Veiligheid in WZC’s. Preventiedienst PZ Aalst.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse van incidenten
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Gedrag van dieren Havo/vwo.
Infovergadering nieuw BIN Nazareth centrum 07 mei 2012
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
1.Voorstelling dienst slachtofferonthaal
Beroepsgeheim op de SEH
Door Jente, Pepijn, Kenneth L. en Jules.  Diefstal (of poging daartoe)  Van een voertuig  Een openbare of private plaats  Daders gebruiken geweld.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
VEILIGHEID. De bewoners van St. De Heem zijn –Er op vrijwillige basis –Komen soms uit niet stedelijke omgeving en zijn uiteindelijk in de stad terecht.
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
CASE VDAB: Als een vonkje vuurwerk wordt …
BUURT INFORMATIE NETWERK LOCHRISTI samen zorgen voor een veilige buurt Buurt Informatie Netwerk Lochristi Januari2010.
Competentieprofielen
Hfdst 21 Onderzoek aan lichaam of kleding
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Welkom Jaarvergadering
BHV Medisch Centrum de Burgt
Hfdst 31 optreden in bekeuringssituaties
Informatieavond ‘Vliegende Brigade’ Lage Zwaluwe
voor familie en vrienden van
Welkom Jaarvergadering Donderdag 12 november 2015 BPV Alert.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Welkom.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Universiteit Leiden Marc Fluttert Arbo & Milieu Dienst (AMD) Faculteit der Wiskunde & Natuurwetenschappen Universiteit Leiden RISICO’S EN PROCEDURES.
INFORMATIEAVOND VOORKOM WONINGINBRAAK/BABBELTRUC Maandag 7 april 2014.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Veilige woon- & leefomgeving Veilige woon- & leefomgeving Politie Oost-Brabant2 Veilig gedrag (1)  Doe nooit zomaar de deur open  Laat alleen.
5 belangrijke punten EHBO
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
Burgers en politie: samen sterk! Evaluatie veiligheidsprojecten Zonaal Veiligheidsplan Hoofdcommissaris Denis Bergmans Korpschef Lokale Politie.
1 Een patiënt op de SEH van het MCH, verhalen uit de ziekenhuispraktijk Ivette Janssen, gezondheidsjurist Frans de Voeght, zorgmanager SEH.
Burgers en politie: samen sterk! Conferentie ‘Samenwerken maakt sterk 2012’ 27 april 2012.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Geweld op de Werkplek. Geweld op de Werkplek: Samenvatting 2 Andrei deelt al langer dan vijf jaren een kantoor met David. Ze hebben in die tijd aan veel.
Agressie Intern en Extern
INLEIDING Introduceer uzelf, het scenario en van toepassing zijnde hulpmiddelen. STEL DISCUSSIENORMEN Bespreek de “basis regels” voor discussies, inclusief.
Observeren Les 3.
BRANDVEILIGHED TER DOMPEL en TER BEKE
VCA Basisveiligheid Hoofdstuk 1 Veiligheid
Observeren en begeleiden van kleine groepen
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Zorgzaam confronteren
Behavior Based Safety Warehousing
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
Contact maken en contact houden
Whatsapp en politie.
Buurtpreventie via Whatsapp
richtlijnen bij het betrappen van een winkeldief
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Whatsapp en politie.
Methodiek Observeren.
Toolbox Oogincidenten
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Hfdst 31 optreden in bekeuringssituaties
Welkom bij de bijeenkomst: WhatsApp-groep Veiligheid
Cursus Interne auditor
Wat is gebiedsgericht werken?
Medianest is een initiatief van Mediawijs en LINC – waarbij we samen met20+ experts (ac ademisch en uit het veld) informatie in klare taal creëerde rond.
D&P P1 Organiseren van een activiteit Hoofdstuk 6 - Veiligheid
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Zorgzaam confronteren
EHBO bij Movares Is er meer dan pleisters en 112?.
Buurtpreventie via Whatsapp
Transcript van de presentatie:

Veiligheid in WZC’s. Preventiedienst PZ Aalst

Agenda Inleiding OFEM beveiligingsplan Security Awareness Technopreventief advies

OFEM beveiligingsplan Organisatorisch PREVENTIE Fysisch Melding Elektronisch 3 soorten preventie

Preventieplan voor WZC’s Bewoners Folder Voordracht Personeel Security Awareness Preventieve maatregelen Beleid TPA Veiligheid

Folder

Preventieplan voor WZC’s Bewoners Folder Voordracht Personeel Security Awareness Preventieve maatregelen Beleid TPA Veiligheid

