Hoe kijken we naar kinderen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
passend onderwijs en zorgplicht
Hans Everhardt – MBO Groningen
MBO passend onderwijs
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Uitganspunten passend onderwijs
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De Regionale Educatieve Agenda
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
De kern van het arrangeren
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Marjon van Kan Begeleider Passend Onderwijs.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Wat is passend onderwijs?
GEEN KIND MEER TUSSEN WAL EN SCHIP
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Sturingsinformatie: monitoring en evaluatie
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Overleg directeuren / IB Dinsdag 2 december 2014, Putten
Zorgplicht in passend onderwijs
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
COT SWV VO februari 2015.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Kansen voor transformatie
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Alle kinderen naar de juiste school Zij ontvangen het onderwijs dat bij hen past! Ondersteuningsplan Henk Keesenberg en Karin Verkerk.
Samenwerking: structuur, inhoud en proces Een goed begin is het halve werk! 1.
Transformatie Jeugdhulp Informatiebijeenkomst vrijgevestigden Amsterdam,19 april 2016.
Passend onderwijs.
Zorglandschap specialistische jeugdhulp
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Directienetwerk Samenwerkingsverband PO-ZK 5 november 2018, Maroes Albers Welkom, opening, vandaag IKC ZK, cohost MT, Nicole (voorstellen kwartiermaker)
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Studiemorgen 5 september 2019 Ondersteuningsroute en OST
Transcript van de presentatie:

Hoe kijken we naar kinderen? Pedagogische driehoek (onderwijs) Leefwerelden van kinderen (jeugdhulp) ouders school leerling Het is eenvoudiger om deze twee benaderingen gescheiden te houden. Voorheen was het stelsel ook gericht op het uit elkaar houden van deze benaderingen en dus van het onderwijs en de jeugdhulp thuis kind vrije tijd school

Hoe leven kinderen? Hoe leven kinderen en jongeren nu? Hoe werken wij? Past dit? Het denken in voltijdigheid van vragen en oplossingen in veel vraagstukken niet meer passend. Netwerk gedachtes en samenwerkingsvormen zijn een betere manier om tot passend oplossingen te komen Conclusie is dan dat we niet van alles nieuws: specialiseren maar verbinden van bestaande expertises waardoor een netwerk van oplossing/aanbod ontstaat dat samenwerkt. Oplossingsstrategieën en inrichting van organisaties komen voort uit je kijk op vraagstukken

Passend onderwijs & Jeugdhulp in Dronten: inzetten op transformatie ouders thuis kind school school leerling vrije tijd In dronten kiezen we voor een aanpak die pas bij de beleving van kinderen en ouders. Dat betekent in netwerken denken en werken en dus zoeken naar verbinding met elkaar. In het kader van passend onderwijs/ jeugdhulp is deze noodzakelijk maar ook reuze ingewikkeld. Ingewikkeld vanwege verschillende beroepsopvattingen . Niet alleen schakelmomenten maar juist ook de ondersteuning in de leefwereld onderwijs Pilots ontwikkeld die een breed gedragen samenwerking hebben gerealiseerd Gezamenlijke visie : verbinden van leefwerelden en pedagogische driehoek -> Verbinden door: inzet van de ondersteuning daar waar kinderen zijn -> Verbinding met ouders (thuis)

Aansluiting onderwijs en jeugdhulp: hoe te benaderen? Preventie Curatie 18-/18+ Thuiszitters pact Verticale as: omvang doelgroep Horizontale as: complexciteit van de vraag Gemeente, Jeugdhulp

Niet vrij toegankelijk Onderwijs loket Toegang gemeente Toeleiding Toeleiding PO PO OZA OZA Toeleiding Toeleiding VO VO OZA OZA

Niet vrij toegankelijk Onderwijs loket Toegang gemeente Toeleiding Toeleiding PO PO OZA OZA Toeleiding Toeleiding VO VO OZA OZA

Niet vrij toegankelijk Onderwijs loket Toegang gemeente Toeleiding Toeleiding PO PO OZA OZA Toeleiding Toeleiding VO VO OZA OZA

