Premeting LSCI-onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
• Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Erasmus Universiteit en Berenschot B.V. in het eerste kwartaal van • Commissie Jorritsma creëert de visie.
Advertisements

De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Programma van de workshop
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Psychodiagnostiek ten behoeve van PEN PD
Psychologische diagnostiek bij kinderen en jeugdigen
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
Nadelige effecten van pogingen tot controle van oncontroleerbare pijn.
Premeting LSCI-onderzoek
Definitie Mediawijsheid
Behoefteonderzoek senioren 2008
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke Stijl (DISC)
Gemeenschapsdienst en recidive een vergelijking met de traditionele jeugdbeschermingsmaatregelen (Tijdschrift voor Criminologie : Geudens Hilde) Vanoverbeke.
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
recipients’ impressions of senders’ likability
Autismespectrumstoornis
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Hoofdstuk X Het correlatievraagstuk & SPSS toepassing
Behoefteonderzoek senioren 2009
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Dossier Empowerment.
Aan de slag met de valkuil van gewenning
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Onderzoek op Calvijn Meerpaal
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
€-Restore4Stroke: Economische Impact van CVA Mitchel van Eeden, Caroline van Heugten, Ghislaine van Mastrigt, Silvia Evers CAPHRI School for Public Health.
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
Groepsdynamica.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Familiaal geweld Chloé Vintevogel. Trauma’s bij kinderen als gevolg van huiselijk geweld Uit Justitiële verkenningen, n° 8, Jaargang 36, 2010, p,89-99.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Methodiek: Plancyclus
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdsgenoten EEN LONGITUDINAAL ONDERZOEK BIJ BASISSCHOOLKINDEREN - WENDY DONDERS EN KARINE VERSCHUEREN.
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Het effect van een preventieve behandeling van latente tuberculose-infectie op de levenskwaliteit van de patiënt LIEN JESPERS VUB, 4de Master HAGK Prof.
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Samenwerken en communicatie
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Waarom leerlingenparticipatie?
Kortdurende dynamische psychotherapie
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5
5 valkuilen & Tips.
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Hoe veilig vinden de bewoners Maasniel?
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Diersoortverdieping Hond
drs. Marije van Dalen Promovenda/psycholoog-onderzoeker
Transcript van de presentatie:

Premeting LSCI-onderzoek Jaarwerk Prof. Dr. E. Broekaert & F. D’Oosterlinck Ilse De Coninck, Laetitia Deweer, Tom Mercier, Greet Ryckaert, Anne-Lore Van Geele, Sara Vanlauwe

Wetenschappelijk onderzoek Screeningsonderzoek: 520 geplaatste jongeren (categorie 14) Effectonderzoek: premeting - crisisinterventiemethodiek - postmeting Experimentele groep (42 jongeren) in vergelijking met controlegroep

Premeting: vragenlijsten in te vullen door de jongeren: S.I.G. (Schaal voor Interpersoonlijk gedrag) M.A.S.C. (Multidimensional Anxiety Scale for Children) BDHI-D (Buss-Durkee Hostilily Inventory-Dutch) CBSA (Competentiebelevingsschaal voor adolescenten)

Onze taken: 4 fasen 1. Lezen en begrijpen van de handleiding van de 4 vragenlijsten. 2. Scoren van de afgenomen vragenlijsten. 3. Opstellen van codeboek en invoeren van de gegevens in SPSS. 4. Analyse en interpretatie van de resultaten.

Fase 1: Lezen en begrijpen van de handleiding van de 4 vragenlijsten.

S.I.G. meet: De frequentie (het voorkomen) van sociaal adequaat gedrag en de ervaren spanning bij Het uiten van negatieve gevoelens (kritiek geven, weigeren) Het uiten van onzekerheid en eigen ontoereikendheid (kritiek krijgen, aandacht en hulp vragen) Jezelf kenbaar maken (contact leggen, mening geven) Het uiten van positieve gevoelens (geven en ontvangen van complimenten en waardering)

M.A.S.C. is: Een sociale angstschaal die volgende zaken meet: fysieke symptomen schadevermijding sociale angst separatie-angst

BDHI-D meet: Indirecte agressie Directe agressie Sociale wenselijkheid

CBSA : Geeft een indruk over hoe de jongere zichzelf ervaart en hoe hij zijn eigen vaardigheden en/of adequaatheid op een aantal relevante levensgebieden inschat. De bevraagde subschalen zijn: sociale acceptatie schoolvaardigheden sportieve vaardigheden fysieke verschijning gedragshouding gevoel van eigenwaarde

Fase 2: Scoren van de afgenomen vragenlijsten Fase 2: Scoren van de afgenomen vragenlijsten. Fase 3: Opstellen van codeboek en invoeren van de gegevens in SPSS.

Fase 4: Analyse en interpretatie van de resultaten.

4.1. Zijn beide groepen vergelijkbaar? Voor de 4 vragenlijsten: geen significante verschillen tussen experimentele en controlegroep. Dit is een noodzakelijke voorwaarde om het effect van de crisisinterventie-methodiek na te gaan.

4.2. Scoren jongeren in klinisch gebied? Gezien de vergelijkbaarheid van beide groepen beschouwden we ze als 1 geheel. We gingen bij elke vragenlijst na of de geplaatste jongeren al dan niet in het klinisch gebied scoren.

Resultaten over het algemeen: goede competentiebeleving (CBSA) lage graad van angst (MASC) weinig problemen in interpersoonlijk gedrag (SIG) maar: hogere mate van directe en indirecte agressie (BDHI-D) 89,2% hoge tot zeer hoge directe agressie 86,9% hoge tot zeer hoge indirecte agressie