Elektronische dienstverlening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De E-government strategie van de federale overheid Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Advertisements

Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving op basis van de ervaringen inzake gecoördineerd informatiebeheer in de sociale sector Frank Robben.
De rol van de steden en gemeenten in het E-government van de sociale sector KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal.
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
Multidisciplinaire gegevensdeling
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
Willebroekkaai, 38 B-1000 Brussel Website KSZ: Afschaffing van de SIS-kaart.
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
EGovernment in de sociale en gezondheidssector: waar staan we en waar gaan we naartoe ? Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
E-government in de sociale sector: de multifunctionele aangifte
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Elektronische dienstverlening: het kruispuntbankmodel
20 jaar veilige elektronische gegevensuitwisseling in de sociale sector met respect voor de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal.
Tips voor de succesvolle uitbouw van E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT.
GOEDE PRAKTIJK Strategische ICT-toepassing: de technologie ten dienste van de burger Frank Robben – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de sociale.
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Hoe elektronische samenwerking tussen gemeente en OCMW qua privacybescherming correct organiseren ? Informatiesessies voor steden, gemeenten en OCMW’s.
Samenwerking POD MI, KSZ, RR en DVZ Provinciale ontmoetingen – herfst 2010.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
E-government in de Belgische sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
Smals KSZ-BCSS Enkele kritische succesfactoren voor een geslaagde evolutie van een papieren naar een digitale omgeving Frank Robben Administrateur-generaal.
Voorstel van model voor dienstenintegratie en gegevensintegratie in het kader van fraudebestrijding.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
Mediprima De hervorming van de medische hulp uitgevoerd door de OCMW’s LENTE 2015.
Elektronische gegevensuitwisselingen met de Directie-generaal Personen met een handicap.
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van rechten
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel Website KSZ: Elektronische dienstverlening.
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van
Commercieel beleid van de MIVB inzake voorkeurstarieven Mei 2016.
Samenwerking tussen dienstenintegratoren Voorstel van taakverdeling tussen de KSZ en andere dienstenintegratoren bij onderlinge gegevensuitwisseling.
Elektronische dienstverlening
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van rechten
Het uitgebreide MAGDA aanbod van diensten en nieuwe projecten
Het eHealth-platform ICT InfoDay 2 maart 2011
Elektronische kennisgeving van geboorte
Het verwijzingsrepertorium Implementatie van het project "Hubs-Metahub" 1.
End-to-end vercijfering
Balans en perspectieven na drie jaar
Externe tevredenheids-enquête 2017 Resultaten
Hoe wenst de KSZ samen te werken met de DienstenIntegratoren?
Gegevensdeling via de hubs iShare conferentie 12/11/2015
Elektronische dienstverlening
De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid als motor van elektronische dienstverlening in de sociale sector Frank Robben Administrateur generaal Kruispuntbank.
20 jaar responsabilisering van de OISZ
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van rechten
Mediprima en Dringende Medische Hulp
De tewerkstellingsbarometer: de vinger aan de pols van de arbeidsmarkt
Informatie als strategische productiefactor voor een effectieve en efficiënte sociale
Blockchain: meer dan een hype
Verantwoord vertrouwen
Bevoegdheden IVC – kamer Sociale Zekerheid en Gezondheid
MyBEnefits Voorstelling – 23/1/2019
Elektronische dienstverlening
MyBEnefits Tool voor de toekenning van aanvullende rechten.
MyBEnefits Tool voor de toekenning van aanvullende rechten.
Uniek en onafhankelijk loket ?
Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Plan van de uiteenzetting
Transcript van de presentatie:

Elektronische dienstverlening het kruispuntbankmodel

Structuur van de uiteenzetting sociale sector : actoren, verwachtingen kruispuntbankmodel : principes, dienstenintegrator toepassing in de sociale sector: KSZ een paar projecten van de KSZ uitdragen van het model naar de sector van de gezondheidszorg besluit bereikte voordelen kritieke succesfactoren belangrijkste hinderpalen naar een netwerk van dienstenintegratoren

Sociale sector

Actoren in de sociale sector 2.000 instanties actief bij de inning van bijdragen voor of bij het beheer, de uitvoering of de toekenning van de sociale verzekeringen (ziekteverzekering, werkloosheidsverzekering, pensioenen, gezinsbijslagen, …) in alle stelsels (werknemers, zelfstandigen, ambtenaren) de sociale bijstand (leefloon, tegemoetkomingen aan gehandicapten, …) de aanvullende voordelen voorzien in CAO’s 1.000 instanties actief bij het beheer, de uitvoering of de toekenning van de sociale voordelen voorzien door andere overheidsniveaus dan de federale overheid (gemeenten, steden, provincies, gewesten, gemeenschappen, …) de afgeleide rechten toegekend op basis van het sociaal statuut van de begunstigde (belastingdiensten, vervoersmaatschappijen, openbare-nutsbedrijven, sociale huisvestingsmaatschappijen, …) > 220.000 werkgevers

Verwachtingen > burgers / werkgevers effectieve sociale bescherming geïntegreerde diensten afgestemd op hun concrete situatie, waar mogelijk gepersonaliseerd aangeboden bij gebeurtenissen die zich voordoen tijdens hun levenscyclus over overheidsniveaus, overheidsdiensten en private instanties heen afgestemd op de eigen processen met actieve inbreng van de gebruiker (zelfbediening - zelfsturing) betrouwbaar, veilig en permanent beschikbaar performant en gebruiksvriendelijk aangeboden via de kanalen van hun keuze (rechtstreeks contact, telefoon, elektronisch, ...) met een minimum aan kosten en administratieve formaliteiten met respect voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer zo mogelijk automatisch verstrekt degelijke ondersteuning van het sociaal beleid

Verwachtingen > overheid burgers en ondernemingen die tevreden zijn omdat ze een geïntegreerde dienstverlening met minimale kosten en lasten krijgen die voldoet aan hun verwachtingen proactief gebruik van informatie voor de automatische toekenning van rechten de voorinvulling bij de informatie-inzameling een gerichte informatieverstrekking aan de betrokkenen maximaliseren van de effectiviteit van het sociaal beleid kostenbeheersing voor alle betrokkenen optimaliseren van de efficiëntie van de werking van de overheidsdiensten en de private instanties met opdrachten van algemeen belang degelijke ondersteuning van het beleid bevorderen van de sociale inclusie vermijden en bestrijden van fraude

