Modules NT2 op maat voor ouders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
In het bestuursakkoord
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Een initiatief van.
CBE: Centra voor Basiseducatie
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Bevorderen van de taalvaardigheid
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Omgevingsonderwijs - omgevingsboek
GECOMBINEERD ONDERWIJS
Ouders in (inter)Actie netwerkdag 9/6/2010 NT2-aanbod voor allochtone ouders met kinderen in het Nederlandstalig onderwijs.
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Workshop evalueren Dcp
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Bijeenkomst September 2015
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
© Instaptoets 1.2 – 2.1 Nele Maddens. © ACHTERGRONDKADER Opdracht: - Nieuwkomers kunnen/moeten inburgeringstraject volgen - Nederlands via.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
De nieuwe school Impressie.
Betaalbaar houden van de vwo afdeling + afgeleid maatregelen voor de HAVO 17 december HLD-
Vluchtelingen, duurzaam, op weg naar een eigen zaak
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
Curriculum gespreksvaardigheid
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Toelichting biologie in GWW
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Ouders en school samen Maart 2016
Lokaal loket kinderopvang
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
Wie is Meester Cédric ? Mijn ervaring - Ik geef al les sinds 2003.
nieuwe leerplannen DKO
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Onze regio, onze toekomst!
Informatieavond 2 mavo 2019 Welkom Voorstellen Decaan Mentoren
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Wie is juf Anita ? Diploma ‘Bachelor in het lager onderwijs’ behaald aan de hogeschool Thomas More te Mechelen. Vijfde schooljaar in de Sterrenhemel. Twee.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Bol.com-aanbod voor kwetsbare ouders
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Modules NT2 op maat voor ouders GO! Inspiratiedag Samen Onderwijs Maken 17 januari 2018

Inhoud NT2 voor ouders ← Modules, leerplannen en BC’s Leerinhouden Succesfactoren en valkuilen Vragen en varia

NT2 voor ouders Wat? Welke partners? Winwin? Ontstaansgeschiedenis? Leerplichtscholen CVO Andere partners: Coördinerende partners: KAAP, HvNB... Faciliterende partners: Brede Scholen, gemeenschapscentra... Winwin? Ontstaansgeschiedenis? Resultaten? Positieve Negatieve

De deelnemende ouders... ... zien hun Nederlands vooruitgaan, ... zijn meer betrokken bij de school, ... bouwen een netwerk op (contactpersonen op school en andere ouders), ... begrijpen de communicatie (alle brieven e.d. zijn het lesmateriaal).

Inhoud NT2 voor ouders Modules, leerplannen en BC’s ← Leerinhouden Succesfactoren en valkuilen Vragen en varia

Modules, leerplannen en BC’s Welke module? Welk leerplan? Welke BC’s? Gebruikelijke modules NT2: 1.1, 1.2, etc... Voordeel: herkenbaar, civiel effect Maar: strikt qua voorkennis, kleine groepen, “overbodige BC’s” Open geletterdheidsmodules Voordeel: grotere heterogeniteit mogelijk qua voorkennis, enkel de noodzakelijke BC’s Maar: 20/40/60u, beperkt civiel effect certificaat Speciaal leerplan NT2 – R1 School en ouders Voordeel: geschreven voor de doelgroep Maar: label “ouders”, leervraag cst kan wijzigen, enkel voor R1, gebruikelijke modules kan je ook flexibiliseren, zeer nuttige didactische wenken zijn perfect bruikbaar binnen “gewone” leerplannen

L-modules R1

L-modules R2

L-modules Centra kunnen de geletterdheidsmodule als standaardmodule inrichten in functie van gerichte leervragen een relevante selectie van doelen maken (zelfs over richtgraden heen) en deze als open module organiseren open modules R1: 20u, 40u, 60u open modules R2: 20u, 40u, 60u open modules R1-2: 20u, 40u, 60u

Open modules – Art.25 bis Een centrum kan opleidingsaanbod organiseren in de vorm van een open module die in overeenstemming met dit decreet erkend is en voldoet aan volgende criteria : 1° het voldoet aan de wettelijke bepalingen van dit decreet; 2° het aantal lestijden dat in aanmerking genomen wordt voor de berekening van de subsidiëring of financiering bedraagt 20, 40 of 60 lestijden; 3° de clustering van de eindtermen of basiscompetenties is relevant en consistent; 4° de duur staat in verhouding tot de vooropgestelde doelen; 5° de wijze van evalueren is duidelijk omschreven. De Vlaamse Regering bepaalt de modaliteiten betreffende evaluatie, verantwoordingsstukken en procedure. § 2. De open module, vermeld in § 1, kan enkel ingericht worden : 1° in de leergebieden wiskunde en Nederlands van de basiseducatie; 2° als geletterdheidsmodule, zoals bedoeld in artikel 24, § 1bis.

