HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Een voortdurende verbetering van de selectieprocedures voor kandidaat-korpschefs Het intosai-model Informatiesessie | 19 september 2018 10 oktober 2018 HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE INTOSAI INTOSAI staat voor “International Organization of Supreme Audit Institutions”. Internationale organisatie van hoge controle-instellingen is wereldwijde affiliatie van overheidsinstanties. Opgericht in 1953, telt inmiddels een kleine 200 leden (nationale instanties, de European Court of Auditors en 4 associated members – waaronder het IIA). Belgische Rekenhof is aangesloten bij INTOSAI. HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE INTOSAI Tot de werkzaamheden van INTOSAI behoren onder meer: De ontwikkeling van een model van interne controle; Het uitvaardigen van auditstandaarden: de ‘International Standards of Supreme Audit Institutions’ (ISSAI). Meer info: http://www.intosai.org/. HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
Definitie van interne beheersing Interne controle is een geïntegreerd proces dat door de verantwoordelijken en het personeel van een organisatie is uitgewerkt en dat is bestemd om risico's te behandelen en een zekerheid te bieden omtrent de verwezenlijking, in het kader van de opdracht van de organisatie, van de volgende algemene doelstellingen: uitvoering van geordende, ethische, zuinige, doeltreffende en doelmatige verrichtingen; naleving van de verplichtingen tot afleggen van rekenschap; overeenstemming met de geldende wetten en regelgeving; bescherming van de middelen tegen verlies, wangebruik en schade. De gerechtelijke instanties doen allen aan interne beheersing, maar niet altijd op gestructureerde wijze. HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Het INTOSAI-model van interne beheersing Het INTOSAI-model wordt traditioneel voorgesteld door een kubus. Waarom? Waar? Hoe? HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE De verschillende elementen van de evaluatietool houden verband met de INTOSAI-kubus. Zoals reeds vermeld, werd het INTOSAI-model gekozen als leidraad om deze evaluatiemethode op te stellen. Dit model wordt het vaakst weergegeven in de vorm van een kubus die de Interne Controle weergeeft. Elk evaluatie-element dat later in de evaluatiemethode wordt voorgesteld, sluit aan bij een van de lagen van de kubus. Op de kubus De bovenzijde geeft de algemene doelstellingen van de IC weer (WAAROM?), namelijk: - geordende, ethische, zuinige, efficiënte, doeltreffende acties (in ruime betekenis) uitvoeren – de juiste dingen doen en ze goed doen! - de verantwoordingsverplichtingen nakomen - voldoen aan de wetten en reglementen - door de ter beschikking gestelde middelen te vrijwaren van verlies, wangebruik … De laterale zijde geeft de actoren van de IC weer (WAAR is dat van toepassing in een entiteit?) – OVERAL, op ieder niveau, de IC is een zaak van allen. Het is geen functie maar een geïntegreerd proces op elk niveau. De voorzijde geeft de vijf bestanddelen van de IC weer – (HOE wordt ze in werking gesteld?)
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Het INTOSAI-model van interne beheersing Waarom? HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Het bovenvlak stelt de 4 doelstellingen voor: het efficiënt en ethisch beheer (operations) afleggen van verantwoording (accountability) voldoen aan de regelgeving (compliance) het vrijwaren van de middelen (safeguarding resources)
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Het INTOSAI-model van interne beheersing Waar? HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE De diepte stelt de structuur van de organisatie voor en betekent dat interne beheersing gecoördineerd op alle niveaus moet toegepast worden.
