Nieuw onderwijsconcept Windesheim

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Zelfregie Grote doorbraken komen altijd voort uit cliënten acties en initiatieven. De overheid, de instellingen en de professionals lopen altijd achter.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Hogescholen in Dialoog
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Implementatie strategieën
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Business Marketing Management
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
moderniseren van het curriculum.
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Insights & Essentials Willem van Putten
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Loopbaancompetenties
Hoe creëer je een olievlekwerking?
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Reken je (niet) rijk.
Inhoud 1 Module bouwwerk FT 2 Leeromgeving student 3 Leerteam 4
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Maak agile leiderschap besmettelijk!
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
bij de kick-off Modulariseren
Presentatie bedrijfsplan
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Ouders en school samen Maart 2016
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Wijkaanpak Gedeelde uitgangspunten: top-down en bottom-up benadering.
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
Is testen een project op zich?
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Onderzoek naar beweging PIZ deelnemers
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Onderwijs(logistieke) landschap HAN in beweging!
Programma Digitale Leeromgeving
Aan de slag met werkdruk: nieuwe plannen uit de sector
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Nieuw onderwijsconcept Windesheim

Wat gaan we doen? De invoering van het nieuwe onderwijsconcept van Windesheim: onze opdracht Interactief rondje: dilemma’s van bottom-up aanpak De invoering van het onderwijsconcept: onze aanpak Interactief rondje: risico’s en hoe nu verder? Afsluiting: waar ben je nieuwsgierig naar als we gaan delen?

Proces totstandkoming Toekomstverkenning Eerste concept Feedback (60 gesprekken in verschillende vormen!) Verwerken tot definitieve versie

Trends Afgestudeerde heeft te maken met een blijvend en soms snel veranderend beroepenveld De relatie tussen onderwijs, onderzoek en beroepenveld zal versterkt (moeten) worden Informatie is overal beschikbaar Financiering onderwijs gaat van overheid naar markt. De student gedraagt zich als consument Technologische ontwikkelingen zullen explosief zijn

Onderwijsconcept in één oogopslag Inhoud (beroepscompetenties, 21e eeuwse vaardigheden en waarde(n)volle professional Vormgeving opleidingen (3 facetten; Breed perspectief, inspiratie en interactie) Flexibilisering (organisatie)

Interactief rondje Wie werkt er op een hogeschool (docent, manager, anders)? Wie herkent op zijn hogeschool een beweging van top-down naar bottom-up? Even met je buurman / -vrouw: met welke dilemma’s / vraagstukken zou je bij het realiseren van een dergelijke opdracht in je aanpak rekening willen houden? Kort plenair: paar dilemma’s / vraagstukken

Aanpak: 10 uitgangspunten Het onderwijsconcept is leidraad De invoering kent een meervoudige aanpak en wordt vormgegeven in drie elkaar aanvullende benaderingen Het opleidingsteam is eigenaar van het proces De diensten en de bedrijfsbureaus faciliteren Het management coacht, adviseert en ondersteunt MOET VERANDEREN!!!!!! Namen eruit. Getallen eruit. En alle opleidingen erin.

Aanpak: vervolg Stabiele inbedding van het traject in de organisatie De invoering kenmerkt zich als een iteratief en zoekend proces Synergie tussen invoering onderwijsconcept en aanpalende trajecten De invoering vindt gefaseerd plaats Monitoring en onderzoek sluit aan bij de wijze van invoering De invoering van het onderwijsconcept gebeurt zoveel mogelijk in de staande organisatie, waarbij de projectorganen van tijdelijke aard zijn en zoveel mogelijk aanvullend moet zijn. Doelstelling kernteam: het zorgdragen voor verbinding, genereren van inspiratie en het monitoren van de ontwikkelingen. De invoering van het onderwijsconcept is geen strak van bovenaf geleide operatie maar meer een organisch proces “van onder af. Er ligt geen strak driejarenplan met in schema gebracht wanneer welke opleiding “aan de beurt” is en bijeenkomsten worden mede afhankelijk van behoeftes en de ervaringen die opgedaan worden gaande de rit gepland.   De karakterisering “zoekend en iteratief” geldt niet voor de gewenste veranderingen op WNF-gebied (Wensen, Noodzakelijkheden, Faciliteiten): veranderingen in systemen, processen et cetera. Deze worden planmatig op basis van een zo nauwkeurig mogelijke inschatting van het proces (fasering, kosten, opbrengsten, risico’s) aangepakt. Er lopen op Windesheim diverse trajecten die een sterke relatie hebben met de invoering van het onderwijsconcept, of daar een grote invloed op kunnen hebben: - experimenten deeltijd (waaraan 19 opleidingen meedoen) en vraagfinanciering (1 opleiding) - teamprofessionalisering - waarde(n)volle professional - blended learning - SIB-project roosteren - taskforce N@tschool

Interactief rondje Met je buurvrouw / -man: zie je je eigen dilemma’s / vraagstukken terug? waar zitten risico’s in onze aanpak? op welke punten van onze aanpak ben je vooral benieuwd naar de uitkomsten? Plenair: paar reacties kort bespreken

Kaders? Er zijn een paar kaders geformuleerd door CvB/DO Afgesproken dat nieuwe kaders via CvB/DO vastgesteld worden Afgesproken is ook dat opleidingen die kaders ervaren (die niet afgesproken zijn in bovenstaand gremium) dit ‘op kunnen schalen’ Plenaire vraag: hoeveel opleidingen hebben ‘opgeschaald’? Even handen. Verwachten jullie dat er één opleiding is die ‘opgeschaald heeft’? En waarom wel/of niet.

Verbinden – verbinden – verbinden Communicatielandschap

Monitoring Zelfevaluaties Peer reviews Experts Verslaglegging Beweging: van verticaal en kadergestuurd naar meer horizontaal en narratief

Organisatieprincipe: Flexibilisering

Waar ben je nieuwsgierig naar? We overwegen om een conferentie te organiseren om onze aanpak te delen met de rest van de wereld. Schrijf op een briefje naar welke aspecten van onze aanpak je vooral nieuwsgierig bent?

Feedback? We houden ons aanbevolen voor opmerkingen en aanvullingen: onderwijsconcept@windesheim.nl