De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo Conferentie Kansrijk schakelen tussen vmbo en mbo Workshop De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo ?! We hebben het er pas 25 jaar over! 30 november 2017 Remy van Kasteren - (oud directeur Diephuis & Van Kasteren BV) nu partner BMC Linda Smolenaers – adviseur BMC
A2: Pogingen (en successen!) RISICO 1 > Hoog afbreukrisico Kleine gelegenheidscoalities van docenten Subsidie gedreven (aanjaag)projecten Convenanten, intenties & grote plannen Met goede start en daarna… Duizend bloemen bloeien Uw eigen ervaring…………………… 2 > Na subsidie? 3 > Doorzetten/afmaken? > Verschillen hinderen 4 > ??? 5
A3: Waarom is/was het altijd zo moeilijk? Concentratie Smal Groot (concurrentie) Regio Volume (leerlingen) Visie (opleiden) (te) klein Spreiding Breed Het krachtenveld
A4: Wat maakt het NU (extra) moeilijk? > 600 kwalificaties (techniek & dienstverlening) Invoering herziening kwalificatiestructuur Vernieuwing vmbo A B C D Grote verschillen tussen opleidingen Beleidsarm of beleidsrijk ingevoerd vmbo mbo Niveau 1-2-3-4 BOL/BBL Gericht op diploma Gericht op de arbeidsmarkt
A5: Aansluiting: waar hebben we het over? Leerling Programma beroepsgericht Programma algemene vakken Personeel Leeromgeving Portfolio Eén programma NE/EN/RE (beheersingsniveau) Uitwisseling Gedeeld gebruik Campus of combinaties
B6: De aansluit atlas (in 9 stappen naar een gezamenlijk resultaat) Samen ontwerpen Top down A B C ? ? 5x afbakening Bottom up
B7: 3 x 3 aanpak 1 4 7 2 5 8 3 6 9 GO/NO GO GO/NO GO GO/NO GO Inventariseren 2 5 8 Harmoniseren 3 6 9 Waarderen GO/NO GO GO/NO GO GO/NO GO Ambitie & gezamenlijk belang Structuur & maatvoering Onderwijsprogramma & leerstudie
B8: Veel ruimte voor (eigen) inbreng binnen een strak (proces)model Van grof naar fijn (waarom/waartoe – wat/dat – hoe/wanneer) 3 keer Go/No Go (beslissen en/of bijsturen) Elke stap wordt concreet vastgelegd Inhoud volgt vorm! Samen werken aan een concreet resultaat (binnen handbereik) 1 2 3 4 5
B9: Het geheim van de smid Vorm bepaalt inhoud Zo specifiek mogelijk afbakenen Zo specifiek mogelijk op niveau van: Kwalificaties Profiel (modulen + keuzevakken) “Drager” van het programma Afbakening van programma Gezamenlijke verantwoordelijkheden voor bijv. keuzevakken Studielast vaststellen Periode (blokken van 9 a 10 weken) Schakelmomenten bepalen Afbakening in tijd In welke vorm leggen we het programma vast? Op welke wijze evalueren we het programma? Afbakening in resultaat Alle docenten betrekken in 3 x 3 = 9 bijeenkomsten om tot een zo concreet mogelijke opbrengst te komen Organiseren en faciliteren Afbakening in personele inzet Hoeveelheid leerlingen Niveau / portfolio Diploma / plusdocument Afbakening van doelgroep
B10: Op weg naar leerwinst (meer) tijd om te verdiepen (meer) tijd om te verbeteren (repareren) (meer) tijd om te verbreden (meer) tijd om op te stromen (meer) tijd voor interesse B C D E TIJDWINST = LEERWINST
C11: Aansluiting op programmaniveau vraagt aansluiting op systeemniveau FLEXIBILISERING = INNOVATIE FLEXIBILISERING VRAAGT STANDAARDISATIE
C12: De “lego” aanpak
C13: De “Lego” aanpak Overzicht bieden door het visualiseren van de leerroutes Verhouding leerwinst vaststellen 25-50% Relaties inzichtelijk maken Verdelen van tijd Volgordelijkheid bepalen
C14:
C15: Uitdaging Welke mate van flexibilisering wil je? Tussen differentiatie & personaliseren op regioniveau denken & handelen
D16 - Conclusie TIPS! Vorm bepaalt inhoud (afbakenen zodat het over de inhoud kan gaan) Balanceren Implementeren is opschalen = voldoende massa maken Micro management bepaalt macro resultaat (“kleine kwaliteit”) Afmaken waaraan je begonnen bent! Tijd Resultaat Kwaliteit Betrokkenheid