Marketing 2017 2018 Week 3 les 1
Marketing 2017 2018
Marketing 2017 2018 Inlevermap NELO Zondag 24 september 23.59 Wat? Formulier vastlegging samenwerking
Marketing 2017 2018 1. Doelgroep 2. Feedbackronde 3. Vragen?
Marketing 2017 2018 Doelgroep Een afgebakende groep personen waar een product, dienst, campagne of organisatie zich op richt
OF Een doelgroep bepalen: waarom? Marketing 2017 2018 Een doelgroep bepalen: waarom? # reclame/promotie/communicatie wordt efficiënter Vb. doelgroep “vrouwen die van mode houden” # wanneer je weet wat de behoeften zijn van je doelgroep kun je hier beter & sneller op in spelen Vb. meer online dan ‘op papier’ Adverteren: waar? OF
Een doelgroep bepalen: hoe? “segmentatie”: opdelen/afbakenen/indelen Marketing 2017 2018 Een doelgroep bepalen: hoe? “segmentatie”: opdelen/afbakenen/indelen 1. Geografisch Demografisch Sociaal-economisch Gedrag land, provincie, regio, stad, wijk Leeftijd, geslacht, religie Inkomen, opleiding, beroep Gebruik, hobby’s & interesses
land, provincie, regio, stad, wijk Leeftijd, geslacht, religie Marketing 2017 2018 land, provincie, regio, stad, wijk Leeftijd, geslacht, religie Inkomen, opleiding, beroep Gebruik, hobby’s & interesses Nederland Jongeren in de leeftijd van 16 t/m 22 jaar Laag inkomen, student, school Gezelligheid, actief
Bepaal de doelgroep van jullie bedrijf met behulp van de 4 criteria Marketing 2017 2018 Bepaal de doelgroep van jullie bedrijf met behulp van de 4 criteria Max. 5 minuten
Groep heeft een vraag/probleem Groep deelt opzet/conclusie/zienswijze Marketing 2017 2018 2. Feedbackronde Groep heeft een vraag/probleem Groep deelt opzet/conclusie/zienswijze Rest van de klas geeft tips en/of stelt vragen
# voor de rest van de klas geldt: Laptop dicht/45˚ : ‘betrokkenheid’ Marketing 2017 2018 # voor de rest van de klas geldt: Laptop dicht/45˚ : ‘betrokkenheid’ Vraag of opmerking? Vinger omhoog, docent wijst aan # positieve benadering # wees je bewust dat doel van feedbackronde is de groep verder op weg te helpen! Dus: veel vragen & opmerkingen zijn nuttig!
Stap 2: Rest van de klas krijgt 2 min. voor bedenken vragen (*) Marketing 2017 2018 Stap 1: Een groep benoemt gekozen bedrijf, sterktes & zwaktes + doelgroep Stap 2: Rest van de klas krijgt 2 min. voor bedenken vragen (*) Stap 3: Rest van de klas stelt vragen (*) vragen: gebruik vooral de ‘W-vragen’ Wat, Wie, Waarom, Wanneer, Waar, Welke
Marketing 2017 2018 3. Vragen