Evidence Based handelen logopedie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handen wassen als preventie van influenza
Advertisements

The digital library for health
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Diagnostiek kinkhoest bloedprikken nodig of niet?
Evidence Based Nursing - filosofie -
Evidenced based practice
LU MC Afdeling Huisarts- en Verpleeghuisgeneeskunde Definitie Evidence Based Medicine ´Het gewetensvol, expliciet en oordeelkundig gebruik van het huidige.
Presentatie Artikel Traditionele Chinese Geneeskunde
Annerie Moers 11 augustus 2006
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Drugs Peer van der Kreeft voorzitter werkgroep drugs
Podofyllotoxine versus Imiquimod Annemieke de Haan Groep
Co-schap huisartsgeneeskunde Je naam datum
Nut van tympanometrie bij diagnose OME bij kinderen?
Psychotherapie bij persoonlijkheidsstoornissen: bewezen effectief?
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Systematische en individuele patient registratie in de CAM praktijk Voorjaarsconferentie Stichting CAM research 11 juni 2010 van Praag Instituut, Utrecht.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Klinisch redeneren en evidence based practice
CAT Critical Appraisal of a Topic
Het optimale design versus de weerbarstige praktijk Prof. Dr. Jan Busschbach
Evidence-Based Medicine
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Medische informatie op het Internet voor artsen PAO- H workshop Willem van Stempvoort, huisarts.
Hypnose bij het prikkelbare darmsyndroom
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
V&VN Kinderverpleegkunde
INSTITUUT VOOR ANTROZOOLOGIE
Onderzoeksvaardigheden 3
Evidence-Based Practice
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Wetenschappelijk literatuur Selina Vlieger Mini-les.
Verpleegkundig redeneren
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Presentatie stand van zaken werkgroep ‘Inhoud’
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
H2 antagonisten dé behandeling van wratten!?
Masterclass hbo onderzoekend vermogen Ruchama Kramer Opleidingsfunctionaris Landsteiner Instituut.
Derek de Beurs, MSc. PhD VU Amsterdam Suïcide team Professor dr. A.J.F.M. Kerkhof Professor dr. Jos de Keijser Dr. M. de Groot Economie team Dr Judith.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Wel of geen antibiotica geven na een hondenbeet Jelle Kolkman Aiosgroep van Alex en Marielle
Elektro shock wave therapie: de behandeling bij hielspoor? Marianne van der Windt Groep
EBM = Evidence Based Medicine. EBM (1)  Toepassen van een bepaalde methode, werkwijze voor het verzamelen van literatuur  Beoordelen en interpreteren.
PSYCHISCHE PROBLEMATIEK IN HET 3E JAAR Een ‘best practice’ zonder enig resultaat.
Werkgroep EBP STZ Netwerkgroep Medisch Informatiespecialisten Marijke Mol, medisch informatiespecialist.
Evidence Based Practice Zoeken naar Literatuur Werkcollege Karin Schneider / Maarten Hekman.
Evidence-Based Midwifery Consensus of bron tot discussie? Verloskunde in beweging 4 december 2014 dr. Ilse Delbaere.
Blindering in klinische onderzoeken
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
De Wever Zorg Innovatie Centra
Palliatieve zorg: jouw zorg?!
Aan de slag met EBP in de masterclass
Evidence-based practice in logopedische stages: studenten aan het woord Bea Spek, Inge Wijkamp, Margreet Wieringa-de Waard, Cees Lucas, Nynke van Dijk.
Pathologie en ziektebeelden
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Zonder context geen bewijs
Praktijkgericht onderzoek
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Medische informatie op het Internet voor artsen
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Evaluatieonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Evidence Based handelen logopedie 20 maart 2014 20 maart 2014 Janet Krooshof

Evidence-based handelen Wat is evidence-based medicine/evidence-based handelen/best practice? Evidence-based handelen 5 stappen Evidentie logopedie PICO Evidentiepiramide Geschikte artikelen 20 maart 2014 Janet Krooshof