Kruispuntbankmodel

Kruispuntbankmodel op basis van gemeenschappelijke principes inzake modellering van informatie eenmalige inzameling en hergebruik van informatie beheer van informatie elektronische uitwisseling van informatie beveiliging van informatie en bescherming van de persoonlijke levenssfeer organisatie van een goed beveiligde en efficiënte elektronische gegevensuitwisseling en procesoptimalisatie tussen tal van actoren met respect voor hun autonomie en de hen toebedeelde opdrachten zonder massale centrale opslag van persoonsgegevens met het oog op een geïntegreerde elektronische dienstverlening die beantwoordt aan de verwachtingen van de gebruikers (burgers, ondernemingen, beroepsbeoefenaars, …) gecoördineerd, gestimuleerd en georganiseerd door een dienstenintegrator met een kruispuntfunctie

Modellering van informatie informatie wordt gemodelleerd op een wijze die zo nauw mogelijk aansluit bij de feitelijke realiteit definitie van informatie-elementen definitie van kenmerken van informatie-elementen definitie van relaties tussen informatie-elementen de modellering houdt rekening met zoveel mogelijk voorzienbare gebruiksbehoeften van de informatie de modellering kan flexibel worden uitgebreid en aangepast indien de feitelijke realiteit of de gebruiksbehoeften wijzigen (verminderen of vermeerderen) de concrete implementatie van het model wordt afgestemd op de bestaande gebruiksbehoeften van de informatie

Eenmalige inzameling en hergebruik informatie wordt enkel ingezameld voor welbepaalde doeleinden en in de mate dat ze proportioneel is met deze doeleinden informatie wordt slechts één keer ingezameld, zo dicht mogelijk bij de authentieke bron de inzameling geschiedt via een kanaal gekozen door degene waarbij de informatie wordt ingezameld, maar bij voorkeur elektronisch, en met uniforme basisdiensten (vb. gebruikers- en toegangsbeheer) de inzameling geschiedt op basis van het informatiemodel en op basis van zo eenvormig en eenvoudig mogelijke instructies met de mogelijkheid tot kwaliteitscontrole door degene waarbij de informatie wordt ingezameld vóór de informatie-overdracht de ingezamelde informatie wordt één keer gevalideerd overeenkomstig een vastgelegde taakverdeling, door de instantie die daartoe over de meeste competenties beschikt of daarbij het meest belang heeft en dan gedeeld met en hergebruikt door gemachtigde gebruikers

Beheer van informatie een functionele taakverdeling werd afgesproken omtrent welke instantie welke informatie in authentieke vorm opslaat, beheert en toegankelijk stelt voor alle gemachtigde gebruikers informatie wordt bewaard overeenkomstig het informatiemodel de informatie kan flexibel worden geaggregeerd in functie van de wijzigende behoeften afspraken worden gemaakt inzake de toepassing van de nodige maatregelen voor het behoud van de integriteit en de consistentie van de informatie elke instantie is verplicht om vermoede onjuistheden van de informatie te melden aan de instantie die ze dient te valideren overeenkomstig de vastgelegde taakverdeling

Beheer van informatie elke instantie die informatie overeenkomstig de vastgelegde taakverdeling moet valideren, is verplicht om de gemelde vermoede onjuistheden te onderzoeken, zo nodig te verbeteren en de verbeterde informatie ter beschikking te stellen van de gekende belanghebbende instanties informatie wordt enkel beheerd zolang dat nodig is in functie van de organisatiebehoeften, het beleid of de regelgeving, of nog, bij voorkeur geanonimiseerd of gecodeerd, zolang ze relevante historische of archiefwaarde heeft

Uitwisseling van informatie eenmaal ingezameld en gevalideerd wordt de informatie zoveel mogelijk elektronisch opgeslagen, beheerd en uitgewisseld, om manuele heringave te vermijden informatie wordt enkel uitgewisseld met het akkoord van de betrokkene of wanneer dat nodig is in functie van de organisatiebehoeften, het beleid of de regelgeving de elektronische uitwisseling van informatie geschiedt op initiatief van de instantie die over de informatie beschikt of de instantie die de informatie nodig heeft of de dienstenintegrator (zie lager) de elektronische uitwisseling van informatie geschiedt aan de hand van een functioneel en technisch interoperabiliteitsframework, dat geleidelijk, maar permanent mee-evolueert met open marktstandaarden, en onafhankelijk is van de gebruikte techniek van informatie-uitwisseling

Uitwisseling van informatie de beschikbare informatie wordt proactief gebruikt voor de automatische toekenning van rechten de voorinvulling bij informatie-inzameling de informatieverstrekking aan de betrokkenen

Beveiliging van informatie een instelling-overkoepelend informatieveiligheidsbeleid wordt stapsgewijs uitgewerkt op basis van de ISO-normenreeks 27000 de veiligheid, de integriteit en de vertrouwelijkheid van de verwerkte informatie wordt gewaarborgd door een geïntegreerd geheel van structurele, organisatorische, ICT-technische, fysieke, personeelsgebonden en andere veiligheidsmaatregelen in uitvoering van het informatieveiligheidsbeleid persoonsgegevens worden enkel gebruikt voor doeleinden die verenigbaar zijn met de doeleinden waarvoor ze zijn ingezameld persoonsgegevens zijn slechts toegankelijk voor daartoe gemachtigde gebruikers in functie van de organisatiebehoeften, de toepassing van het beleid of de regelgeving

Beveiliging van informatie de machtiging voor de toegang tot persoonsgegevens wordt, buiten de gevallen waarin ze wettelijk is toegestaan, verleend door een door het Parlement benoemd sectoraal comité van de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer (CBPL), nadat is vastgesteld dat aan de hoger vermelde voorwaarden is voldaan de toegangsmachtigingen zijn publiek elke concrete elektronische uitwisseling van persoonsgegevens wordt preventief getoetst op conformiteit met de geldende toegangsmachtigingen door een andere instantie dan degene die de informatie ter beschikking stelt of de informatie nodig heeft, in casu de dienstenintegrator met kruispuntfunctie elke elektronische uitwisseling van persoonsgegevens wordt gelogd om eventueel oneigenlijk gebruik ex post te kunnen traceren telkens de informatie wordt gebruikt voor een beslissing wordt aan de betrokkene de gebruikte informatie meegedeeld bij de mededeling van de beslissing

