De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Elektronische dienstverlening

Verwante presentaties


Presentatie over: "Elektronische dienstverlening"— Transcript van de presentatie:

1 Elektronische dienstverlening
het kruispuntbankmodel

2 Structuur van de uiteenzetting
sociale sector : stakeholders, verwachtingen kruispuntbankmodel : principes, dienstenintegrator toepassing in de sociale sector: KSZ een paar projecten van de KSZ uitdragen van het model naar de sector van de gezondheidszorg besluit : bereikte voordelen, kritieke succesfactoren

3 Sociale sector

4 met sociale bescherming
Stakeholders > werkgevers > 1 miljoen zelfstandigen > 11 miljoen burgers 3.000 actoren belast met sociale bescherming

5 Verwachtingen > burgers / werkgevers
effectieve sociale bescherming geïntegreerde diensten afgestemd op hun concrete situatie, waar mogelijk gepersonaliseerd aangeboden bij gebeurtenissen die zich voordoen tijdens hun levenscyclus geboorte school werk verhuis ziekte pensioen overlijden oprichting van een onderneming over overheidsniveaus, overheidsdiensten en private instanties heen

6 Verwachtingen > burgers / werkgevers
customer centricity afgestemd op de eigen processen met een minimum aan kosten en administratieve formaliteiten zo mogelijk automatisch verstrekt met actieve inbreng van de gebruiker (zelfbediening - zelfsturing) performant en gebruiksvriendelijk aangeboden betrouwbaar, veilig en permanent beschikbaar via de kanalen van hun keuze (rechtstreeks contact, telefoon, elektronisch, ...)

7 Customer centricity

8 Verwachtingen > overheid
burgers en ondernemingen die tevreden zijn omdat ze een geïntegreerde dienstverlening krijgen met minimale kosten en lasten die voldoet aan hun verwachtingen proactief gebruik van informatie voor de automatische toekenning van rechten de voorinvulling bij de informatie-inzameling een gerichte informatieverstrekking aan de betrokkenen maximaliseren van de effectiviteit van het sociaal beleid kostenbeheersing voor alle betrokkenen optimaliseren van de efficiëntie van de werking van de overheidsdiensten en de private instanties met opdrachten van algemeen belang degelijke ondersteuning van het beleid bevorderen van de sociale inclusie vermijden en bestrijden van fraude

9 Verwachtingen > overheid
maximaliseren van de effectiviteit van het sociaal beleid kostenbeheersing voor alle betrokkenen optimaliseren van de efficiëntie van de werking van de overheidsdiensten en de private instanties met opdrachten van algemeen belang degelijke ondersteuning van het beleid bevorderen van de sociale inclusie vermijden en bestrijden van fraude

10 Kruispuntbankmodel

11 Kruispuntbankmodel modellering van de informatie (‘legoblokjesfilosofie’) op een wijze die zo nauw mogelijk aansluit bij de realiteit zodat die multifunctioneel kan worden gebruikt eenmalige inzameling van feitelijke informatie bij burgers en ondernemingen in coördinatie tussen alle actoren via een kanaal gekozen door de burgers en ondernemingen bij voorkeur van toepassing tot toepassing met de mogelijkheid tot kwaliteitscontrole door degene waarbij de informatie wordt ingezameld vóór de informatieoverdracht

12 Kruispuntbankmodel taakverdeling tussen de actoren in de sociale sector inzake inzameling validatie beheer opslag van informatie in authentieke bronnen initiatief tot gegevensuitwisseling (pull en push) verplichting tot melding van vermoede onjuistheden van de informatie aan actor belast met de validatie ervan proactief gebruik van informatie voor de automatische toekenning van rechten de voorinvulling bij de informatie-inzameling een gerichte informatieverstrekking aan de betrokkenen

13 Kruispuntbankmodel beveiliging van informatie
de veiligheid, de integriteit en de vertrouwelijkheid van de verwerkte informatie wordt gewaarborgd door een geïntegreerd geheel van structurele, organisatorische, ICT-technische, fysieke, personeelsgebonden en andere veiligheidsmaatregelen in uitvoering van het informatieveiligheidsbeleid persoonsgegevens worden enkel gebruikt voor doeleinden die verenigbaar zijn met de doeleinden waarvoor ze zijn ingezameld persoonsgegevens zijn slechts toegankelijk voor daartoe gemachtigde gebruikers in functie van de organisatiebehoeften, de toepassing van het beleid of de regelgeving behalve in de gevallen waarin de toegang bij wet is voorzien, wordt de toegangsmachtiging tot de persoonsgegevens door het Informatieveiligheidscomité verleend

14 Kruispuntbankmodel security & privacy by design
elke mededeling van persoonsgegevens aan derden vereist een machtiging van Informatieveiligheidscomité de machtigingen tot mededeling van persoonsgegevens zijn publiek elke concrete elektronische uitwisseling van persoonsgegevens wordt preventief getoetst op conformiteit met de geldende machtigingen informatieveiligheidsdienst bij elke actor, met een adviserende, stimulerende, documenterende en controlerende taak geheel van structurele, organisatorische, juridische en technische maatregelen, beschreven in policies op basis van ISO-standaard 27xxx

