Werken aan werk, voor de bijstand

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Makelaar Informele Zorg’
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Luba, Tempo-Team, Randstad
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Opbouw presentatie Doelstelling Belangrijkste kenmerken Kansen
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Workshop werkgeversdienstverlening SZW dagen, Utrecht 12 april 2012 Inhoud workshop: 1. Presentatie regionale ontwikkelvarianten samenwerking gemeenten-
Hogescholen in Dialoog
Het Kennisplatform Werk en Inkomen
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Karin Sleeking Hoofd beleidsafdeling Werk en Inkomen VNG
Regionale betrokkenheid bij de beroepskolom Een casus… Dag van de Beroepskolom 5 oktober 2012.
Inburgeren op het werkplein
Van Oud naar Nieuw. Waarom veranderen? Omslag is vooral: De klant centraal stellen Focus op kwaliteit en resultaat.
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
WELKOM.
LEREN WERKT VOOR ARBEIDSGEHANDICAPTEN Inspiratieconferentie 2008 Erik van Zoonen, Sharon Smit.
Iedereen zet zich in Tegenprestatie of Maatschappelijke bijdrage.
Samen werken aan een gezonde regio!
Workshop bejegening en informatievoorziening
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
De toekomstige arbeidsmarkt: Samen werken in de regio
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Stellingen en Panel Testpanel (n=122) Vraag 1 Mijn organisatie leert voldoende van ervaringen van andere organisaties in binnen en buitenland 1 maart 2012.
Wethouders: Uitdagingen en handelingsperspectief
De nieuwe Professional Social Work De WMO werkplaats Implementatie
Participatiewet vanaf 2015
Instrumenten en voorzieningen
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Maatschappelijke participatie samenwerking gemeente - Welstad Toelichting: Jaap Boer (coördinator vrijwilligerswerk/buurtwerker)
BUURTCOÖPERATIE SEGHWAERT: SAMENWERKEN IN DE WIJK Over talent, meedoen en samenwerken met de inwoners van Zoetermeer Powered by: Fonteynenburg, Ipse de.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
UWV WERKbedrijf en werkgeversPAG 2 Deze presentatie UWV WERKbedrijf Missie, visie en ambities Dienstverlening Samenwerking gemeente Leudal – UWV WERKbedrijf.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Ontstaan Siza Siza (1950) Kleine woonvormen, activiteitencentra, gezinsvervangende tehuizen (LG en VG) Het Dorp (1962) Grote woonvorm (LG) ‘s Koonings.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Gemeenten op weg naar hun CJG Overzicht van de ondersteuning vanuit VNG en Jeugd en Gezin.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Hoe krijgt Boxmeer het voor elkaar om het bestand niet te laten groeien (het bijstandswonder van Boxmeer)? Dit komt gewoon door onze manier van werken.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Pilot project Gemeente Gennep
Resultaatgericht Samenwerken
Welkom Even voorstellen: Wnd Arbeidsdeskundig Adviseur
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
Uit de WW, in de bijstand Onderzoek, analyse en innovatiekring – Leni Beukema.
Uitvoering Participatiebeleid
‘Maatschappelijke zorg & ambulantisering in de GGZ’:
Innovatiekring ‘Uit de WW in de bijstand’, 25 januari 2018
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Werkgevers wendbaar aan de slag
Inspiratiebijeenkomst Uit de WW in de Bijstand
Congres - Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Geïntegreerd breed onthaal
Werken zonder te beperken – Het programma
Goede zorg in alle fasen van de keten (voorbeeld)
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Werken aan werk, voor de bijstand Leni Beukema, Lector Duurzaam HRM, Hogeschool Hanze Groningen Piet Verstegen, Onderzoeker Lectoraat HRM, Hogeschool Inholland Astrid van Aalst, Projectleider WW@Work, Gemeente Rotterdam

Kenmerken WW (UWV tijdperk) Activeren is sollicitatieplicht vanuit zoekgedrag oude baan + digitale dienstverlening de laatste tijd maatwerk face tot face (vrijwel) geen mogelijkheid tot vrijwilligerswerk

Kenmerken Bijstand en gemeentelijke activering Adagium: Actief zijn , betaald of niet, werken aan werknemersvaardigheden (veelal) verplicht inschrijven uitzendbureau Een vorm van tegenprestatie (wederkerigheid) Activering door een klantmanager, face tot face Hulpprogramma’s van Maatschappelijke Ondersteuning voor hardnekkig problematieken

Onderzoekskader WAAR gekeken? Rotterdam-Zuid, Nijmegen, Drechtsteden , Assen, Delfzijl

Hoofdvragen Lectoraatsonderzoek Hoe wordt er in succesvolle Regionale Werkbedrijven op zowel beleids- als uitvoeringsniveau samengewerkt om de afstemming tussen de uitkeringsregimes van WW en bijstand te optimaliseren? Welke mogelijkheden zien de gesprekspartners op de terreinen beleid, organisatie en uitvoering (en de samenhang daartussen) voor een optimalisering van de afstemming van de verschillende activeringsregimes?

