Modules NT2 op maat voor ouders GO! Inspiratiedag Samen Onderwijs Maken 17 januari 2018
Inhoud NT2 voor ouders ← Modules, leerplannen en BC’s Leerinhouden Succesfactoren en valkuilen Vragen en varia
NT2 voor ouders Wat? Welke partners? Winwin? Ontstaansgeschiedenis? Leerplichtscholen CVO Andere partners: Coördinerende partners: KAAP, HvNB... Faciliterende partners: Brede Scholen, gemeenschapscentra... Winwin? Ontstaansgeschiedenis? Resultaten? Positieve Negatieve
De deelnemende ouders... ... zien hun Nederlands vooruitgaan, ... zijn meer betrokken bij de school, ... bouwen een netwerk op (contactpersonen op school en andere ouders), ... begrijpen de communicatie (alle brieven e.d. zijn het lesmateriaal).
Inhoud NT2 voor ouders Modules, leerplannen en BC’s ← Leerinhouden Succesfactoren en valkuilen Vragen en varia
Modules, leerplannen en BC’s Welke module? Welk leerplan? Welke BC’s? Gebruikelijke modules NT2: 1.1, 1.2, etc... Voordeel: herkenbaar, civiel effect Maar: strikt qua voorkennis, kleine groepen, “overbodige BC’s” Open geletterdheidsmodules Voordeel: grotere heterogeniteit mogelijk qua voorkennis, enkel de noodzakelijke BC’s Maar: 20/40/60u, beperkt civiel effect certificaat Speciaal leerplan NT2 – R1 School en ouders Voordeel: geschreven voor de doelgroep Maar: label “ouders”, leervraag cst kan wijzigen, enkel voor R1, gebruikelijke modules kan je ook flexibiliseren, zeer nuttige didactische wenken zijn perfect bruikbaar binnen “gewone” leerplannen
L-modules R1
L-modules R2
L-modules Centra kunnen de geletterdheidsmodule als standaardmodule inrichten in functie van gerichte leervragen een relevante selectie van doelen maken (zelfs over richtgraden heen) en deze als open module organiseren open modules R1: 20u, 40u, 60u open modules R2: 20u, 40u, 60u open modules R1-2: 20u, 40u, 60u
Open modules – Art.25 bis Een centrum kan opleidingsaanbod organiseren in de vorm van een open module die in overeenstemming met dit decreet erkend is en voldoet aan volgende criteria : 1° het voldoet aan de wettelijke bepalingen van dit decreet; 2° het aantal lestijden dat in aanmerking genomen wordt voor de berekening van de subsidiëring of financiering bedraagt 20, 40 of 60 lestijden; 3° de clustering van de eindtermen of basiscompetenties is relevant en consistent; 4° de duur staat in verhouding tot de vooropgestelde doelen; 5° de wijze van evalueren is duidelijk omschreven. De Vlaamse Regering bepaalt de modaliteiten betreffende evaluatie, verantwoordingsstukken en procedure. § 2. De open module, vermeld in § 1, kan enkel ingericht worden : 1° in de leergebieden wiskunde en Nederlands van de basiseducatie; 2° als geletterdheidsmodule, zoals bedoeld in artikel 24, § 1bis.
Open module: doelenselectie Geen ballast, enkel wat het doelpubliek nodig heeft Bvb. taalprofielen Open module gebaseerd op L-modules NT2 Selecteer leerdoelen uit de L-modules NT2 = leerdoelen R1-R2
Open module: administratie Instapvoorwaarden Inschrijvingsgeld Klasnoemer Verantwoordingsdocument Getekend door cursist en school Juiste module selecteren in schoolsoftware Cursist evalueren Supplement bij deelcertificaat
Inhoud NT2 voor ouders Modules, leerplannen en BC’s Leerinhouden ← Succesfactoren en valkuilen Vragen en varia
Leerinhouden (1) Taaltaken, behoeftegericht, vanuit rol ouder Vertrekken vanuit realistische taalgebruikssituaties (beschreven door CTO) Kind inschrijven op school Schoolgerief kopen en materiaal meegeven Eten en drinken van je kind op school regelen Klasuitstappen en schoolreizen opvolgen Rapporten en agenda opvolgen Huiswerk opvolgen Informele gesprekken met lkr en andere ouders Deelnemen aan oudercontacten Verplaatsing van en naar school en opvang regelen Adviezen school / CLB (omtrent extra ondersteuning) begrijpen Fysieke en sociale welzijn opvolgen Deelnemen aan activiteiten voor ouders (schoolfeest, opendeurdag...) Afwezigheid melden Inzicht hebben in structuren en regels
Leerinhouden (2) Van taalgebruikssituatie... ... naar leerinhouden Bv. Informele gesprekken voeren met school en andere ouders Bv. Reageren op een uitnodiging van een verjaardagsfeestje Bv. De weg vragen in de school Bv. Een klacht van een andere ouder ivm gedrag kind begrijpen en reageren ...
Leerinhouden (3) Leerinhouden koppelen aan... ... basiscompetenties Bv. Reageren op een uitnodiging van een verjaardagsfeestje Bv. De weg vragen of wijzen in de school Bv. Een klacht van een andere ouder ivm gedrag kind begrijpen en reageren ... NT 016 BC 008 uitnodiging verwoorden en erop reageren NT 016 BC 007 een instructie geven aan een onbekende taalgebruiker NT 016 BC014 het globale onderwerp bepalen in een klacht ...
Leerinhouden (4) Enkele voorbeelden van uitgewerkte lessen
Leerinhouden (5) Leerinhouden kunnen ook aan bod komen in de vorm van projectwerk Bv. een multiculturele avond organiseren Ideeën formuleren in een brainstorm Project toelichten, toestemming vragen en budget bepalen met directeur Aankooplijst opstellen Hulp vragen aan andere ouders Praktische zaken regelen met MVD-ploeg Taakverdeling maken Uitnodiging schrijven ...
Inhoud NT2 voor ouders Modules, leerplannen en BC’s Leerinhouden Succesfactoren en valkuilen ← Vragen en varia
Succesfactoren In lokalen van school Tijdens lesuren van kind Volgen van schoolkalender Authentiek materiaal Lkr krijgt alle communicatie die ouders krijgen, liefst op voorhand Vaste contactpersoon (bv zorgleerkracht) Lessen NT2 als onderdeel van integraal taalbeleid Projectwerk Portfolio-evalueren
Valkuilen Verschillende scholen Lokaal op neutraal terrein (niet in school) Lessen NT2 als enig instrument Vanop eiland Zonder communicatie met lkr NT2 Zonder aanpassingen in eigen communicatie met ouders De idee dat lessen NT2 alleen alle problemen zullen oplossen wat betreft ouderbetrokkenheid en interculturele communicatie Verkeerde verwachtingen Van de ouders Inhouden, snelheid, certificering... Sommigen kiezen beter voor een ander soort NT2-aanbod Van de leerplichtschool De lessen zorgen niet in een oogwenk voor moedertaalsprekers. Een taal leren kost tijd. Moeilijker voor secundaire scholen Loslaten handboek
Inhoud NT2 voor ouders Modules, leerplannen en BC’s Leerinhouden Succesfactoren en valkuilen Vragen en varia ←
Interessante links Doos op rollen (Taalunie), CTO, KAAP, HvNB, ...
Vragen Module ICT voor ouders met als focus het gebruik van het leerplatform? Vragen? Opmerkingen?
Mijn pleidooi Contacteer het CVO uit jouw Scholengroep Bespreek de mogelijkheid van lessen voor ouders Maak ruimte vrij voor projectwerk Maar verwacht ook niet het onmogelijke
Contactgegevens Koen Muziek CVO Brussel 02 528 09 10 0473 73 39 60 koen.muziek@cvobrussel.be