Fabels en feiten Tweede bachelor pedagogie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Communicatie & Presentatie
Beheer en ordenen van digitale documenten 2008
Een cursus schrijven Cursus ‘pimpen’ – Studeerbaar studiemateriaal – structuur – tekstniveau – zinsniveau - woordniveau BA - dpb Brugge.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
OGO Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie 0A412 1 Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie feedback.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Lesgeven en begeleiden
Fasetoets 1 Introductiecollege.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Thema 1 Inleiding op Leren en Instructie Aanpak van de cursus
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Iedereen coach naar Jef Clement.
Afkomst en Afkomst Waar kom ik vandaan?.
An Dedulle & Lisa Bouckaert & Nils Van Dessel Studiebegeleiding van WiNA! WiNA-dag 28/09/2010 Fysica & Sterrenkunde.
Voorlichtingsavond groep 3
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
LEREN LEREN & PAL.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Een leesstrategie: toepassing
Stappenplan Samenvatten
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Workshop evalueren Dcp
Resultaten Leerlingenenquête 2015
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
Snelcurcus leerstofzuigen
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Startcollege B2 Psychologie
Solliciteren: wat wil ik?
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Start to Faculteit Rechtsgeleerdheid Dienst studieadvies – Joke Vanhoudt Dienst studentenbegeleiding Faculteit Rechtsgeleerdheid 15 oktober 2013.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Wiskunde is de studie van kwantiteit, structuur, ruimte en verandering. Wiskundigen zoeken naar patronen, formuleren nieuwe vermoedens en stellen waarheid.
BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Voor de leerkracht INLEIDING
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Vmbo 2 economie Overheid overbodig?
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
LOB zeven stappen naar succes
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Drama Reflectie Jennie van Baalen
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
© UNIEK IN DE KLAS.
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Fabels en feiten 2de bachelor psychologie
NSCCT Instructie groep 5
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Communicatie & Presentatie
1ste bachelor pedagogische wetenschappen
Van alle markten thuis Perron 1 – les 2.
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Cijferloos lesgeven bij talen
NSCCT Instructie groep 5
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Wat leer je allemaal op school?
1ste bachelor psychologie
Transcript van de presentatie:

Fabels en feiten Tweede bachelor pedagogie 2de semester

Comparatieve en internationale pedagogiek Leerstof Lessen Slides Handboek Examen Leerstof: Relatief gestructureerd, niet zo moeilijk Wel goed notities nemen. Slides zijn het belangrijkste! Reader: Niet nodig om te lezen, dit is vooral ter aanvulling indien je iets niet goed begrijpt. Eventueel wel: Lezen, samenvatten, terugkijken als je iets niet snapt Examen: Vooral veel uit de les, onthouden!!! (memoriseren!!) Redelijk oppervlakkig, tabel maken om landen te vergelijken per onderdeel (ook in andere richting) Paar artikels of 1 over landen die vergeleken worden: wel lezen!! (sluit ook goed aan bij dia’s) Taak: Zeker op tijd beginnen, samenzitten per duo. Op tijd vragen wat bij situatie/context hoort, vroeg genoeg beginnen, op tijd samen zitten Feedback over taak: zorgen dat je ervoor al vertrokken bent, duidelijkheid vragen

Statistiek 2 Leerstof Lessen Slides Cursus Examen Werkcolleges Leerstof Moeilijk, zeker niet onderschatten als je geen wiskundig inzicht hebt. Zeker R studio begrijpen. Begrijp welk cijfertje voor wat staat! (Output is het belangrijkste) Lessen Handig om de leerstof te volgen, soms wat onduidelijk Bijna letterlijk de cursus, maar toch soms andere verwoording waardoor het duidelijker wordt Genoeg bijhouden, cursus is redelijk uitgebreid Examen: Niet té veel focussen op de oefensessie, examen is ook erg theoriegericht. De oefeningen zijn wel handig om de leerstof te begrijpen --> zeker maken dus! De werkcolleges zijn niet altijd representatief. Zeker oefeningen in de kantlijn maken (representatiever) Voorbeeldexamen maken! De oplossingen van de oefeningen van de werkcolleges worden op VPPK website gepost!!

