Structuur Sociaal Overleg Onderhandelen doe je met 2 Overleggen kan met 3 Guy Cox FOD Werk 28/06/2018
Onderscheid Collectieve onderhandelingen Tripartiete sociale dialoog Overheidsinterventionisme 28/06/2018 guy cox BI/TRI
Tripartisme Regering + Werkgevers + Werknemers Gelijkheid + Onafhankelijkheid Oplossing zoeken voor gemeenschappelijke problemen 28/06/2018 guy cox BI/TRI
Collectieve Onderhandelingen = Bipartiet WGs-/organisaties + WNorganisaties Arbeidsvoorwaarden, Verhouding wg/wn Relatie tussen WGs-/organisaties + WNorganisaties 28/06/2018 guy cox BI/TRI
1) Evolutie TRI – BI – TRI Sociaal Pact 1944 Wederzijdse engagementen Opdrachten overheid ‘44 Soc Zek ‘45 PC’s ‘48 OR, CRB ‘52 NAR, CVGV Eerste decennium na WO2 = puur TRI 28/06/2018 guy cox BI/TRI
Vanaf jaren 60: BI Start tweejaarlijkse programmatie Wettelijk statuut CAO’s en PC’s (1968) 28/06/2018 guy cox BI/TRI
Vanaf jaren 70 (tweede periode na WO2) Olieschokken ‘73 en ‘79 Overheid keert terug IN het overleg Tripartite werkgelegenheidsconferenties (70, 73, 76, 80) ‘81 bijzondere machten Devaluatie (‘82) Loonblokkering en wijziging index Sociaal Overleg opgeschort ‘83: eerste norm inzake concurrentievermogen (7 landen) 28/06/2018 guy cox BI/TRI
1986: herwonnen onderhandelingsvrijheid Bipartiet overleg hervat binnen macro- economische randvoorwaarden 1989 Wet vrijwaring concurrentievermogen (W 06/01/1989) Bijsturing “ex post” Koppeling BEF aan DM 1993: CRB: “concurrentiepositie verslecht” Regering wil nieuw Sociaal Pact Mislukt → “Globaal Plan” ‘95-’96: Nieuwe loonblokkering+Gezondheidsindex 28/06/2018 guy cox BI/TRI
Wet 26/07/1996 Wet 1996: Regering doet nieuwe poging Afstemmen op 3 buurlanden Loonmatiging en controle “ex ante” Niet enkel loon, ook werkgelegenheid en opleiding 28/06/2018 guy cox BI/TRI
Toepassing Wet 1996 97-98: KB (6,1%) 99-2000: IPA (indicatieve norm 5,9%) 01-02: IPA (ind norm 6,4 à 7%) 03-04: IPA (ind norm 5,4%) 05-06: “bijna” IPA (ind norm 4,5%) 07-08: IPA (ind norm 5%) 09-10: IPA (ind norm 250€) 11-12: KB (0,3% in 2012) 13-14: KB (0,0%) 15-16: Wet (0,5% + 0,3%) + Indexsprong 17-18: IPA (bindende norm NAR-CAO 1,1%)(~ update Wet 1996) 28/06/2018 guy cox BI/TRI
Conclusie Deel 1 (TRI/BI) 1944-2018: cyclisch van TRI naar BI en terug op golven van macro-economische toestand Klein wonder: 1987- 2018: slechts 4x geen IPA Toch duidelijke tendens: overheid komt steeds meer tussen ‘76 – ‘96: >50% van periode: loonblokkering, indexblokkering of – manipulatie. Beste remedie tegen overheidsinterventie: IPA Tussenkomst conform IAO-conventies? 28/06/2018 guy cox BI/TRI
2) Welke instituties Collectief Onderhandelen geven beste output? Studies leggen verbanden tussen Enerzijds Syndicalisatiegraad Dekkingsgraad door CAO’s Onderhandelingsniveau Extensie van CAO’s en Anderzijds Inkomensongelijkheid Evolutie werkloosheid/werkgelegenheid Economie 28/06/2018 guy cox BI/TRI
28/06/2018 guy cox BI/TRI
28/06/2018 guy cox BI/TRI
28/06/2018 guy cox BI/TRI
3 belangrijke middelen in strijd tegen ongelijkheid Sterke representatieve vakbonden en werkgeversorganisaties Onderhandelingen boven ondernemingsniveau CAO’s algemeen verbindend verklaren 28/06/2018 guy cox BI/TRI
Elke gelijkenis met bestaande personen berust op louter toeval