de stapel zijn? Welke variabelen worden gebruikt?

14 Vragen Wat doet dit algoritme? Het bepaalt de waarde van de hoogste kaart. Of meer algemeen: het bepaalt het maximum van alle elementen. Wat is het resultaat als er 0 kaarten in de stapel zijn? Dan is het resultaat 0. Welke variabelen worden gebruikt? max, om bij te houden wat het maximum tot nu toe is. waarde, om bij te houden wat de waarde van de huidige kaart is.

15 Maak een nieuwe algoritme
Maak nu een nieuw algoritme dat het minimum van alle kaarten bepaalt. Teken dit op een vel papier.

16 Algoritme om het minimum te bepalen

17 Vragen Wat is het resultaat als er 0 kaarten in de stapel zijn?

18 Vragen Wat is het resultaat als er 0 kaarten in de stapel zijn? Dan is het resultaat 10.

19 Vierde algoritme

20 Vragen Wat doet dit algoritme? Welke variabelen worden gebruikt? Wat gebeurt er als er 0 kaarten in de stapel zitten?

21 Vragen Wat doet dit algoritme? Het berekent het gemiddelde van de waarden van de kaarten. Of meer algemeen: het berekent het gemiddelde van alle elementen. Welke variabelen worden gebruikt? teller, om bij te houden hoeveel kaarten tot nu toe zijn weggelegd. som, om bij te houden wat het totaal tot nu toe is. gemiddelde, om het gemiddelde in te bewaren. waarde, om bij te houden wat de waarde van de huidige kaart is. Wat gebeurt er als er 0 kaarten in de stapel zitten? Dan wordt er een foutmelding getoond.

22 Na afloop Je hebt enkele standaard algoritmen leren kennen:
Bereken het aantal elementen Bereken de som van alle elementen Bereken het maximum / minimum van alle elementen Bereken het gemiddelde van alle elementen In al deze algoritmen worden variabelen gebruikt. Een variabele is een waarde met een naam. De naam verandert niet, de waarde wel. Deze waarde wordt steeds in het geheugen opgeslagen. De algoritmen zijn beschreven met behulp van stroomdiagrammen.

23 Licentie Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-GelijkDelen 4.0 Internationaal-licentie.


Download ppt "Tellen met kaarten."

Verwante presentaties


Ads door Google