Ouderen en digitaal betalingsverkeer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PowerPoint presentatie hypotheken
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Een balletje voor Oranje-Zwart Extra inkomsten voor nog betere training en trainingsmaterialen.
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Flevokans II Presentatie deelproject Scholing Anja Veelenturf
Het Radboud Prepaid Programma
digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.
Internetbankieren.
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
SaMBO ICT Conferentie 19 januari 2012 Vertrouwelijk.
Stilstaan bij beweging 2 juli 2003
Ineke Bussemaker Den Haag voorzitter Stuurgroep SEPA 4 oktober 2012 Overgang naar SEPA samenwerking van bedrijf, software leverancier en bank.
Loverboys.
Public design – Concept 1
De Nederlandsche Bank Eurosysteem Tijdig meebewegen met SEPA biedt ondernemers voordelen! Jacqueline Rijsdijk Seminar MKB-Nederland SEPA, e-factureren,
Onderzoek 1: Enquête Gemaakt door Mike, Dylano, Iheb en Brain.
Wat gaan we doen? We gaan van start met geldvrije kassa’s –Dit betekent dat onze klanten bij een aantal kassa’s alleen kan betalen met PIN of met chip.
NAAR EEN CONTANTLOZE DETAILHANDEL Onderzoek Regioplan in opdracht van Detailhandel Nederland en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel donderdag 26 mei 2011.
De kracht van HBSoftware B.V Onze kracht is branchekennis. Wij begrijpen wat vastgoedontwikkeling is. Wij weten wat de prioriteiten van het management.
Wet inburgering Heleen Veringa
Sociale media op school
Stichting Jeugdwerk Pottenberg.
Inge van den Borne projectleider 15 december 2011
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Bediening terminal, pinnen en mobiel betalen - Pieter
E-Readers wat zijn het? wat kun je er mee doen? clubmiddag 21 oktober © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
Het Radboud Prepaid Programma
Verkopen en kassa H5 Betalen en administratie Ondernemer detailhandel.
Regie over eigen leven..
OPDRACHT B. ING BANKIEREN APP Omschrijving: Altijd en overal uw particuliere en uw zakelijke bankzaken regelen via uw mobiel of tablet. Download deze.
ThemaTeam Bijeenkomst?
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Glasvezel, next-generation access (NGA) buitengebied, overal en voor iedereen Irma Bijker, provincie Gelderland.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
De tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen Laat ouderen weer delen in onze digitale wereld: foto’s & video’s, berichten, beeldbellen, lokaal nieuws, online.
Gezamenlijk naar efficiënter en veiliger betalingsverkeer Pinnen bij sportclubs Ook iets voor u? René de Wit Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen.
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
In de ban van het boek - het boek in de ban Paul Schnabel Universiteit Utrecht Sociaal en Cultureel Planbureau Amsterdam, 24 maart 2009.
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Jumbo elke dag beter Dennis Altenburg & Danny Vallinga.
Aubid Sarwar 4FD Betalen via Internet Waarom dit onderwerp? Wij kozen dit onderwerp omdat er tegenwoordig veel inkopen via internet gedaan worden en.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
© snvl.be 2014 Veilig internetbankieren € €€€. Doel van de Workshop  Waarom bankieren via het internet?  Overzicht brengen van de mogelijkheden en de.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
ENQUETE 2016.
Geld Inleiding.
Pilot computers in examenzalen Eerste resultaten
Conclusies evaluatie Regieraden
Introductiebijeenkomst ONS Platform
De Sodexo Card® Gewoonweg eenvoudig!
Lichen Planus Vereniging Nederland,
Internetbankieren.
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Geld en geldschepping.
De 18+ Doos Concept presentatie
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Internet bankieren met Android smartphone en tablet.
Tips en trucs en de belangrijkste veranderingen in 2018
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
Samen buiten sporten in de buurt voor 55+ Leonie Everts
EVALUATIE MIJN.DUIVENSPORTBOND.NL
Leden enquête Otto Philipse
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Ouderen en digitaal betalingsverkeer Conferentie Leer mij de ouderen kennen? Hoe bankieren en betalen ouderen? Miriam Osten Marc van der Maarel Amsterdam 26-4-2018

