Business model Canvas Welkom! Tim Simons

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Hoe positioneer ik mijn uitgeverij
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Business mapping Business model canvas.
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
Ondernemen in de praktijk
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Een startersgids voor innovatie
[ Business Model Generation. ]
Logistiek management: begrippen en principes
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Marketing vandaag en morgen
Pilot nieuwe economieprogramma
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Business Model Generation Avans 30 januari 2012.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
Canvasmodel Bol.com.
(Naam bedrijf & logo) 1.Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
Theorielessen in projectmatig werken
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
De rol van de businesscases bij opschaling in de zorg Marian Schoone – TNO Work Health Technology Irek Karkowski – Dutch Domotics.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Bijeenkomst September 2015
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Created by BM|DESIGN|ER Business model Schoonmaakrooster.com default 2e.
Agenda, Regels, Rollen. 2016? Hoe? Het Business Model Canvas!! 1.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Differentiatie.
Logistiek Hoe spullen komen waar ze moeten zijn!
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Vijfkrachtenmodel van Porter
Docent economie en bedrijfseconomie Trevianum scholengroep, Sittard
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Ondernemersvaardigheden
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Opties Tim Simons Trevianum scholengroep, Sittard Henri van den Hout
Vakman ondernemer Business model Canvas
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Voor VWO, met behulp van een Symbaloo lesplan.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
nieuw lesmateriaal ontwikkelen voor bedrijfseconomie
Jan Stevens – Cito Meindert Flikkema - CvTE
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Jan Stevens – Cito Meindert Flikkema - CvTE
Jan Stevens – Cito Jan Straver - CvTE
<naam van kolonie>
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Business model Canvas Welkom! Tim Simons Trevianum scholengroep, Sittard Henri van den Hout Tilburg University, Fontys Lerarenopleiding Tilburg,

De bedenker: Alexander Osterwalder

Programma 10 minuten Welkom, inleiding Henri 25 minuten Maken van opdrachten Tim 10 minuten Nabespreking Henri

Syllabi Dit model staat niet vermeld in de syllabus voor havo en vwo. Onderdeel van het model is het begrip klantwaardepropositie. Er is wat discussie over dit begrip: waardepropositie wordt vaker gebruikt. Maar het begrip klantwaardepropositie staat in de syllabus voor havo en vwo.

Syllabus havo Havo Domein E: Marketing De kandidaat kan verklaren wat marketing inhoudt, kan marketingdoelstellingen uitleggen, en kan uitleggen op welke wijze deze doelen gerealiseerd kunnen worden en de gevolgen beschrijven van marketing voor de consument en de maatschappij. Subdomein E2: Marketingbeleid 22. De kandidaat kan het marketingbeleid van een organisatie beschrijven. Voor het centraal examen betekent dit dat de kandidaat het marketingbeleid van een organisatie kan uitleggen in relatie tot het begrip klantwaardepropositie.

Syllabus vwo Vwo Domein E: Marketing De kandidaat kan uitleggen wat marketing inhoudt, kan marketingdoelstellingen opstellen en kan uitleggen op welke wijze deze doelen gerealiseerd kunnen worden en op welke wijze marketing uitwerkt op de consument en de maatschappij. Subdomein E2: Marketingbeleid De kandidaat kan het marketingbeleid van een organisatie beschrijven, analyseren en alternatieven op hoofdpunten afwegen. Voor het centraal examen betekent dit dat de kandidaat het marketingbeleid kan beoordelen in relatie tot het begrip klantwaardepropositie.

Understanding (opdracht 1 en 3) Taxonomie Bloom Hogere orde denken Creating Evaluating Analyzing Applying (opdracht 2) Understanding (opdracht 1 en 3) Remembering Lagere orde denken

Doel voor deze bijeenkomst Docenten kunnen werkvormen over het Business model Canvas evalueren. (De focus ligt in deze workshop op de linkerkant van het Business model Canvas.)

Financiële levensvatbaarheid Schema   Voor de organisatie Aanbod Aandacht voor klanten Financiële levensvatbaarheid 

Voorbeeld Je bent hier bij de nascholing Bedrijfseconomie, verzorgd door het Landelijk Expertisecentrum Economie en Handel. De waardepropositie kun je bijvoorbeeld omschrijven als “vergroten van de expertise van inhoud en didactiek voor leraren die het vak Bedrijfseconomie op havo en vwo gaan verzorgen, via fysieke bijeenkomsten”. Vooraf is onderzocht wat leraren willen. Dat is onder andere gebeurd via een enquête die is ingevuld door ruim 100 leraren op de Vecondag in Zwolle in maart 2016.