Beveiliging van informatie elke persoon heeft recht op toegang en, in geval de gegevens onjuist zijn, op verbetering van zijn eigen persoonsgegevens bij elke instelling die deelneemt aan het elektronisch gegevensverkeer wordt een interne informatieveiligheidsdienst ingericht met een adviserende, stimulerende, documenterende en intern controlerende functie

Dienstenintegrator met kruispuntfunctie beheerd door de vertegenwoordigers van de verschillende actoren in de sociale sector teneinde hun vertrouwen te genieten een klantgerichte werking te waarborgen missie vastleggen van de visie inzake geïntegreerde elektronische dienstverlening in de betrokken sector vastleggen en promoten van de visie en de hoger vermelde gemeenschappelijke basisprincipes in de betrokken sector coördineren van de procesoptimalisatie programma- en projectbeheer vastleggen, implementeren en beheren van het samenwerkingsplatform technisch: architectuur en standaarden voor veilige uitwisseling van informatie semantisch: begripsharmonisatie en coördinatie van de aanpassingen van de regelgeving business logica en orchestratie bevorderen van dienstengeoriënteerde toepassingen

Dienstenintegrator missie beheer van een verwijzingsrepertorium als basis voor de organisatie van de elektronische gegevensuitwisseling tussen de actoren in de betrokken sector inhoud over welke personen is welke soort informatie waar beschikbaar m.b.t. welke periodes welke actoren zijn gerechtigd om welke informatie over welke personen in welke omstandigheden te verkrijgen welke actoren wensen welke informatie over welke personen in welke omstandigheden automatisch te verkrijgen functies preventieve toegangscontrole routering van informatie automatische mededeling van gewijzigde gegevens veranderingsbeheer, vorming en coaching optreden als trusted third party voor de codering en anonimisering van gegevens

Toepassing van het model in de sociale sector

Kruispuntbank van de sociale zekerheid 28 jaar geleden opgericht bij de FOD Sociale Zekerheid wet van 15 januari 1990 paritair beheer wet van 25 april 1963 betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg Beheerscomité, onder meer samengesteld uit vertegenwoordigers van werknemers, werkgevers en zelfstandigen bepaalde autonomie koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid techniek van de bestuursovereenkomst overeenkomst tussen de Staat en de KSZ bevat specifieke regels en voorwaarden waaronder de KSZ haar opdrachten vervult KSZ is “openbare instelling van sociale zekerheid”

Kruispuntbank van de sociale zekerheid doel optreden als motor en coördinator van het e-government in de sociale sector de actoren op het terrein samenbrengen en doen meewerken aan de verbetering van de kwaliteit, de doeltreffendheid, de efficiëntie en de performantie van de sociale sector blijven ijveren voor een herziening van de processen en relaties tussen de 3.000 instanties die actief zijn in de sociale sector (federale instanties, gewestelijke en gemeenschapsinstanties, lokale instanties) en tussen deze instanties, middenveldorganisaties, de burgers en de ondernemingen

Kruispuntbank van de sociale zekerheid innovatie vermogen om te anticiperen op belangrijke uitdagingen en om hier innovatieve antwoorden op te bieden pionier inzake wetgeving op het vlak van nieuwe technologieën en inzake implementatie van nieuwe projecten die gebruik maken van deze technologieën state of the art, volledig dienstgeoriënteerd platform (SOA), dat wereldwijd als referentie geldt G-cloud

Kruispuntbank van de sociale zekerheid resultaten een netwerk met basisdiensten > 1 miljard berichten uitgewisseld tussen de actoren in de sector in 2017 unieke identificatiesleutel voor elke burger, voor elke onderneming rationalisering, unieke inzameling en hergebruik van de informatie 220 gestructureerde berichten en 120 webservices in productie, na procesoptimalisatie en machtigingen van het SCSZ multifunctionele aangifte van loon- en arbeidstijdgegevens van toepassing tot toepassing door werkgevers aan sociale zekerheid in haar geheel afschaffing van bijna alle rechtstreekse of onrechtstreekse (via burgers of ondernemingen) papieren informatie-uitwisselingen tussen actoren in de sociale sector werkgeverslasten verminderd met 1 miljard € (cijfers > DAV) voor de sociale sector automatische toekenning van bijkomende rechten gemeenschappelijke datacenter voor de OISZ, SOA-omgeving, gedeelde en geïntegreerde diensten, Cloud-omgeving

Kruispuntbank van de sociale zekerheid netwerk : back-office Internet R FedMAN Gebruikers R Isabel FW R … R Backbone FW FW FW FW FW R R R R R RVA KSZ RSZ R R NIC …

Kruispuntbank van de sociale zekerheid netwerk : front-office Nuts-bedrijven RSVZ FPD POD MI FAMI FED FEDRIS RJV FOD SZ RIZIV NIC RVA FOD WASO VSI RSZ SIGeDIS OCMW

Kruispuntbank van de sociale zekerheid

Kruispuntbank van de sociale zekerheid beschikbaarheid van netwerkdiensten (norm: 98 %) in 2017 99,93 % beschikbaarheid van het informatiesysteem van de KSZ 99,92 % beschikbaarheid voor de diensten van het Rijkregister 99,99 % beschikbaarheid voor de diensten van de RSZ verwerkingstijden (normen : 90 % - 95 %) in 2017 maximale verwerkingstijd van één seconde in 99,88 % van de gevallen maximale verwerkingstijd van twee seconden in 99,95 % van de gevallen 99,87 % van de diensten die in batch dienen te worden behandeld, werden binnen de 4 kalenderdagen behandeld uitzonderlijke batch-werkzaamheden: 100 % van de diensten werden binnen de met de instellingen afgesproken termijn verwerkt

Kruispuntbank van de sociale zekerheid 21.777.940 verschillende personen zijn ingeschreven in het verwijzingsrepertorium elke persoon is gemiddeld gekend bij 12,89 actoren in de sociale zekerheid 242.547.388 'actieve dossiers' in het personenrepertorium op 01/01/2018