Security Awareness

Awareness

Awareness

Levensloop van een incident ! NAKEND INCIDENT INCIDENT! AWARENESS PRE-ALARM FASE Levensloop van een incident: DREIGING = voordat het incident effectief uitgevoerd wordt. Een persoon benadert u, observeert u, gaat na welke mogelijke interessante bezittingen u bij zich draagt, ... Preventie kan op dit punt nog steeds ervoor zorgen dat het incident zich niet voordoet bv. U onmiddellijk uit de bedreigende omgeving verwijderen INCIDENT = bv uw handtas wordt uit uw handen gerukt wanneer de metro halt houdt en de dader vlucht naar buiten SCHADE = u bent effectief slachtoffer van diefstal, u stelt dit onmiddellijk vast met de schade, het verlies van de handtas en de inhoud als uitkomst HERSTEL = repressie in de vorm van de aanhouding van de dader door de politie kan zich in het beste en uitzonderlijke geval voordoen, eventueel gevolgd door herstel in de vorm van teruggave GROEN LICHT: neutrale, algemene situatie, zonder mogelijke tekenen van dreiging. Opm: overgang tussen kleuren kan zeer snel gebeuren, soms direct van groen naar rood, vertrouwde omgeving = meestal groen, niet-vertrouwde omgeving = dikwijls oranje, beter code oranje toekennen ORANJE LICHT = verhoogde waakzaamheid, hierbij is het beter vreemde personen te wantrouwen dan te vertrouwen. We zitten in de pre-alarmfase die inhoudt dat u mogelijke signalen (observatie) moet kunnen oppikken ROOD LICHT = alarmsituatie: er is een objectieve zekerheid dat een incident (of een poging) zich zal voordoen. In functie van het type incident resteren u een aantal specifieke mogelijkheden. Op: na het incident moet de fase rood nog even worden aangehouden. Wachten tot interventie politie AWARENESS = hele voorafgaande fase waarin een dreiging, onder welke vorm dan ook, kan uiten. De fase eindigt met het zich voordoen van een incident PRE-ALARMFASE = hier zal de dader of belager zijn prooi of potentieel slachtoffer (eventueel zelfs heel kort) observeren en hiermee zijn slaagkansen evalueren. In deze fase zal het erop aankomen de signalen van observatie waar te nemen en er gepast op te reageren NAKEND INCIDENT = de fase waarbij objectief gezien er zekerheid is dat een incident of een poging ertoe zich zal voordoen en waarbij u, subjectief dus, de signalen correct moet interpreteren INCIDENT = er is sprake van slachtofferschap (naargelang de aard van het incident). De voorgeschreven houding en handelingen zijn nogal verschillende naargelang van het incident en de omstandigheden. Wettige verdediging, zowel van zichzelf als van anderen zla hier bij bepaalde incidenten eventueel een belangrijk rol kunnen spelen. --> Deelnemers mogen hier 2 per 2 zoeken naar situaties die ze al meegemaakt hebben, goed kaderen:situaties die ze al meegemaakt hebben of die ze zouden kunnen meemaken tussen hun woonplaats en hun werk

Uw diefstal? Voorbereiding? Observeren Vluchtweg Buit Personeel Locatie Tijdstip … Doelwit Scenario DIEFSTAL Uw reactie Improvisatie

Quiz Parking Onthaal Gebouw

Preventieplan voor WZC’s Bewoners Folder Voordracht Personeel Security Awareness Preventieve maatregelen Beleid TPA Veiligheid

Preventieve maatregelen Laat een beveiligde deur nooit openstaan Screensaver Loonfiche Affiches Zorg ervoor dat bezoekers de bezoekerslijst niet kunnen inkijken Laat geen zware of gevaarlijke voorwerpen aan de balie liggen Observeer steeds wie, wanneer en hoe iemand binnenkomt Wees aandachtig voor indiscrete vragen Organiseer indien mogelijk een verplaatsing met meerdere Wees alert op de omgevingsfactoren Bij observatie: doorbreek de anonimiteit Meld verdacht gedrag of verdachte situaties Stel duidelijke richtlijnen omtrent het openen van uw pand

Preventieplan voor WZC’s Bewoners Folder Voordracht Personeel Security Awareness Preventieve maatregelen Beleid TPA Veiligheid

TPA Organisatorisch Fysisch Elektronisch Melding Camerawetgeving Alarminstallatie Noodplan Afspraken personeel Contact politie Veiligheidssloten Opzetsloten Compartimentering Dievenklauwen Sleutel- en sluitplan Open- en sluitronde Onthaalfunctie Merk en registreer Organisatorisch Fysisch Elektronisch Melding

Contactgegevens Preventiedienst PZ Aalst Hinp Van der Meersch Jan Inp Baeyens Rudi Inp Verstockt Kurt Reyns Chantale 053/73.27.34 - 053/73.27.38 www.lokalepolitieaalst.be kurt.verstockt@pzaalst.be