We hebben minder managers nodig en meer leiders. Managers zorgen ervoor dat we de berg zo efficiënt mogelijk beklimmen. Leiders zorgen ervoor dat we de juiste bergen beklimmen.
Leiders moeten de wereld van morgen zichtbaar maken en ook de weg ernaartoe. Leiders van morgen moeten een uitdagende visie neerzetten voor het bedrijf maar er teven ook in slagen de organisatie op korte termijn al enkele kleine successen in die richting te laten realiseren. Managers vertrekken teveel vanuit risicogevoel, angst om doelstellingen niet te halen, angst voor de concurrentie, angst voor het onzekere en het verlies aan controle, angst voor veranderingen
Ondernemers en marketeers moeten weer dromen. Succesvolle ondernemingen zijn nooit ontstaan vanuit een droom om heel rijk te worden, ze zijn ontstaan vanuit een droom om een andere realiteit te creëren. We moeten als ondernemer weer volop dromen van een andere betere wereld. Het is een noodzakelijke voorwaarde om deel te worden van de oplossing en niet deel uit te maken van het probleem We kunnen de nadruk leggen op het trachten in stand te houden van onze materiële welvaart of we kunnen werk maken van onze dromen voor een betere wereld voor onze kinderen.
De droom van de makersbeweging De droom van de makersbeweging. (de circulaire economie, de deeleconomie, de makerseconomie of de peer to peer beweging) Winst is niet het doel maar een middel. Men vertrekt vanuit ecologische problemen en het onterecht afwentelen van de kosten. Of men vertrekt vanuit een passie om eigen persoonlijke producten te maken die bij de persoon passen. Of men vertrekt vanuit een gemeenschappelijk doel en stelt het sociale doel boven het financiële. Wat het doel ook is, al deze stromingen vertrekken vanuit het creëren van een betere wereld en ze brengen balans tussen business waarde en sociale, ecologische en ethische waarde.
De dromen van een oprichter De dromen van een oprichter. Welke visie zat er achter de oprichting, wat waren de gevleugelde uitspraken van de oprichter? Voor de meeste merken geldt dat, als je er morgen niet meer bent, consumenten dan gewoon een ander merk kopen. Uiteraard zullen mensen niet sterven als je merk er morgen niet meer is. Maar het moet wel de bedoeling zijn dat mensen iets wezenlijks missen als je er niet meer bent. En dat zal dan in belangrijke mate gaan over immateriële waarden zoals inspiratie, schoonheid , bron van eigenwaarde enzovoort.
Winst Ook moeten we ons openstellen voor een andere invulling van het concept winst en het bestaansrecht van een bedrijf. Wat is de purpose van een bedrijf of merk? Hoe verhoudt business value zich ten opzicht van social value? Wat is winst? Is winst alleen maar te bepalen in monetaire termen en hoe maken we winst duurzaam in de tijd?
Bewuster staan in het leven betekent op zoek gaan naar een plaats in de wereld en naar een eigen bijdrage in de wereld Mensen stellen steeds meer vragen die te maken met ethiek en moraliteit, met de maatschappij en het algemeen welzijn. Dit heeft te maken met de totale vertrouwensbreuk die mensen hebben met instituties en bedrijven. Mensen/consumenten verwachten dus meer engagement van bedrijven en bedrijfsleiders. En niet alleen op het niveau van de producten en de diensten en maar ook op het niveau van de organisatie achter het product of de dienst.
De relatie tussen producent en consument is fundamenteel gewijzigd. Vandaag is iedereen met een idee, een computer, en een netwerk een ondernemer, een potentiële concurrent en een gamechanger. Jarenlang hebben we onze kosten mbt mens en milieu op de samenleving afgewenteld. Vandaag ontstaan er in de schoot van de duurzaamheidsbeweging totaal nieuwe business opportuniteiten. Het verschil tussen de transitiefase (FAM vandaag) en de nieuwe wereld is dat we in de transitiefase blijven denken binnen de huidige, lees: oude paradigma’s. Transformeren richting een nieuwe systeem betekent dat we bepaalde dominante logica’s loslaten en ons nieuwe dominante logica’s eigen moeten maken. Het betekent dat we fundamenteel nieuwe denkmodellen moeten creëren. Ontelbare mensen zijn wereldwijd bezig met het bouwen aan een nieuw systeem en doen dit van onderop, vanuit een andere machtspositie. Het zijn de voorlopers van een nieuw systeem gebaseerd op die nieuwe paradigma’s.
You ain’t seen nothing yet… Fasten your seatbelts! You ain’t seen nothing yet… Ik denk dat we nu op het steile stuk van een exponentiële transformatiecurve zitten