Kruispuntbank van de sociale zekerheid wet van 15 januari 1990 < 100 medewerkers 17 miljoen € jaarlijkse begroting netwerk met 3.000 actoren uit de sociale sector bestuurs- overeenkomst Beheerscomité Algemeen coördinatiecomité Sectoraal comité van de sociale zekerheid > 1miljard uitgewisselde berichten in 2017 190 BPR en 220 gestructureerde berichten 120 webservices 99,8% beschikbaarheid van de diensten portaal van de sociale zekerheid 20 toepassingen voor de burgers > 50 toepassingen voor de ondernemingen federale overheidsorganisatie van het jaar 2014

Enkele door de KSZ gecoördineerde projecten

Door de KSZ gecoördineerde projecten in het algemeen wordt de nadruk steeds meer gelegd op projecten betreffende administratieve vereenvoudiging en het principe dat gegevens eenmalig worden ingezameld (only once), wat tot uiting komt in een goede Return On Investment (ROI) en de zoektocht naar efficiëntie hergebruik van bestaande stromen / berichten nadenken over projecten in algemene zin lijst van de prioriteiten voor 2018 geconsolideerd portfolio van 194 aanvragen, dat beschikbaar is op de pagina Algemeen Coördinatiecomité van de website

Door de KSZ gecoördineerde projecten 194 aanvragen waarvan opzetten gegevensuitwisselingen in het kader van de regionalisering van de kinderbijslag ontsluiting van diverse bronnen in het kader van het Vlaamse Burgerloket de toegang tot de geharmoniseerde sociale statuten (GSS) door het Waalse Gewest via de BCED creatie en implementatie van de lage-emissiezone in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ontsluiten van FOD Mobiliteit ter confrontatie met de DmfA-gegevensbank in het kader van de correcte inning van de solidariteitsbijdrage op basis van de CO2-emissie

Door de KSZ gecoördineerde projecten 194 aanvragen waarvan gegevensuitwisseling tussen de FOD Justitie en instellingen van sociale zekerheid teneinde de sociale zekerheidsrechten van de (ex-)gedetineerden beter te beheren en eventueel over te gaan tot schorsing van bepaalde uitkeringen voor gedetineerden project BestAddress dat voorziet in een toegangspoort bij FOD BOSA voor de regionale repertoria met de nieuwe adresgegevens hiervoor dienen ook allerlei aanpassingen aan de adresmodellen bij het Rijksregister te gebeuren doorgifte van attest verhoogde kinderbijslag & -26-jarigen rechthebbend op een integratietegemoetkoming met het oog op de automatische toekenning BOB (basisondersteuningsbudget in de Vlaamse zorgverzekering)

Door de KSZ gecoördineerde projecten G-cloud Datawarehouse arbeidsmarkt en sociale bescherming diensten voor werkgevers (Dimona – DmfA – ASR) diensten voor burgers diensten voor derden isi+-kaart geharmoniseerde sociale statuten - afgeleide rechten (SSH) eBox burger fraudebestrijding EESSI

G-cloud https://www.gcloud.belgium.be/nl/index.html

G-cloud belangrijkste initiatieven datacenter consolidatie Infrastructure as a Service (virtuele servers) centrale opslagcapaciteit Internet Access Protection (netwerkbeveiligingsinfrastructuur) Babelfed (vertaaltool) geïntegreerde oplossing voor telefonie, e-mail en andere samenwerkingsmogelijkheden Platform as a Service (gestandaardiseerde ontwikkelingsplatformen) lastenboeken

G-cloud schaaleffecten hogere efficiëntie hogere kwaliteit hogere beschikbaarheid lagere kost (infrastructuur, softwarelicenties, supervisie, …) respect voor confidentialiteit en gegevensbescherming meer focus op business en flexibiliteit om de doelen te realiseren groter gewicht ten opzichte van leveranciers mutualisatie van kennis en resources technologische evolutie sneller beschikbaar voor iedereen

Status G-Cloud Service Portfolio

Types van cloud implementaties Public Cloud Dedicated Access/Control Shared Customer Location Service Provider Community Cloud on-premise Outsourced Community Cloud (= off-premise) Outsourced Private Cloud (= off-premise) Private Cloud on-premise Hybrid

Platform as a Service - containers introductie container technologie vertaald in moderne technologie als Platform-as-a-Service Geïsoleerd opgeslagen En makkelijk verplaatsbaar Individuele inhoud Coming soon Monitoring Beveiliging Logging

PaaS - Samenwerkingsvormen Overheid ecosysteem Andere sectoren Componenten delen Partner 1 Partner 2 Partner N Toepassing 1 Toepassing 2 Toepassing N Platform samenwerking DB DB Technologische samenwerking DB DB DB

Release voorbereiding Platform as a Service Requirements Release planning Ontwikkeling & Release voorbereiding Release uitvoering Incident beheer 1ste lijn DB - unit 2de lijn 3de lijn

Paas : Register as a Service Gebruik van de verwijzingsrepertorium van de KSZ Requirements Release planning Ontwikkeling & Release voorbereiding Release uitvoering Gebruikers / Partners DB FOD BOSA DTO FOD’s Justitie Mobiliteit …

G-Cloud-projecten voor KSZ Businesstoepassingen Register aaS Standaardcomponenten en -toepassingen BeConnected Sharepoint Platform GreenShift Open Source Business Intelligence & Big Data Analytics BlueShift IBM Zachte infrastructuur UCC Voice/IM/Mail Internet Access Protection IAM / ShaD Backup Archiving Harde infrastructuur Virtual Machine Hypervisor Bare Metal Network Housing LAN/WAN Storage Preparation Realization Service On hold

Datawarehouse arbeidsmarkt opgericht om een doeltreffend antwoord te kunnen bieden op gegevensaanvragen van onderzoeksinstellingen en overheden oorspronkelijk opgericht op basis van gegevens afkomstig van sociale zekerheidsinstellingen, het rijksregister en het Bisregister en aangevuld aan de hand van zelfgedefinieerde begrippen inproductiestelling begin 2001 in de loop der jaren toename van het aantal instanties die gegevens aanleveren relevante gegevens van alle actoren in de sociale sector relevante gegevens afkomstig van andere actoren (vb. FOD Financiën, ADSEI, …) telkens mits machtiging van het bevoegde sectoraal comité van de CBPL

