30 november 2017 bijeenkomst 3; wpl1 RijnIJssel, Utrechtsestraat, Arnhem
Programma van vandaag 15.05 uur ABCD-opdracht (2-tallen) 15.00 uur Opening, planning periode 2 15.05 uur ABCD-opdracht (2-tallen) 15.30 uur Verschillen niveau 2/4, wat heb je gezien? Intro-filmpjes presentaties 15.35 uur Pauze 15.45 uur LeerWerkPlan 16.00 uur Wat zie je? (filmpje), Professioneel observeren. 16.45 uur Opdracht voor week 4 16.55 uur Reflectie en vooruitblik
Doelen Aan het einde van de dag; Kun je een aantal kenmerken noemen van ’de MBO student en verschillen tussen niveau’s en opleidngen’ Weet je wat met professioneel observeren bedoeld wordt Weet je meer over reflecteren Ben je bereid en kun je reflecteren op de dag
Reflectiecirkel van Korthagen Alternatieven 4 Analyseren Uitproberen 5 3 Handelen Ervaring opdoen 1 Koppelen aan leerwerkplan en leerproces student 2 Beschrijven
ABCD-reflectiemodel Wat is er gebeurd? Aanleiding (Vraag 1. Wat was er Aan de orde?) Vraag 2. Wat was daaraan Belangrijk voor mij? Welke Conclusie trok ik daaruit over hoe te handelen? (Vraag 3. Welke Conclusies trek ik daaruit voor mezelf?) Deed ik dat ook werkelijk of deed ik iets anders? (Wat wil ik daar op langere termijn voor gaan Doen? Welk Effect had datgene wat ik deed? F: Ben ik tevreden over hoe ik heb gehandeld? Klopt mijn analyse wel? Wat had ik anders kunnen doen?
Format voor een ABCD-tje Vragen ABCD-tje Vraag 1: Wat was er Aan de orde? Vraag 2: Wat was daaraan Belangrijk voor mij? Vraag 3: Welke Conclusies trek ik daaruit voor mezelf? Vraag 4: Wat wil ik daar op langere termijn voor gaan Doen?
Lees in tweetallen elkaars ABCD-tje. Bespreking ABCD-tjes Lees in tweetallen elkaars ABCD-tje. Verwoord centraal wat de een bij de ander het meest is opgevallen Geef voor de ander minimaal een Top en een Tip.
Verschillen N2/N4 Niveau 2 (BOL/BBL) Niveau 4 (BOL/BBL) Gedrag docent Gedrag student
Enkele introductiefilmpjes Enkele introductiefilmpjes .........
En dan is er tijd voor .....
Het leerwerkplan In drietallen: bekijk elkaars leerwerkplan en geef feedback op de vorm? Welke onderdelen mis je? Even voor jezelf: Formuleer 2 leerdoelen voor de komende 4 weken. Je kunt ook leerdoelen die je eerder formuleerde aanpassen. Bespreek deze met een medestudent aan de hand van SMART. Wat heb je aangepast aan de hand van de ontvangen feedback? We bespreken centraal een aantal leerdoelen
Bekijk het volgende filmpje https://www.youtube.com/watch?v=jW-CxE7M6sA
Professioneel observeren Dagelijks leven Beroepsmatig Registreren + Neutrale beschrijving van het gedrag en van feiten Interpreteren Besef dat je altijd interpreteert; bespreek dat. Besef dat er altijd meer interpretaties mogelijk zijn. Waarderen Besef dat je altijd waardeert; bespreek dat. Als je waardeert, evalueer dan: geef feedback tegen de achtergrond van de doelen. Maak keuzes.
Observeren (Praktijkonderzoek in de School: par. 6.3) Wat wil je observeren? Op welke wijze wil je observeren? Welke instrumenten gebruik je bij het observeren?
Voorbeeld van een observatie: sociale interactie Robert Freed Bales, 1916-2004, deed onderzoek naar kleine groepen, waarbij zijn aandacht uitsluitend gaat naar het aspect van de sociale betrekkingen. Via observatie krijgt Bales inzicht in de aard en de structuur van interactiepatronen bij kleine groepen. Op basis van zo’n analyse kan een interactiogram worden opgesteld, waarmee de sociale betrekkingen in kaart worden gebracht. (formeel leider, informeel leider, relaties etc.)
Observatieformulier Bales Wie is er aan het woord of communiceert non verbaal? Sociale interactie in de klas Docent Student X Student Y Student Z ..... Verbaal Non-verbaal Turf iedere 15 seconden wie er aan het woord is of non verbaal communiceert. Conclusies? (zie voor handvatten volgende dia)
Analyse van sociale interactie: 1 Analyse van sociale interactie: 1. De frequentie van een relatie slaat op het aantal contacten tussen verschillende personen per tijdseenheid, bijv. iedere 15 seconden Hoe frequenter het contact, hoe intenser de relatie. 2. De regelmaat van de relatie heeft te maken met de voorspelbaarheid van de relatie in de tijd, namelijk of een relatie tussen bepaalde personen op een zeker tijdstip plaatsvindt. 3. De uitgebreidheid slaat op de hoeveelheid van de soorten situaties waarop de relatie betrekking heeft. Naarmate actoren meer interactie hebben met elkaar op basis van verschillende sociale situaties, kunnen we hun sociale interactie uitgebreid noemen. 4. De richting van de interactie is de manier waarop de interactie plaatsvindt, en meer bepaald waar het initiatief voor de interactie vandaan komt. 5. Directe sociale betrekkingen steunen op directe fysieke contacten zoals praten, gebaren of andere vormen van directe persoonlijke aanwezigheid in de interactie. Koppelen aan leerwerkplan en leerproces student
Opdracht week 4 De diverse rollen van de docent in het mbo Korte omschrijving (per peergroup/cluster): Ontwerp een plan van inzet (jaartaak) voor een docent in het mbo, zodat de rollen/taken van de docent inzichtelijk zijn. Voorbeelden die je kan tegenkomen zijn: instrueren, SLB, ontwikkelen van lesstof, les geven, corrigeren, bpv-bege-leiding, afname van assessments , loopbaan-coach, scholing/professionaliseren, toets-(en) ontwikkelen , examineren, .........
Opdracht week 6 Voorbereiding kerstborrel o.i.d. Korte omschrijving Organisatie van kerstborrel op 21 december 16.30 – 17.30 uur: wpl1-studenten, begeleiders en andere belangstellenden (teamleiders, SO-ers, IO-er, projectleider etc.)
afsluiten Pak de doelen van vandaag er nog eens bij? En? Verwoord in een zin wat je vandaag hebt geleerd.