Nieuw onderwijsconcept Windesheim
Wat gaan we doen? De invoering van het nieuwe onderwijsconcept van Windesheim: onze opdracht Interactief rondje: dilemma’s van bottom-up aanpak De invoering van het onderwijsconcept: onze aanpak Interactief rondje: risico’s en hoe nu verder? Afsluiting: waar ben je nieuwsgierig naar als we gaan delen?
Proces totstandkoming Toekomstverkenning Eerste concept Feedback (60 gesprekken in verschillende vormen!) Verwerken tot definitieve versie
Trends Afgestudeerde heeft te maken met een blijvend en soms snel veranderend beroepenveld De relatie tussen onderwijs, onderzoek en beroepenveld zal versterkt (moeten) worden Informatie is overal beschikbaar Financiering onderwijs gaat van overheid naar markt. De student gedraagt zich als consument Technologische ontwikkelingen zullen explosief zijn
Onderwijsconcept in één oogopslag Inhoud (beroepscompetenties, 21e eeuwse vaardigheden en waarde(n)volle professional Vormgeving opleidingen (3 facetten; Breed perspectief, inspiratie en interactie) Flexibilisering (organisatie)
Interactief rondje Wie werkt er op een hogeschool (docent, manager, anders)? Wie herkent op zijn hogeschool een beweging van top-down naar bottom-up? Even met je buurman / -vrouw: met welke dilemma’s / vraagstukken zou je bij het realiseren van een dergelijke opdracht in je aanpak rekening willen houden? Kort plenair: paar dilemma’s / vraagstukken
Aanpak: 10 uitgangspunten Het onderwijsconcept is leidraad De invoering kent een meervoudige aanpak en wordt vormgegeven in drie elkaar aanvullende benaderingen Het opleidingsteam is eigenaar van het proces De diensten en de bedrijfsbureaus faciliteren Het management coacht, adviseert en ondersteunt MOET VERANDEREN!!!!!! Namen eruit. Getallen eruit. En alle opleidingen erin.
Aanpak: vervolg Stabiele inbedding van het traject in de organisatie De invoering kenmerkt zich als een iteratief en zoekend proces Synergie tussen invoering onderwijsconcept en aanpalende trajecten De invoering vindt gefaseerd plaats Monitoring en onderzoek sluit aan bij de wijze van invoering De invoering van het onderwijsconcept gebeurt zoveel mogelijk in de staande organisatie, waarbij de projectorganen van tijdelijke aard zijn en zoveel mogelijk aanvullend moet zijn. Doelstelling kernteam: het zorgdragen voor verbinding, genereren van inspiratie en het monitoren van de ontwikkelingen. De invoering van het onderwijsconcept is geen strak van bovenaf geleide operatie maar meer een organisch proces “van onder af. Er ligt geen strak driejarenplan met in schema gebracht wanneer welke opleiding “aan de beurt” is en bijeenkomsten worden mede afhankelijk van behoeftes en de ervaringen die opgedaan worden gaande de rit gepland. De karakterisering “zoekend en iteratief” geldt niet voor de gewenste veranderingen op WNF-gebied (Wensen, Noodzakelijkheden, Faciliteiten): veranderingen in systemen, processen et cetera. Deze worden planmatig op basis van een zo nauwkeurig mogelijke inschatting van het proces (fasering, kosten, opbrengsten, risico’s) aangepakt. Er lopen op Windesheim diverse trajecten die een sterke relatie hebben met de invoering van het onderwijsconcept, of daar een grote invloed op kunnen hebben: - experimenten deeltijd (waaraan 19 opleidingen meedoen) en vraagfinanciering (1 opleiding) - teamprofessionalisering - waarde(n)volle professional - blended learning - SIB-project roosteren - taskforce N@tschool
Interactief rondje Met je buurvrouw / -man: zie je je eigen dilemma’s / vraagstukken terug? waar zitten risico’s in onze aanpak? op welke punten van onze aanpak ben je vooral benieuwd naar de uitkomsten? Plenair: paar reacties kort bespreken
Kaders? Er zijn een paar kaders geformuleerd door CvB/DO Afgesproken dat nieuwe kaders via CvB/DO vastgesteld worden Afgesproken is ook dat opleidingen die kaders ervaren (die niet afgesproken zijn in bovenstaand gremium) dit ‘op kunnen schalen’ Plenaire vraag: hoeveel opleidingen hebben ‘opgeschaald’? Even handen. Verwachten jullie dat er één opleiding is die ‘opgeschaald heeft’? En waarom wel/of niet.
Verbinden – verbinden – verbinden Communicatielandschap
Monitoring Zelfevaluaties Peer reviews Experts Verslaglegging Beweging: van verticaal en kadergestuurd naar meer horizontaal en narratief
Organisatieprincipe: Flexibilisering
Waar ben je nieuwsgierig naar? We overwegen om een conferentie te organiseren om onze aanpak te delen met de rest van de wereld. Schrijf op een briefje naar welke aspecten van onze aanpak je vooral nieuwsgierig bent?
Feedback? We houden ons aanbevolen voor opmerkingen en aanvullingen: onderwijsconcept@windesheim.nl