Datawarehouse arbeidsmarkt ondersteuning van de instanties belast met beleidsvoorbereiding en beleidsevaluatie en van de onderzoekers bij de toegankelijkheid van het datawarehouse voor hun ad hoc behoeften vaststelling van een standaardmethodologie voor de codificatie en de anonimisering van gegevens uitbreiding van de basisstatistieken, zijnde veel gevraagde statistieken die automatisch worden aangemaakt en verspreid, en raadplegingsmogelijkheid ervan via 4 webtoepassingen online statistieken/lokale cijfers online statistieken/globale cijfers online statistieken/socio-economische mobiliteit online statistieken/gezinssamenstelling geen inhoudelijk beheer van de gegevens door KSZ e-Gov Award 2015 voor beste samenwerking toegekend door Agoria ICT

Diensten voor werkgevers > 50 elektronische diensten voor ondernemingen, zowel in de vorm van de uitwisseling van elektronische berichten van toepassing tot toepassing, als in de vorm van onderling geïntegreerde portaaltransacties 50 aangifteformulieren zijn afgeschaft de 30 resterende elektronische aangifteformulieren zijn gemiddeld teruggebracht tot 1/3 van het aantal rubrieken de aangiften worden beperkt tot 3 momenten de onmiddellijke aangifte van aanwerving en ontslag (DIMONA) de driemaandelijkse aangifte van lonen en arbeidstijden (DmfA) het zich voordoen van een sociaal risico (ASR) in 2017 werden er meer dan 25 miljoen elektronische aangiften verricht door de 220.000 werkgevers, waarvan 98 % van toepassing tot toepassing

Dimona onmiddellijke aangifte van indiensttreding en uitdiensttreding van een werknemer door de werkgever enkel elektronisch, 24/24 en 7/7 via het portaal van de sociale zekerheid FTP/MQSeries Isabel-netwerk vocale server gsm bij de ontvangst van deze aangifte wordt de identiteit van de werknemer gecontroleerd zodat alle actoren in de sociale sector een juiste en eenvormige identificatiesleutel van de werknemer zouden gebruiken

DmfA elektronische aangifte door de werkgever van de loon- en arbeidstijdgegevens van zijn werknemers met multifunctionele aard (geharmoniseerde begrippen) de aangegeven gegevens zijn elektronisch beschikbaar via het netwerk van de sociale zekerheid voor alle actoren in de sociale sector die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun opdrachten deze aangifte kan later met een elektronisch certificaat online worden geraadpleegd en verbeterd door de werkgever voor wat betreft zijn werknemers en de periode waarin hij ze heeft tewerkgesteld

ASR inzameling van de gegevens wordt beperkt tot de informatie die nog niet beschikbaar is in het netwerk van de sociale zekerheid (afschaffing of op zijn minst vereenvoudiging van formulieren) is gestandaardiseerd voor de sectoren die zijn betrokken bij de aangifte van het sociaal risico (arbeidsongeschiktheid, moederschap, arbeidsongeval, beroepsziekte, werkloosheid) de aangifte kan worden verricht op papier (tijdelijk) elektronisch (24/24 et 7/7) via het portaal van de sociale zekerheid FTP/MQSeries het Isabel-netwerk volgens eenduidige instructies

Elektronische diensten voor de burgers de burgers verkrijgen hun rechten zo veel mogelijk automatisch op basis van de onderlinge elektronische dienstverlening tussen de actoren in de sociale sector voor de rechten die niet automatisch kunnen worden verstrekt, worden geleidelijk aan geïntegreerde elektronische diensten aangeboden via de portalen van de actoren in de sociale sector een twintigtal diensten zijn operationeel

Diensten voor derden transactie voor bouwheren op het portaal van de sociale zekerheid elektronische raadpleging van het feit of een werkgever in orde is met zijn socialezekerheidsverplichtingen en controle van het al dan niet bestaan van een hoofdelijke aansprakelijkheid of een inhoudingsplicht transacties voor gemeenten op het portaal van de sociale zekerheid My Handicap en Handiweb: elektronische indiening van een aanvraag tot uitkering voor personen met een handicap bij de FOD Sociale Zekerheid E-Creabis: online opvraging en, zo nodig, aanmaak van het unieke identificatienummer van de sociale zekerheid in het Rijksregister of de KSZ-registers elektronische indiening van een pensioenaanvraag (FPD) indienen van een wilsverklaring inzake euthanasie

Diensten voor derden transactie voor deurwaarders vierde weg – sociale notificatie: de openbare of ministeriële ambtenaren worden in de mogelijkheid gesteld om hun berichten en inlichtingen via elektronische weg over te maken transactie voor de telecomoperatoren bij het BIPT verificatie van het recht op sociaal telefoontarief Limosa eenmalige multifunctionele elektronische melding van alle activiteiten van buitenlandse werknemers, zelfstandigen of stagiairs op het Belgisch grondgebied

isi+-kaart systeem om de functionaliteiten van de SIS-kaart (afgeschaft eind 2016) te dekken beveiligde online raadpleging in real time van de administratieve gegevens die door de OA worden beheerd via het MyCareNet identificatie van de sociale verzekerden aan de hand van het INSZ dat beschikbaar is op de elektronische identiteitsbewijzen en op de residuaire isi+-kaart de isi+-kaart wordt geleidelijk uitgereikt aan de personen die niet over een elektronisch identiteitsbewijs kunnen beschikken, maar die wel beschikken over een sociale dekking om in België gezondheidszorg te ontvangen, voornamelijk grensarbeiders die in het buitenland wonen en in België werken gepensioneerden met een buitenlandse nationaliteit die naar het buitenland vertrokken zijn na in België te hebben gewerkt en tot het Belgische socialezekerheidssysteem te hebben bijgedragen aan alle kinderen < 12 jaar de ~800.000 kinderen die over een Kids-ID beschikken – deze kaart dient om de drie jaar verlengd te worden – ontvangen eveneens gemakshalve een isi+-kaart voor een eenvormige behandeling binnen de gezinnen

isi+-kaart Barcode Bevat de volgende gegevens: INSZ kaartnr. Datamatrix naam voornaam INSZ geboortedatum geslacht geldigheidsdata kaartnr.