15 Kruispuntbankmodel security & privacy by designinzameling
ondersteuning door een aantal gemeenschappelijke basisdiensten inzake informatieveiligheid (gebruikers- en toegangsbeheer, vercijfering, …) elke elektronische uitwisseling van persoonsgegevens wordt gelogd om eventueel oneigenlijk gebruik ex post te kunnen traceren telkens informatie wordt gebruikt voor een beslissing, wordt de gebruikte informatie meegedeeld bij de mededeling van de beslissing elke persoon heeft recht op toegang en, in geval de gegevens onjuist zijn, op verbetering van zijn eigen persoonsgegevens

16 Kruispuntbankmodel dienstenintegrator met kruispuntfunctie
beheerd door de vertegenwoordigers van de actoren teneinde hun vertrouwen te genieten een klantgerichte werking te waarborgen missie vastleggen van de visie inzake geïntegreerde elektronische dienstverlening vastleggen en promoten van de visie en de hoger vermelde gemeenschappelijke basisprincipes coördineren van de procesoptimalisatie programma- en projectbeheer vastleggen, implementeren en beheren van het samenwerkingsplatform technisch: architectuur en standaarden voor veilige uitwisseling van informatie semantisch: begripsharmonisatie en coördinatie van de aanpassingen van de regelgeving business logica en orchestratie bevorderen van dienstengeoriënteerde toepassingen

17 Kruispuntbankmodel missie
beheer van een verwijzingsrepertorium als basis voor de organisatie van de elektronische gegevensuitwisseling tussen de actoren inhoud over welke personen is welke soort informatie waar beschikbaar m.b.t. welke periodes welke actoren zijn gerechtigd om welke informatie over welke personen in welke omstandigheden te verkrijgen welke actoren wensen welke informatie over welke personen in welke omstandigheden automatisch te verkrijgen functies preventieve toegangscontrole routering van informatie automatische mededeling van gewijzigde gegevens veranderingsbeheer, vorming en coaching optreden als trusted third party voor de codering en anonimisering van gegevens

18 Kruispuntbankmodel effectiviteit van beleid
informatiesystemen voor beleidsondersteuning onderzoek beleidsevaluatie strategische inzet van informatiesystemen voor vermijden van non-take up (automatische toekenning) sociale inclusie fraudevermijding en -bestrijding continuïteit in rechtentoekenning efficiëntie beleidsuitvoering operational excellence gegevensbeheer en –beveiliging eenmalig ingezameld en gevalideerd juist en tijdig beschikbaar herbruikbaar en gedeeld (‘legoblokjesfilosofie’) processen event driven procesketens taakverdeling tussen actoren in functie van competentie architectuur Service Oriented Architecture modulariteit en encapsulatie synergieën via cloud- en containertechnologie 25/05/2018

19 Toepassing van het model in de sociale sector

20 Kruispuntbank van de sociale zekerheid
29 jaar geleden opgericht bij de FOD Sociale Zekerheid wet van 15 januari 1990 paritair beheer wet van 25 april 1963 betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg Beheerscomité, onder meer samengesteld uit vertegenwoordigers van werknemers, werkgevers en zelfstandigen bepaalde autonomie koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid techniek van de bestuursovereenkomst overeenkomst tussen de Staat en de KSZ bevat specifieke regels en voorwaarden waaronder de KSZ haar opdrachten vervult KSZ is “openbare instelling van sociale zekerheid”

21 Kruispuntbank van de sociale zekerheid
doel optreden als motor en coördinator van het e-government in de sociale sector de actoren op het terrein samenbrengen en doen meewerken aan de verbetering van de kwaliteit, de doeltreffendheid, de efficiëntie en de performantie van de sociale sector blijven ijveren voor een herziening van de processen en relaties tussen de instanties die actief zijn in de sociale sector (federale instanties, gewestelijke en gemeenschapsinstanties, lokale instanties) en tussen deze instanties, middenveldorganisaties, de burgers en de ondernemingen

22 Kruispuntbank van de sociale zekerheid
innovatie vermogen om te anticiperen op belangrijke uitdagingen en om hier innovatieve antwoorden op te bieden pionier inzake wetgeving op het vlak van nieuwe technologieën en inzake implementatie van nieuwe projecten die gebruik maken van deze technologieën volledig dienstgeoriënteerd platform (SOA) G-cloud

23 Kruispuntbank van de sociale zekerheid
resultaten een netwerk met basisdiensten > 1,2 miljard berichten uitgewisseld tussen de actoren in de sector in 2018 unieke identificatiesleutel voor elke burger unieke identificatiesleutel voor elke onderneming procesvereenvoudiging rationalisering, unieke inzameling en hergebruik van de informatie automatische toekenning van bijkomende rechten gemeenschappelijke datacenter voor de OISZ, SOA-omgeving, gedeelde en geïntegreerde diensten, Cloud-omgeving

24 Netwerk met basisdiensten
netwerk : back-office Internet R FedMAN Gebruikers R Isabel FW R R Backbone FW FW FW FW FW R R R R R RVA KSZ RSZ R R NIC

