Private Kwaliteitborging Instituut voor Fysieke Veiligheid/ Brandweer Nederland Bart Dunsbergen Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
1. Waarom private kwaliteitsborging? Onduidelijke verantwoordelijkheden in de praktijk Afnemende kennis en expertise bij bevoegde gezagen, onder invloed taakstellingen Gebrek aan naleving Papieren werkelijkheid
2. Positie bouwconsument Vanaf begin bouwproces betaalt de bouwconsument Niet eenvoudig om bouwtekeningen te beoordelen en juiste afwegingen te maken Beperkte kennis en ervaring met contracten Tegengestelde belangen
3. Taken gemeenten Ruimtelijke ordening Welstand Omgevingsveiligheid Handhaving
4. Proces tot nu toe 1./2. Dekker 3. Regeerakkoord Rutte I 4. Bouwteam 5. Onderzoeken en overleg stakeholders
5. Doelen private kwaliteitsborging Onduidelijke verantwoordelijkheden in de praktijk Afnemende kennis en expertise bij bevoegde gezagen, onder invloed taakstellingen Gebrek aan naleving Papieren werkelijkheid
6. Private kwaliteitsborging In veel landen reeds praktijk Drie jaar, op weg naar private toetsing Vereenvoudiging bezien, m.n. eigenbouw Toelatingsorganisatie, bevoegd gezag betrokken Overheid stelt kaders
7. Uitgangspunten Borging gericht op prestaties gerede bouwwerk Duidelijkheid omtrent verantwoordelijkheid voor voldoen aan regelgeving Helderheid omtrent aansprakelijkheid Vermindering administratieve lasten Markt ontwikkelt private instrumenten, overheid stelt kaders Toelatingsorganisatie toetst private instrumenten Proportionaliteit gekoppeld aan risicoklassen Betaalbaarheid
7. Werking stelsel eerste drie jaar Vergunninghouder kiest: publiek of privaat Publiek geen verandering Privaat vergunning voor bouwen verdwijnt Stappen: Kies passend instrument Vraag omgevingsvergunning “beperkte toets-bouw” aan Start bouw en zorg zelf voor eindresultaat dat voldoet
8. Enkele voorbeelden van instrumenten Erkenningsregeling Erkende architect Lid van beroepsvereniging, permanente educatie Fouten: verlies erkenning, boete Ontwerpen onder certificaat Eigen verklaring dat plan voldoet Gekoppeld aan verzekerde garantie met onafhankelijk toezicht en opleveringskeuring Gecertificeerd toezicht Onafhankelijk toezicht op ontwerp en uitvoering Aansprakelijkheid bij toezichthouder 30 december 2018
9. Samenvattend 30 december 2018
10. Brandveiligheid Opdrachtgever is verantwoordelijk Voldoen aan brandveiligheidsvereisten Rol toelatingsorganisatie Bestaande kennis brandveiligheid borgen Handhavende taak gemeente Positie brandweer blijft adviseur bevoegd gezag Benodigde informatie moet beschikbaar zijn Opleverdossier Hoe brengt brandweer kennis in? Welke informatie is noodzakelijk?
11. Draagvlak Breed draagvlak onder stakeholders Wel aantal discussiepunten: Overheidsbetrokkenheid bij risicovolle bouwwerken Betaalbaarheid Consequenties duaal stelsel VBWTN, VNG VNO/MKB
12. Planning November 2013 Kamerbrief en wetsvoorstel Daarna Wetsvoorstel richting TK 2015 Wettelijk stelsel
Meer informatie Meer informatie: Reacties: Infoblad Private kwaliteitsborging en onderzoeken http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bouwregelgeving/documenten-en-publicaties/brochures/2012/09/20/private-kwaliteitsborging-in-het-bouwtoezicht.html Reacties: vernieuwingbouwregelgeving@minbzk.nl