Inhoud Kort: wie zijn wij? Visie toegang tot betaaldiensten 25 december 2018 Inhoud Kort: wie zijn wij? Visie toegang tot betaaldiensten Belangrijkste cijfers over betalingsverkeer: NL algemeen - ouderen contant geld opnames, betalen aan de kassa, onderling betalen, bankieren 4. Campagnes Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018 Typ titel presentatie bij Invoegen>Koptekst en voettekst, tab Notites en hand-oouts

Wie zijn wij? Leden : banken en betaalinstellingen Aandachtsgebieden: maatschappij, politiek, wetgeving, toonbankbetalingsverkeer, online betalen, giraal betalen, identificatie, veiligheid Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018

Betaalvereniging: brug leden/diverse stakeholders Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018

Toegang tot betaaldiensten Visie Betaalvereniging Betalen gebeurt steeds vaker via de betaalpas, smartphone en computer, incasso’s e.d. Tot tevredenheid van velen. De meeste mensen, ook ouderen en mensen met een beperking willen volwaardig deelnemen aan onze maatschappij en groeien met de ontwikkelingen mee. Voor hen die dat niet kunnen of willen moet betalingsverkeer toegankelijk blijven. Wij onderschrijven de MOB-visie die stelt dat mensen zowel met moderne als met meer traditionele betaalmethoden moeten kunnen (blijven) betalen, zolang daar significante behoefte aan bestaat.

Contant geldopnames: jarenlange daling Perceptie ouderen/veiligheid (70-80 jaar): Ouderen nemen meestal geld op bij een geldautomaat die ‘binnen’ staat. Ze zijn zich erg bewust van dit kwetsbare moment en handelen daar ook naar. Bij sommigen heerst ‘een beetje schaamte’ dat ze niet meer alles volgen en op de hoogte zijn.   Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018

Visie contant geld Betaalvereniging Contant geld heeft (nog steeds) onmisbare maatschappelijke rol. Zolang de consument het wenst, dient contant geld in voldoende mate (beschikbaar en) bereikbaar te blijven. Bereikbaarheid van contant geld is goed op peil (jaarlijks meting MOB + rapportage aan minFin/2e kamer). Bereikbaarheid staat wel onder druk (plattelandsgebieden, zwaarder wordend geweld (plofkraken). Samenwerking van ABN AMRO, ING en Rabobank  geldautomaatnetwerken en afstortautomaten via Geldservice Nederland (GSN) = duurzame en kostenefficiënte oplossing voor bereikbaarheid contant geld.

Werkafspraak bereikbaarheid van het MOB 25 december 2018 Werkafspraak bereikbaarheid van het MOB Wij zijn, conform MOB Werkafspraak Bereikbaarheid, nationale meldpunt (bereikbaarheid@betaalvereniging.nl) voor consumenten en MKB’ers inzake bereikbaarheids- en toegankelijksheidsissues in retailbetalingsverkeer. De Betaalvereniging is bedenker en facilitator van de ‘witte vlekkenprocedure’

Toegang tot betaaldiensten Visie Betaalvereniging

Betalen aan de kassa: steeds meer elektronisch afrekenen Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018

Heel NL  Ouderen 58% pin 37%-49% pin 58,1% pinnen= 34,8% contactrijk + 23,3% contactloos (dit is een jaargemiddelde: inmiddels zitten we op 49% contactloos) 37% pinnen (waarvan 9% contactloos)  75+ 49% pinnen (waarvan 17% contactloos)  65-74 jaar Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018