25 Netwerk met basisdiensten
netwerk : front-office Nuts-bedrijven RSVZ FPD POD MI FAMI FED FEDRIS RJV FOD SZ RIZIV NIC RVA FOD WASO VSI RSZ SIGeDIS Gewesten en Gemeenschappen OCMW

26

27 Procesvereenvoudiging
tussen actoren betrokken bij sociale bescherming tussen actoren betrokken bij sociale bescherming enerzijds en werkgevers anderzijds beperkt tot 3 momenten en maximaal van toepassing tot toepassing de onmiddellijke aangifte van aanwerving en ontslag (enkel elektronisch) de driemaandelijkse aangifte van lonen en arbeidstijden (enkel elektronisch) het zich voordoen van een sociaal risico (elektronisch of op papier) 800 papieren formulieren 220 elektronische processen 80 papieren formulieren 30 elektronische processen

28 Procesvereenvoudiging
elektronische berichten zijn gemiddeld teruggebracht tot 1/3 van het aantal rubrieken van papieren formulieren Planbureau: last voor de ondernemingen tgv van administratieve formaliteiten in de sociale sector met > 1 miljard € per jaar structureel te zijn verminderd 1 miljard €

29 Beschikbaarheid en verwerking
beschikbaarheid van netwerkdiensten (norm: 98 %) in 2018 99,98 % beschikbaarheid van het informatiesysteem van de KSZ 99,73 % beschikbaarheid voor de diensten van het Rijkregister 99,75 % beschikbaarheid voor de diensten van de RSZ verwerkingstijden (normen : 90 % - 95 %) in 2018 maximale verwerkingstijd van één seconde in 99,85 % van de gevallen maximale verwerkingstijd van twee seconden in 99,93 % van de gevallen 99,88 % van de diensten die in batch dienen te worden behandeld, werden binnen de 4 kalenderdagen behandeld uitzonderlijke batch-werkzaamheden: 100 % van de diensten werden binnen de met de instellingen afgesproken termijn verwerkt

30 Verwijzingsrepertorium
22,4 miljoen verschillende personen ingeschreven in verwijzingsrepertorium elke persoon is gemiddeld gekend bij 13,21 actoren 27 miljoen actieve dossiers in verwijzingsrepertorium

31 Kruispuntbank van de sociale zekerheid
wet van 15 januari 1990 < 100 medewerkers 17 miljoen € jaarlijkse begroting netwerk met actoren uit de sociale sector bestuurs- overeenkomst Beheerscomité Algemeen coördinatiecomité IVC – Informatie-veiligheidscomité > 1,2 miljard uitgewisselde berichten in 2018 190 BPR en 220 gestructureerde berichten 120 webservices 99,8% beschikbaarheid van de diensten portaal van de sociale zekerheid 21 toepassingen voor de burgers > 50 toepassingen voor de ondernemingen federale overheidsorganisatie van het jaar 2014

32 Enkele door de KSZ gecoördineerde projecten

33 Door de KSZ gecoördineerde projecten
in het algemeen wordt de nadruk steeds meer gelegd op projecten betreffende administratieve vereenvoudiging en het principe dat gegevens eenmalig worden ingezameld (only once), wat tot uiting komt in een goede Return On Investment (ROI) en de zoektocht naar efficiëntie processoptimalisatie hergebruik van bestaande stromen / berichten nadenken over projecten in algemene zin matrix stand van zaken van het programma “only once” gegevensuitwisselingen vanuit en naar het netwerk van de sociale zekerheid vermelding van het hergebruik van relevante authentieke bronnen lijst van de prioriteiten voor 2019 geconsolideerd portfolio van 119 aanvragen, dat beschikbaar is op de pagina Algemeen Coördinatiecomité van de website

34 Only once - matrix

35 Only once - matrix

36 Only once - matrix

37 Only once - matrix

38 Prioriteiten 2019 opsplitsing

39 Prioriteiten 2019 geconsolideerd portfolio van 119 aanvragen waaraan
verdere activering van gegevensstromen bij regionale overheidsinstanties waarnaar bevoegdheden zijn overgeheveld, oa financiering van de rust- en verzorgingstehuizen, psychiatrische verzorgingscentra, mobiliteitshulpmiddelen, beschut wonen,… toevoeging van IRISCARE als lid van het (uitgebreide) netwerk van de KSZ snellere identificatie van buitenlandse werknemers verdere uitbouw van gegevensuitwisselingen tussen de sector van de sociale zekerheid en de fiscus in de strijd tegen sociale en fiscale fraude