Evidence-based medicine “Het gewetensvol, expliciet en oordeeldeskundig gebruik van het huidige beste bewijsmateriaal om beslissingen te nemen voor individuele patiënten.” 20 maart 2014 Janet Krooshof

Evidence-based medicine therapeutisch advies/voorstel voor een individuele patiënt Evidentie voorkeuren van de patiënt expertise behandelaar beschikbare middelen 20 maart 2014 Janet Krooshof

Evidence-based handelen Evidence-based handelen = handelen baseren op wetenschappelijke effecten, evidentie uit de wetenschap. Evidence-based practice is niet het genereren en uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek, enkel het gebruiken ervan. Evidentie uit de praktijk (expert opinion). Best practice = Een best practice is een techniek, werkmethode, proces of activiteit die zich als effectiever heeft bewezen dan enige andere techniek, methode etc. 20 maart 2014 Janet Krooshof

Best practice Binnen paramedische beroepen wordt best practice gezien als een alternatief voor evidence-based medicine. Ontbreekt het wetenschappelijk bewijs, dan zal de paramedicus een besluit moeten nemen op grond van ervaring. Belangrijk hierbij is dat het handelen en de resultaten worden geëvalueerd zodat tijdig bijsturing kan plaatsvinden opdat het gewenste resultaat wordt bereikt. Proces: Besluit (PLAN) - Handelen (DO) - Evalueren (CHECK) - Bijsturen (ACT) → best practice genoemd. 20 maart 2014 Janet Krooshof

Het gaat bij EBP om klinische beslissingen op basis van: Het best beschikbare bewijs, wetenschappelijke literatuur De kennis en ervaring van de professional/ klinische ervaring De waarde(n) en voorkeur van de individuele patiënt 20 maart 2014 Janet Krooshof

Evidence-based handelen 5 stappen: Behoefte aan informatie omzetten in een beantwoordbare vraag Zoeken naar beste bewijs dat de vraag kan beantwoorden Kritische beoordeling van het bewijs: is het valide en toepasbaar? Met het bewijs een beslissing nemen die past in de omstandigheden en behoeften van de patiënt Evalueren: wat is het resultaat en kan deze werkwijze de volgende keer beter en efficiënter? 1.De behoefte aan informatie omzetten in een beantwoordbare vraag; 2.Zoeken naar het best beschikbare bewijs dat de vraag kan beantwoorden 3.Kritische beoordeling van het bewijs: is het valide en toepasbaar? 4.Met het bewijs een beslissing nemen die past in de omstandigheden en behoefte van de patiënt. 5.Evalueren: kan dit de volgende keer beter en efficiënter? 20 maart 2014 Janet Krooshof

Evidentie logopedie Beschikbare evidentie in geneeskunde is groter dan in logopedie. Waarom? Internationaal en nationaal is er nog weinig op papier gezet wat betreft wetenschappelijke en praktijkgerichte effecten (protocollen blijven vaak binnen de instelling). 20 maart 2014 Janet Krooshof

Evidentie logopedie Kwaliteit van een therapeut is medebepalend voor effectiviteit van een therapie. Maar als het resultaat volledig afhankelijk is van één therapeut, is het niet zinvol deze (behandel)methode te onderzoeken. Kortom wanneer de rol van de therapeut van invloed is op de uitkomst is de evidentie moeilijk(er) te bepalen. Bij geneeskunde heb je meer mogelijkheden de persoonlijke invloed uit te schakelen, zoals inzetten medicatie of het uitvoeren van een operatie volgens een bepaalde methode (dubbelblindprincipe). 20 maart 2014 Janet Krooshof

Evidentie logopedie Logopedie of het onthouden van logopedische behandeling is vaak niet levensbedreigend. Risicovolle interventies zorgen voor meer onderzoek. Daarom is de laatste jaren veel aandacht en zijn er meerdere onderzoeken uitgevoerd op het gebied van dysfagie. 20 maart 2014 Janet Krooshof

