Opleiden Praktisch Organiseren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
medische psychologie, brug tussen lichaam en geest
Advertisements

Rond de (keuken)tafel, over het versterken van zelfregie
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Kwaliteitsinstrumenten
met studievaardigheden
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Medische Vervolgopleidingen UMCG
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Social work Week 2.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Workshop 3.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Wat wordt er van de Aios verwacht AIOS-dag 17 september 2008 Vivienne Schelfhout-van Deventer, John Roord, Robert-Jan Stolker.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
Herhaaltraining visitatoren medisch specialismen Reinier Braams Jos Lips 2016.
ASSESSMENT BIJ AIOS Revalidatiegeneeskunde Opleidersbijeenkomst 14 mei 2013 Leiden.
Congres Individualisering Opleidingsduur De consequenties voor zorg en ziekenhuis 26 mei 2016 Prof.dr. A.G.J. (Ate) van der Zee Raad van Bestuur UMCG Voorzitter.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Add-on 2017 Pieter Hooftman, landelijk coördinator add-on
Landelijke raad 11 juni 2016 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Hoe maken we dat tot een succes in de regio?
Inkoop Uitvoeringscentrum Noord & NEGOMETRIX
MVI ambities opstellen doe je samen
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Ondertitel Naam spreker, organisatie
Doel Brede oriëntatie op de doelgroep ouderen
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Passend onderwijs.
Intervisie, coaching, mentoring, opleidingsbegeleiding…
Informatiebijeenkomst 28 september 2016
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Reflectie op onze KION waarden Module 2
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Minder aios-capaciteit, wat nu? Inrichting van het primaire zorgproces
Opleiden voor de toekomst
Duurzame inzetbaarheid
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Regelgeving.
Richtlijn Beleid Rondom Spoedoperaties
Meningsvormend deel Hoe sluit de huidige landelijke raad (en de rol van het LR-lid) aan bij de veranderingen in de verenigingsdemocratie?
Ouderraad Wilbertschool Een leuke schooltijd maak je samen.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Duurzame inzetbaarheid
Monitoren Kwaliteit van opleiden
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Ouderraad Wilbertschool Een leuke schooltijd maak je samen.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Ouderraad Wilbertschool Een leuke schooltijd maak je samen.
Geweld hoort nergens thuis
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Opleiden Praktisch Organiseren Drs. Lennart Rem (onderwijskundige OOR Leiden, werkzaam in Haga en LUMC) L.G.Rem@lumc.nl Sabine Donk MSc. (OOR-coördinator OOR Leiden / beleidsadviseur MVO LUMC) S.W.Donk@lumc.nl

9 december 2016 Opleiden Praktisch Organiseren

Doel workshop 1. Overzicht krijgen over, en uitwisselen van, de belangrijkste knelpunten bij het, praktisch organiseren van de vervolgopleiding. 2. Inzicht verkrijgen in een aantal belangrijke hulpbronnen (informatie, structuren & personen) die kunnen helpen bij het adresseren en/of oplossen van problemen. 3. Uitwisselen van oplossingen, tips & tricks. 9 december 2016 Opleiden Praktisch Organiseren

Programma Workshop Omschrijving Kennismaking Tijd Omschrijving 15 min Kennismaking 5 min Introductie onderwerp en werkvorm Discussie in groepjes: uitwerken probleemstelling Discussie in groepjes: uitwerken oplossingsrichting 10 min Rondgang 30 min Waar haal je ondersteuning? Rondgang en afsluiting Kennismaking: naam, functie, organisatie + waar haal je het meeste plezier uit in je (opleidings)werk? 9 december 2016 Opleiden Praktisch Organiseren

Brainstorm: knelpunten bij Praktisch Organiseren In 5 gemengde Subgroepen 1. Iedere deelnemer schrijft 4-5 punten op post-its 2. Post it’s worden geclusterd op 5 hoofdthema’s. 3. Per thema gaat een groep een probleemstelling van de post-its verder uitwerken. 4. Na 15 min. draaien we een tafel door. Elke groep gaat oplossingsrichtingen uitwerken voor het beschreven probleem. Indeling gemaakt (gemixte groepen: type functies, welke regio’s) 9 december 2016 Opleiden Praktisch Organiseren

Waar zou je je op het gebied van opleiden dan mee bezig WILLEN houden? Overpeinzing Stel dat je niet werd afgeleid door allerlei logistieke en praktische problemen. Waar zou je je op het gebied van opleiden dan mee bezig WILLEN houden? Niet alleen waar word je blij van: maar ook waar ben je goed in? 9 december 2016 Opleiden Praktisch Organiseren

HULPBRONNEN n 9 december 2016 Opleiden Praktisch Organiseren

Prioriteren Met zijn allen streven naar: Quality Taken Lange(re) Termijn Delegeren daar waar het kan Sommige dingen NIET/Anders doen 9 december 2016 Opleiden Praktisch Organiseren

Bronnen en delegeren Waar maken jullie nog meer gebruik van? LEERHUIS BELEIDSADVISEURS/MEDEWERKERS/OOR-COORDINATOREN 9 december 2016 Opleiden Praktisch Organiseren

Denk ook aan: Overige bronnen: Andere opleiders/opleidingsafdelingen in je instelling Overige afdelingen binnen je instelling Wetenschappelijke Vereniging/junior vereniging Federatie Medisch Specialisten (Raad Opleiding) NFU/NVZ/STZ CGS RGS NZa 9 december 2016 Opleiden Praktisch Organiseren

Brainstorm delegeren Wat zouden deze mensen/partijen voor jou kunnen betekenen? Of wat zou je willen dat zij zouden oppakken/veranderen? AIOS/ aios-vereniging Opleidingsondersteuner Onderwijskundige Andere afdelingen (HR, juridisch, ICT) Landelijke koepels (WV, FMS/DJS, NFU, NVZ, STZ, CGS, RGS, VWS, NZa) 9 december 2016 Opleiden Praktisch Organiseren

PDCA-cirkel TIP: Gebruik je opleidingsvergadering om in PDCA-vorm knelpunten m.b.t. de opleiding te signaleren, te documenteren EN het oplossen ervan bij iemand te beleggen. 9 december 2016 Opleiden Praktisch Organiseren

Hulpbronnen / brondocumenten CGS Kaderbesluit en Specifieke besluiten  https://www.knmg.nl/opleiding-herregistratie-carriere/cgs/regelgeving/huidige-regelgeving.htm Modernisering Medische Vervolgopleidingen (o.a. opleidingsplan, EPA’s, individualisering)  http://www.medischevervolgopleidingen.nl/ RGS aanvraag (hernieuwde) erkenning  https://www.knmg.nl/opleiding-herregistratie-carriere/opleiders-en-opleidingsinrichtingen/downloads.htm MijnRGS (hoe werkt het)  https://www.knmg.nl/opleiding-herregistratie-carriere/mijnrgs/hoe-werkt-het.htm NZa beleidsregel  https://www.nza.nl/1048076/1048090/BR_REG_17108__Beleidsregel_Beschikbaarheidbijdrage_Medische_Vervolgopleidingen.pdf VWS / BOLS toewijzingsproces instroomplekken  https://www.beschikbaarheidbijdrage-medische-vervolgopleidingen.nl/toewijzingsproces en http://stichtingbols.nl/home 1 januari 2019 Aan de slag! Met kwaliteitsinstrumenten