40 Prioriteiten 2019 mededeling van gegevens met betrekking tot de handicap nieuwe aanvragen om toegang te krijgen tot de betrokken diensten regionale instellingen bevoegd voor handicap betrekken nu al via KSZ gegevens uit het netwerk ook omgekeerde beweging : (federale) instellingen uit het netwerk zullen gegevens betrekken bij de regionale instellingen die bevoegd zijn voor handicap Wallonië AVIQ – Agence pour une Vie de Qualité Brussel Phare – Personne Handicapée Autonomie Recherchée Duitstalige Gemeenschap DSL - Dienststelle für Selbstbestimmtes Leben  Vlaanderen VSB – Vlaamse Sociale Bescherming portaal sociale zekerheid (deel burger) opvolging activiteiten in het kader van de “Single Digital Gateway” (EU 2018/1724 – 2 oktober 2018) toevoeging online dienst “vrijstelling bijdragen zelfstandigen” (RSVZ)

41 Door de KSZ gecoördineerde projecten
G-cloud Datawarehouse arbeidsmarkt en sociale bescherming diensten voor werkgevers (Dimona – DmfA – ASR) diensten voor burgers diensten voor derden isi+-kaart geharmoniseerde sociale statuten - afgeleide rechten (SSH) eBox burger fraudebestrijding EESSI

42 G-cloud

43 Synergie: G-Cloud Businesstoepassingen
Harde infrastructuur Data centers | Computing | Network | Storage Zachte infrastructuur Virtualisatie | Security | Mail | VoIP | … Toepassingsplatformen Open Source | IBM | Microsoft| Oracle | SAS | … Standaard toepassingen & componenten Website | Toegangsbeheer | Vertaalsoftware | … Delen Businesstoepassingen Core business (aangiften, businessprocessen, …)

44 Voordelen G-cloud schaaleffecten
hogere efficiëntie hogere kwaliteit hogere beschikbaarheid lagere kost (infrastructuur, softwarelicenties, supervisie, …) respect voor confidentialiteit en gegevensbescherming meer focus op business en flexibiliteit om de doelen te realiseren groter gewicht ten opzichte van leveranciers mutualisatie van kennis en resources technologische evolutie sneller beschikbaar voor iedereen

45 Types van cloud implementaties
Public Cloud Dedicated Access/Control Shared Customer Location Service Provider Community Cloud on-premise Outsourced Community Cloud (= off-premise) Outsourced Private Cloud (= off-premise) Private Cloud on-premise Hybrid

46 G-Cloud - Platform as a Service - containers
introductie container technologie vertaald in moderne technologie als Platform-as-a-Service Geïsoleerd opgeslagen En makkelijk verplaatsbaar Individuele inhoud Coming soon Monitoring Beveiliging Logging

47 G-Cloud - PaaS - Samenwerkingsvormen
Overheid ecosysteem Andere sectoren Componenten delen Partner 1 Partner 2 Partner N Toepassing 1 Toepassing 2 Toepassing N Platform samenwerking DB DB Technologische samenwerking DB DB DB

48 G-Cloud - Platform as a Service
Requirements Release planning Ontwikkeling & Release voorbereiding Release uitvoering Incident beheer 1ste lijn DB - unit 2de lijn 3de lijn

49 Release voorbereiding
G-Cloud - Paas Gebruik van de verwijzingsrepertorium van de KSZ Requirements Release planning Ontwikkeling & Release voorbereiding Release uitvoering Gebruikers / Partners DB FOD BOSA DTO FOD’s Justitie Mobiliteit

50 Status G-Cloud Service Portfolio (23/11/2018)

51 Datawarehouse arbeidsmarkt
opgericht om een doeltreffend antwoord te kunnen bieden op gegevensaanvragen van onderzoeksinstellingen en overheden oorspronkelijk opgericht op basis van gegevens afkomstig van sociale zekerheidsinstellingen, het rijksregister en het Bisregister en aangevuld aan de hand van zelfgedefinieerde begrippen inproductiestelling begin 2001 in de loop der jaren toename van het aantal instanties die gegevens aanleveren relevante gegevens van alle actoren in de sociale sector relevante gegevens afkomstig van andere actoren (vb. FOD Financiën, ADSEI, …) telkens mits machtiging van het bevoegde sectoraal comité van de CBPL

52 Datawarehouse arbeidsmarkt
ondersteuning van de instanties belast met beleidsvoorbereiding en beleidsevaluatie en van de onderzoekers bij de toegankelijkheid van het datawarehouse voor hun ad hoc behoeften vaststelling van een standaardmethodologie voor de codificatie en de anonimisering van gegevens uitbreiding van de basisstatistieken, zijnde veel gevraagde statistieken die automatisch worden aangemaakt en verspreid, en raadplegingsmogelijkheid ervan via 4 webtoepassingen online statistieken/lokale cijfers online statistieken/globale cijfers online statistieken/socio-economische mobiliteit online statistieken/gezinssamenstelling geen inhoudelijk beheer van de gegevens door KSZ e-Gov Award 2015 voor beste samenwerking toegekend door Agoria ICT

53 Diensten voor werkgevers
> 50 elektronische diensten voor ondernemingen, zowel in de vorm van de uitwisseling van elektronische berichten van toepassing tot toepassing, als in de vorm van onderling geïntegreerde portaaltransacties de aangiften worden beperkt tot 3 momenten de onmiddellijke aangifte van aanwerving en ontslag (DIMONA) de driemaandelijkse aangifte van lonen en arbeidstijden (DmfA) het zich voordoen van een sociaal risico (ASR)