Evidentie logopedie Vanaf ongeveer 2003 worden meer artikelen beschreven met evidentie rond logopedische items. In 2008 is de eerste Nederlandse monodisciplinaire evidence-based logopedische richtlijn beschreven voor de ziekte van Parkinson. Nu wordt EBL toepast in HBO logopedie opleidingen (Spek 2010). Waarom zijn effectstudies noodzakelijk? Aantonen van effect van een behandeling. 20 maart 2014 Janet Krooshof

Hoe vind je logopedische evidence? Formuleer een (PICO-)vraag Bedenk geschikte zoektermen Doorzoek verschillende databases, waarbij je focust op de hoogste bewijssterkte. Systematische reviews of richtlijnen verdienen de voorkeur boven individuele studies. 20 maart 2014 Janet Krooshof

PICO-vraag Patiënt Intervention Comparison Outcome: Patiënt(en): waarvoor evidentie wordt gezocht Intervention: de interventie waarvan de effectiviteit (therapie) of diagnostische waarde (diagnose) wordt onderzocht (indexbehandeling of indextest) Comparison/co-interventie: de interventie of test waarmee wordt vergeleken: de referentie- of controlebehandeling, of referentietest Outcome: de gewenste uitkomst, bij voorkeur als dichotome maat 20 maart 2014 Janet Krooshof

Voorbeelden pico vragen Welke leesmethoden worden gebruikt bij dyslexie? fout Wat is het effect van de F&L-methode op de technische leesvaardigheid van 6-12-jarige kinderen met dyslexie? goed Heeft de F&L-methode groter effect op de technische leesvaardigheid van 6-12-jarige kinderen met dyslexie dan de LEXY-methode? prima 20 maart 2014 Janet Krooshof

Niveaus van evidentie RL =Richtlijn MA = Meta-analyse SR = Systematische review RCT = Randomized Controlled Trial Case-control onderzoek Case series Kwalitatief onderzoek Fundamenteel onderzoek Expert opinions 20 maart 2014 Janet Krooshof

Hoe ga je zoeken? Waar zoek je? Altijd eerst opzoek naar richtlijnen (Google, CBO). Andere niveaus opzoeken via Pubmed. Is er geen richtlijn, dan op zoek naar systematische reviews en meta-analyse. SR = overzicht van literatuur MA = is altijd een tabel aanwezig met resultaten en pooling (er zijn extra statistische formules toegepast om resultaten met elkaar te kunnen vergelijken). Soms kan er niet gepoold worden, omdat de onderzoeken te heterogeen zijn (bijvoorbeeld qua opzet of leeftijd). Poolen is het samenvoegen/samenvatten maar waarbij voornamelijk aangegeven wordt hoe ze het hebben gedaan. RCT: gouden standaard voor effect studies Gouden standaard is bijvoorbeeld slikvideo, FEES, AAT, fonetogram. 20 maart 2014 Janet Krooshof

Geschikte artikelen Bij het kritisch beoordelen van artikelen zijn aandachtspunten: Willekeurig is beter dan een specifiek gekozen groep “blind”: graag blind voor de patiënten, de onderzoeker(s) en voor degene die de resultaten verwerkt. Is dit niet mogelijk dan “blind” voor degene die de resultaten verwerkt. Om effect te beoordelen ga je 2 groepen met elkaar vergelijken; 1 groep met methode A, 1 groep met methode A+B ( of oude met nieuwe methode). In Nederland is “niet behandelen” niet ethisch. Randomisatie: bijvoorbeeld het 4e of 6e kind of alfabetische volgorde etc. BIAS = de mate waarin een meting verstoord wordt 20 maart 2014 Janet Krooshof

Tijdschriften Archives of Neurology Journal of Neurology Laryngoscope Dysphagia Aphasiology The Cleft Palate-Cranio Facial Journal Journal of Child Language 20 maart 2014 Janet Krooshof