Proeftuin Duaal leren ruwbouw GO! Atheneum Nieuwpoort
Waarom zijn wij ingestapt? - Vanuit onze visie op leren contextrijk competentiegericht probleemoplossend samenwerkend motiverend uitdagend
Waarom zijn wij ingestapt? Als school hebben we het steeds moeilijker om mee te kunnen met het werkveld Goede praktijkleerkrachten worden steeds zeldzamer De vraag naar jonge vakmannen met ervaring wordt steeds groter De richtingen van de harde sector opnieuw aantrekkelijk maken
Hoe zijn we eraan begonnen? Nascholingen volgen, inlezen, informeren bij scholen die reeds gestart waren, … Netwerkavond voor de bedrijven georganiseerd Screening op arbeidsrijpheid Infoavond voor de ouders georganiseerd, infobundel voor de leerlingen Jaarrooster opstellen, aanpassingen doorvoeren aan lesrooster
Hoe verloopt de zoektocht naar werkplaatsen? Persoonlijk contact is zeer belangrijk Bestaande databank van stageplaatsen Degelijk informeren Hulp van sectorfonds gebruiken! De win-win situatie is er, bedrijven zijn vragende partij
Hoe staan de leerlingen en ouders tegenover duaal leren? zijn enthousiast om in een echt bedrijf te kunnen meewerken het loon dat ze hiervoor krijgen is een extra motivatie merken hoe vlug ze stappen vooruit zetten Ouders: zijn positief dat onze school dit inricht en zien de meerwaarde ervan in hebben vragen bij het statuut van de leerlingen hebben vragen over de financiële gevolgen - kinderbijslag
Welke rol is er weggelegd voor de school/trajectbegeleider? Administratieve luik Begeleiding op de werkvloer Evaluatie Eerste contactpersoon voor het de leerling, het bedrijf en de ouders
WELKE VALKUILEN hebben extra aandacht nodig? Verwachting van het bedrijf kan soms te hoog zijn Mentor en/of collega’s zijn het niet steeds gewoon om met jongeren om te gaan De leerling met iets minder capaciteiten dreigt uit de boot te vallen De betrokkenheid van de leerlingen met de school kan verminderen Het behalen van de doelstellingen moet een voortdurend aandachtspunt zijn
Welke voordelen ondervinden we nu reeds? Werktempo van de leerlingen verhoogt Kennis van materialen en technieken zijn vlugger gekend Ervaringen worden gedeeld met medeleerlingen Beroepsfierheid neemt toe Er is meer betrokkenheid tussen de bedrijven en de school De eigenlijke sollicitatieprocedure start al op school
Zijn er nog vragen?