isi+-kaart op 31/12/2017, 1.892.114 isi+-kaarten werden uitgereikt gunning van de overheidsopdracht aan Zetes voor de productie van de tweede generatie isi+-kaarten vereisten handhaving van de uitreikingscriteria en –modaliteiten continuïteit van de visuele en technologische elementen schatting van het aantal te produceren kaarten: 170.000 kaarten/jaar te realiseren in 2018 beheren van de overschakeling van een leverancier (Oberthur) naar een andere (Zetes) installeren van de verbindingen voor de uitwisselingen met Zetes valideren van het design en het personaliseren van de nieuwe kaart testen van de bestelprocedures en het personaliseren van de kaarten (VI-KSZ-Zetes)

Geharmoniseerde sociale statuten - afgeleide rechten (GSS) alle sociaal verzekerden de aanvullende rechten laten genieten waarop zij recht hebben en hen daarbij zoveel mogelijk administratieve formaliteiten besparen, door rekening te houden met hun reële sociale situatie een correcte en volledige dekking van de rechthebbenden (‘non-take-up’ vermijden) door de automatische toekenning van de rechten in plaats van de toekenning op uitdrukkelijke vraag van de verzekerde (wanneer het mogelijk is) een vermindering van het aantal gebruikte statuten en van de complexiteit ervan een vermindering van het aantal administratieve formaliteiten en papieren attesten die aan deze kwetsbare bevolkingsgroep wordt gevraagd

GSS - Context er bestaan reeds veel aanvullende rechten die verbonden zijn aan sociale statuten in de sector van de energie (stookolietoelage, sociaal tarief gas en elektriciteit) in de sector van het openbaar vervoer (kosteloosheid, verminderd tarief) in de sector van de cultuur, huisvesting, ... regelmatig worden nieuwe aanvullende rechten geïmplementeerd waarvoor ad hoc ontwikkelingen vereist zijn de toekenning van deze rechten is gebaseerd op de gegevens die beschikbaar zijn in het netwerk van de sociale zekerheid de gegevens worden hoofdzakelijk elektronisch uitgewisseld, maar ook via papieren attesten de toekenning van het recht gebeurt met of zonder tussenkomst van de burger de combinatie van gegevens varieert sterk en hangt af van de gebruikte statuten (handicap, minimumpensioen, maatschappelijke hulpverlening, ...) en de geldigheidsperiode ervan (dag D, 1/1 van het lopende jaar)

GSS - Vaststellingen gebrek aan leesbaarheid van de rechten voor de burger (gelet op de verscheidenheid van toekenningsvoorwaarden voor elk recht) personen nemen hun rechten niet op personen krijgen hun rechten niet automatisch toegekend complexiteit sociale statuten niet altijd begrepen door de verschillende betrokken partijen de reglementering inzake toekenning van aanvullende voordelen is vaak complex (voorwaarden / referentieperioden) geen eenduidige en gemeenschappelijke formulering van de begrippen voor alle betrokken partijen (bv. begrip “gezin”) bereidheid om de toekenning van rechten te verbeteren via nieuwe methode en te evolueren naar een geleidelijke automatisering van de rechte

GSS - Doelstellingen voor de sociaal verzekerden zorgen dat ze de aanvullende rechten ontvangen waarop ze recht hebben met zo weinig mogelijk administratieve formaliteiten, zoveel mogelijk rekening houdend met hun reële sociale situatie voor de klanten die de voordelen toekenen ervoor zorgen dat ze gemakkelijk toegang krijgen tot één of meerdere sociale statuten op een bepaald tijdstip zodat ze het voordeel gemakkelijk kunnen toekennen voor de KSZ & de AB uitwerken van een uitwisselingsarchitectuur waarmee aan zoveel mogelijk aanvragen kan worden beantwoord beperken van de ontwikkelingen bij de authentieke bronnen en de aanvragers

GSS - Aanpak 2 complementaire methoden online raadpleging van de authentieke bronnen voor specifieke dossiers batchraadpleging van een buffer-databank gevoed door de authentieke bronnen sociale statuten die nodig zijn voor de toekenning van rechten [meest gevraagde statuten (RVV, leefloon, IGO, handicap)] enkel basisgegevens en enkel voor potentiële rechthebbenden tijdelijk opgeslagen met aanvullende nuttige gegevens uit het rijksregister geboortedatum van een persoon postcode van de woonplaats gezinssamenstelling volgens een model dat gemakkelijk uitbreidbaar is naar nieuwe statuten, nieuwe authentieke bronnen driemaandelijkse actualisering gebruik op basis van beslissingstabellen (regels per klant)

Buffer-DB - Voeding / gebruik

Buffer-DB - Type gegevens NN protected persons Location Birth date Decease date Social Right Start date End date NN other family members 40.01.01.002.33 1050 1/01/1940   RIS_LL 1/01/2017 31/12/2017 85.02.20.125.56 90.05.06.789.32 RG_GI 1/05/2015 31/12/2018 50.02.02.100.01 9870 2/02/1950 CC_VB 1/01/2009 AI_IT 35.11.01.100.33 6200 1/11/1935 30/10/2017 BIM_BVT ….