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Het INTOSAI-model van interne beheersing Hoe? HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Het voorvlak stelt de 5 componenten van interne controle voor: Beheersomgeving Identificatie en beheer van risico’s Beheersactiviteiten Informatie en communicatie Monitoring
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Het INTOSAI-model van interne beheersing Voortvloeiend uit de 5 componenten van interne beheersing wordt bij de analyse van het beleidsplan en het document “situatieschets en toekomstperspectieven” tevens gekeken naar: Omgevingsanalyse Missie Visie Waarden Doelstellingen HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Voorstelling van de analyse Analyse Omgevingsanalyse Missie Visie Waarden Doelstellingen voor de entiteit Beheersomgeving Risicobeheer Beheersactiviteiten Informatie en communicatie Monitoring HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Analyse Omgevingsanalyse Missie Visie Waarden Doelstellingen voor de entiteit Beheersomgeving Risicobeheer Beheersactiviteiten Informatie en communicatie Monitoring HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
Heeft de kandidaat de algemene omgeving van de entiteit geanalyseerd? PESTEL-analyse? Economie Groei Rentevoet Inflatiecijfer Koopkracht SWOT-analyse? S W O T Politiek Politieke stabiliteit Monetair beleid Fiscaal beleid Europese politiek Sociaal Opvoeding Mode en trends Levensstijl Gezondheid Entiteit HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Legislatief Industriële eigendom Standaarden Verbintenissenrecht Arbeidsrecht Technologie R&D uitvindingen Innovatiesteun Overdracht van technologie Ecologie Weer en klimaat Schone energie Recyclage Reglementering SWOT: tabel met de sterke punten (interne positieve punten bij de entiteit), de zwakke punten (interne negatieve punten bij de entiteit), de opportuniteiten (externe positieve punten bij de entiteit) en de bedreigingen (externe negatieve punten bij de entiteit). Voor deze analyse moet je beschikken over de interne gegevens van de organisatie. A priori eerder gedaan door een interne persoon van de entiteit of door iemand die over de interne gegevens beschikt. PESTEL: tabel die een algemene analyse voorstelt van de omgeving van de entiteit over de volgende aspecten: politiek - economisch - sociaal - technologie - ecologie - legislatief. Voor deze meer algemene analyse moet je niet beschikken over de interne gegevens van de organisatie. Ze behandelt namelijk de algemene omgeving van de entiteit. Het is een goede manier voor de kandidaat om zich vertrouwd te maken met zijn mogelijke toekomstige werkomgeving want hij is er niet noodzakelijkerwijs “vertrouwd” mee (de kandidaten solliciteren “overal”/ buiten hun “zone”). Andere?
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Analyse Omgevingsanalyse Missie Visie Waarden Doelstellingen voor de entiteit Beheersomgeving Risicobeheer Beheersactiviteiten Informatie en communicatie Monitoring HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE De missie definieert de bestaansreden van de organisatie, wat ze doet en hoe ze het doet. De visie geeft een projectie van de missie in de toekomst weer, wat de organisatie wil worden. De waarden zijn de gedragsnormen die de organisatie kenmerken, die het gedrag begeleiden en de relaties binnen de organisatie of naar buiten toe, en die de identiteit en de cultuur van de organisatie vormen.
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Beschikt de kandidaat over een missie? De auditeurs maken geen inhoudelijke analyse van de missie (soevereiniteit van de BAC, CND en VBAC) De auditeurs beperken zich tot het « verifiëren » of de kandidaat een missie voor de entiteit heeft ontwikkeld Overgenomen van het hogere niveau? (college …) Door de kandidaat uitgewerkt? Wordt deze missie vertaald voor alle verschillende afdelingen van de entiteit? Heeft de kandidaat al een wijze van verspreiding voorzien? Hoe wil hij de missie verspreiden naar het personeel? … HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Analyse Omgevingsanalyse Missie Visie Waarden Doelstellingen voor de entiteit Beheersomgeving Risicobeheer Beheersactiviteiten Informatie en communicatie Monitoring HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE De missie definieert de bestaansreden van de organisatie, wat ze doet en hoe ze het doet. De visie geeft een projectie van de missie in de toekomst weer, wat de organisatie wil worden. De waarden zijn de gedragsnormen die de organisatie kenmerken, die het gedrag begeleiden en de relaties binnen de organisatie of naar buiten toe, en die de identiteit en de cultuur van de organisatie vormen.