De linkerkant van het model Focus op de organisatie. Daarvoor is veel nodig: experts, ontwikkeltijd, partners. Het leidt tot kosten.   Voor de organisatie Aanbod Aandacht voor de klant Financiële levensvatbaarheid

Voor de organisatie De cel Voor de organisatie wordt in drieën verdeeld: welke activiteiten voert de organisatie uit, wie en wat heeft de organisatie nodig, met wie wordt samengewerkt.   STRATEGISCHE PARTNER   Belangrijkste organisaties waarmee wordt samengewerkt  KERNACTIVITEITEN Belangrijkste activiteiten van de organisatie MENSEN EN MIDDELEN Belangrijkste mensen en middelen waarmee de activiteiten worden uitgevoerd 

Voorbeeld De linkerkant van het Business Model Canvas voor deze nascholing. -Wat zijn de kernactiviteiten? -Welke mensen en middelen zijn intern nodig? -Welke strategische partners zijn nodig?

Ontwikkelen materiaal       VECON SLO Universiteiten Hogescholen   Ontwikkelen materiaal Workshops uitvoeren Organiseren bijeenkomsten  Vergroten expertise vakinhoud en vakdidactiek voor leraren Bedrijfseconomie op havo en vwo, via fysieke bijeenkomsten  Website Feedback  Mailadres Leraren die op havo en vwo Bedrijfseconomie gaan verzorgen Vakdidactici Vakexperts Leraren M&O Platform      TEO Congrescentra Ontwikkelen, uitvoeren, reizen, organiseren, catering Vergoeding voor deelname 

Het woord is aan Tim.

Opdracht 1 Je ziet een vel met twaalf foto’s die te maken hebben met het gratis forenzenblad Metro. Geef per foto aan op welke cel van het Business Model Canvas deze betrekking heeft. Schrijf het nummer van de foto in het canvas.

Business Model Canvas voor Metro    Distributie-overeenkomsten met openbaar vervoersnetwerken Ontwerpen dagblad Advertenties verkopen Distributie regelen Advertentieruimte in een gratis dagblad met een grote oplage Gratis forenzendagblad Promotieteams, Communicatie met adverteerders Adverteerders Forenzen Merk Distributienetwerk Logistiek Computers Treinstations, bushaltes, universiteiten Inhoud, ontwerp en druk van een dagblad Distributie Betalingen door adverteerders

Opdracht 2 Je krijgt een tekst. Lees die en vul daarna de drie lege cellen in. Tijd: 8 minuten.   Hele goedkope nieuwe bovenkleding, verkocht in een kraam Praatje Prijskaartje Poster Marktbezoekers Weekmarkt Inkoop, reizen, arbeid, markt Verkoop à contant

Mogelijk antwoord Tolk Direct Amsterdam Flexpoint Chinese leveranciers   Tolk Direct Amsterdam Flexpoint Chinese leveranciers Marktmeester Inkopen Persoonlijk verkopen Hele goedkope nieuwe bovenkleding, verkocht in een kraam Praatje Prijskaartje Poster Marktbezoekers   Verkoopondersteuner Bus Voorraad kleding Kennis Chinese taal Weekmarkt Inkoop, reizen, arbeid, markt Verkoop à contant

Werkvorm: wie ben ik? Vind de naam van de onderneming. Opdracht 3 Werkvorm: wie ben ik? Vind de naam van de onderneming. Je krijgt in dia’s de invulling van het Business Model Canvas van een internationaal opererende onderneming. Elke dia voegt informatie toe. Na elke dia vul je in wat je denkt dat de naam van de onderneming is. Alle informatie heeft dus betrekking op dezelfde onderneming!!

Antwoordvel Vul allereerst je voornaam in. Beantwoord tot slot de bonusvraag.

Welke organisatie ben ik?   STRATEGISCHE PARTNER

Welke organisatie ben ik?   STRATEGISCHE PARTNER American Health Association   Heart Research UK

Welke organisatie ben ik?   American Health Association   Heart Research UK KLANTSEGMENT

Welke organisatie ben ik?   American Health Association   Heart Research UK KLANTSEGMENT Jonge individuen tussen 16-39

Welke organisatie ben ik?   American Health Association   Heart Research UK Jonge individuen tussen 16-39 MENSEN EN MIDDELEN

Welke organisatie ben ik?   American Health Association   Heart Research UK Jonge individuen tussen 16-39 MENSEN EN MIDDELEN Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers

Welke organisatie ben ik?   American Health Association   Heart Research UK Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers KANALEN

Welke organisatie ben ik?   American Health Association   Heart Research UK Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers KANALEN Restaurants  Catering Bezorgservice