GSS - Sociale statuten / voorbeelden

Authentieke bron (RR & KSZ) Voorbeeld 1 Authentieke bron (RR & KSZ) Geboorte-datum Verblijfplaats Gezins-samenstelling Sociale statuten FOD of OISZ GRAPA - IGO RG - GI ATP - THVD … OCMW RIS - LL AF - EQ - LL DGPH P1-4 Ziekenfondsen BIM - BVT Sociaal tarief gas & elektriciteit FOD Economie & leveranciers Inkomsten

Authentieke bron (RR & KSZ) Voorbeeld 2 Authentieke bron (RR & KSZ) Geboorte-datum Verblijfplaats Gezins-samenstelling Sociale statuten SPF ou IPSS GRAPA - IGO RG - GI ATP - THVD … CPAS RIS - LL AF - EQ - LL DGPH P1-4 Mutuelles BIM - BVT Vermindering provincie-belasting Provincie Oost-Vlaanderen Inkomsten

Réduction sur l’impôt pour le traitement des déchets Voorbeeld 3 Source authentique RN (& BCSS) Date de naissance Adresse du domicile Composition de famille Statuts sociaux SPF ou IPSS GRAPA - IGO RG - GI ATP - THVD … CPAS RIS - LL AF - EQ - LL DGPH P1-4 Mutuelles BIM - BVT Réduction sur l’impôt pour le traitement des déchets Ville de Charleroi Revenus

GSS -Stand van zaken Buffer-DB 5 authentieke bronnen in productie : FPD, DGPH, POD MI, ziekenfondsen (NIC), VSB standaarddiensten voor het uploaden en het gebruik van de sociale statuten implementatie van de eerste use cases aan de hand van de Buffer-DB sociaal tarief gas & elektriciteit (FOD Economie) beschermde klanten water (Aquaflanders en VMM) Gemeenten, Provincies en OCMW’s (Charleroi, Gent, Oost-Vlaanderen...) Uitpas (CultuurNet) in uitvoering: De Lijn, NMBS, ... in uitvoering online GSS-dienst (voor NIC, FPD, POD MI) gestandaardiseerd inkomensattest meer info https://www.ksz-bcss.fgov.be/nl/diensten-en-support/diensten/project-geharmoniseerde-sociale-statuten-afgeleide-rechten-gss

GSS - Mogelijke evolutie Buffer-DB pistes waarbij rekening wordt gehouden met de feedback van de betrokken partijen (averechts effect vermijden, …) ontwikkeling van een dienst voor toegang tot de actuele inkomsten van de personen toegang van de burger tot de informatie online ad hoc attest rapport over het gebruik van zijn gegevens door de toekennende instanties  op termijn raadplegingswebapplicatie de burger de mogelijkheid geven om de verwijdering van zijn gegevens te vragen

eBox burger elektronische brievenbus waarin de burger op een geïntegreerde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen dat de burger zich eenmalig aanmeldt (single sign on) en daarna via zijn PC/tablet/smartphone toegang heeft tot de documenten die voor hem zijn bestemd, ongeacht waar deze documenten opgeslagen zijn, via de interface van zijn keuze elektronische transacties via webtoepassingen of apps zelfde architectuur en technologie als eBox ondernemingen nood aan bevordering van gebruik van eBox burger cijfers eBox burger KSZ op 31/12/2017 24.528.087 gepubliceerde documenten 428.909 geactiveerde eBox Burger

eBox burger

eBox burger

eBox burger

eBox burger voordelen voor de burger voordelen voor de instellingen 1 enkele plaats de documenten zijn steeds beschikbaar 7/7 en 24/24 beschikbaar via een internetverbinding 100% veilig 100% eco-verantwoord 100% gratis voordelen voor de instellingen beveiligde verzending snel verstuurd en in fine sneller behandeld identiteit van de instelling afzender staat duidelijk vermeld op de overgemaakte documenten een aanzienlijk aantal papieren afdrukken en verzendingen kan worden bespaard kostenbesparend, minder afdrukken, minder papieren verzendingen en minder frankeerkosten gemakkelijk integreerbaar dankzij het verzendbewijssysteem kan de instelling een logging van elke verzending bijhouden

Fraudebestrijding in het algemeen o.a. door de unieke identificatie van elke burger en elke onderneming de onmogelijke inschrijving van eenzelfde persoon in het verwijzingsrepertorium in eenzelfde hoedanigheid voor dezelfde periode bij meerdere instellingen uit dezelfde tak van de sociale zekerheid de onmiddellijke of zelfs voorafgaandelijke meldingen van feiten aan actoren in de sociale sector (vb. DIMONA/LIMOSA) het gebruik van dezelfde informatie voor de berekening van de bijdragen en van de uitkeringen de toegang van de actoren die rechten toekennen tot de informatie over rechten in andere takken van de sociale zekerheid (vermijden van onrechtmatige samenloop van uitkeringen) de openbare toegankelijkheid van informatie omtrent schulden van ondernemingen bij de sociale zekerheid, in de bouwsector gekoppeld aan een hoofdelijke aansprakelijkheid voor potentiële klanten en een inhoudingsplicht voor de klanten van de ondernemingen met schulden bij de sociale zekerheid

Fraudebestrijding in het bijzonder o.a. door OASIS Identificatie Actie Beheer fraude verstopt in massa informatie … 674 Z 945 Y 993 X Score Nr te behandelen gevallen en toelichting beslissing omtrent acties onmiddellijk onderzoek administratief onderzoek mededeling aan gewestelijke dienst periodiek heronderzoek geen specifieke actie fraude wordt aan het licht gebracht door analyse

Fraudebestrijding voorbeelden van knipperlichten OASIS aantal gelijkgestelde dagen wegens ziekte, ongeval of loopbaanonderbreking >> gemiddelde van sector hoog aantal gelijkgestelde dagen wegens economische werkloosheid en weerverlet tezamen met aanwerving van nieuwe werknemers tijdens die periode gelijkgestelde dagen wegens economische werkloosheid en weerverlet zijn niet dezelfde als de door de RVA effectief terugbetaalde dagen aantal gelijkgestelde dagen wegens economische werkloosheid of weerverlet of compensatiedagen /aantal gewerkte dagen >> gemiddelde van de sector massale aanwerving van werknemers tijdens een korte periode verhoging omzet maar vermindering van het aantal werknemers aantal annuleringen van aangegeven personeel tijdens het kwartaal boven een bepaalde drempel

Fraudebestrijding voorbeelden van knipperlichten OASIS omzetcijfer/aantal werknemers >> gemiddelde van de sector in de loop van het trimester personeelsverloop (aantal nieuwe werknemers en aantal vertrekkende werknemers) >> gemiddelde van de sector groot verschil tussen een driemaandelijkse loon- en arbeidstijdsaangifte en de vorige versie variatie van de totale loonmassa > grens variatie van het aantal werknemers > minimumaantal