Fysiologie Leerstof Lessen Slides Handboek Examen Academiejaar 2016-2017 had een andere prof. Nu terug zelfde prof als de jaren daarvoor. Leerstof Blokken, ontzettend gedetailleerd vak!  De lessen zijn wel moeilijk, maar de prof legt het ontzettend goed uit!  Herbekijk de stukken die je niet goed begreep (slidecast = held)  Zeker de lessen goed uittypen! Lessen zijn wel representatief Begrijp je iets niet goed? Op YouTube staan heel veel zaken duidelijk uitgelegd! (Crash course!) Of bioplek.org Handboek Eerder ter illustratie, de lessen zijn duidelijk De afbeeldingen zijn wel heel duidelijk in het handboek! Bekijk ze daar dan zeker indien je het niet goed begrijpt (prentjes met kleur) Examen: Indien je dit goed kent, zal het wel goed gaan. Probeer zowel met inzicht als theoretisch te studeren! Een beetje zoals ontwikkelingspsychologie, en psychologie (dus zeker wel studeren)

Wetenschapstheoretische grondslagen van de pedagogiek Leerstof Lessen Slides Handboek Examen Ander handboek nu Wel handig: Handboek op voorhand lezen en aanduiden! (geen ramp als je het niet doet) Handboek meenemen naar de les en structuur aanbrengen. Samenvatting op VPPK website is wel handig! Gedetailleerd? Grote lijnen met details (dus niet de mini-details) Balans vinden hierin. Examen Gericht op personen (weten wie heeft wat gezegd) Bepaalde verhalen kunnen terugkomen in examen, waaraan je theorie aan moet komen Auteurs (van hoofdstukken) die sterk standpunt hebben! Indien hij er veel over sprak in de les, wel kennen Jaartallen niet kennen enkel als er nadruk op gelegd (maar wel handig om de chronologie te hebben) Blijven zitten voor de vragen -> grote hulp (ook al heb je zelf geen vragen, domme vragen mogen)

Pedagogiek van de voorschoolse voorzieningen Leerstof Lessen Cursus Examen Nieuwe prof. Openboek examen Opgelet: Het examen is moeilijker dan verwacht! Veel schrijven, goed nadenken, leg de linken tussen de verschillende hoofdstukken

Klinische praktijken en onderzoek Leerstof Lessen Slides Handboek Examen 1, Onderwijskunde: Opdracht redelijk wat tijd, maar valt goed mee (niet zo streng bv kleuter van 4 is ook goed ipv 3 als je er echt geen vindt) Geen examen 2,Sociale agogiek: Taak: Filmpje (raar en suggestief) bekijken en zo objectief mogelijk beschrijven (=documenteren) niets insinueren; goed begeleid; feedback is echt leermoment dus niet erg als het slecht is Examen: niet zo uitgebreid en niet zo moeilijk (over documenteren) 3,Orthopedagogiek: Handboek lezen, maar is eigenlijk 2 maal zelfde uit ander standpunt (theoretisch en vanuit ouders en dan nog eens getuigenissen) -> vaak hetzelfde, snel over gaan Getuigenissen: wel eens lezen maar niet echt van buiten gewoon enkel kernkenmerken van elk kind Woorden die ze vaak gebruiken (veerkracht…) eens vermelden in vragen Overkoepelende taak: poster: Veel twijfels over geweest 4,Overkoepelend thema, begrip zoeken (bv ‘balans’) wat je kan linken aan alle onderdelen en poster + presentatie over geven + artikel bij zoeken Niet zoveel tijd voor nodig   Doen wat ze vragen en verzorgd, en dan ben je er wel door