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Beschikt de kandidaat over een visie? De auditeurs maken geen inhoudelijke analyse van de visie (soevereiniteit van de BAC, CND en VBAC) De auditeurs beperken zich tot het « verifiëren » of de kandidaat een visie voor de entiteit heeft ontwikkeld Overgenomen van het hogere niveau? (college …) Door de kandidaat uitgewerkt? Wordt deze missie vertaald voor alle verschillende afdelingen van de entiteit? Heeft de kandidaat al een wijze van verspreiding voorzien? Hoe wil hij de missie verspreiden naar het personeel? … HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Analyse Omgevingsanalyse Missie Visie Waarden Doelstellingen voor de entiteit Beheersomgeving Risicobeheer Beheersactiviteiten Informatie en communicatie Monitoring HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE De missie definieert de bestaansreden van de organisatie, wat ze doet en hoe ze het doet. De visie geeft een projectie van de missie in de toekomst weer, wat de organisatie wil worden. De waarden zijn de gedragsnormen die de organisatie kenmerken, die het gedrag begeleiden en de relaties binnen de organisatie of naar buiten toe, en die de identiteit en de cultuur van de organisatie vormen. Bv. Integriteit, objectiviteit, onpartijdigheid, menselijkheid, onafhankelijkheid … (deze voorbeelden zijn afkomstig van de website van het OM)
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Vermeldt de kandidaat de waarden die hij binnen de entiteit wil bevorderen? De auditeurs vellen geen oordeel over de waarden (soevereiniteit van de BAC, CND en VBAC) De auditeurs beperken zich tot het « verifiëren » of de kandidaat waarden heeft vermeld die hij binnen de entiteit wil bevorderen Overgenomen van het hogere niveau? (college, gids voor de magistraat, …) Door de kandidaat uitgewerkt? Wordt deze missie vertaald voor alle verschillende afdelingen van de entiteit? Heeft de kandidaat al een wijze van verspreiding voorzien? Hoe wil hij de missie verspreiden naar het personeel? … HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Analyse Omgevingsanalyse Missie Visie Waarden Doelstellingen voor de entiteit Beheersomgeving Risicobeheer Beheersactiviteiten Informatie en communicatie Monitoring HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Formuleert de kandidaat strategische doelstellingen? - Hoe heeft hij ze gedefinieerd? => Overgenomen van de hiërarchie? Persoonlijke overdenking? D enkoefening in DirCom? Andere? - Hoeveel heeft hij er gedefinieerd? => Is het aantal beheersbaar? HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE - Worden de doelstellingen geprioriteerd? Strategische doelstellingen: ze drukken op concrete wijze de prioriteiten voor de organisatie uit op MIDDELLANGE en op LANGE termijn Operationele doelstellingen: ze zijn de vertaling voor elke dienst/subentiteit/… van de strategische doelstellingen op KORTE en op MIDDELLANGE termijn Hier gaat het erom enkele vragen voor te leggen die moeten worden gesteld voor de analyse van de door de kandidaat gedefinieerde doelstellingen. De lijst is NOCH exclusief, NOCH volledig. Het begrip ‘doelstelling’ is nogal breed, er kan ook worden gesproken van hoofdopdrachten/ secundaire opdrachten of van kerntaken/ secundaire taken … De gebruikte woordenschat heeft weinig belang, het idee is om het resultaat te beschrijven dat moet worden bereikt door concrete acties en binnen een vastgestelde termijn. “Wat wil de kandidaat doen tijdens zijn mandaat?” OPM: Het is belangrijk erop te wijzen dat het volledig mogelijk is dat de kandidaat beknopt blijft hierover. Soms is het namelijk moeilijk om operationele doelstellingen vast te stellen als je buiten de entiteit staat. Het is dus niet de bedoeling om de inhoud van de doelstellingen te toetsen maar wel in welke mate de kandidaat deze notie beheerst en ze in werking kan stellen op het terrein (SMART-doelstellingen vaststellen ….) Dat moet eventueel worden besproken tijdens het interview. Vormen de doelstellingen een coherent geheel met de voorgestelde missie en visie?