Welke organisatie ben ik?   American Health Association   Heart Research UK Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers Restaurants  Catering Bezorgservice KOSTENSTRUCTUUR

Welke organisatie ben ik?   American Health Association   Heart Research UK Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers Restaurants  Catering Bezorgservice KOSTENSTRUCTUUR Ingrediënten Transport Onderzoek

Welke organisatie ben ik?   American Health Association   Heart Research UK Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers Restaurants  Catering Bezorgservice Ingrediënten Transport Onderzoek INKOMSTENSTROMEN

Welke organisatie ben ik?   American Health Association   Heart Research UK Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers Restaurants  Catering Bezorgservice Ingrediënten Transport Onderzoek INKOMSTENSTROMEN Maaltijden Vergoedingen voor franchise

Welke organisatie ben ik?   American Health Association   Heart Research UK KERNACTIVITEITEN Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers Restaurants  Catering Bezorgservice Ingrediënten Transport Onderzoek Maaltijden Vergoedingen voor franchise

Welke organisatie ben ik?   American Health Association   Heart Research UK KERNACTIVITEITEN Maaltijden verkopen/ samenstellen Onderzoek Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers Restaurants  Catering Bezorgservice Ingrediënten Transport Maaltijden Vergoedingen voor franchise

Welke organisatie ben ik?   American Health Association   Heart Research UK Maaltijden samenstellen Onderzoek KLANTRELATIES Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers Restaurants  Catering Bezorgservice Ingrediënten Transport Maaltijden Vergoedingen voor franchise Welke organisatie ben ik?

Welke organisatie ben ik?   American Health Association   Heart Research UK Maaltijden samenstellen Onderzoek KLANTRELATIES “We build our business relationships by serving each other, our customers and our communities, much as we do within our own families” Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers Restaurants  Catering Bezorgservice Ingrediënten Transport Maaltijden Vergoedingen voor franchise Welke organisatie ben ik?

Welke organisatie ben ik?   American Health Association   Heart Research UK Maaltijden samenstellen Onderzoek  WAARDE-PROPOSITIE “We build our business relationships by serving each other, our customers and our communities, much as we do within our own families” Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers Restaurants  Catering Bezorgservice Ingrediënten Transport Maaltijden Vergoedingen voor franchise Welke organisatie ben ik?

Welke organisatie ben ik?   American Health Association   Heart Research UK Maaltijden samenstellen Onderzoek  WAARDE-PROPOSITIE Heerlijke maaltijden met zo min mogelijk belasting op het milieu en met een positieve invloed op de samenleving  “We build our business relationships by serving each other, our customers and our communities, much as we do within our own families” Jonge individuen tussen 16-39 Gezonde ingrediënten Personeel Onderzoekers Restaurants  Catering Bezorgservice Ingrediënten Transport Maaltijden Vergoedingen voor franchise Welke organisatie ben ik?

Wie ben ik? Subway

Geef het antwoordvel aan je buur. Je bepaalt de score van jouw buur. Bepalen score Geef het antwoordvel aan je buur. Je bepaalt de score van jouw buur.

Welke organisatie ben ik?   Providers Ontwerpen en onderhouden van een veilig sociaal netwerk Advertentieruimte op drukbezocht sociaal netwerk Gratis sociaal network Massa-maatwerk Adverteerders Mondiaal webpubliek Merk Distributienetwerk Advertentieverkoop Website community Ontwerp en onderhoud van een website Gratis accounts Betalingen voor advertentieruimte

Facebook

Welke organisatie ben ik?   Platenlabels Toeleveranciers Ontwerpen van hard- en software Marketing & sales Naadloze muziekervaring met groot gebruikersgemak  Logo Laagdrempelig Massamarkt Software Hardware Ontwerpers Licenties Merknaam Website Eigen winkels Royalties Ontwikkeling Ontvangsten uit verkoop inhoud Ontvangsten uit verkoop hardware

iTunes

Beschrijf het businessmodel van Rega   Verzekerings-maatschappijen Reddingsoperaties Reddings-verzekering Lidmaatschap “gönners” “Gönners” Reddings-slachtoffers Vloot van helikopters en vliegtuigen Rega.ch Luchtvloot Reddingen Betalingen door “gönners” Betalingen door verzekeringsmaatschappijen

Beschrijving Rega Een Zwitserse organisatie die helikopters en vliegtuigen gebruikt om hulpverleners naar de plaats van een ongeluk te brengen. Zogenaamde gönners betalen een bedrag aan Rega. In ruil daarvoor hoeven ze niets te betalen als ze hulp van Rega nodig hebben. Verzekeringsmaatschappijen maken gebruik van de diensten van Rega en betalen daarvoor.

economieles@gmail.com