Business model Canvas Welkom! Tim Simons Trevianum scholengroep, Sittard Henri van den Hout Tilburg University, Fontys Lerarenopleiding Tilburg,
De bedenker: Alexander Osterwalder
Programma 10 minuten Welkom, inleiding Henri 25 minuten Maken van opdrachten Tim 10 minuten Nabespreking Henri
Syllabi Dit model staat niet vermeld in de syllabus voor havo en vwo. Onderdeel van het model is het begrip klantwaardepropositie. Er is wat discussie over dit begrip: waardepropositie wordt vaker gebruikt. Maar het begrip klantwaardepropositie staat in de syllabus voor havo en vwo.
Syllabus havo Havo Domein E: Marketing De kandidaat kan verklaren wat marketing inhoudt, kan marketingdoelstellingen uitleggen, en kan uitleggen op welke wijze deze doelen gerealiseerd kunnen worden en de gevolgen beschrijven van marketing voor de consument en de maatschappij. Subdomein E2: Marketingbeleid 22. De kandidaat kan het marketingbeleid van een organisatie beschrijven. Voor het centraal examen betekent dit dat de kandidaat het marketingbeleid van een organisatie kan uitleggen in relatie tot het begrip klantwaardepropositie.
Syllabus vwo Vwo Domein E: Marketing De kandidaat kan uitleggen wat marketing inhoudt, kan marketingdoelstellingen opstellen en kan uitleggen op welke wijze deze doelen gerealiseerd kunnen worden en op welke wijze marketing uitwerkt op de consument en de maatschappij. Subdomein E2: Marketingbeleid De kandidaat kan het marketingbeleid van een organisatie beschrijven, analyseren en alternatieven op hoofdpunten afwegen. Voor het centraal examen betekent dit dat de kandidaat het marketingbeleid kan beoordelen in relatie tot het begrip klantwaardepropositie.
Understanding (opdracht 1 en 3) Taxonomie Bloom Hogere orde denken Creating Evaluating Analyzing Applying (opdracht 2) Understanding (opdracht 1 en 3) Remembering Lagere orde denken
Doel voor deze bijeenkomst Docenten kunnen werkvormen over het Business model Canvas evalueren. (De focus ligt in deze workshop op de linkerkant van het Business model Canvas.)
Financiële levensvatbaarheid Schema Voor de organisatie Aanbod Aandacht voor klanten Financiële levensvatbaarheid
Voorbeeld Je bent hier bij de nascholing Bedrijfseconomie, verzorgd door het Landelijk Expertisecentrum Economie en Handel. De waardepropositie kun je bijvoorbeeld omschrijven als “vergroten van de expertise van inhoud en didactiek voor leraren die het vak Bedrijfseconomie op havo en vwo gaan verzorgen, via fysieke bijeenkomsten”. Vooraf is onderzocht wat leraren willen. Dat is onder andere gebeurd via een enquête die is ingevuld door ruim 100 leraren op de Vecondag in Zwolle in maart 2016.
De linkerkant van het model Focus op de organisatie. Daarvoor is veel nodig: experts, ontwikkeltijd, partners. Het leidt tot kosten. Voor de organisatie Aanbod Aandacht voor de klant Financiële levensvatbaarheid
Voor de organisatie De cel Voor de organisatie wordt in drieën verdeeld: welke activiteiten voert de organisatie uit, wie en wat heeft de organisatie nodig, met wie wordt samengewerkt. STRATEGISCHE PARTNER Belangrijkste organisaties waarmee wordt samengewerkt KERNACTIVITEITEN Belangrijkste activiteiten van de organisatie MENSEN EN MIDDELEN Belangrijkste mensen en middelen waarmee de activiteiten worden uitgevoerd
Voorbeeld De linkerkant van het Business Model Canvas voor deze nascholing. -Wat zijn de kernactiviteiten? -Welke mensen en middelen zijn intern nodig? -Welke strategische partners zijn nodig?
