INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement
Projectmatig werken: combinatie van routine, en improvisatie Projectmatig werken Routine Improvisatie
Project: doel is bekend; de weg er naartoe niet precies. ‘onzekere’ weg...
Definitie van een project: Een geheel van activiteiten uitgevoerd door een specialistische groep in een tijdelijk samenwerkingsverband, gericht op een duidelijk geformuleerd resultaat, vastgelegd in een projectplan
Kenmerken van een project: Eindig Bepaald budget Duidelijk geformuleerd resultaat (kan ook in begin nog worden vastgesteld) Altijd evaluatie-toetsmomenten Grote diversiteit van mensen en vaardigheden Geleid door een projectleider Opgedeeld in fasen Elke fase kent: - plan van aanpak - evaluatie (met opdrachtgever)
Mensen betrokken bij een project: Voorzitter van de stuurgroep opdrachtgever of een vertegenwoordiger Lid van de stuurgroep veel kennis van het bedrijf Projectmanager stuurt meerdere projecten Projectleider leiding van het project, dagelijkse gang van zaken, informatie naar stuurgroep, kijkt of planning gehaald wordt. Projectmedewerker met eigen kennis en vaardigheden Voert, samen met anderen, deelaspecten uit van het totale project
Een project bestaat uit diverse fasen. Elke fase doorloopt onderstaand proces: Plan Voer uit Stel bij Evaluatie De Deming cirkel
Theorie van projectmanagement. FASEN in een project: Initiatie-fase (ideefase) Definitiefase Ontwikkelfase Nazorgfase
I Initiatiefase Er is een probleem dat om een oplossing vraagt........ Brainstormen Bijeenkomsten Aantrekken projectleider Opstellen startdocument (einde initiatiefase) Gemeenschappelijk idee
Het startdocument: Achtergrond van het project Projectdoel Globale resultaten Randvoorwaarden
II De definitiefase Team vormen Verdere uitwerking van het startdocument tot het projectplan
III De ontwikkelfase Uitwerking ideeën projectplan Langste en meest gecompliceerde fase (afhankelijk van hoe degelijk de voorbereiding is geweest ....) Projectteam verdelen in verschillende werkgroepen Halen van data en mijlpalen.
IV Nazorgfase Implementatie Bugs wegwerken Scholing gebruikers Evaluatie
Hoe worden de processen beheerst? Er zijn vijf aspecten: Tijd Geld Kwaliteit Informatie Organisatie
Tijd: Project is eindig Dat geldt voor alle fasen en subfasen van het project Mijlpalen moeten gehaald worden
Geld: Er is een bepaald budget waarmee men moet uitkomen. Het budget is nodig voor o.a.: personeel apparatuur/materialen externe kennis
Kwaliteit: Moeilijk te omschrijven; wat is goed? Wordt vastgelegd in afspraken tussen opdrachtgever en projectteam.
Informatie: Belangrijk zijn de informatiestromen: Geformaliseerde informatiestromen officiële afspraken, data, deadlines, specificaties Niet geformaliseerde informatielijnen officieuze gesprekken (‘in de wandelgangen’)
Organisatie: Structuur, met als belangrijkste elementen: data wie doet wat? Taakverdeling welke kwaliteit? Er is een interne en een externe organisatiestructuur
FASEN VAN EEN PROJECT: Een geweldig idee Gejuich bij de toestemming om het uit te voeren De eerste ontnuchtering bij de planning Paniek bij de ontwikkeling Straffen van mensen die er niets aan kunnen doen Bij de oplevering: belonen van de mensen die er niets mee te maken hebben gehad
Toetsing van het hoofdstuk: Schriftelijk getoetst op schoolexamen in januari Doorlopen van het project in verschillende fasen.
EINDE