54 Dimona onmiddellijke aangifte van indiensttreding en uitdiensttreding van een werknemer door de werkgever enkel elektronisch, 24/24 en 7/7 via het portaal van de sociale zekerheid FTP/MQSeries Isabel-netwerk vocale server gsm bij de ontvangst van deze aangifte wordt de identiteit van de werknemer gecontroleerd zodat alle actoren in de sociale sector een juiste en eenvormige identificatiesleutel van de werknemer zouden gebruiken

55 DmfA elektronische aangifte door de werkgever van de loon- en arbeidstijdgegevens van zijn werknemers met multifunctionele aard (geharmoniseerde begrippen) de aangegeven gegevens zijn elektronisch beschikbaar via het netwerk van de sociale zekerheid voor alle actoren in de sociale sector die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun opdrachten deze aangifte kan later met een elektronisch certificaat online worden geraadpleegd en verbeterd door de werkgever voor wat betreft zijn werknemers en de periode waarin hij ze heeft tewerkgesteld

56 ASR inzameling van de gegevens wordt beperkt tot de informatie die nog niet beschikbaar is in het netwerk van de sociale zekerheid (afschaffing of op zijn minst vereenvoudiging van formulieren) is gestandaardiseerd voor de sectoren die zijn betrokken bij de aangifte van het sociaal risico (arbeidsongeschiktheid, moederschap, arbeidsongeval, beroepsziekte, werkloosheid) de aangifte kan worden verricht op papier (tijdelijk) elektronisch (24/24 et 7/7) via het portaal van de sociale zekerheid FTP/MQSeries het Isabel-netwerk volgens eenduidige instructies

57 Elektronische diensten voor de burgers
de burgers verkrijgen hun rechten zo veel mogelijk automatisch op basis van de onderlinge elektronische dienstverlening tussen de actoren in de sociale sector voor de rechten die niet automatisch kunnen worden verstrekt, worden geleidelijk aan geïntegreerde elektronische diensten aangeboden via de portalen van de actoren in de sociale sector 21 diensten zijn operationeel via een geïntegreerd portaal en/of mobiele toepassingen

58 Diensten voor derden transactie voor bouwheren op het portaal van de sociale zekerheid elektronische raadpleging van het feit of een werkgever in orde is met zijn socialezekerheidsverplichtingen en controle van het al dan niet bestaan van een hoofdelijke aansprakelijkheid of een inhoudingsplicht transacties voor gemeenten op het portaal van de sociale zekerheid My Handicap en Handiweb: elektronische indiening van een aanvraag tot uitkering voor personen met een handicap bij de FOD Sociale Zekerheid E-Creabis: online opvraging en, zo nodig, aanmaak van het unieke identificatienummer van de sociale zekerheid in het Rijksregister of de KSZ-registers elektronische indiening van een pensioenaanvraag (FPD) indienen van een wilsverklaring inzake euthanasie

59 Diensten voor derden transactie voor deurwaarders
vierde weg – sociale notificatie: de openbare of ministeriële ambtenaren worden in de mogelijkheid gesteld om hun berichten en inlichtingen via elektronische weg over te maken transactie voor de telecomoperatoren bij het BIPT verificatie van het recht op sociaal telefoontarief Limosa eenmalige multifunctionele elektronische melding van alle activiteiten van buitenlandse werknemers, zelfstandigen of stagiairs op het Belgisch grondgebied

60 isi+-kaart systeem voor de isi+-kaart wordt geleidelijk uitgereikt
de beveiligde online raadpleging in real time via MyCareNet van de administratieve gegevens die door de OA worden beheerd de identificatie van de sociale verzekerden aan de hand van het INSZ dat beschikbaar is op de elektronische identiteitsbewijzen en op de residuaire isi+-kaart de isi+-kaart wordt geleidelijk uitgereikt aan de personen die niet over een elektronisch identiteitsbewijs kunnen beschikken, maar die wel beschikken over een sociale dekking om in België gezondheidszorg te ontvangen, voornamelijk aan grensarbeiders die in het buitenland wonen en in België werken aan gepensioneerden met een buitenlandse nationaliteit die naar het buitenland vertrokken zijn na in België te hebben gewerkt en tot het Belgische socialezekerheidssysteem te hebben bijgedragen aan alle kinderen < 12 jaar isi+-kaarten werden aangemaakt (waarvan   in 2018)

61 isi+-kaart Barcode Bevat de volgende gegevens: INSZ kaartnr.
Datamatrix naam voornaam INSZ geboortedatum geslacht geldigheidsdata kaartnr.

