Student en Welzijn, op weg naar inclusie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop: 10 jaar WGBH/CZ
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
College voor de Rechten van de Mens
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
1 Meer mogelijk maken Platform Gehandicapten mbo 16 mei 2013 Marian de Groot directeur handicap + studie.
Veranderingen in de zorg
Minisymposium ChristenUnie
D4A en Toegankelijkheid
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
OUDERS VOOR INCLUSIE. WIE ZIJN OUDERS VOOR INCLUSIE ? Vereniging van en voor ouders Voor alle ouders van kinderen, ongeacht hun handicap We zijn vooral.
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
IVRK Een inleiding Een aanzet tot toepassing Een reflectie-instrument.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Participatiewet.
Voorlichting en preventie
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
Passend Onderwijs, MBO en cluster 2
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
What the #hack?! privacy Job Vos – jurist, FG en privacy-expert Kennisnet MBO Raad 22 april 2015.
Studiedag Programma Aandacht voor Iedereen
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een beperking
Derde bijeenkomst Organisatie van de hulpverlening.
Project oriëntatie op het beroep
O NDERWIJS VOOR PERSONEN MET EEN HANDICAP VOLGENS ARTIKEL 24 VAN HET VN- V ERDRAG Juridische analyse en toepassing in Vlaanderen -Gauthier de Beco-
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Innovatief sociaal werk MO groep, NBC Nieuwegein, 26 november 2014 Jord Neuteboom & Arin van Zee - Viatore.
WELKOM#WZW16 “Iedereen gelukkig” – 15 maart 2016.
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:  1.4 Waarom gezondheid? Zijn milieunormen niet genoeg?  2.18 Gelderse Gezondheidswijzer 
Van object van zorg naar mensenrechten
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Werkconferentie Leren in de zorg
WELKOM
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:
Vluchtelingen en asielzoekers
29 november 2017 Dick Houtzager
VN-verdrag vraagt anders-om-gaan
Kwaliteitszorg Les 2.
Financiële Gezondheid november 2017
Thema 14 Wet- en regelgeving
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
De Wet voor Participatie van mensen
Symposium Seniorenbeurs 6 april 2018 Pauline Terwijn
Branko Hagen, congres ‘Inclusiviteit werkt!’,
Ratificatie VN-verdrag: 14 juli 2016
Gezondheid en gezond gedrag
Studentenwelzijn en kwaliteitszorg werken met de beleidsscan
Workshop Checklist informatievoorziening
KBO en omgaan met privacy
Wat is gezondheid? ‘Een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn en niet slechts de afwezigheid van ziekte of andere.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Positieve gezondheid “het vermogen je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van.
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Student en Welzijn, op weg naar inclusie Marian de Groot Studiedag Vereniging Hogescholen 6 februari 2018

Programma Achtergrond Kantelingen in de maatschappij Op weg naar inclusie Het vorige onderwerp > Het huidige onderwerp > Het toekomstige onderwerp

Achtergrond 12 % van de bevolking leeft met chronische beperkingen Familie, vrienden, collega’s, medestudenten ervaart dagelijks de drempels die de samenleving opwerpt voor mensen met beperkingen óf juist wegneemt Het aantal jongeren (en ouderen) met beperkingen groeit. Leven met beperkingen wordt steeds ‘gewoner’ Steeds meer jongeren met een beperking gaan studeren in het hoger onderwijs In het hbo 30 % van de studenten met een beperking In het hbo 10 % wordt belemmerd door beperking in studie (ruim 40.000 studenten) Het vorige onderwerp > Het huidige onderwerp > Het toekomstige onderwerp

Kantelingen in de maatschappij Nieuwe definitie van gezondheid VN-verdrag inzake personen met een handicap Passend onderwijs  inclusief onderwijs Universal Design Participatiesamenleving en Participatiewet Het vorige onderwerp > Het huidige onderwerp > Het toekomstige onderwerp

Nieuwe definitie van gezondheid Nieuw concept positieve gezondheid Gezondheid als het vermogen om zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Het vorige onderwerp > Het huidige onderwerp > Het toekomstige onderwerp

Positieve gezondheid Het vorige onderwerp > Het huidige onderwerp > Het toekomstige onderwerp

VN-verdrag handicap Doel: volledige genot door alle personen met een handicap van alle mensenrechten en fundamentele vrijheden op voet van gelijkheid te bevorderen, beschermen en waarborgen, en ook de eerbiediging van hun inherente waardigheid te bevorderen. Ratificatie Nederland juni 2016: wetten/beleid toepassen in overeenstemming met het verdrag 48 artikelen rond levensdomeinen Artikel 24: Onderwijs College voor Rechten van de Mens: toezichthouder op implementatie & uitvoering Het vorige onderwerp > Het huidige onderwerp > Het toekomstige onderwerp

VN-verdrag van ventweg naar snelweg Het vorige onderwerp > Het huidige onderwerp > Het toekomstige onderwerp

Onderwijs Het vorige onderwerp > Het huidige onderwerp > Het toekomstige onderwerp

Onderwijs Wet Passend Onderwijs 2014 Alle leerlingen optimaal ontwikkelen (recht op onderwijs) en zo goed mogelijk onderwijs aan leerlingen met speciale zorgbehoeften Ondersteuningsplicht verantwoordelijkheid schoolbesturen  samenwerkingsverband regulier en specifiek Financiering via samenwerkingsverband Inclusief onderwijs gaat verder: Rekening houden met verschillen wat betreft levenservaring en behoeften Wat heb je nodig? In plaats van Wat heb je? Het vorige onderwerp > Het huidige onderwerp > Het toekomstige onderwerp

Onderwijs Wet Passend Onderwijs 2014 Alle leerlingen optimaal ontwikkelen (recht op onderwijs) en zo goed mogelijk onderwijs aan leerlingen met speciale zorgbehoeften Ondersteuningsplicht verantwoordelijkheid schoolbesturen  samenwerkingsverband regulier en specifiek Financiering via samenwerkingsverband Inclusief onderwijs gaat verder: Rekening houden met verschillen wat betreft levenservaring en behoeften Wat heb je nodig? In plaats van Wat heb je? Het vorige onderwerp > Het huidige onderwerp > Het toekomstige onderwerp

Universal Design Model Het vorige onderwerp > Het huidige onderwerp > Het toekomstige onderwerp

Universal Design for Learning Het vorige onderwerp > Het huidige onderwerp > Het toekomstige onderwerp

Participatiesamenleving Participatiewet Werkgevers betrokken WAJONG niet meer voor studerenden Sociaal akkoord: niet voor hoger opgeleiden Het vorige onderwerp > Het huidige onderwerp > Het toekomstige onderwerp

Op weg naar inclusie Het vorige onderwerp > Het huidige onderwerp > Het toekomstige onderwerp

Marian de Groot Marian.degroot@handicap-studie.nl