Ontwikkelen materiaal VECON SLO Universiteiten Hogescholen Ontwikkelen materiaal Workshops uitvoeren Organiseren bijeenkomsten Vergroten expertise vakinhoud en vakdidactiek voor leraren Bedrijfseconomie op havo en vwo, via fysieke bijeenkomsten Website Feedback Mailadres Leraren die op havo en vwo Bedrijfseconomie gaan verzorgen Vakdidactici Vakexperts Leraren M&O Platform TEO Congrescentra Ontwikkelen, uitvoeren, reizen, organiseren, catering Vergoeding voor deelname
Het woord is aan Tim.
Opdracht 1 Je ziet een vel met twaalf foto’s die te maken hebben met het gratis forenzenblad Metro. Geef per foto aan op welke cel van het Business Model Canvas deze betrekking heeft. Schrijf het nummer van de foto in het canvas.
Business Model Canvas voor Metro Distributie-overeenkomsten met openbaar vervoersnetwerken Ontwerpen dagblad Advertenties verkopen Distributie regelen Advertentieruimte in een gratis dagblad met een grote oplage Gratis forenzendagblad Promotieteams, Communicatie met adverteerders Adverteerders Forenzen Merk Distributienetwerk Logistiek Computers Treinstations, bushaltes, universiteiten Inhoud, ontwerp en druk van een dagblad Distributie Betalingen door adverteerders
Opdracht 2 Je krijgt een tekst. Lees die en vul daarna de drie lege cellen in. Tijd: 8 minuten. Hele goedkope nieuwe bovenkleding, verkocht in een kraam Praatje Prijskaartje Poster Marktbezoekers Weekmarkt Inkoop, reizen, arbeid, markt Verkoop à contant
Mogelijk antwoord Tolk Direct Amsterdam Flexpoint Chinese leveranciers Tolk Direct Amsterdam Flexpoint Chinese leveranciers Marktmeester Inkopen Persoonlijk verkopen Hele goedkope nieuwe bovenkleding, verkocht in een kraam Praatje Prijskaartje Poster Marktbezoekers Verkoopondersteuner Bus Voorraad kleding Kennis Chinese taal Weekmarkt Inkoop, reizen, arbeid, markt Verkoop à contant
Werkvorm: wie ben ik? Vind de naam van de onderneming. Opdracht 3 Werkvorm: wie ben ik? Vind de naam van de onderneming. Je krijgt in dia’s de invulling van het Business Model Canvas van een internationaal opererende onderneming. Elke dia voegt informatie toe. Na elke dia vul je in wat je denkt dat de naam van de onderneming is. Alle informatie heeft dus betrekking op dezelfde onderneming!!
Antwoordvel Vul allereerst je voornaam in. Beantwoord tot slot de bonusvraag.
Welke organisatie ben ik? STRATEGISCHE PARTNER
Welke organisatie ben ik? STRATEGISCHE PARTNER American Health Association Heart Research UK
Welke organisatie ben ik? American Health Association Heart Research UK KLANTSEGMENT
Welke organisatie ben ik? American Health Association Heart Research UK KLANTSEGMENT Jonge individuen tussen 16-39
Welke organisatie ben ik? American Health Association Heart Research UK Jonge individuen tussen 16-39 MENSEN EN MIDDELEN
Welke organisatie ben ik? American Health Association Heart Research UK Jonge individuen tussen 16-39 MENSEN EN MIDDELEN Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers
Welke organisatie ben ik? American Health Association Heart Research UK Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers KANALEN
Welke organisatie ben ik? American Health Association Heart Research UK Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers KANALEN Restaurants Catering Bezorgservice
Welke organisatie ben ik? American Health Association Heart Research UK Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers Restaurants Catering Bezorgservice KOSTENSTRUCTUUR
Welke organisatie ben ik? American Health Association Heart Research UK Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers Restaurants Catering Bezorgservice KOSTENSTRUCTUUR Ingrediënten Transport Onderzoek
Welke organisatie ben ik? American Health Association Heart Research UK Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers Restaurants Catering Bezorgservice Ingrediënten Transport Onderzoek INKOMSTENSTROMEN
Welke organisatie ben ik? American Health Association Heart Research UK Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers Restaurants Catering Bezorgservice Ingrediënten Transport Onderzoek INKOMSTENSTROMEN Maaltijden Vergoedingen voor franchise
Welke organisatie ben ik? American Health Association Heart Research UK KERNACTIVITEITEN Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers Restaurants Catering Bezorgservice Ingrediënten Transport Onderzoek Maaltijden Vergoedingen voor franchise
Welke organisatie ben ik? American Health Association Heart Research UK KERNACTIVITEITEN Maaltijden verkopen/ samenstellen Onderzoek Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers Restaurants Catering Bezorgservice Ingrediënten Transport Maaltijden Vergoedingen voor franchise
Welke organisatie ben ik? American Health Association Heart Research UK Maaltijden samenstellen Onderzoek KLANTRELATIES Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers Restaurants Catering Bezorgservice Ingrediënten Transport Maaltijden Vergoedingen voor franchise Welke organisatie ben ik?
