Toekomst Mobiliteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Excellente AgriFood regio”. Introductiefilm Uitvoeringsagenda voor ambitie “In 2020 topregio in agrifood: dat is onze ambitie“. Daarom investeren we.
Advertisements

Sector Mobiliteit Resultaten 2012 en Plannen 2013.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Veranderingen in de zorg
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Maatschappelijk Aanbesteden
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Voorzitter programmacommissie NPO
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
Sportbonden en gemeenten samen aan de slag
Sociale Agenda 2020 Gesprek met de raad 3 en 4 april 2012.
Stadsregio Arnhem Nijmegen
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Tactics 16 november2010.
Kooperaasje Fryslân “ Het sneller verduurzamen van Fryslân door het verbinden van alle duurzaamheidskennis en - initiatieven om zo samen van elkaar.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Welkom Toerist in vervoering Voor ondernemers die vooruit willen met recreatiemobiliteit in de Zuidwestelijke Delta.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Op weg naar MJP en verder Auditcommissie over het voorbereidngstraject MJP februari 2010.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Webinar Beter Benutten: 18 mei 2016 Zijn de Brabantse ITS projecten ook iets voor jouw regio?
De Omgevingsvisie Opzet in hoofdlijnen, juni 2016.
Omgevingswijzer Annemiek Tromp
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Op weg naar Concessies 2020 Presentatie 22 juni 2016.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
Praktijkervaring vernieuwende mobiliteitsconcepten landelijk gebied Bijeenkomst leerplatform MIRT Vernieuwing Amersfoort, 22 september
Smart Logistics Theo Stevens Expeditiemiddag
Toekomst Mobiliteit Mobiliteitssysteem van de toekomst | Bestuurlijke uitvoeringskracht vergroten.
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Klankbordsessie 2 december 2015
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Data Dashboard Theo Stevens Expeditiemiddag
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
Gezonde fysieke omgeving
De nieuwe HEA Werkbespreking raad 1 juni april 2018
Stand van zaken Samen, Slim en Robuust Doel van vanmiddag
SMART CITY DORDRECHT Ruimte voor innovatie.
‘Ontwikkelen doen we samen’
Waterbouwsteen in omgevingsbeeld Edith Velema
Naar een lokale strategie voor de energietransitie
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
DE ENERGIE OM TE VERANDEREN
Omgevingswet en omgevingsvisie
Spelregels Digitale stad
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Werksessie Energietransitie: Best practices Machiel de Gelder wethouder Werkendam & bestuurlijk trekker ONS2050.
Van wet naar Brabantse praktijk
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
17 september 2018 Duurzame energie
Mobiliteit Ondernemersavond 6 november 2018.
Nationale Omgevingsvisie
Professionals met passie - Verbindend - Betrokken
Een lerende en adaptieve organisatie
Lunchbijeenkomst Adaptief programmeren: hoe doe je dat eigenlijk?
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Transcript van de presentatie:

Toekomst Mobiliteit

Mobiliteit in transitie -Trends en ontwikkelingen- Zero-emissie Duurzame materialen + Nieuwe vervoersmiddelen We zien vijf innovaties in de toekomst op ons afkomen waarop we moeten voorsorteren: duurzame materialen schone voertuigen: zero emissie (elektrische auto, bussen, ..) nieuwe vervoermiddelen: zelfrijdende auto’s, e-bike sociale veerkracht ondersteunen door het mogelijk maken van nieuwe mobiliteitsdiensten (Mobility As A Service) slimme logistiek Reflectie cahier: in het cahier komen de innovaties 2, 3 en 4 uitgebreid aan bod (ander twee punten niet, maar willen we in vervolgproces wel aan de orde hebben) Mobiliteit is hierbij alle vervoersbewegingen (met (vracht)auto, fiets, trein, bus, lopen, per schip, buisleiding enz) van personen en goederen. Slimme logistiek Sociale veerkracht -> MaaS Cahier als inspiratie Mooi inspirerend vergezicht dat oproept tot debat Wereld is in beweging Transitie in ons mobiliteitslandschap

Mobiliteit in transitie -Veranderende rol provincie- Mobiliteit als middel, geen doel Levert een bijdrage aan Aantrekkelijk, Bereikbaar, Concurrerend Nieuw handelingsperspectief nodig, ook richting omgevingsvisie samenwerken als één overheid: Wettelijke taken van de provincie: Coördinatie en regie van verkeers- en vervoerbeleid in NB Concessieverlening voor het regionaal openbaar vervoer Aanleg, beheer en onderhoud van provinciale wegen

