Ouderen en digitaal betalingsverkeer Conferentie Leer mij de ouderen kennen? Hoe bankieren en betalen ouderen? Miriam Osten Marc van der Maarel Amsterdam 26-4-2018
Inhoud Kort: wie zijn wij? Visie toegang tot betaaldiensten 25 december 2018 Inhoud Kort: wie zijn wij? Visie toegang tot betaaldiensten Belangrijkste cijfers over betalingsverkeer: NL algemeen - ouderen contant geld opnames, betalen aan de kassa, onderling betalen, bankieren 4. Campagnes Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018 Typ titel presentatie bij Invoegen>Koptekst en voettekst, tab Notites en hand-oouts
Wie zijn wij? Leden : banken en betaalinstellingen Aandachtsgebieden: maatschappij, politiek, wetgeving, toonbankbetalingsverkeer, online betalen, giraal betalen, identificatie, veiligheid Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018
Betaalvereniging: brug leden/diverse stakeholders Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018
Toegang tot betaaldiensten Visie Betaalvereniging Betalen gebeurt steeds vaker via de betaalpas, smartphone en computer, incasso’s e.d. Tot tevredenheid van velen. De meeste mensen, ook ouderen en mensen met een beperking willen volwaardig deelnemen aan onze maatschappij en groeien met de ontwikkelingen mee. Voor hen die dat niet kunnen of willen moet betalingsverkeer toegankelijk blijven. Wij onderschrijven de MOB-visie die stelt dat mensen zowel met moderne als met meer traditionele betaalmethoden moeten kunnen (blijven) betalen, zolang daar significante behoefte aan bestaat.
Contant geldopnames: jarenlange daling Perceptie ouderen/veiligheid (70-80 jaar): Ouderen nemen meestal geld op bij een geldautomaat die ‘binnen’ staat. Ze zijn zich erg bewust van dit kwetsbare moment en handelen daar ook naar. Bij sommigen heerst ‘een beetje schaamte’ dat ze niet meer alles volgen en op de hoogte zijn. Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018
Visie contant geld Betaalvereniging Contant geld heeft (nog steeds) onmisbare maatschappelijke rol. Zolang de consument het wenst, dient contant geld in voldoende mate (beschikbaar en) bereikbaar te blijven. Bereikbaarheid van contant geld is goed op peil (jaarlijks meting MOB + rapportage aan minFin/2e kamer). Bereikbaarheid staat wel onder druk (plattelandsgebieden, zwaarder wordend geweld (plofkraken). Samenwerking van ABN AMRO, ING en Rabobank geldautomaatnetwerken en afstortautomaten via Geldservice Nederland (GSN) = duurzame en kostenefficiënte oplossing voor bereikbaarheid contant geld.
Werkafspraak bereikbaarheid van het MOB 25 december 2018 Werkafspraak bereikbaarheid van het MOB Wij zijn, conform MOB Werkafspraak Bereikbaarheid, nationale meldpunt (bereikbaarheid@betaalvereniging.nl) voor consumenten en MKB’ers inzake bereikbaarheids- en toegankelijksheidsissues in retailbetalingsverkeer. De Betaalvereniging is bedenker en facilitator van de ‘witte vlekkenprocedure’
Toegang tot betaaldiensten Visie Betaalvereniging
Betalen aan de kassa: steeds meer elektronisch afrekenen Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018
Heel NL Ouderen 58% pin 37%-49% pin 58,1% pinnen= 34,8% contactrijk + 23,3% contactloos (dit is een jaargemiddelde: inmiddels zitten we op 49% contactloos) 37% pinnen (waarvan 9% contactloos) 75+ 49% pinnen (waarvan 17% contactloos) 65-74 jaar Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018