Fraudebestrijding

Fraudebestrijding meer dan 15 nieuwe projecten met betrekking tot fraudebestrijding werden in 2015 opgestart en zullen in 2016 worden voortgezet in het kader van de strijd tegen domiciliefraude wordt er gebruik gemaakt van gegevens inzake energieverbruik waarbij het energieverbruik van werklozen en uitkeringsgerechtigden gecontroleerd wordt in het kader van de strijd tegen sociale fraude is er bijvoorbeeld de versterking van datamining, waardoor de controle-instanties de gegevens die in de databases beschikbaar zijn beter kunnen benutten

Uitdragen van het model naar de gezondheidszorgsector

Het eHealth-platform - context > 100.000 zorgverleners (artsen, tandartsen, klinische laboratoria, apothekers, kinesisten, thuisverplegers, ...) > 300 verzorgingsinstellingen (ziekenhuizen, rust- en verzorgingstehuizen, ...) verzekeringsinstellingen (ziekenfondsen) overheidsinstellingen federaal (FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Rijksinstituut voor Ziekte- en Invalditeitsverzekering (RIZIV), Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg, ...) gemeenschappen

Het eHealth-platform - verwachtingen optimale kwaliteit van de gezondheidszorg optimale veiligheid van de patiënt degelijke ondersteuning van het gezondheidszorgbeleid patiëntcentrische zorg en empowerment van de patiënt geïntegreerde diensten multidisciplinaire holistische continue voor alle verzorgingsinstellingen en alle zorgverleners zorg op afstand (monitoring, bijstand, raadpleging, diagnose, , …), o.a. thuiszorg kennis evolueert constant  behoefte aan een betrouwbaar kennisbeheer en toegankelijkheid van de kennis

Het eHealth-platform

Besluit

Bereikte voordelen grotere efficiëntie lagere lasten en kosten, bv. eenmalige inzameling van informatie aan de hand van geharmoniseerde begrippen en instructies zoveel mogelijk elektronische uitwisseling van gegevens van toepassing tot toepassing, zonder manuele herinvoer taakverdeling inzake validatie en beheer van informatie minder onnodige contacten achteraf samenwerking inzake de ontwikkeling van toepassingen (assemblage-techniek) d.m.v. de beschikbaarheid van herbruikbare diensten en componenten meer diensten voor dezelfde totale kost, bv. alle diensten zijn op elk ogenblik beschikbaar, van om het even waar en via om het even welk device geïntegreerde diensten snellere dienstverlening vermindering van reis- en wachttijd rechtstreekse interactie met de bevoegde dienst real time feedback voor de gebruiker

Bereikte voordelen grotere effectiviteit betere kwaliteit van de dienstverlening, bv. meer correcte diensten meer gepersonaliseerde dienstverlening meer transparante dienstverlening veiligere dienstverlening met betere bescherming van de persoonlijke levenssfeer mogelijkheid voor de gebruiker om een kwaliteitscontrole te verrichten op het dienstverleningsproces, o.a. door de mogelijkheid tot elektronische raadpleging van de stand van zaken van het dienstverleningsproces minder fraudemogelijkheden nieuwe soorten diensten, bv. zoveel mogelijk automatische toekenning van rechten automatische informatie over mogelijke rechten, die niet automatisch kunnen worden toegekend actief zoeken naar non-take-up van bepaalde rechten via datawarehousingtechnieken rechtstreekse controle over de eigen gegevens gepersonaliseerde simulatie-omgevingen

Kritieke succesfactoren elektronische dienstverlening als een structureel hervormingsproces procesherziening gecoördineerde back-offices geïntegreerde en gepersonaliseerde front-office dienstverlening de ondersteuning van en toegang tot beleidsvormers tot op het hoogste niveau breed maatschappelijk draagvlak vertrouwen van alle stakeholders inzake behoud van nodige autonomie en veiligheid van het systeem samenwerking met alle betrokken actoren op basis van een taakverdeling in plaats van een centralisatie van de taken quick wins in combinatie met een visie op lange termijn inachtneming van de wettelijke bevoegdheidsverdeling tussen actoren

Kritieke succesfactoren wettelijk kader dat de gemeenschappelijke basisprincipes inzake informatiebeheer afdwingbaar maakt oprichting van dienstenintegratoren die bevorderen en coördineren

Belangrijkste hinderpalen zoeken naar een gepast evenwicht tussen enerzijds efficiëntie en anderzijds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de informatieveiligheid een race voor quick wins (cf. surveymania) stimuleert niet de ontwikkeling van goed geconcipieerde systemen gebaseerd op procesoptimalisatie te kleine financiële marge voor innovatie actoren zien de ontwikkeling van de elektronische dienstverlening soms als een bedreiging tekort aan competenties en kennis => oprichting van een ondersteunende vzw die medewerkers kan aantrekken aan marktvoorwaarden en ter beschikking kan stellen van de actoren in de sociale sector en de gezondheidssector

Belangrijkste hinderpalen nood aan een radicale cultuurverandering van hiërarchie naar netwerken afstemming van de dienstverlening op de behoeften van de gebruikers, en niet op de interne organisatie van de actoren empowerment i.p.v. loutere dienstbaarheid belonen van ondernemerschap ex post evaluatie van de output, eerder dan ex ante controle op de input

Naar een netwerk van dienstenintegratoren strategie van de KSZ ten opzichte van de dienstintegratoren (DI) op regionaal (BCED, FIDUS en VDI) en federaal niveau (Fedict) DI de richtlijnen van de bevoegde regulatoren opvolgen de minimale veiligheidsnormen van het SCSZ naleven de uitwisselingen centraliseren (online + batch) een eigen verwijzingsrepertorium implementeren en beheren KSZ beschikbaarstelling van generieke diensten integraties beperkt tot het KSZ-repertorium voor wat de mutaties betreft aanmaak van een specifieke LegalContext per doeleinde vereenvoudiging van het certificaatbeheer (enkel authenticatie tussen integratoren)

Naar een netwerk van dienstenintegratoren (Corve, Easi-Wal, CIBG, …) GOD GOD Extranet gewest of gemeenschap Diensten- repository Diensten- integrator (BCSS) Diensten- repository ISZ Extranet sociale sector ISZ Diensten- integrator (eHealth) Internet Arts FOD ISZ VPN FOD Diensten- repository Fedman Diensten- integrator (Fedict) Apotheker Ziekenhuis POD Diensten- repository