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Formuleert de kandidaat operationele doelstellingen? - Hoe heeft hij ze gedefinieerd? - Stroken deze operationele doelstellingen met de strategische doelstellingen? (waterval) HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE - Zijn deze doelstellingen volgens de SMART-methode geformuleerd? Strategische doelstellingen: ze drukken op concrete wijze de prioriteiten voor de organisatie uit op MIDDELLANGE en op LANGE termijn Operationele doelstellingen: ze zijn de vertaling voor elke dienst/subentiteit/… van de strategische doelstellingen op KORTE en op MIDDELLANGE termijn Hier gaat het erom enkele vragen voor te leggen die moeten worden gesteld voor de analyse van de door de kandidaat gedefinieerde doelstellingen. De lijst is NOCH exclusief, NOCH volledig. Het begrip ‘doelstelling’ is nogal breed, er kan ook worden gesproken van hoofdopdrachten/ secundaire opdrachten of van kerntaken/ secundaire taken … De gebruikte woordenschat heeft weinig belang, het idee is om het resultaat te beschrijven dat moet worden bereikt door concrete acties en binnen een vastgestelde termijn. “Wat wil de kandidaat doen tijdens zijn mandaat?” OPM: Het is belangrijk erop te wijzen dat het volledig mogelijk is dat de kandidaat beknopt blijft hierover. Soms is het namelijk moeilijk om operationele doelstellingen vast te stellen als je buiten de entiteit staat. Het is dus niet de bedoeling om de inhoud van de doelstellingen te toetsen maar wel in welke mate de kandidaat deze notie beheerst en ze in werking kan stellen op het terrein (SMART-doelstellingen vaststellen ….) Dat moet eventueel worden besproken tijdens het interview.
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE SMART-doelstelling S => Specifiek M => Meetbaar A => Aanvaard/Acceptabel/Ambitieus R => Realistisch T => Tijdelijk/ bepaald in de tijd HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Analyse Omgevingsanalyse Missie Visie Waarden Doelstellingen voor de entiteit Beheersomgeving Risicobeheer Beheersactiviteiten Informatie en communicatie Monitoring HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
Aanwerving op competentieniveau Definieert de kandidaat de beheersomgeving? Toon aan de top Aanwerving op competentieniveau Integriteit en ethiek HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Organisatiestructuur HR-beleid De controleomgeving wordt gebruikt om de entiteit te definiëren. De lijst op de slide is NOCH exclusief, NOCH volledig. - Integriteit en ethiek: Bv. Wat zijn de vastgestelde waarden voor de entiteit? Hoe wil de kandidaat ze delen, bevorderen? … - Aanwerving op competentieniveau : Bv. Hoe wil de kandidaat ervoor zorgen dat eenieder goed is opgeleid voor de functie die hij uitoefent? … - Toon aan de top: Hoe wil de kandidaat de entiteit leiden? Hoe het goede voorbeeld tonen? Hoe een positieve impuls geven? … - Organisatiestructuur: Legt de kandidaat een voorlopig organigram voor, een lijst van de processen, een beschrijving van de processen? Zo niet, zegt hij van plan te zijn om dat te doen? … - Hr-beleid : stelt de kandidaat een hr-beleid voor? Zal hij een opleidingsplan uitwerken? Functiebeschrijvingen? Een aanwervingsbeleid? Een gevolgde evaluatiecyclus? Een bijzondere aandacht voor het welzijn, de tevredenheid op het werk? …
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Analyse Omgevingsanalyse Missie Visie Waarden Doelstellingen voor de entiteit Beheersomgeving Risicobeheer Beheersactiviteiten Informatie en communicatie Monitoring HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Legt de kandidaat een risicogerichte aanpak voor in zijn beleidsplan? Is deze aanpak intuïtief of “formeel”? Heeft de kandidaat een risicoanalyse uitgevoerd of is hij dat van plan? HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Risico in “algemene” zin: een mogelijke gebeurtenis die je, eens ze zich voordoet, kan verhinderen om je doelstellingen te bereiken. Een risico wordt uitgedrukt in termen van impact (als de gebeurtenis zich voordoet, zijn de gevolgen dan ernstig of slechts matig ernstig?) en van waarschijnlijkheid (is het zeer waarschijnlijk of weinig waarschijnlijk dat deze gebeurtenis plaatsvindt?) Deze risicobenadering is nogal theoretisch en technisch. Wat we zoeken via deze stap is geen formele risicoanalyse in tabelvorm. Als ze bestaat is dat zeer goed maar ze is niet onontbeerlijk. Waar we hier op willen ingaan, is erover waken dat de kandidaat de “problemen” heeft vastgesteld die hij zou kunnen tegenkomen, wat hem kan beletten om zijn hele beheersplan uit te voeren.
