Samenwerken voor publieke waterinformatie Sprekers: Wim Hoogenboom Matthijs Winters
Inleiding Even voorstellen Doel van de workshop Praktisch (bijv. vragen tussendoor of aan het eind, etc.)
Inhoud Publieke waterinformatie, een RWS-taak Waterinfo Een korte kennismaking Samenwerken Van eisenpakket tot testen Blijvend samenwerken, ook in beheerfase Van elkaar leren - discussie
Publieke waterinfo Rijkswaterstaat taak: “Droge voeten, voldoende en schoon water”. Afwateringsgebied van Rijn, Maas en Schelde 70% van totaal: 60% Rijn 10 % andere rivieren
Publieke waterinfo Accurate gegevens over water t.b.v. gebruiksfuncties: Waterveiligheid Scheepvaart Energie en drinkwater Natuur en waterkwaliteit Akkerbouw Recreatie
Ook publiek beschikbaar Publieke waterinfo RWS meet al sinds 19de eeuw Nu ruim 300 automatische meetlocaties op zee, in rivieren, meren en kanalen van: Waterstanden: Afvoeren Temperatuur Zoutgehalte Golfhoogte …. Ook publiek beschikbaar “Waterinfo”
Waterinfo, een korte kennismaking Waterinfo: de publiekssite van Rijkswaterstaat voor de presentatie van watergegevens: hydrologisch, chemisch, biologisch; Actuele en historische gegevens. Duidelijk onderscheid doelgroepen in Waterinfo: Publiek Meetwaarden zoveel als mogelijk geduid; Vaste set aan kaarten standaard zijn ingericht. “Expert” Gebruiker compileert eigen set aan data uit honderden parameters; Gebruiker kan data downloaden voor eigen gebruik. Waterinfo
Samenwerken, van eisenpakket tot testen (Potentiele) Gebruikers Vraagbundeling Statistieken Vals Plat Klantvraag Water Management Centrum Nederland Waterschappen ICT uitvoering Stichting Accessibility Eight Media RWS Testcentrum IBM
Samenwerken, van eisenpakket tot testen Nadelen Waterportaal (voorganger Waterinfo): Onduidelijk voor wie site is (publiek denkt voor expert en v.v.); Usability niet op orde > volgt uit internet-onderzoek; Verouderd, niet voor mobiel (niet responsive). Eventuele voettekst
Samenwerken, van eisenpakket tot testen Waterinfo, nieuwe start: Grafisch design bureau (Eight Media) User experience: maken van grafisch ontwerp; Benchmark: vgl met binnen- en buitenlandse sites. Grafisch ontwerp: Vraag en aanbod – nauwe samenwerking; Toetsen ontwerp op doelgroepen (Vals Plat); Ontwerp is iteratief gemaakt. Goede beheerstructuur Inhoud bij specialisten, structuur bij regie (corporate internet), techniek bij ICT dienst. Eventuele voettekst
Samenwerken, van eisenpakket tot testen Bouwen en testen in sprints (agile) Bouw eerste versie in 5 sprints: vraag en aanbod feeling laten houden met ontwikkeling, waar nodig direct bijsturen. Testen: IBM en testcentrum - functioneel, security en performance testen; Stichting Accessiblity - webrichtlijnen test.
Blijvend samenwerken, ook in beheerfase Ook in beheerfase in contact met gebruikers blijven om website steeds te actualiseren, door: Gebruikersstatistieken; Gebruikersonderzoeken Metrix Lab: Digital Performance Monitor op rijkswaterstaat.nl We zijn niet klaar: mogelijke vervolgrichtingen: thematische kaarten, integratie social media, chat functie, etc.
Van elkaar leren - discussie Inzet van social media: do’s en dont’s Is de klant koning?: hoe ver te gaan in realiseren gebruikerswensen De positie van de markt: samenwerken of concurreren? Voorbeelden van ontwikkelstappen – delen van ervaringen, bijv: Berichtgeving: alerteren, alarmering, en abonnementen Samenwerken met publiek Gebruikers uploaden media van de “plaatselijke situatie”. Bereikbaarheid tijdens bijzondere omstandigheden – hoe hier mee om te gaan. Verzendsysteem (alertering, alarmering) Automatische alarmering van gebruikers = uit handen geven van “grip” op berichtgeving. Hoe hiermee om te gaan? Eventuele voettekst