Leidinggeven voor eerste verkoper Hoofdstuk 2 Leidinggeven
1 Aansturen 2 Leidinggeven 3 Werving en selectie 4 Personeel en planning
Wat heb ik in de vorige les geleerd? Wat ga ik nu leren? Lijn- en staforganisaties Taken leidinggevende Leiderschapsstijlen Motiveren Feedback Conflicthantering.
Lijn- en staforganisatie Hoofdstuk 2 Leidinggeven Lijn- en staforganisatie
Taken leidinggevende Beslissingen nemen Controle werkzaamheden Hoofdstuk 2 Leidinggeven Taken leidinggevende Beslissingen nemen Controle werkzaamheden Communicatie medewerkers Motivatie medewerkers Begeleiding medewerkers Organisatie werkzaamheden Conflicten oplossen Planningen maken.
Hoofdstuk 2 Leidinggeven Beslissingen nemen
Hoofdstuk 2 Leidinggeven Controleren Proces Eindproduct.
Hoofdstuk 2 Leidinggeven PDCA-cyclus
Groepsgericht leidinggeven Hoofdstuk 2 Leidinggeven Groepsgericht leidinggeven Specifiek Meetbaar Aanvaardbaar/acceptabel Realistisch Tijdgebonden.
Individueel leidinggeven Hoofdstuk 2 Leidinggeven Individueel leidinggeven Verantwoordelijkheid werknemer Bevoegdheid medewerker Salaris medewerker Carrièremogelijkheden werknemer Opleidingsmogelijkheden werknemer.
Leiderschapsstijlen Leidend leidinggeven Coachend leidinggeven Hoofdstuk 2 Leidinggeven Leiderschapsstijlen Leidend leidinggeven Coachend leidinggeven Ondersteunend leidinggeven Delegerend leidinggeven
Welke stijl bij welke werknemer? Hoofdstuk 2 Leidinggeven Welke stijl bij welke werknemer?
Hoofdstuk 2 Leidinggeven
Bekwaamheid en betrokkenheid Hoofdstuk 2 Leidinggeven Bekwaamheid en betrokkenheid
Bekwaamheid en betrokkenheid Hoofdstuk 2 Leidinggeven Bekwaamheid en betrokkenheid D1 past bij S1 Leidend D2 past bij S2 Coachend D3 past bij S3 Ondersteunend sluit D4 past bij S4 Delegerend
STAR(R) methode Situatie Taak Actie Resultaat (Reflectie). Hoofdstuk 2 Leidinggeven STAR(R) methode Situatie Taak Actie Resultaat (Reflectie).
Hoofdstuk 2 Leidinggeven STAR methode
Typen leidinggevende Autoritair Democratisch Consulterend Hoofdstuk 2 Leidinggeven Typen leidinggevende Autoritair Democratisch Consulterend Laissez-faire Coaching on the job.
Effectief leidinggeven Hoofdstuk 2 Leidinggeven Effectief leidinggeven Deskundigheid leidinggevende Grootte organisatie Structuur organisatie Aard van het werk Deskundigheid medewerkers.
Balans bij effectief leidinggeven Hoofdstuk 2 Leidinggeven Balans bij effectief leidinggeven Spanwijdte Omspanningsvermogen.
Motivatiemiddelen Persoonlijke ontwikkeling medewerkers Hoofdstuk 2 Leidinggeven Motivatiemiddelen Persoonlijke ontwikkeling medewerkers Successen medewerkers Erkenning medewerkers De autoriteit die medewerkers op hun gebied uitstralen Inzetten kennis medewerkers.
Dissatifiers Onvoldoende kennis / vaardigheden Te weinig feedback Hoofdstuk 2 Leidinggeven Dissatifiers Onvoldoende kennis / vaardigheden Te weinig feedback Gebrek aan uitdaging Onheldere doelstellingen Afhankelijk van anderen Gebrek persoonlijke waardering Intern slechte relaties Te hoge werkdruk Slechte beloning Slechte arbeidsomstandigheden Privéproblemen.
Ongemotiveerde werknemer Hoofdstuk 2 Leidinggeven Ongemotiveerde werknemer Komt te laat Is onverschillig Maakt steeds meer fouten Komt afspraken niet na Stelt taken uit Twijfelt aan nut van de taak Is vaak ziek Klaagt veel Legt de schuld bij een ander Wordt agressiever.
Hoofdstuk 2 Leidinggeven Soorten motivatie
Hoofdstuk 2 Leidinggeven
Zorg als leidinggevende voor ….. Hoofdstuk 2 Leidinggeven Zorg als leidinggevende voor ….. Taakverruiming Taakverrijking Jobrotatie.
Motivatietheorieën Motivatietheorie van Maslow Hoofdstuk 2 Leidinggeven Motivatietheorieën Motivatietheorie van Maslow X- en Y-theorie van McGregor Motivatie-hygiëne theorie van Herzberg.
Motivatietheorie van Maslow Hoofdstuk 2 Leidinggeven Motivatietheorie van Maslow
X- en Y-theorie van McGregor Hoofdstuk 2 Leidinggeven X- en Y-theorie van McGregor Theorie X: Medewerkers zijn lui, zij willen geen verantwoordelijkheid dragen. Je moet ze precies zeggen wat ze moeten doen en je moet ze scherp controleren. Theorie Y: Medewerkers willen graag werken, ze vinden het prettig om verantwoordelijkheid te dragen. Ze kunnen en willen zich ontplooien en ze willen hun eigen bevoegdheden.
Motivatie-hygiëne theorie van Herzberg Hoofdstuk 2 Leidinggeven Motivatie-hygiëne theorie van Herzberg Factoren die zorgen voor tevredenheid en plezier in het werk als ze op een positieve manier aanwezig zijn (motiverende factoren). Factoren die zorgen voor ontevredenheid als ze op een negatieve manier aanwezig zijn (hygiënefactoren of welzijnsfactoren).
Hoofdstuk 2 Leidinggeven