De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

richtlijnen bij het betrappen van een winkeldief

Verwante presentaties


Presentatie over: "richtlijnen bij het betrappen van een winkeldief"— Transcript van de presentatie:

1 richtlijnen bij het betrappen van een winkeldief

2 Wijs bij afwijkend gedrag op de huisregels
Geef aandacht Begroet de klanten Maak oogcontact Wijs bij afwijkend gedrag op de huisregels Wees zichtbaar Zinnetjes als ‘Waarmee kan ik u helpen?’ en ‘Zoekt u iets speciaal?’ werken heel preventief.

3 Preventief optreden Bedreig de klant nooit!
Laten merken dat je het gedrag hebt opgemerkt De kans geven om het artikel alsnog af te rekenen Bedreig de klant nooit! Beschuldig de klant niet van diefstal Vel geen oordeel

4 De dader vasthouden 1 Aanspreken Ik denk aan mijn eigen veiligheid!
Benader de klant vriendelijk, doe dit in aanwezigheid van een collega Probeer de klant vrijwillig te laten meewerken. Blijf kalm, beheers je agressie! 1 Aanspreken Ik denk aan mijn eigen veiligheid!

5 2 Begeleiden in de winkel
De verdachte werkt vrijwillig mee Je sluit een onderling akkoord Of Je brengt samen met een collega de verdachte naar een apart lokaal en houdt hem vast totdat de politie ter plaatse komt. Je wacht op de politie, samen met de klant die je op heterdaad betrapte. 3 Wachten op de politie Ik sluit de persoon niet op!

6 Aanspreken:  Benader de klant vriendelijk, doe dit eventueel in aanwezigheid van een collega. Verzoek de betrokkene vrijwillig mee te werken door mee te gaan naar het kantoor. Indien de betrokkene dit weigert dan kan je hem of haar ter plekke vasthouden. ‘Er is geconstateerd dat u een … in uw zak hebt gestopt en niet heeft betaald.’ Blijf kalm, beheers je agressie. Begeleiden in de winkel: De verantwoordelijke blijft naast de betrokkene lopen. De andere winkelmedewerker loopt achter de betrokkene ter voorkoming van paniekreacties of opkomende agressie. Voorkom het wegwerpen of het verstoppen van gestolen artikelen. 

7 Wachten op de politie:  Laat de dader niet naar het toilet gaan of telefoneren. Laat de dader plaats nemen en leg de procedure uit. Je mag vragen naar zijn identiteitsgegevens. Ga zelf ook zitten ter voorkoming van agressie. Laat dader zelf tas, jas en broekzakken leegmaken of wacht tot de politie er is voor controle van tassen.  Kom nooit aan zijn of haar kleding of lichaam.

8 De verdachte reageert agressief
Bel onmiddellijk de politie Heb aandacht voor de persoonskenmerken van de verdachte en eventueel de nummerplaat Waarschuw onmiddellijk de politie en doe zeker aangifte

9 Dringende tussenkomst
Bel het nummer 101 Is de dader onbekend U doet elektronisch aangifte van de winkeldiefstal via Of U stapt zelf naar het politiekantoor van uw politiezone om een klacht in te dienen. Doe dat zo snel mogelijk na de feiten.

10 4 Aangifte doen bij de politie
Ik doe aangifte bij de politie Ik doe een elektronische aangifte via Ik stapt zelf naar het politiekantoor om een aangifte in te dienen. Ik doe dat zo snel mogelijk na de feiten. Ik bel onmiddellijk de politie om aangifte te doen


Download ppt "richtlijnen bij het betrappen van een winkeldief"

Verwante presentaties


Ads door Google