Project/opdracht aanpak dekkennd netwerk onderwijs-zorg-arrangementen voor leerlingen, ouders en docenten in het voortgezet onderwijs in Dronten. Waarom?   Voor de ontwikkeling van sommige kinderen is een gecombineerde inzet van onderwijszorg en jeugdhulp noodzakelijk. Alleen door intensieve samenwerking bereiken we de werkwijze één kind, één gezin, één plan. We willen komen tot een dekkend netwerk, waardoor meer kinderen binnen de gemeente Dronten onderwijs kunnen volgen. Samenwerking leidt tot een effectieve inzet van de schaarse middelen. l Ambitie (vergroten waarde propositie) De schoolbesturen, het samenwerkingsverband en de gemeente Dronten willen de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp versterken. De schoolbesturen, het samenwerkingsverband en de gemeente Dronten willen komen tot een dekkend netwerk van onderwijs-zorgarrangementen. KSF (deadline 01-07-2018) De docenten en andere professionals op de scholen hebben de kinderen en hun behoeftes goed in beeld en werken planmatig. De inzet van jeugdhulp is vrij toegankelijk en op basis van een geëvalueerd handelingsplan. De inzet van de jeugdhulp is vrij toegankelijk en op basis van een ondersteuningsvraag van docenten in de extra ondersteuning. De jeugdhulp wordt ingezet vanuit de doelen van de school. Er is een plan van aanpak gereed voor het inzetten van onderwijs-zorg-arrangementen in de tussenvoorziening. Strategie De onderwijsbesturen, het samenwerkingsverband en de gemeente formuleren twee opdrachten die invulling geven aan de benoemde ambitie en doelen. De onderwijsbesturen, het samenwerkingsverband en de gemeente monitoren en besluiten gezamenlijk over de uitvoering van de adviezen. Opdrachten Aan de ondersteuningsteams: biedt de onderwijsbesturen, het samenwerkingsverband en de gemeente en advies aan voor een effectieve ondersteuningsstructuur. Aan de projectleider voor de tussenvoorziening: biedt de onderwijsbesturen, het samenwerkingsverband en de gemeente een beschrijving de OZA als onderdeel van de tussenvoorziening. Benoem indicatoren voor monitoren. Ga hierbij uit van de doelen van de school en de door de VNG benoemde outcome doelen (klanttevredenheid, uitval, zorgvolume en doorlooptijden) Inspanningen De onderwijsbesturen, en de gemeente zorgen voor deskundige afvaardiging in de werkgroepen. Het samenwerkingsverband zorgt voor procesbegeleiding voor het traject van de tussenvoorziening. Middelen Onderwijsbesturen: inzet teamleiders, professionals uit de ondersteuningsstructuur en mogelijk docenten. Samenwerkingsverband: inzet procesbegeleider. Gemeente: inzet professionals en managers jeugdhulp Baten Zijn voor alsnog niet benoemd in termen van % of €. KPI Indicatoren: klanttevredenheid, uitval, zorgvolume en doorlooptijden. Randvoorwaarden Gezamenlijke opdrachtformulering door onderwijsbesturen, samenwerkingsverband en gemeente Heldere afspraken over inzet van procesbegeleider(s). Realiseren van verbinding tussen de werkvloer en de besturen, samenwerkingsverband, de jeugdhulp en de gemeente. Gedurende de uitvoering spreken onderwijsbesturen, samenwerkingsverband en gemeente elkaar regelmatig.

Niet vrij toegankelijk: via gids en ondewijsloket Basisondersteuning Ondersteuningsteam consulteren over: Begeleidingsvraag docent t.a.v. bv klassenmanagement of de mentorklas * Trainingen team Klassenplan wordt gemaakt, besproken en uitgevoerd (onder-steunings )vraag? nee Afsluiten ja Leerling/leerkracht/ouders maken handelingsplan Handelingsplan wordt uitgevoerd Ondersteuningsteam consulteren over: Trainingen leerlingen Trainingen klas Observaties Coaching docent n.a.v. begeleidingsvraag Adviseren tijdens leerling besprekingen Vragen over bv: executieve vaardigheden- en gedrag basisondersteuning Onderwijs behoefte voorzien? Ja Afsluiten Nee Vrij toegankelijk OT bespreking: onderwijs en ondersteuningsbehoefte? Leerkracht communiceert met ouders en leerling Resultaat is een integraal handelingsplan Trajecten vanuit het ondersteuningsteam Sterk in de klas SMW JGGZ op school Inzet arrangement onderwijsbestuur Verbinding naar toegang gemeente (gids) Verbinding naar onderwijsloket Extra ondersteuning Nee Inzet ondersteuningsaanbod OT Probleem opgelost? Afsluiten nee Ja Nee Niet vrij toegankelijk: via gids en ondewijsloket

Ondersteuningsteam Onderwijskolom regulier onderwijs Gemeentelijke Jeugdhulpkolom 1 Basisondersteuning Preventie 1 Pedagogisch klimaat groepsplan, handelingsplan leerling Preventie: In de wijk PGO Versterken van de basis Ondersteuningsteam Curatieve jeugdhulp Intern begeleider Orthopedagoog (soms) SMW/gids Sterk in de klas werkt op school 2 Extra Ondersteuning. Intensief traject 2 Pilot JGGZ op school werkt op school Orthopedagoog Leerplicht bij overleg aanwezig Gespecialiseerde jeugdhulp Één gezin, één plan, regie ouders en kind On-onderbroken schoolloopbaan jeugdige vergroten eigenaarschap 3 3 Boven schoolse arrangementen DOEL Justitieel kader Eenheid van taal, afstemming tot onderwijszorg arrangement. Handelingsgericht werken Oplossingsgericht Werken

Ondersteuningsteam Onderwijskolom regulier onderwijs Gemeentelijke Jeugdhulpkolom 1 Basisondersteuning Preventie 1 Pedagogisch klimaat groepsplan, handelingsplan leerling Preventie: In de wijk PGO Versterken van de basis Ondersteuningsteam Curatieve jeugdhulp Leerling coaches Leerling coördinator Orthopedagoog zorg coördinatie SMW/gids Sterk op school werkt op school 2 Extra Ondersteuning. Intensief traject 2 Pilot JGGZ op school werkt op school Jeugdarts Leerplicht bij overleg aanwezig Gespecialiseerde jeugdhulp Één gezin, één plan, regie ouders en kind On-onderbroken schoolloopbaan jeugdige vergroten eigenaarschap 3 3 Boven schoolse arrangementen DOEL Justitieel kader Eenheid van taal, afstemming tot onderwijszorg arrangement. Handelingsgericht werken Oplossingsgericht Werken

Peda-gogische driehoek Projectmatig werken AI als basishouding Wij als collega’s samen HGW Wij met de leerlingen samen Peda-gogische driehoek didactiek pedagogiek leerachterstanden Doorlopende leerlijnen Positief pedagogisch klimaat Voorwaarden door structuur ok Uw infomap bestaat uit: Methodes afstemmen Integraal beoordelen ouderbetrokkenheid Executieve vaardigheden 12