Welke organisatie ben ik? American Health Association Heart Research UK Maaltijden samenstellen Onderzoek KLANTRELATIES “We build our business relationships by serving each other, our customers and our communities, much as we do within our own families” Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers Restaurants Catering Bezorgservice Ingrediënten Transport Maaltijden Vergoedingen voor franchise Welke organisatie ben ik?
Welke organisatie ben ik? American Health Association Heart Research UK Maaltijden samenstellen Onderzoek WAARDE-PROPOSITIE “We build our business relationships by serving each other, our customers and our communities, much as we do within our own families” Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers Restaurants Catering Bezorgservice Ingrediënten Transport Maaltijden Vergoedingen voor franchise Welke organisatie ben ik?
Welke organisatie ben ik? American Health Association Heart Research UK Maaltijden samenstellen Onderzoek WAARDE-PROPOSITIE Heerlijke maaltijden met zo min mogelijk belasting op het milieu en met een positieve invloed op de samenleving “We build our business relationships by serving each other, our customers and our communities, much as we do within our own families” Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers Restaurants Catering Bezorgservice Ingrediënten Transport Maaltijden Vergoedingen voor franchise Welke organisatie ben ik?
Wie ben ik? Subway
Geef het antwoordvel aan je buur. Je bepaalt de score van jouw buur. Bepalen score Geef het antwoordvel aan je buur. Je bepaalt de score van jouw buur.
Welke organisatie ben ik? Providers Ontwerpen en onderhouden van een veilig sociaal netwerk Advertentieruimte op drukbezocht sociaal netwerk Gratis sociaal network Massa-maatwerk Adverteerders Mondiaal webpubliek Merk Distributienetwerk Advertentieverkoop Website community Ontwerp en onderhoud van een website Gratis accounts Betalingen voor advertentieruimte
Welke organisatie ben ik? Platenlabels Toeleveranciers Ontwerpen van hard- en software Marketing & sales Naadloze muziekervaring met groot gebruikersgemak Logo Laagdrempelig Massamarkt Software Hardware Ontwerpers Licenties Merknaam Website Eigen winkels Royalties Ontwikkeling Ontvangsten uit verkoop inhoud Ontvangsten uit verkoop hardware
iTunes
Beschrijf het businessmodel van Rega Verzekerings-maatschappijen Reddingsoperaties Reddings-verzekering Lidmaatschap “gönners” “Gönners” Reddings-slachtoffers Vloot van helikopters en vliegtuigen Rega.ch Luchtvloot Reddingen Betalingen door “gönners” Betalingen door verzekeringsmaatschappijen
Beschrijving Rega Een Zwitserse organisatie die helikopters en vliegtuigen gebruikt om hulpverleners naar de plaats van een ongeluk te brengen. Zogenaamde gönners betalen een bedrag aan Rega. In ruil daarvoor hoeven ze niets te betalen als ze hulp van Rega nodig hebben. Verzekeringsmaatschappijen maken gebruik van de diensten van Rega en betalen daarvoor.
economieles@gmail.com