62 Geharmoniseerde sociale statuten - afgeleide rechten (GSS)
project GSS alle sociaal verzekerden de aanvullende rechten laten genieten waarop zij recht hebben en hen daarbij zoveel mogelijk administratieve formaliteiten besparen, door rekening te houden met hun reële sociale situatie een correcte en volledige dekking van de rechthebbenden (‘non-take-up’ vermijden) door de automatische toekenning van de rechten in plaats van de toekenning op uitdrukkelijke vraag van de verzekerde (wanneer het mogelijk is) een vermindering van het aantal gebruikte statuten en van de complexiteit ervan een vermindering van het aantal administratieve formaliteiten en papieren attesten die aan deze kwetsbare bevolkingsgroep wordt gevraagd

63 SSH - Doelstellingen voor de sociaal verzekerden
inclusie: Burgers maximaal laten genieten van de aanvullende sociale rechten, waar ze al recht op hebben eenvoud: Administratieve formaliteiten tot een minimum beperken & rekening houden met de realiteit op het terrein voor de instellingen / actoren die het voordeel toekennen zekerheid: vermijden van evt. misbruik efficiëntie: vlot alle nodige informatie ter beschikking stellen voor de toekenning (sociaal statuut, domicilieadres…)

64 SSH – Sociale statuten burgers zijn binnen dit project gekend onder een sociaal statuut via volgende instellingen : Federale pensioendienst (vb. Inkomensgarantie voor ouderen - IGO) OCMW (vb. Leefloon) DG Personen met een Handicap (vb. Erkende handicap, Inkomensvervangende tegemoetkoming - IVT) mutualiteiten (vb. Verhoogde Tegemoetkoming - VT) Vlaamse sociale bescherming (vb. tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden - THAB) Kind & Gezin (bv. kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte)

65 SSH - Aanpak automatische toekenning van de aanvullende rechten
voorkeurscenario technisch eenvoudiger sinds 2016 (Geharmoniseerde Sociale Statuten – nieuwe tools, oa. ‘bufferdatabank’ bij KSZ) eenvoudig voor de burger de beste oplossing om non-take-up te vermijden faciliteren van de toekenning op aanvraag online consultatie (oa. MIVB, NMBS, TEC…) complementair: ‘app’ of webtoepassing MyBEnefits - Nieuw groot potentieel bereik vermijden van administratieve overlast met papieren attesten

66 Buffer-DB - Voeding / gebruik

67 Buffer-DB - Type gegevens
NN protected persons Location Birth date Decease date Social Right Start date End date NN other family members 1050 1/01/1940 RIS_LL 1/01/2017 31/12/2017 RG_GI 1/05/2015 31/12/2018 9870 2/02/1950 CC_VB 1/01/2009 AI_IT 6200 1/11/1935 30/10/2017 BIM_BVT ….

68 GSS - Sociale statuten / voorbeelden

69 Authentieke bron (RR & KSZ)
Voorbeeld 1 Authentieke bron (RR & KSZ) Geboorte-datum Verblijfplaats Gezins-samenstelling Sociale statuten FOD of OISZ GRAPA - IGO RG - GI ATP - THVD OCMW RIS - LL AF - EQ - LL DGPH P1-4 Ziekenfondsen BIM - BVT Sociaal tarief gas & elektriciteit FOD Economie & leveranciers Inkomsten

70 Authentieke bron (RR & KSZ)
Voorbeeld 2 Authentieke bron (RR & KSZ) Geboorte-datum Verblijfplaats Gezins-samenstelling Sociale statuten SPF ou IPSS GRAPA - IGO RG - GI ATP - THVD CPAS RIS - LL AF - EQ - LL DGPH P1-4 Mutuelles BIM - BVT Vermindering provincie-belasting Provincie Oost-Vlaanderen Inkomsten

71 Réduction sur l’impôt pour le traitement des déchets
Voorbeeld 3 Source authentique RN (& BCSS) Date de naissance Adresse du domicile Composition de famille Statuts sociaux SPF ou IPSS GRAPA - IGO RG - GI ATP - THVD CPAS RIS - LL AF - EQ - LL DGPH P1-4 Mutuelles BIM - BVT Réduction sur l’impôt pour le traitement des déchets Ville de Charleroi Revenus

72 GSS - MyBEnefits de burger kan zelf zijn sociaal statuut raadplegen en aantonen oplossing via een mobiele en een webapplicatie gekend sociaal statuut van de burger op termijn: + gezinsleden jonger dan 13 jaar 2 doelgroepen met de online tool kan de burger zelf zijn sociaal statuut raadplegen en aantonen om aanvullende rechten te verkrijgen professionele gebruikers actoren die niet rechtstreeks met de KSZ samenwerken en geen typische partners zijn (bv. : sportclubs, kinderopvang, musea, vrijetijdscentra, pretparken…) actoren die (nog) niet over een automatische gegevensstroom beschikken (vb. NMBS-begeleiderskaart , pro deo rechtsbijstand, korting gemeentebelasting…) controle van actuele / zeer recente gegevens geen technische integratie nodig

73 Mobiele App beschikbaar voor Android-toestellen
beschikbaar ook via

74 MyBEnefits.fgov.be

75 Website en online toepassing
Voor PC, tablet of smartphone Kan attest afdrukken

76 MyBEnefits - Planning de app en de mobiele website zijn nu publiek beschikbaar  App beschikbaar via Play Store (Android)  Mobiel toegankelijke website via extra functionaliteit gepland in volgende fase : statuut opvragen voor een kind jonger dan 13 jaar binnen het eigen gezin QR-code en numerieke code lokaal opslaan (zonder internetverbinding) en gebruiken gedurende de geldigheidsduur

