Toekomst Mobiliteit
Mobiliteit in transitie -Trends en ontwikkelingen- Zero-emissie Duurzame materialen + Nieuwe vervoersmiddelen We zien vijf innovaties in de toekomst op ons afkomen waarop we moeten voorsorteren: duurzame materialen schone voertuigen: zero emissie (elektrische auto, bussen, ..) nieuwe vervoermiddelen: zelfrijdende auto’s, e-bike sociale veerkracht ondersteunen door het mogelijk maken van nieuwe mobiliteitsdiensten (Mobility As A Service) slimme logistiek Reflectie cahier: in het cahier komen de innovaties 2, 3 en 4 uitgebreid aan bod (ander twee punten niet, maar willen we in vervolgproces wel aan de orde hebben) Mobiliteit is hierbij alle vervoersbewegingen (met (vracht)auto, fiets, trein, bus, lopen, per schip, buisleiding enz) van personen en goederen. Slimme logistiek Sociale veerkracht -> MaaS Cahier als inspiratie Mooi inspirerend vergezicht dat oproept tot debat Wereld is in beweging Transitie in ons mobiliteitslandschap
Mobiliteit in transitie -Veranderende rol provincie- Mobiliteit als middel, geen doel Levert een bijdrage aan Aantrekkelijk, Bereikbaar, Concurrerend Nieuw handelingsperspectief nodig, ook richting omgevingsvisie samenwerken als één overheid: Wettelijke taken van de provincie: Coördinatie en regie van verkeers- en vervoerbeleid in NB Concessieverlening voor het regionaal openbaar vervoer Aanleg, beheer en onderhoud van provinciale wegen
Living lab Toekomst Mobiliteit Brabant gereed maken voor zelfrijdende auto: SMART (hybride testbed)*, programma Bereikbaarheid Zuid NL / Smart Mobillity Brabant OV-systeem van de toekomst: starttranche SHK*, anticiperen op ‘mobiliteit op maat’ & voorbereiding nieuwe concessies Zero-emissie mobiliteit, concessie bussen ZO Brabant / elektrisch rijden stimuleren Gebruik van duurzame materialen A58 – A67 – N65 – N69 – N632 – N279 Smart Logistics: project Logistiek in Brabant*, vernieuwing aanpak goederencorridor We beginnen natuurlijk niet bij nul. We sorteren al voor op een toekomst en een ambitie waarin Brabant een living lab is rond allerlei vormen van (toekomstvaste) mobiliteit. Voorbeelden van lopende initiatieven Bereikbaarheid Zuid NL: proces kan voorbeeld worden van andere (3) regio’s) ITS bureau BrabantStad Programma Beter Benutten Vandaag (28/6) nemen we (met B5) besluit over: Plan van aanpak van het Beter Benutten project hybride testomgeving Plan van aanpak van het Beter Benutten project Logistiek in Brabant Starttranche uitvoeringsprogramma Spoor, HOV, knooppunten En in de toekomst: Nieuwe concessies OV Mobiliteit op Maat experimenten Toepassing nieuwe materialen op N69 als duurzaamste weg Een gezamenlijke aanpak van het versterken van het daily urban system tussen de steden (B5 en M7) d.m.v. snelfietsroutes Een gezamenlijke aanpak van de first en last mile problematiek binnen stedelijke regio’s (waarbij steden complementair aan elkaar initiatieven ontwikkelen en van elkaar leren) ALLE LIVING LAB VOORBEELDEN ZIJN EVENTUEEL TE VISUALISEREN IN VERVOLGDIA’S OM EVENTUEEL OP IN TE ZOOMEN (AFHANKELIJK VAN DE DOELGROEP). NU ZIJN ALLEEN DE LAATSTE TWEE VOORBEELDEN IN EEN VERVOLGDIA GEVISUALISEERD (ZIE VOLGENDE 2 DIA’S).