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Analyse Omgevingsanalyse Missie Visie Waarden Doelstellingen voor de entiteit Beheersomgeving Risicobeheer Beheersactiviteiten Informatie en communicatie Monitoring HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Legt de kandidaat een risicogerichte aanpak voor in zijn beleidsplan? Is deze aanpak intuïtief of “formeel”? Heeft de kandidaat een risicoanalyse uitgevoerd of is hij dat van plan? => Stelt de kandidaat voor om acties te ondernemen om de vastgestelde risico’s te behandelen? HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Risico in “algemene” zin: een mogelijke gebeurtenis die je, eens ze zich voordoet, kan verhinderen om je doelstellingen te bereiken. Een risico wordt uitgedrukt in termen van impact (als de gebeurtenis zich voordoet, zijn de gevolgen dan ernstig of slechts matig ernstig?) en van waarschijnlijkheid (is het zeer waarschijnlijk of weinig waarschijnlijk dat deze gebeurtenis plaatsvindt?) Deze risicobenadering is nogal theoretisch en technisch. Wat we zoeken via deze stap is geen formele risicoanalyse in tabelvorm. Als ze bestaat is dat zeer goed maar ze is niet onontbeerlijk. Waar we hier op willen ingaan, is erover waken dat de kandidaat de “problemen” heeft vastgesteld die hij zou kunnen tegenkomen, wat hem kan beletten om zijn hele beheersplan uit te voeren. - Deze stap heeft enkel zin als ze volgt op een risicogerichte aanpak
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Analyse Omgevingsanalyse Missie Visie Waarden Doelstellingen voor de entiteit Beheersomgeving Risicobeheer Beheersactiviteiten Informatie en communicatie Monitoring HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Vermeldt de kandidaat de aspecten van de informatie en de communicatie? Staan er in het plan elementen in verband met de informatie? (zowel intern, binnen de entiteit als naar buiten toe?) Staan er in het plan elementen in verband met de communicatie? (zowel intern, binnen de entiteit als naar buiten toe?) Maakt de kandidaat gewag van overlegplatforms met de externe actoren? Politie, andere rechtscolleges … stelt hij zijn plannen voor? HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Staan er in het plan elementen in verband met de informatie? (zowel intern, binnen de entiteit als naar buiten toe?) Hoe op het juiste moment over de juiste informatie beschikken? Correcte, nuttige, duidelijke, gestructureerde, precieze informatie, op het juiste moment, afkomstig van de juiste persoon … Staan er in het plan elementen in verband met de communicatie? (zowel intern, binnen de entiteit als naar buiten toe?) Hoe op het juiste moment de juiste informatie overmaken? Correcte, nuttige, duidelijke, gestructureerde, precieze informatie, op het juiste moment, naar de juiste persoon …
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Analyse Omgevingsanalyse Missie Visie Waarden Doelstellingen voor de entiteit Beheersomgeving Risicobeheer Beheersactiviteiten Informatie en communicatie Monitoring HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Legt de kandidaat een monitoringsysteem voor? Hoe wil hij de activiteiten van zijn entiteit opvolgen? => wil hij een boordtabel uitwerken? => heeft hij KPI’s vastgesteld? => … Hoe wil hij werken met het DirCom? => rol, opvolging van de beslissingen, …? HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE Een van de instrumenten die doorgaans wordt gebruikt om de monitoring, de opvolging van de activiteiten, te verzekeren, is de “boordtabel”. Om een boordtabel op te stellen, moeten de KPI’s (Key Performance Indicator / voornaamste prestatie-indicatoren) worden vastgesteld. Dat zijn meetelementen waarmee het behalen van de doelstellingen kan worden opgevolgd. Ze moeten voortvloeien uit de vastgestelde doelstellingen. Bijvoorbeeld: slaagpercentage, behandelingstermijnen, 70% van de dossiers behandeld binnen een termijn van zes maanden voor een dergelijke aangelegenheid ….
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE ? HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE