Onderzoeksstrategie: survey

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Het belang van een goede steekproef
Welkom bij de World Vision Quiz.
Formatief - summatief evalueren
Risico’s en gevaren van techniek
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
E-pensioen Online antwoord op al je pensioenvragen.
Een lessenserie van drie lessen
Paradigma’s in Perspectief Levensbeschouwing, kun je dat meten?
Belgen en diabetes kennis in 2004 en 2008 Wat is er veranderd? Nobody’s Unpredictable.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Wat geloof jij? Hoe kijk jij?
Kwantitatief onderzoek
Het begint bij het jonge kind
Buitenschoolse kinderopvang in Gent en Mechelen. Behoefte aan buitenschoolse opvang MechelenGent Geen steekproef maar via verdeling van vragenlijsten.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
20 mei Symposium Statistical Auditing Slide 1 Wat is eigenlijk auditkwaliteit? Marianne van der Zijde.
Iedereen gebruikt social media.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Solliciteren: wat wil ik?
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Methoden & Technieken van Onderzoek
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Kiezen voor keuzedelen
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Invullen van de tevredenheidspeiling door leerlingen via het Ouderportaal (uitleg aan de ouders)
Zorg Zwaarte Pakketten Voorlichting aan cliënten die bij het GORS wonen.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
MARKTONDERZOEK Deskresearch Field research Enquetes Diepte-interview.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Bevraging streekproducten
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
Studieloopbaanbegeleiding
(Omgevings)veiligheid in de Omgevingsvisie
Maatschappelijk vraagstuk
Hoe kun je zien of een vogel een mannetje is of een vrouwtje?
Les 6 Combineren van bewerkingen in berekeningen
Praktijkgericht onderzoek
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Survey Olyne Wolbert, Maayka Baardman, Jessica koers, yasmina el manssouri & janne beeuwsaert.
Praktijkgericht onderzoek
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Posters voor in het geschiedenislokaal
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Praktijkgericht onderzoek
Begeleiden Les 7.
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
MODE BLOK 2 PERIODE 1.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Social media Wat deel je wel en niet?.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Blended Leermodule: Onderzoeksstrategieën
De voordelen en nadelen van betaalmethodes
Jullie opdracht Bereid in groep een presentatie voor van 5 minuten rond de onderzoeksstrategie waarin je jou verdiepte Inhoud Wat houdt de strategie.
Korte inleiding + inhoudt
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksstrategie: survey Amy Deleye Evi Van Weyenberg Laura Van Muylders Lien Alleman

Algemene info Survey = overzicht Relatief grootschalig Kwantitatief Relatief oppervlakkig Doel: gebied leren kennen

Voordelen en nadelen Nadelen Voordelen Oppervlakkig/uitkomsten worden niet in de diepte onderzocht. Gevaar voor sociaal wenselijke antwoorden. Geen zekerheid over gewenste respons. Voordelen Relatief korte tijd Relatief weinig kosten Zeer geschikt voor 1ste oriëntatie Extra uitleg : “zeer geschikt voor 1ste oriëntatie.” : Voorbeeld om algemene tendensen op spoor te komen of beleidsbeslissingen. Extra uitleg: “ oppervlakkig.” : Het wordt niet goed zichtbaar wat er zich onder die oppervlakte afspeelt aan persoonlijke beleving/zingeving, aan motieven of diepere samenhangen. Om daar achter te komen is diep gravend onderzoek komen. Extra uitleg: “gevaar voor sociaal wenselijke antwoorden.” Hierbij kan het zijn dat mensen gaan antwoorden wat zij denken dat jij wil horen. Extra uitleg: ‘geen zekerheid over gewenste respons.” Van belang is dan om te weten wie er niet gereageerd hebben, waarom zij niet gereageerd hebben en wat de relevantie kenmerken zijn van de niet-beantwoorders.

Concreet voorbeeld Enquête = enquête voor ouders rond het gebruik van sociale media bij hun kinderen. Vraag: Hoeveel uur per dag spendeert uw kind op sociale media 1uur 2-3uur Meer dan 3uur Minder dan 1uur Argumentatie waarom goed voorbeeld: Neemt weinig tijd in beslag. Anoniem. Invullen op je eigen tempo. Je kunt er tabellen/statistieken van maken, visueel maken. Je bereikt heel veel mensen.

beelden Je kan een diverse groep van mensen bereiken op een relatief korte tijd. Hierdoor kun je een goede kijk krijgen op wat er heerst bij de mensen. Het is belangrijk dat mensen hun eerlijke eigen mening willen geven. Het nadeel is dat er niet verder op ingegaan wordt.

vragen Is dit hetzelfde als een enquête? Enquête is een onderzoeksmethode en de survey is een onderzoeksstrategie Hoe weet je dat je steekproef representatief is? Een representatieve steekproef is een steekproef waarbij de groep mensen die jij geselecteerd hebt daadwerkelijk iets zegt over de gehele populatie. Voorbeeld steekproef: steekproef bij studenten = zowel mannen als vrouwen bevragen, zowel eerste, tweede en derdejaars bevragen. De derde vraag op onze fiche was niet geheel duidelijk. Je moet geen enquête zelf aanmaken gezien je het onderzoek niet moet uitvoeren.

Hopelijk helpt dit jullie verder