77 App MyBEnefits FR : Film App MyBEnefits NL : Film App MyBEnefits
Media Kit voor communicatie & gedetailleerde info in de projectfiche GSS, beschikbaar op de website  FR : fiche SSH - MyBEnefits  NL : fiche GSS – MyBEnefits

78 eBox burger elektronische brievenbus waarin de burger op een geïntegreerde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen dat de burger zich eenmalig aanmeldt (single sign on) en daarna via zijn PC/tablet/smartphone toegang heeft tot de documenten die voor hem zijn bestemd, ongeacht waar deze documenten opgeslagen zijn, via de interface van zijn keuze elektronische transacties via webtoepassingen of apps zelfde architectuur en technologie als eBox ondernemingen nood aan bevordering van gebruik van eBox burger cijfers eBox burger KSZ op 31/12/2018 gepubliceerde documenten geactiveerde eBox Burger

79 eBox burger

80 eBox burger

81 eBox burger voordelen voor de burger voordelen voor de instellingen
1 enkele plaats de documenten zijn steeds beschikbaar 7/7 en 24/24 beschikbaar via een internetverbinding 100% veilig 100% eco-verantwoord 100% gratis voordelen voor de instellingen beveiligde verzending snel verstuurd en in fine sneller behandeld identiteit van de instelling afzender staat duidelijk vermeld op de overgemaakte documenten een aanzienlijk aantal papieren afdrukken en verzendingen kan worden bespaard kostenbesparend, minder afdrukken, minder papieren verzendingen en minder frankeerkosten gemakkelijk integreerbaar dankzij het verzendbewijssysteem kan de instelling een logging van elke verzending bijhouden

82 eBox burger publiek-private samenwerking
bevordering van het gebruik van de eBox burger publiek-private samenwerking voor de evolutie van de maatschappij naar “het digitale is de nieuwe norm” is een samenwerking nodig tussen de private en de publieke sector inzake visie gemeenschappelijke componenten en diensten synergiën die voldoen aan de behoeften van de gebruikers taakverdeling op basis van ieders zijn krachten niet enkel denken in termen van wedijver maar ook in termen van coöperatieve strategische voordelen de beste manier om het vertrouwen te krijgen is concrete samenwerkingen uit te werken met regelmatige ‘leveringen”, resultaten en een ROI (return on investment)

83 eBox burger

84 Fraudebestrijding in het algemeen o.a. door
de unieke identificatie van elke burger en elke onderneming de onmogelijke inschrijving van eenzelfde persoon in het verwijzingsrepertorium in eenzelfde hoedanigheid voor dezelfde periode bij meerdere instellingen uit dezelfde tak van de sociale zekerheid de onmiddellijke of zelfs voorafgaandelijke meldingen van feiten aan actoren in de sociale sector (vb. DIMONA/LIMOSA) het gebruik van dezelfde informatie voor de berekening van de bijdragen en van de uitkeringen de toegang van de actoren die rechten toekennen tot de informatie over rechten in andere takken van de sociale zekerheid (vermijden van onrechtmatige samenloop van uitkeringen) de openbare toegankelijkheid van informatie omtrent schulden van ondernemingen bij de sociale zekerheid, in de bouwsector gekoppeld aan een hoofdelijke aansprakelijkheid voor potentiële klanten en een inhoudingsplicht voor de klanten van de ondernemingen met schulden bij de sociale zekerheid

85 Fraudebestrijding in het bijzonder o.a. door OASIS Identificatie Actie
Beheer fraude verstopt in massa informatie 674 Z 945 Y 993 X Score Nr te behandelen gevallen en toelichting beslissing omtrent acties onmiddellijk onderzoek administratief onderzoek mededeling aan gewestelijke dienst periodiek heronderzoek geen specifieke actie fraude wordt aan het licht gebracht door analyse

86 Fraudebestrijding voorbeelden van knipperlichten OASIS
aantal gelijkgestelde dagen wegens ziekte, ongeval of loopbaanonderbreking >> gemiddelde van sector hoog aantal gelijkgestelde dagen wegens economische werkloosheid en weerverlet tezamen met aanwerving van nieuwe werknemers tijdens die periode gelijkgestelde dagen wegens economische werkloosheid en weerverlet zijn niet dezelfde als de door de RVA effectief terugbetaalde dagen aantal gelijkgestelde dagen wegens economische werkloosheid of weerverlet of compensatiedagen /aantal gewerkte dagen >> gemiddelde van de sector massale aanwerving van werknemers tijdens een korte periode verhoging omzet maar vermindering van het aantal werknemers aantal annuleringen van aangegeven personeel tijdens het kwartaal boven een bepaalde drempel

87 Fraudebestrijding voorbeelden van knipperlichten OASIS
omzetcijfer/aantal werknemers >> gemiddelde van de sector in de loop van het trimester personeelsverloop (aantal nieuwe werknemers en aantal vertrekkende werknemers) >> gemiddelde van de sector groot verschil tussen een driemaandelijkse loon- en arbeidstijdsaangifte en de vorige versie variatie van de totale loonmassa > grens variatie van het aantal werknemers > minimumaantal

