Samenwerken voor publieke waterinformatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Advertisements

Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
VVV Kop van Noord-Holland: Website ontwikkelingen 31 mei 2012
DRUPAL. By Sogeti..
Wegwijzerdementie.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Ontwikkeling Rijkswaterstaat Waterdienst en het Werkpakket
Rijkswaterstaat en de Hollandsche IJssel
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
Inleiding G!DS Z-O-U-T en CultuurUtrecht. Wat is G!DS?  Sociale en culturele kaart van de bibliotheken  Informatie op het sociale en culturele vlak.
Utrecht april 2003 Turtle gebruikersdag 18 maart Turtle voor Stedelijk gebied ervaringen gemeente Eindhoven 1. Aanleiding alternatieve bepaling.
Applicatie-management Rijkswaterstaat
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Arnold Lobbrecht Lenvis in het kort Arnold Lobbrecht
14 april 2009 Workshop Informatievoorziening ten behoeve van prestatiecontracten MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten Luuk Bosch Data ICT Dienst.
Social Media Les 4: Content (1) Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Introductie G!DS. Inhoud  Wat is G!DS?  Wat kan ik met G!DS?  Data in G!DS  Kwaliteitscontrole  Uitvoer uit G!DS  G!DS Sites  Aan de slag met G!DS.
Ontwerpen met water en de watertoets Ervaringen AquaRO en Digitale watertoets.
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Laten doen Jalp is ook uit te breiden naar een ‘sociaal loket’, een loket waarbij de drie decentralisaties samenkomen. Standaard wordt in het sociaal.
Social media presentatie
COMPUTEST BORREL – 2 Mei 2014 Van Performancetesten naar Performance Assurance TestNet Najaarsevenement 2014 Versie: 1.0 Datum: 30 oktober 2014.
Intranet tips voor een succesvol intranet met Social Media integratie | d-Tail Company 25 tips voor een succesvol intranet met Social.
Even voorstellen: Docent Internet Marketing Internetmarketeer
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
Biologische Monitoring
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
‘Kanalen in Balans’ - multichannelmanagement bij overheidsorganisaties 
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Speciale Catering Wens Inhoud  Canvas  Persona  Customer journey  Usability advies  FAQ  Internet score card  Boekpresentatie  Reflectie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Social Intranet: een ‘ver van mijn bed’-show Intranet Congres Sonja de Vries - ilionx.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Salesforce Partner van Ordina Flexibel 3 Schaalbaar van 1 tot gebruikers Gebruik naar behoefte Eenvoudig aan te passen.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Campagne PM1 Schone lucht een mensenrecht Nieuwe ISO 16890
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Digitale Stelsel Omgevingswet
29 juni 2017 De Behandeldienst in Omgevingsloket online
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
Grip & Controle op digitalisering
Inleiding, stand van zaken COINS2.o
Wouter Lamme “Vindt de beste online supermarkt!”
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Een product of dienst verkopen
Programma Stroomlijn Koen Snelder Middelaar, 08 november 2017
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Een eerste stap naar een digitale begroting
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Innovation platform ISLE
De succesformule van Dienstverlening
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Maak een site en onderscheid
Hoe brengen we vraag en aanbod bijeen
DE TOEKOMST VAN ONLINE FONDSENWERVING
Geoffrey, Henri Pongers, Claudia Spaargaren
Kanaalstrategie ANWB retail
Transcript van de presentatie:

Samenwerken voor publieke waterinformatie Sprekers: Wim Hoogenboom Matthijs Winters

Inleiding Even voorstellen Doel van de workshop Praktisch (bijv. vragen tussendoor of aan het eind, etc.)

Inhoud Publieke waterinformatie, een RWS-taak Waterinfo Een korte kennismaking Samenwerken Van eisenpakket tot testen Blijvend samenwerken, ook in beheerfase Van elkaar leren - discussie

Publieke waterinfo Rijkswaterstaat taak: “Droge voeten, voldoende en schoon water”. Afwateringsgebied van Rijn, Maas en Schelde 70% van totaal: 60% Rijn 10 % andere rivieren

Publieke waterinfo Accurate gegevens over water t.b.v. gebruiksfuncties: Waterveiligheid Scheepvaart Energie en drinkwater Natuur en waterkwaliteit Akkerbouw Recreatie

Ook publiek beschikbaar Publieke waterinfo RWS meet al sinds 19de eeuw Nu ruim 300 automatische meetlocaties op zee, in rivieren, meren en kanalen van: Waterstanden: Afvoeren Temperatuur Zoutgehalte Golfhoogte …. Ook publiek beschikbaar “Waterinfo”

Waterinfo, een korte kennismaking Waterinfo: de publiekssite van Rijkswaterstaat voor de presentatie van watergegevens: hydrologisch, chemisch, biologisch; Actuele en historische gegevens. Duidelijk onderscheid doelgroepen in Waterinfo: Publiek Meetwaarden zoveel als mogelijk geduid; Vaste set aan kaarten standaard zijn ingericht. “Expert” Gebruiker compileert eigen set aan data uit honderden parameters; Gebruiker kan data downloaden voor eigen gebruik. Waterinfo

Samenwerken, van eisenpakket tot testen (Potentiele) Gebruikers Vraagbundeling Statistieken Vals Plat Klantvraag Water Management Centrum Nederland Waterschappen ICT uitvoering Stichting Accessibility Eight Media RWS Testcentrum IBM

Samenwerken, van eisenpakket tot testen Nadelen Waterportaal (voorganger Waterinfo): Onduidelijk voor wie site is (publiek denkt voor expert en v.v.); Usability niet op orde > volgt uit internet-onderzoek; Verouderd, niet voor mobiel (niet responsive). Eventuele voettekst

Samenwerken, van eisenpakket tot testen Waterinfo, nieuwe start: Grafisch design bureau (Eight Media) User experience: maken van grafisch ontwerp; Benchmark: vgl met binnen- en buitenlandse sites. Grafisch ontwerp: Vraag en aanbod – nauwe samenwerking; Toetsen ontwerp op doelgroepen (Vals Plat); Ontwerp is iteratief gemaakt. Goede beheerstructuur Inhoud bij specialisten, structuur bij regie (corporate internet), techniek bij ICT dienst. Eventuele voettekst

Samenwerken, van eisenpakket tot testen Bouwen en testen in sprints (agile) Bouw eerste versie in 5 sprints: vraag en aanbod feeling laten houden met ontwikkeling, waar nodig direct bijsturen. Testen: IBM en testcentrum - functioneel, security en performance testen; Stichting Accessiblity - webrichtlijnen test.

Blijvend samenwerken, ook in beheerfase Ook in beheerfase in contact met gebruikers blijven om website steeds te actualiseren, door: Gebruikersstatistieken; Gebruikersonderzoeken Metrix Lab: Digital Performance Monitor op rijkswaterstaat.nl We zijn niet klaar: mogelijke vervolgrichtingen: thematische kaarten, integratie social media, chat functie, etc.

Van elkaar leren - discussie Inzet van social media: do’s en dont’s Is de klant koning?: hoe ver te gaan in realiseren gebruikerswensen De positie van de markt: samenwerken of concurreren? Voorbeelden van ontwikkelstappen – delen van ervaringen, bijv: Berichtgeving: alerteren, alarmering, en abonnementen Samenwerken met publiek Gebruikers uploaden media van de “plaatselijke situatie”. Bereikbaarheid tijdens bijzondere omstandigheden – hoe hier mee om te gaan. Verzendsysteem (alertering, alarmering) Automatische alarmering van gebruikers = uit handen geven van “grip” op berichtgeving. Hoe hiermee om te gaan? Eventuele voettekst