Relevante fasen: WW periode Einde WW <3 maanden Einde WW Start bijstand Intake Bijstand

In het onderzoek is vanuit de gang van de klant gekeken: Informatievoorziening en Intake Diagnose Training en Activering Matching Werkgeversbenadering Overdracht dossier tussen organisaties en binnen organisaties

Maar eerste jullie professionel inschatting Gebruik telefoon of tablet met internet Ga naar www.mentimeter.com Tik de code in 554277 Reageer op 8 stellingen

Stellingen 1 (via mentimeter) Voorlichting over consequenties bijstandsregime moet verplicht zijn voor iedereen die binnen 3 maanden voor einde WW-periode zit. Stelling 2 Bij voorlichtingsbijeenkomsten hoort werkaanbod van matchers en direct trainingsaanbod. Stelling 3 Meer dan 33% van het WW-bestand kon in 2017 in de laatste drie maanden aan het werk door gerichte activering door klantenmanagers Stelling 4: * Alleen een apart en speciaal team in de WW-periode kan benodigde activering voor MAXWW-ers effectief oppakken

Stellingen 2 (via mentimeter)  Activering is in de kern een mindshift bij de klant: willen zoek naar een broodbaan i.p.v. de oude droombaan   Stelling 6 Voor klanten is een vast contactpersoon en frequent contact een zeer belangrijke stimulans om actief te worden Stelling 7 Klantenmanagers van Sociale Diensten kunnen activering beter starten vanuit beschikbare vacatures dan vanuit de klant (het aanbod). Stelling 8 * Informele contacten tussen professionals onderling van gemeentelijke afdelingen en met UWV medewerkers zijn een noodzakelijke, maar niet voldoende voorwaarde voor samenwerking

Uitvoering Werving en classificatie vanuit klant Toon van verplichting deelname voorlichting is een must. Boodschap over Bijstand als onaantrekkelijk perspectief werkt activerend. Voorselectie van potentiële deelnemers aan MAXWW versterkt het traject. In WW-periode geen harde verplichting, dwang of sanctionering t.a.v. oprekken zoekgedrag.

Uitvoering Transformatie Vrijwilligheid deelname en regie bij deelnemers Vaste contactpersoon in laatste WW-periode Veelvuldig contact (wekelijks) via verschillende kanalen Beïnvloeden mindset klant: contact gericht op activering en zelfredzaamheid

Uitvoering Uitstroom MAX WW teams Administratie bijhouden, meten is weten. Geen persoonlijke targets maar teamtargets. Wens om te werken met caseload en target.

Uitvoering Instroom in Bijstand Intake overnieuw geen formele overdracht gegevens informele overdracht helpt De landing wordt wat zachter bij ketensamenwerking Activerende werkintake als voorschot op inkomensintake (voorbeeld Rotterdam)

Aanwijzingen voor implementatie fitting practices Innovatie is vooral draaiend krijgen van een keten en niet zozeer nieuwe instrumenten Operationeel beginnen met vraagstukken vanuit primair proces creëert afstemming Appel op professionele trots van uitvoerenden Inbedding en borging door lerende aanpak met kwaliteitsmetingen bespreken casuïstiek versterken informele afstemming

Andere ervaringen in het land? Wie is bezig met uitvoeren van een MAX-WW project? Wie overweegt of is bezig met plannen voor een dergelijk team? Bij wie lossen ze de aansluiting heel anders op?

25 juni inspiratiebijeenkomst Inspiratiebijeenkomst ‘Ruimte voor afstemming tussen WW en Bijstand: maak er samen werk van’ Slotbijeenkomst onderzoek “Uit de WW in de Bijstand”, over een betere “fit” tussen WW en Bijstand 25 juni 2018; 14-17 uur. Locatie: Hogeschool Inholland, Wildenborch 6, 1112 XB Diemen

Contact Piet.verstegen@inholland.nl L.m.beukema@pl.hanze.nl A.vanaalst@Rotterdam.nl

Uitvoering Transformatie (backstage) Informatiesystemen ontsluiten Bij elkaar binnenkijken Privacy klanten Tussensysteem maken Persoonlijk contact uitvoerenden voor overleg Max-WW functionaris Max-WW team Anders: ken je collega Vaardigheden coaches Balans rechtmatigheid/ doelmatigheid Methodisch, kennis arbeidsmarkt, omgaan met complexe problematiek

Uitvoering Uitstroom uit WW Administratie bijhouden, wel meten, geen persoonlijke targets Bossche model werkt Preventie voor gemeenten Samen op een plek (Nijmegen) nog geen garantie op samenwerking; samen op een plek werkt wel in Dordrecht en in Delfzijl

Organisatorische kaders Uitwisseling professionals Detachering vanuit gemeente bij UWV Tussen organisaties een team Bij gemeente schuift iemand van UWV aan Overleg over klanten als zich dat aandient Teamwork gezamenlijk team bevordert gezamenlijke visie en aanpak teamtargets wens om te werken met caseload en target

Organisatorische kaders Instrumenten uit Bijstand ook inzetten bij Max-WW Privacy als bottlenek Uitwisselen van gegevens makkelijker bij detacheringen Wijze van verantwoording Resultaten uitstroom vastleggen in Max-WW periode Targets of niet Convenant of niet

Beleid en strategie Belang gemeenten bij preventie groot. Preventie en prikkels zijn voor hen centrale begrippen UWV enthousiast bij positieve resultaten uitstroom, Het lokale UWV moet beleidsruimte maken door bv de status van Pilot Gemeenten financieren detacheringen Uitvoering heeft baat bij rust gemeentepolitiek (in ieder geval) en steun bij experimenten Max-WW (liefst) Rol arbeidsmarktregio verschillend