Proeftuin Duaal leren ruwbouw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Hub van Doornecollege Deurne Kerngroep Economie & Groen
Mentorproject Haarlem
GOMARUS COLLEGE ASSEN. 2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Logical Framework Approach
MBO passend onderwijs
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gepersonaliseerd leren
Werkplekleren 12 oktober 2009 van harte welkom in Provil ! P. Vanhees.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Actieonderzoek instructietafel.
2. Eduscrum als activerende didactiek
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
Stage op de nieuwe veste (oktober 2009). Stage in klas 3tl oriëntatie op beroepen en werken.
Pilot docentenstages 2014 Rikie Elling, lid Commissie Opleidingen Van School naar Praktijk.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
ORGANISATIE BPV PARTICULIER BEVEILIGER NIVEAU 2. BEGINSITUATIE MIJN ACHTERGROND INWERKPERIODE STRUCTUUR VAN DE BPV MOTIVATIE VAN DE LEERLINGEN KWALITEIT.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming.
Combinatiefuncties Doetinchem 15 november INLEIDING Voorstel ronde Waarom een visie ontwikkelen? Hoe het kwartiermakerstraject oppakken? Wat zijn.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Evaluatie Funkey Door: Robyn de Wit. Agenda –Evaluaties Funkey docenten –Evaluaties betrokken scholen.
De actualiteit TypeWorld maakt leren typen leuk en makkelijk!
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Opzet van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) Mark Levels en Rolf van der Velden.
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
Met Minder Meer en Beter
Internationalisering op school
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
Netwerk samen tegen Time out project HALLE schooluitval 22/09/2017
Mogen. Willen. Kunnen. Durven. Doen
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Studiedag Sociale Netwerken
WIJNPERS Uitschrijven standaardtraject tuinaanlegger groenbeheerder (+20 uur) Maart 2017 Beslissing tot deelname aan het proefproject April.
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Wat is “Duaal Leren”? Opleidingstraject waarbij het aanleren
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
VTI Ieper- Valcke Prefab Beton
Slotevent lerend netwerk 2.0. Welkom!
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Stage informatie avond
School voor wetenschap en techniek
22 februari 2019 Els De Ridder TAC GO! Atheneum Liedekerke
Workshop – ambities delen
KONEKT Beeld je in: je bent 12 jaar en je krijgt te horen dat je nooit zal kunnen werken. Dit is het verhaal van honderden jongeren met een verstandelijke.
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Aanbod jongvolwassenen
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Proeftuin Duaal leren ruwbouw GO! Atheneum Nieuwpoort

Waarom zijn wij ingestapt? - Vanuit onze visie op leren contextrijk competentiegericht probleemoplossend  samenwerkend motiverend uitdagend

Waarom zijn wij ingestapt? Als school hebben we het steeds moeilijker om mee te kunnen met het werkveld Goede praktijkleerkrachten worden steeds zeldzamer De vraag naar jonge vakmannen met ervaring wordt steeds groter De richtingen van de harde sector opnieuw aantrekkelijk maken

Hoe zijn we eraan begonnen? Nascholingen volgen, inlezen, informeren bij scholen die reeds gestart waren, … Netwerkavond voor de bedrijven georganiseerd Screening op arbeidsrijpheid Infoavond voor de ouders georganiseerd, infobundel voor de leerlingen Jaarrooster opstellen, aanpassingen doorvoeren aan lesrooster

Hoe verloopt de zoektocht naar werkplaatsen? Persoonlijk contact is zeer belangrijk Bestaande databank van stageplaatsen Degelijk informeren Hulp van sectorfonds gebruiken! De win-win situatie is er, bedrijven zijn vragende partij

Hoe staan de leerlingen en ouders tegenover duaal leren?  zijn enthousiast om in een echt bedrijf te kunnen meewerken  het loon dat ze hiervoor krijgen is een extra motivatie  merken hoe vlug ze stappen vooruit zetten Ouders:  zijn positief dat onze school dit inricht en zien de meerwaarde ervan in  hebben vragen bij het statuut van de leerlingen  hebben vragen over de financiële gevolgen - kinderbijslag

Welke rol is er weggelegd voor de school/trajectbegeleider? Administratieve luik Begeleiding op de werkvloer Evaluatie Eerste contactpersoon voor het de leerling, het bedrijf en de ouders

WELKE VALKUILEN hebben extra aandacht nodig? Verwachting van het bedrijf kan soms te hoog zijn Mentor en/of collega’s zijn het niet steeds gewoon om met jongeren om te gaan De leerling met iets minder capaciteiten dreigt uit de boot te vallen De betrokkenheid van de leerlingen met de school kan verminderen Het behalen van de doelstellingen moet een voortdurend aandachtspunt zijn

Welke voordelen ondervinden we nu reeds? Werktempo van de leerlingen verhoogt Kennis van materialen en technieken zijn vlugger gekend Ervaringen worden gedeeld met medeleerlingen Beroepsfierheid neemt toe Er is meer betrokkenheid tussen de bedrijven en de school De eigenlijke sollicitatieprocedure start al op school

Zijn er nog vragen?