Elektronisch betalen makkelijker maken 25 december 2018 Elektronisch betalen makkelijker maken Wij ondersteunen het Europese platform Pay-Able (als MOB-lid) Doel: Toegankelijke en eenvoudig te bedienen betaalautomaten voor iedereen in EU Belangrijk voor kwetsbare groepen en ouderen. Sleutelwoorden: toegankelijkheid, uniformiteit en gebruiksvriendelijkheid Betere leesbaarheid van scherm: Helderheid en contrast, lettergrootte, lettertype. Ondersteunende geluidssignalen. Spraak toevoegen. Vaste plek voor knoppen, het contactloos-logo en de plek waar je de pas moet aanbieden of insteken Dankzij Pay-Able komen ook betaalautomaten (naast gelautomaten en via het online kanaal aangeboden bankdiensten) zeer waarschijnlijk in scope de European Accessibility Act

Hoe kijken ouderen aan tegen betalen aan de kassa? De meesten ouderen hebben voorkeur voor pinnen: makkelijk + geld op zak + achteraf uitgaven na te kijken 71% van de 65-75 jarigen 68% van 75+. Een derde van bovenstaanden betaalt kleine bedragen liever nog wel contant: makkelijker + om kleingeld op zak op te maken. Bijna een derde betaalt het liefst altijd contant: Alleroudsten: gewoonte. Bij 65-75 jarigen: overzicht op de uitgaven. Daarnaast vindt men contant gewoon gemakkelijk. Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018

Heel Nederland over ‘nieuwe’ betaalmiddelen (pin, contactloos pas, contactloos mobiel) Nieuwe betaalmiddelen worden lager beoordeeld, vooral qua veiligheid. Terwijl pin een rapportcijfer 7,5 krijgt qua veiligheid krijgt contactloos met pas maar een 5,5 en contactloos met een mobiel een 4,9 (gebruikers van die betaalmiddelen geven een 6,5) Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018

Ouderen over nieuwe betaalmiddelen (2017) (pin, contactloos pas, contactloos mobiel) Van de ouderen met voorkeur pinnen: 65-75-jarigen : 69% liefst met pinpas en pincode, kwart liefst contactloos 75+ : 77% liefst met pinpas en pincode, vijfde betaalt contactloos De voornaamste redenen voor voorkeur contactloos: gemak, gaat sneller en verkleint de kans op het vergeten van de pinpas Algemeen: ouderen (70-80 jaar) vinden niet dat ze meer risico lopen dan anderen om slachtoffer te worden van fraude (Volgens hen zijn dat de ‘echte’ oudjes en juist jongeren die te achteloos zijn) Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018

Heel NL  Ouderen 22% onderling 8-12% betalen elektronisch 12% elektronisch  65-74 jaar Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018

Algemeen giraal: ook hier duidelijke daling papier Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018

Internet- en mobiel bankieren* * gebruik, niet per se actief gebruik, verschillen binnen NL Onderzoek betaalsegmenten consumenten 23 januari 2018

Perceptie ouderen Internetbankieren hebben de meesten onder de knie en dit werkt prettig voor ze. Deel heeft wel het gevoel dat internetbankieren ze opgedrongen is + wat moeten we in de toekomst nog meer Redenen om geen gebruik te maken van de mobiel bankieren app zijn onder meer: Niet alle ouderen hebben een smartphone en mobiel internet Twijfel over de veiligheid: toegang derden bij verlies/diefstal telefoon, hoe is de app beveiligd Geen vertrouwen in draadloos internet. “Het voelt toch het veiligst met een apparaat met snoer.” Geen voordeel: gepriegel op een klein scherm, geen behoefte om buitenshuis te bankieren Gevoel bij deel dat je ook hier een keer toe gedwongen gaat worden (net als bij internetbankieren). Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018

Doelgroepen: niet zozeer oud versus jong, maar betaalsegmenten Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018

Doelgroepen Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018

Voorbeeld: campagne contactloos betalen/veiligheid Specifieke doelgroepen Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018

Campagnes om elektronisch betalen te stimuleren Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018

Campagnes om elektronisch betalen te stimuleren Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen 25-12-2018