De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit en onderwijstijd
Advertisements

Voorlichting sectorkeuze Mavo en Mavo/HAVO Klas 2
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. vmbohavovwo.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
De (leer)weg naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Een goede aansluiting.
Werken naar onderwijsbehoeften
Kwalificatiestructuur mbo
OR-platform 15 november.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
De toekomst van het vmbo
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
VMBO Economie Docentendag
(regionale) samenwerking Peter Metz Waterschap Rijn & IJssel
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Doel Workshop Hoe organiseer je keuzedelen binnen je opleiding?
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Ruud van Leeuwen Stichting Platforms VMBO Basisschool MBO VMBO Onderbouw Algemene vakken Beroeps- gericht Vernieuwing: waar in het vmbo?
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Een initiatief van drie kadergroepen 25 juni 2013.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
Alle leerlingen zijn D&P leerlingen Via keuzevakken leggen ze hun eigen accent V A L K U I L “Alles blijft zoals het is…”
Workshop Rekenblokken 10 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
VOORLICHTING HTL3A. VOORLICHTING HTL3A door decaan, mentor en teamleider Programma: Informatie vernieuwing vmbo door decaan, mentor en teamleider.
Informatieavond vakkenpakketten Welkom. Informatieavond vakkenpakketten Welkom.
LOB in het PTA van het VMBO
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Met Minder Meer en Beter
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Platform VMBO Dienstverlening en Producten
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Netwerkbijeenkomst ronde 3
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Kiezen voor keuzedelen
bij de kick-off Modulariseren
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Welkom op het Saenredam College
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Welkom op het Saenredam College
Wijkaanpak Gedeelde uitgangspunten: top-down en bottom-up benadering.
Persoonlijke begeleiding
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo Conferentie Kansrijk schakelen tussen vmbo en mbo Workshop De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo ?! We hebben het er pas 25 jaar over! 30 november 2017 Remy van Kasteren - (oud directeur Diephuis & Van Kasteren BV) nu partner BMC Linda Smolenaers – adviseur BMC

A2: Pogingen (en successen!) RISICO 1 > Hoog afbreukrisico Kleine gelegenheidscoalities van docenten Subsidie gedreven (aanjaag)projecten Convenanten, intenties & grote plannen Met goede start en daarna… Duizend bloemen bloeien Uw eigen ervaring…………………… 2 > Na subsidie? 3 > Doorzetten/afmaken? > Verschillen hinderen 4 > ??? 5

A3: Waarom is/was het altijd zo moeilijk? Concentratie Smal Groot (concurrentie) Regio Volume (leerlingen) Visie (opleiden) (te) klein Spreiding Breed Het krachtenveld

A4: Wat maakt het NU (extra) moeilijk? > 600 kwalificaties (techniek & dienstverlening) Invoering herziening kwalificatiestructuur Vernieuwing vmbo A B C D Grote verschillen tussen opleidingen Beleidsarm of beleidsrijk ingevoerd vmbo mbo Niveau 1-2-3-4 BOL/BBL Gericht op diploma Gericht op de arbeidsmarkt

A5: Aansluiting: waar hebben we het over? Leerling Programma beroepsgericht Programma algemene vakken Personeel Leeromgeving Portfolio Eén programma NE/EN/RE (beheersingsniveau) Uitwisseling Gedeeld gebruik Campus of combinaties

B6: De aansluit atlas (in 9 stappen naar een gezamenlijk resultaat) Samen ontwerpen Top down A B C ? ? 5x afbakening Bottom up

B7: 3 x 3 aanpak 1 4 7 2 5 8 3 6 9 GO/NO GO GO/NO GO GO/NO GO Inventariseren 2 5 8 Harmoniseren 3 6 9 Waarderen GO/NO GO GO/NO GO GO/NO GO Ambitie & gezamenlijk belang Structuur & maatvoering Onderwijsprogramma & leerstudie

B8: Veel ruimte voor (eigen) inbreng binnen een strak (proces)model Van grof naar fijn (waarom/waartoe – wat/dat – hoe/wanneer) 3 keer Go/No Go (beslissen en/of bijsturen) Elke stap wordt concreet vastgelegd Inhoud volgt vorm! Samen werken aan een concreet resultaat (binnen handbereik) 1 2 3 4 5

B9: Het geheim van de smid Vorm bepaalt inhoud Zo specifiek mogelijk afbakenen Zo specifiek mogelijk op niveau van: Kwalificaties Profiel (modulen + keuzevakken) “Drager” van het programma Afbakening van programma Gezamenlijke verantwoordelijkheden voor bijv. keuzevakken Studielast vaststellen Periode (blokken van 9 a 10 weken) Schakelmomenten bepalen Afbakening in tijd In welke vorm leggen we het programma vast? Op welke wijze evalueren we het programma? Afbakening in resultaat Alle docenten betrekken in 3 x 3 = 9 bijeenkomsten om tot een zo concreet mogelijke opbrengst te komen Organiseren en faciliteren Afbakening in personele inzet Hoeveelheid leerlingen Niveau / portfolio Diploma / plusdocument Afbakening van doelgroep

B10: Op weg naar leerwinst (meer) tijd om te verdiepen (meer) tijd om te verbeteren (repareren) (meer) tijd om te verbreden (meer) tijd om op te stromen (meer) tijd voor interesse B C D E TIJDWINST = LEERWINST

C11: Aansluiting op programmaniveau vraagt aansluiting op systeemniveau FLEXIBILISERING = INNOVATIE FLEXIBILISERING VRAAGT STANDAARDISATIE

C12: De “lego” aanpak

C13: De “Lego” aanpak Overzicht bieden door het visualiseren van de leerroutes Verhouding leerwinst vaststellen 25-50% Relaties inzichtelijk maken Verdelen van tijd Volgordelijkheid bepalen

C14:

C15: Uitdaging Welke mate van flexibilisering wil je? Tussen differentiatie & personaliseren op regioniveau denken & handelen

D16 - Conclusie TIPS! Vorm bepaalt inhoud (afbakenen zodat het over de inhoud kan gaan) Balanceren Implementeren is opschalen = voldoende massa maken Micro management bepaalt macro resultaat (“kleine kwaliteit”) Afmaken waaraan je begonnen bent! Tijd Resultaat Kwaliteit Betrokkenheid