Living lab Toekomst Mobiliteit Brabant gereed maken voor zelfrijdende auto: SMART (hybride testbed)*, programma Bereikbaarheid Zuid NL / Smart Mobillity Brabant OV-systeem van de toekomst: starttranche SHK*, anticiperen op ‘mobiliteit op maat’ & voorbereiding nieuwe concessies Zero-emissie mobiliteit, concessie bussen ZO Brabant / elektrisch rijden stimuleren Gebruik van duurzame materialen A58 – A67 – N65 – N69 – N632 – N279 Smart Logistics: project Logistiek in Brabant*, vernieuwing aanpak goederencorridor We beginnen natuurlijk niet bij nul. We sorteren al voor op een toekomst en een ambitie waarin Brabant een living lab is rond allerlei vormen van (toekomstvaste) mobiliteit. Voorbeelden van lopende initiatieven Bereikbaarheid Zuid NL: proces kan voorbeeld worden van andere (3) regio’s) ITS bureau BrabantStad Programma Beter Benutten Vandaag (28/6) nemen we (met B5) besluit over: Plan van aanpak van het Beter Benutten project hybride testomgeving Plan van aanpak van het Beter Benutten project Logistiek in Brabant Starttranche uitvoeringsprogramma Spoor, HOV, knooppunten En in de toekomst: Nieuwe concessies OV Mobiliteit op Maat experimenten Toepassing nieuwe materialen op N69 als duurzaamste weg Een gezamenlijke aanpak van het versterken van het daily urban system tussen de steden (B5 en M7) d.m.v. snelfietsroutes Een gezamenlijke aanpak van de first en last mile problematiek binnen stedelijke regio’s (waarbij steden complementair aan elkaar initiatieven ontwikkelen en van elkaar leren) ALLE LIVING LAB VOORBEELDEN ZIJN EVENTUEEL TE VISUALISEREN IN VERVOLGDIA’S OM EVENTUEEL OP IN TE ZOOMEN (AFHANKELIJK VAN DE DOELGROEP). NU ZIJN ALLEEN DE LAATSTE TWEE VOORBEELDEN IN EEN VERVOLGDIA GEVISUALISEERD (ZIE VOLGENDE 2 DIA’S).

Discussiestarter Om maatschappelijke dialoog op te starten met: de inwoners van Brabant mobiliteitsprofessionals bij markt, kennisinstellingen, overheden, belangenorganisaties Startpunt bij DDW 2016 Om de discussie te starten, niet al een positie in te nemen. Eerst oogst. En natuurlijk loopt traject gericht op Omgevingsvisie – daar wordt goed bij aangesloten

Trends en discussiepunten Auto’s worden goedkoper, duurzamer en steeds slimmer. Opkomst van de (elektrische) fietsen. Nieuwe diensten richten zich op meer maatwerk, traditioneel OV staat voor veranderingen. Slimme logistiek kan problematiek binnensteden helpen oplossen Data wordt steeds belangrijker (voor verkeersmanagement) en commercieel aantrekkelijk Opgaven worden steeds complexer Wat kan integraliteit ons brengen Brabant blijft aan kop in (slimme) mobiliteit

Proces en planning Startpunt Cahier #3: juni 2016 Discussiestarter: september 2016 Dialoog met partners: oktober 2016 – oktober 2017 Ontwikkeldagen (Brabantdag en vier regiodagen): april – mei 2017 MIP-M: oktober 2017 Vertrekpunt is cahier #3 Position paper (NOG NADENKEN OVER GOEDE/BETERE NAAM?) Op basis van cahier maken we een (strategische) positionpaper (10 blz). Doel daarvan is inspireren / uitdagen voor het ‘gesprek’ met partners. Volgende elementen komen daarin terug: Why, how, what van het proces Op basis van wat er al aan materiaal op de plank ligt Ambities en uitgangspunten Vraagstukken en opgaven Mogelijke keuzes voor vervolg Dilemma’s/stellingen en ‘heilige huisjes’ om de discussie over te hebben Wie we willen betrekken bij vervolg (stakeholdersanalyse) en hoe we dat gaan doen Dialoog Met het cahier en de position paper als vertrekpunt voeren we het ‘gesprek’ met stakeholders. We trekken daarvoor 1 jaar uit: van DDW 2016 tot DDW 2017. Met wie: op de een of andere manier met “15.000” Brabanders (jongeren, ouderen, forensen), slimme denkers, overheden, kennisinstellingen, ondernemers, bestuurders (GS/PS) NOG VERDER UITWERKEN, ONDER MEER IN STAKEHOLDERSANALYSE) Hoe: door diverse ‘gespreks’vormen in te zetten zoals: hackathon, DDW, serious game, regulier overleg, ontwikkeldagen, essay, prijsvraag, events/festivals, social media, burgerpanel, website NOG VERDER UITWERKEN. Koersnotitie (tactisch) (NOG NADENKEN OVER GOEDE/BETERE NAAM) Uitwerken van het opgehaalde in de gesprekken Van abstract/strategisch naar concreet/tactisch niveau Inhoud en rol: wat wil PNB bereiken, waar wil PNB voor staan Afweegkader en investeringsstrategie Herijken van bestaande programma’s (zoals UP SHK en UP Fiets) Monitoring en evaluatie: hoe gaan we dat doen? Hoe gaan we (adaptief) inspelen op veranderende omstandigheden? Maatwerk per regio: geen “one size fits all” Uitmondend in nieuwe samenwerkingsfilosofie governance Kaders voor Brabantdag en Regiodagen Sectoraal waar het kan, integraal waar het meerwaarde heeft Verbinding mobiliteitsopgaven met andere opgaven (economie, sociale veiligheid, sociale veerkracht, milieu/gevaarlijke stoffen, ruimte, ...) Brabantdag en regiodagen (of ontwikkeldagen) De Brabantdag en Regiodagen in Q2 2017 zijn te positioneren als een ‘eerste oefening’ met meerjaren investeringsafspraken. Maar dit zijn geen eenmalige dagen. Het is een groeiproces. Bedoeling is om (vergelijkbaar aan MIRT-proces) deze dagen jaarlijks te organiseren. Dus een continue proces waar partners gezamenlijk gedurende het jaar naar toe werken. De Brabantdag en Regiodagen in Q2 2018 kunnen dan bijvoorbeeld weer voorsorteren op de provinciale Omgevingsvisie en op de voorbereiding van de OV- concessie West. MIP April 2017: Perspectiefnota 2017 Oktober 2017: MIP-M in provinciale begroting