88 Fraudebestrijding

89 Fraudebestrijding in het kader van de strijd tegen domiciliefraude wordt er gebruik gemaakt van gegevens inzake energieverbruik waarbij het energieverbruik van werklozen en uitkeringsgerechtigden gecontroleerd wordt in het kader van de strijd tegen sociale fraude is er bijvoorbeeld de versterking van datamining, waardoor de controle-instanties de gegevens die in de databases beschikbaar zijn beter kunnen benutten

90 Electronic Exchange of Social Security Information
de Europese Unie voorziet in de verplichting om de socialezekerheidsgegevens elektronisch uit te wisselen via het EESSI-systeem (Electronic Exchange of Social Security Information). de inproductiestelling in de lidstaten wordt verwacht voor de zomer 2019 BelEESSI (Belgian Implementation of EESSI) op nationaal vlak implementeren hun socialezekerheidsinstellingen aansluiten op de Europese elektronische uitwisselingen KSZ is de eerste instelling die geslaagde piloot Business Use Cases (BUC’s) voorstelt aansluiting van het Belgische netwerk op het EESSI-platform via het technisch toegangspunt dat door de KSZ werd geïmplementeerd aansluiting van het technisch toegangspunt van de KSZ op andere technische toegangspunten per land implementatie van een uitwisselingsdoorgeefluik tussen de instellingen en het technisch toegangspunt van de KSZ aansluiting van Belgische pilootinstellingen (RSZ, FPD, RSVZ, RIZIV) op andere buitenlandse partners via dit uitwisselingsplatform eerste uitwisselingen van reële documenten in de end-to-end-acceptatieomgeving

91 Uitdragen van het model naar de gezondheidszorgsector

92 Het eHealth-platform - context
> zorgverleners (artsen, tandartsen, klinische laboratoria, apothekers, kinesisten, thuisverplegers, ...) > 300 verzorgingsinstellingen (ziekenhuizen, rust- en verzorgingstehuizen, ...) verzekeringsinstellingen (ziekenfondsen) overheidsinstellingen federaal (FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Rijksinstituut voor Ziekte- en Invalditeitsverzekering (RIZIV), Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg, ...) gemeenschappen

93 Het eHealth-platform - verwachtingen
optimale kwaliteit van de gezondheidszorg optimale veiligheid van de patiënt degelijke ondersteuning van het gezondheidszorgbeleid patiëntcentrische zorg en empowerment van de patiënt geïntegreerde diensten multidisciplinaire holistische continue voor alle verzorgingsinstellingen en alle zorgverleners zorg op afstand (monitoring, bijstand, raadpleging, diagnose, , …), o.a. thuiszorg kennis evolueert constant  behoefte aan een betrouwbaar kennisbeheer en toegankelijkheid van de kennis

94 Het eHealth-platform

95 Besluit

96 Bereikte voordelen grotere efficiëntie lagere lasten en kosten, bv.
eenmalige inzameling van informatie aan de hand van geharmoniseerde begrippen en instructies zoveel mogelijk elektronische uitwisseling van gegevens van toepassing tot toepassing, zonder manuele herinvoer taakverdeling inzake validatie en beheer van informatie minder onnodige contacten achteraf samenwerking inzake de ontwikkeling van toepassingen (assemblage-techniek) d.m.v. de beschikbaarheid van herbruikbare diensten en componenten meer diensten voor dezelfde totale kost, bv. alle diensten zijn op elk ogenblik beschikbaar, van om het even waar en via om het even welk device geïntegreerde diensten snellere dienstverlening vermindering van reis- en wachttijd rechtstreekse interactie met de bevoegde dienst real time feedback voor de gebruiker

97 Bereikte voordelen grotere effectiviteit
betere kwaliteit van de dienstverlening, bv. meer correcte diensten meer gepersonaliseerde dienstverlening meer transparante dienstverlening veiligere dienstverlening met betere bescherming van de persoonlijke levenssfeer mogelijkheid voor de gebruiker om een kwaliteitscontrole te verrichten op het dienstverleningsproces, o.a. door de mogelijkheid tot elektronische raadpleging van de stand van zaken van het dienstverleningsproces minder fraudemogelijkheden nieuwe soorten diensten, bv. zoveel mogelijk automatische toekenning van rechten automatische informatie over mogelijke rechten, die niet automatisch kunnen worden toegekend actief zoeken naar non-take-up van bepaalde rechten via datawarehousingtechnieken rechtstreekse controle over de eigen gegevens gepersonaliseerde simulatie-omgevingen

98 Kritische succesfactoren
Denken in toegevoegde waarde Evenwicht stabiliteit - verandering Samen-werken in vertrouwen Keten-proces-optimalisatie Actief zoeken naar synergieën Agile ontwikkeling en oplevering Naleving basis-principes Concentratie op kerntaken Goede ICT-architectuur GDPR

99


Download ppt "Elektronische dienstverlening"

Verwante presentaties


Ads door Google