Open module: doelenselectie Geen ballast, enkel wat het doelpubliek nodig heeft Bvb. taalprofielen Open module gebaseerd op L-modules NT2 Selecteer leerdoelen uit de L-modules NT2 = leerdoelen R1-R2

Open module: administratie Instapvoorwaarden Inschrijvingsgeld Klasnoemer Verantwoordingsdocument Getekend door cursist en school Juiste module selecteren in schoolsoftware Cursist evalueren Supplement bij deelcertificaat

Inhoud NT2 voor ouders Modules, leerplannen en BC’s Leerinhouden ← Succesfactoren en valkuilen Vragen en varia

Leerinhouden (1) Taaltaken, behoeftegericht, vanuit rol ouder Vertrekken vanuit realistische taalgebruikssituaties (beschreven door CTO) Kind inschrijven op school Schoolgerief kopen en materiaal meegeven Eten en drinken van je kind op school regelen Klasuitstappen en schoolreizen opvolgen Rapporten en agenda opvolgen Huiswerk opvolgen Informele gesprekken met lkr en andere ouders Deelnemen aan oudercontacten Verplaatsing van en naar school en opvang regelen Adviezen school / CLB (omtrent extra ondersteuning) begrijpen Fysieke en sociale welzijn opvolgen Deelnemen aan activiteiten voor ouders (schoolfeest, opendeurdag...) Afwezigheid melden Inzicht hebben in structuren en regels

Leerinhouden (2) Van taalgebruikssituatie... ... naar leerinhouden Bv. Informele gesprekken voeren met school en andere ouders Bv. Reageren op een uitnodiging van een verjaardagsfeestje Bv. De weg vragen in de school Bv. Een klacht van een andere ouder ivm gedrag kind begrijpen en reageren ...

Leerinhouden (3) Leerinhouden koppelen aan... ... basiscompetenties Bv. Reageren op een uitnodiging van een verjaardagsfeestje Bv. De weg vragen of wijzen in de school Bv. Een klacht van een andere ouder ivm gedrag kind begrijpen en reageren ... NT 016 BC 008 uitnodiging verwoorden en erop reageren NT 016 BC 007 een instructie geven aan een onbekende taalgebruiker NT 016 BC014 het globale onderwerp bepalen in een klacht ...

Leerinhouden (4) Enkele voorbeelden van uitgewerkte lessen

Leerinhouden (5) Leerinhouden kunnen ook aan bod komen in de vorm van projectwerk Bv. een multiculturele avond organiseren Ideeën formuleren in een brainstorm Project toelichten, toestemming vragen en budget bepalen met directeur Aankooplijst opstellen Hulp vragen aan andere ouders Praktische zaken regelen met MVD-ploeg Taakverdeling maken Uitnodiging schrijven ...

Inhoud NT2 voor ouders Modules, leerplannen en BC’s Leerinhouden Succesfactoren en valkuilen ← Vragen en varia

Succesfactoren In lokalen van school Tijdens lesuren van kind Volgen van schoolkalender Authentiek materiaal Lkr krijgt alle communicatie die ouders krijgen, liefst op voorhand Vaste contactpersoon (bv zorgleerkracht) Lessen NT2 als onderdeel van integraal taalbeleid Projectwerk Portfolio-evalueren

Valkuilen Verschillende scholen Lokaal op neutraal terrein (niet in school) Lessen NT2 als enig instrument Vanop eiland Zonder communicatie met lkr NT2 Zonder aanpassingen in eigen communicatie met ouders De idee dat lessen NT2 alleen alle problemen zullen oplossen wat betreft ouderbetrokkenheid en interculturele communicatie Verkeerde verwachtingen Van de ouders Inhouden, snelheid, certificering... Sommigen kiezen beter voor een ander soort NT2-aanbod Van de leerplichtschool De lessen zorgen niet in een oogwenk voor moedertaalsprekers. Een taal leren kost tijd. Moeilijker voor secundaire scholen Loslaten handboek

Inhoud NT2 voor ouders Modules, leerplannen en BC’s Leerinhouden Succesfactoren en valkuilen Vragen en varia ←

Interessante links Doos op rollen (Taalunie), CTO, KAAP, HvNB, ...

Vragen Module ICT voor ouders met als focus het gebruik van het leerplatform? Vragen? Opmerkingen?

Mijn pleidooi Contacteer het CVO uit jouw Scholengroep Bespreek de mogelijkheid van lessen voor ouders Maak ruimte vrij voor projectwerk Maar verwacht ook niet het onmogelijke

Contactgegevens Koen Muziek CVO Brussel 02 528 09 10 0473 73 39 60 koen.muziek@cvobrussel.be