Van beschermd wonen naar een beschermd thuis Evaluatie - Pilot Beschermd Thuis Regio Drechtsteden / Alblasserwaard-Vijfheerenlanden Melis Jan van Heerikhuize Projectleider pilot ‘Beschermd Thuis’ 20 september 2018
Agenda Aanleiding Doelgroep Bekostiging Monitoring Evaluatie & Resultaten Vragen
Aanleiding Pilot sluit aan op vijf pijlers vastgesteld door bestuurders in 2015. Deze vijf pijlers van het transformatieproces zijn: Normalisering; Participatie; Persoonsgerichte aanpak; Stijging van zelfredzaamheid waar mogelijk; Aansluiten op de lokale situatie. Pilot sluit aan op uitkomsten adviesrapport commissie Dannenberg over de toekomst van beschermd wonen en opvang: ‘De commissie concludeert dat mensen met psychiatrische en sociaal-maatschappelijke problemen hun zelfstandigheid vaker kunnen behouden als passende ondersteuning in de thuissituatie sneller bereikbaar is.’
Doelgroep Selectiecriteria doelgroep: Cliënten van de wachtlijst die voldoen aan bovengenoemde criteria. Cliënten die nu intramuraal verblijven die voldoen aan bovengenoemde criteria. N.B. Dit zijn niet inwoners die met een vorm van Individuele Begeleiding (IB) kunnen worden geholpen.
Doelgroep Doelgroep De doelgroep voor de pilot omvat maximaal 40 inwoners met een indicatie Beschermd wonen met: de wens om zelfstandig te wonen of die een eigen woonruimte hebben, of die duurzaam bij familie (kunnen) verblijven en de bereidheid om daarbij begeleid te worden; voldoende ‘leerbaarheid’ op de ZRM-leefgebieden Activiteiten dagelijks leven, sociaal netwerk, en dagbesteding.
Bekostiging Budget is bedoeld voor alle vormen van ondersteuning, algemene voorzieningen, faciliteiten, ed. - over verschillende domeinen en leefgebieden heen - zodat er sprake is van 'Beschermd thuis‘; Het beschikbare budget per inwoner is € 43.227,34 (obv arrangement Licht) op jaarbasis; De pilot kent dus een financieel budgetplafond per inwoner. De inhoudelijke invulling staat niet vast.
Monitoring & Resultaat Monitor ‘Beschermd Thuis’ Specifieke monitoring (kwantitatief en kwalitatief) op de voortgang van de pilot (in beheer bij Contractmanagement SDD). Er vindt per kwartaal een gesprek plaats met aanbieders die deelnemen aan de pilot. Hierbij komen o.a. de volgende zaken aan de orde: Wat is de klantervaring t.a.v. het beschermd thuis? Wat zijn de resultaten t.a.v. de ontwikkeling van de inwoner op de ZRM-resultaatgebieden; Hoe verloopt de samenwerking in de wijk; Financieel: realisatie (budgetbewaking) op klantniveau.
Monitoring & Resultaat Overkoepelende evaluatie Naast de specifieke monitoring vindt een overkoepelende evaluatie plaats. In deze evaluatie gaan we onder meer in op; Doelbereik; Lerende effecten van methodieken; Klantervaringen obv doelen rapport ‘Dannenberg’. Afhankelijk van de (aanbiederspecifieke) performance op de KPI's kunnen Dordrecht / SDD operationeel en beleidstechnisch bijsturen.