Elektronisch betalen makkelijker maken 25 december 2018 Elektronisch betalen makkelijker maken Wij ondersteunen het Europese platform Pay-Able (als MOB-lid) Doel: Toegankelijke en eenvoudig te bedienen betaalautomaten voor iedereen in EU Belangrijk voor kwetsbare groepen en ouderen. Sleutelwoorden: toegankelijkheid, uniformiteit en gebruiksvriendelijkheid Betere leesbaarheid van scherm: Helderheid en contrast, lettergrootte, lettertype. Ondersteunende geluidssignalen. Spraak toevoegen. Vaste plek voor knoppen, het contactloos-logo en de plek waar je de pas moet aanbieden of insteken Dankzij Pay-Able komen ook betaalautomaten (naast gelautomaten en via het online kanaal aangeboden bankdiensten) zeer waarschijnlijk in scope de European Accessibility Act
Hoe kijken ouderen aan tegen betalen aan de kassa? De meesten ouderen hebben voorkeur voor pinnen: makkelijk + geld op zak + achteraf uitgaven na te kijken 71% van de 65-75 jarigen 68% van 75+. Een derde van bovenstaanden betaalt kleine bedragen liever nog wel contant: makkelijker + om kleingeld op zak op te maken. Bijna een derde betaalt het liefst altijd contant: Alleroudsten: gewoonte. Bij 65-75 jarigen: overzicht op de uitgaven. Daarnaast vindt men contant gewoon gemakkelijk. Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018
Heel Nederland over ‘nieuwe’ betaalmiddelen (pin, contactloos pas, contactloos mobiel) Nieuwe betaalmiddelen worden lager beoordeeld, vooral qua veiligheid. Terwijl pin een rapportcijfer 7,5 krijgt qua veiligheid krijgt contactloos met pas maar een 5,5 en contactloos met een mobiel een 4,9 (gebruikers van die betaalmiddelen geven een 6,5) Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018
Ouderen over nieuwe betaalmiddelen (2017) (pin, contactloos pas, contactloos mobiel) Van de ouderen met voorkeur pinnen: 65-75-jarigen : 69% liefst met pinpas en pincode, kwart liefst contactloos 75+ : 77% liefst met pinpas en pincode, vijfde betaalt contactloos De voornaamste redenen voor voorkeur contactloos: gemak, gaat sneller en verkleint de kans op het vergeten van de pinpas Algemeen: ouderen (70-80 jaar) vinden niet dat ze meer risico lopen dan anderen om slachtoffer te worden van fraude (Volgens hen zijn dat de ‘echte’ oudjes en juist jongeren die te achteloos zijn) Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018
Heel NL Ouderen 22% onderling 8-12% betalen elektronisch 12% elektronisch 65-74 jaar Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018
Algemeen giraal: ook hier duidelijke daling papier Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018
Internet- en mobiel bankieren* * gebruik, niet per se actief gebruik, verschillen binnen NL Onderzoek betaalsegmenten consumenten 23 januari 2018
Perceptie ouderen Internetbankieren hebben de meesten onder de knie en dit werkt prettig voor ze. Deel heeft wel het gevoel dat internetbankieren ze opgedrongen is + wat moeten we in de toekomst nog meer Redenen om geen gebruik te maken van de mobiel bankieren app zijn onder meer: Niet alle ouderen hebben een smartphone en mobiel internet Twijfel over de veiligheid: toegang derden bij verlies/diefstal telefoon, hoe is de app beveiligd Geen vertrouwen in draadloos internet. “Het voelt toch het veiligst met een apparaat met snoer.” Geen voordeel: gepriegel op een klein scherm, geen behoefte om buitenshuis te bankieren Gevoel bij deel dat je ook hier een keer toe gedwongen gaat worden (net als bij internetbankieren). Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018
Doelgroepen: niet zozeer oud versus jong, maar betaalsegmenten Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018
Doelgroepen Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018
Voorbeeld: campagne contactloos betalen/veiligheid Specifieke doelgroepen Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018
Campagnes om elektronisch betalen te stimuleren Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018
Campagnes om elektronisch betalen te stimuleren Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018