Discussiestarter Om maatschappelijke dialoog op te starten met: de inwoners van Brabant mobiliteitsprofessionals bij markt, kennisinstellingen, overheden, belangenorganisaties Startpunt bij DDW 2016 Om de discussie te starten, niet al een positie in te nemen. Eerst oogst. En natuurlijk loopt traject gericht op Omgevingsvisie – daar wordt goed bij aangesloten
Trends en discussiepunten Auto’s worden goedkoper, duurzamer en steeds slimmer. Opkomst van de (elektrische) fietsen. Nieuwe diensten richten zich op meer maatwerk, traditioneel OV staat voor veranderingen. Slimme logistiek kan problematiek binnensteden helpen oplossen Data wordt steeds belangrijker (voor verkeersmanagement) en commercieel aantrekkelijk Opgaven worden steeds complexer Wat kan integraliteit ons brengen Brabant blijft aan kop in (slimme) mobiliteit
Proces en planning Startpunt Cahier #3: juni 2016 Discussiestarter: september 2016 Dialoog met partners: oktober 2016 – oktober 2017 Ontwikkeldagen (Brabantdag en vier regiodagen): april – mei 2017 MIP-M: oktober 2017 Vertrekpunt is cahier #3 Position paper (NOG NADENKEN OVER GOEDE/BETERE NAAM?) Op basis van cahier maken we een (strategische) positionpaper (10 blz). Doel daarvan is inspireren / uitdagen voor het ‘gesprek’ met partners. Volgende elementen komen daarin terug: Why, how, what van het proces Op basis van wat er al aan materiaal op de plank ligt Ambities en uitgangspunten Vraagstukken en opgaven Mogelijke keuzes voor vervolg Dilemma’s/stellingen en ‘heilige huisjes’ om de discussie over te hebben Wie we willen betrekken bij vervolg (stakeholdersanalyse) en hoe we dat gaan doen Dialoog Met het cahier en de position paper als vertrekpunt voeren we het ‘gesprek’ met stakeholders. We trekken daarvoor 1 jaar uit: van DDW 2016 tot DDW 2017. Met wie: op de een of andere manier met “15.000” Brabanders (jongeren, ouderen, forensen), slimme denkers, overheden, kennisinstellingen, ondernemers, bestuurders (GS/PS) NOG VERDER UITWERKEN, ONDER MEER IN STAKEHOLDERSANALYSE) Hoe: door diverse ‘gespreks’vormen in te zetten zoals: hackathon, DDW, serious game, regulier overleg, ontwikkeldagen, essay, prijsvraag, events/festivals, social media, burgerpanel, website NOG VERDER UITWERKEN. Koersnotitie (tactisch) (NOG NADENKEN OVER GOEDE/BETERE NAAM) Uitwerken van het opgehaalde in de gesprekken Van abstract/strategisch naar concreet/tactisch niveau Inhoud en rol: wat wil PNB bereiken, waar wil PNB voor staan Afweegkader en investeringsstrategie Herijken van bestaande programma’s (zoals UP SHK en UP Fiets) Monitoring en evaluatie: hoe gaan we dat doen? Hoe gaan we (adaptief) inspelen op veranderende omstandigheden? Maatwerk per regio: geen “one size fits all” Uitmondend in nieuwe samenwerkingsfilosofie governance Kaders voor Brabantdag en Regiodagen Sectoraal waar het kan, integraal waar het meerwaarde heeft Verbinding mobiliteitsopgaven met andere opgaven (economie, sociale veiligheid, sociale veerkracht, milieu/gevaarlijke stoffen, ruimte, ...) Brabantdag en regiodagen (of ontwikkeldagen) De Brabantdag en Regiodagen in Q2 2017 zijn te positioneren als een ‘eerste oefening’ met meerjaren investeringsafspraken. Maar dit zijn geen eenmalige dagen. Het is een groeiproces. Bedoeling is om (vergelijkbaar aan MIRT-proces) deze dagen jaarlijks te organiseren. Dus een continue proces waar partners gezamenlijk gedurende het jaar naar toe werken. De Brabantdag en Regiodagen in Q2 2018 kunnen dan bijvoorbeeld weer voorsorteren op de provinciale Omgevingsvisie en op de voorbereiding van de OV- concessie West. MIP April 2017: Perspectiefnota 2017 Oktober 2017: MIP-M in provinciale begroting