Evaluatie & Resultaten Een huis in de wijk Monitor evaluatiecriteria Monitor ondersteuningsdoelen
Aantal toegewezen cliënten per gemeente (medio juni 2018)
evaluatiecriteria ondersteuning cliënten Trendontwikkeling evaluatiecriteria ondersteuning cliënten Vanuit cliëntperspectief: Afname van ondersteuning aan inwoners en naasten wat voor hen de grootste puzzels/uitdagingen zijn in het dagelijks leven, wat de bewoner zelf kan oppakken, welke ondersteuning en hulpmiddelen heeft deze nodig hebben en wat verwachten men wanneer van professionals Toename van ondersteuning in eigen herstelproces naar een leven dat men de moeite waard vindt Toename in de betrokkenheid van naasten en familieleden In toenemende mate ruimte voor reflectie op overtuigingen en bijdragen Ruimte voor eigen leerproces van cliënten is gelijk gebleven Vanuit aanbiedersperspectief: Toename van de invulling van informele ondersteuning (w.o. ervaringsdeskundige en/of vrijwilligers) Toename van taakinvulling professionals als ondersteunende coaches en gidsen Toename van zeer beperkt aantal technologische innovaties en digitale hulpmiddelen
evaluatiecriteria ondersteuning cliënten Trendontwikkeling evaluatiecriteria ondersteuning cliënten Vanuit cliëntperspectief: Toename van gebruik laagdrempelige inloopcentra voor ontmoeting, activiteiten en steun Toename van aansluiting bij consumenten- en burgerinitiatieven Toename van betrokkenheid van de lokale gemeenschap Vanuit aanbiedersperspectief: Bewustwording voor het volgen en toepassen van innovaties voor specifieke doelgroepen vanuit de praktijk Afname van systeembelemmeringen, inclusief wonen, die haaks staan op de principes van zelf- en samenredzaamheid Ontkoppeling van wonen en zorg door zelfstandige huurovereenkomst op naam en niet op instelling gerealiseerd Indien van toepassing toename van integratie in keten van maatschappelijke opvang en jeugdhulp
Evaluatiecriteria ondersteuning cliënten Onder 'Overig' worden naast MEE, welke als randvoorwaarde is gesteld in de pilot, ook de volgende partijen betrokken bij de ondersteuning aan cliënten: Sociaal wijkteam; Stichting MEE; Kerk; Kaatjes keuken (voor kookcursus; Tino Sportbureau (voor aangepaste sport) en overige aanbieders in en buiten de regio voor GGZ en dagbesteding.
Evaluatie pilot ‘Beschermd Thuis’ Bevindingen Evaluatie pilot ‘Beschermd Thuis’ De mogelijkheid om bij 'decompensatie' terug te kunnen vallen op lopende (verblijfs-)indicatie met netwerk van professionals, sociaal netwerk en ervaringsdeskundigen geeft voor alle inwoners vertrouwen de stap naar zelfstandig wonen te maken. 24/7 beschikbaarheid geeft voor alle inwoners het vertrouwen de stap naar zelfstandig wonen te maken. Er is nauwelijks beroep gedaan op de 24/7 beschikbaarheid. In de gevallen dat er een beroep op is gedaan, is bereikbaarheid voldoende gebleken om inwoner te ondersteunen. 24/7 bereikbaarheid zit niet ingerekend bij omzetting naar IB3 wat wel nodig is. De stap naar zelfstandig wonen is voor cliënten 'life event' op zich waardoor dagbesteding in de meeste gevallen 'nog' aan de orde is; Voor cliënten met dagbesteding geldt dat de dagbesteding die wordt ontvangen overeenkomt met klasse 1 (max 2 dagdelen). Individuele begeleiding ontvangen door deelnemers (5 uur per week) zit op 50% van het normatieve kader voor BW Licht en komt daarmee overeen met inzet op IB3 (SDD). We zien meer uitval bij cliënten met verslavingsproblematiek. We hebben geen significante reden gevonden voor deze uitval. Wel zien we dat aanbieders inzet plegen vanuit het principe "zo licht als kan, zo zwaar als moet." Hierdoor begint de ondersteuning vaak licht en wordt later uitgebreid naar frequenter contact indien nodig. Mogelijk is het beter meteen te investeren in zwaardere ondersteuning en dit af te bouwen zodra dit kan. Sociale wijkteams zijn onvoldoende in staat te voorzien in de ondersteuningsvraag van cliënten middels lokale voorzieningen in de wijk/gemeente waardoor aanbieders beroep doen op dure maatwerkvoorzieningen. Aanbieders weten ook onvoldoende af van de mogelijkheden die er lokaal zijn. De verbinding tussen wijkteams en 2e-lijns zorgaanbieders komt nog maar mondjesmaat op gang. Daar waar lokale gemeenten hier zeer actief op inzetten zien we hier wel verbetering. Maatwerkvoorzieningen vanuit pilot zouden ook mogelijk moeten kunnen zijn vanuit bestaande arrangementbekostiging. Hiervoor behoeven geen aanvullende afspraken te worden gemaakt. Wel wordt de rol van een aanspreekpunt / 'spin-in-het-web' vanuit de gemeenten als zeer positief ervaren door alle partijen om 'interne structuren en schotten in financiering' geen belemmering te laten zijn in een effectief en doelgerichte ondersteuning aan inwoners.
Vragen