Tielse inclusieagenda Op weg naar inclusief beleid voor mensen met een beperking Hicham Hamiddane 13-15 februari 2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Van AWBZ naar Wmo mantelzorgcafé 26 september 2013.
Sociaal – Digitaal – Integraal OP ZOEK NAAR SOCIALE GRONDRECHTEN … de rechtenverkenner als instrument voor burger en hulpverlener provinciale infosessies.
WMO Praat mee!.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Veranderingen in de zorg
Minisymposium ChristenUnie
D4A en Toegankelijkheid
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Harmonisatieplannen kabinet
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
De Wet maatschappelijke ondersteuning NAAM Bert Holman DATUM februari PLAATS Eindhoven.
Begeleidingsplannen GGZ
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Wmo in Nijmegen. Waarom de Wmo? 4 Doel: bevorderen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, leven en deelnemen aan de samenleving 4 Bundeling Wvg,
Zorg nieuwe stijl.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 24 mei Hoe het was… Welzijnswet Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) Aantal subsidieregelingen uit.
Studiedag Programma Aandacht voor Iedereen
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een beperking
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
3 decentralisaties: Werk, Wmo en Jeugd Vandaag, 1 maart: Uitbreiding Wmo Nieuw Wmo beleid Vervolg: 8 maart transitie jeugdzorg 9 februari: WWNV 9 februari:
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Inclusie en Toegankelijkheid Wmo.Zo 3 december 2014 Gerry Vrielink Ruth Deddens.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening door: Hans de Vroome (beleidsadviseur W&I en projectleider armoedepact BPV) 13 november 2012.
Haarlem voor iedereen Koos Pelsser. Toegankelijkheid… … maakt dat mensen zelfstandig en op een gelijkwaardige manier gebruik kunnen maken van vervoer,
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Wmo 2015 en Mantelzorg. Hoe ver staat het? Rijk schiet niet op Juli e kamer? Gegevens cliënten pas in augustus naar gemeente Kadernota mei 2014:
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
De sociale wijkteams in Leiden
Financiering van de zorg
Van object van zorg naar mensenrechten
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Lokaal Sociaal Beleid.
Toegankelijk uitgaan voor iedereen
Congres “Op weg naar nieuw evenwicht” 9 december 2010
29 november 2017 Dick Houtzager
VN-verdrag vraagt anders-om-gaan
Adviesraad Sociaal Domein
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Cliëntenraad Sociaal Domein
Democratische vernieuwing Nijkerk
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Wmo beleid in de Drechtsteden
SUCCESFACTOREN BINNEN TOEGANKELIJKE VRIJETIJDSBESTEDING
Ratificatie VN-verdrag: 14 juli 2016
Digitale toegankelijkheid in Nederland
ISociaal Programma gericht op stroomlijning van informatievoorziening van het sociaal domein om de inwoner sneller aan een passende oplossing te helpen.
Adviesraad Sociaal Domein Eersel 15 januari 2019
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Tielse inclusieagenda Op weg naar inclusief beleid voor mensen met een beperking Hicham Hamiddane 13-15 februari 2018

Motie gemeenteraad 16 november 2016

Wat is de bedoeling van het VN-verdrag? Op 14 juli 2016 is het verdrag inzake rechten van personen met een handicap in werking getreden. - Doel van dit verdrag is het bevorderen, beschermen en waarborgen van de mensenrechten van mensen met een beperking. - Centrale begrippen in het verdrag zijn: Inclusie, persoonlijke autonomie en volledige participatie. - Essentie verdraag: Het Verdrag is van toepassing op alle soorten handicaps die mensen kunnen beperken in het meedoen in de samenleving. Zowel fysieke, psychische als verstandelijke beperkingen. Het Verdrag beslaat veel terreinen die van belang zijn voor mensen met een handicap. Denk aan arbeid, onderwijs, wonen, goederen en diensten, verkeer en vervoer, zorg, ondersteuning, sport, cultuur, vrijetijdsbesteding en uitgaan. De bedoeling van het VN-verdrag is dat Nederland toegankelijk en inclusief wordt voor iedereen

Moeten gemeenten aan de slag met het VN-verdrag? Ja, gemeenten zijn wettelijk verplicht om met het VN-verdrag aan de slag te gaan. In de Tweede Kamer is bij de ratificatie van het VN-verdrag een amendement aangenomen waarin staat dat gemeenten periodiek één integraal plan moeten maken voor de lokale uitvoering van het VN-verdrag. Dit plan betreft het gehele sociale domein (Wmo 2015, Participatiewet en de Jeugdwet)

Gemeenten moeten een ‘lokale inclusie agenda’ opstellen. Wat is dat? Het plan dat elke gemeente wettelijk moet maken wordt in de wandelgangen ook wel de ‘lokale inclusie agenda’ genoemd. In het plan moet staan hoe de gemeente het VN-verdrag lokaal gaat uitvoeren. Het is de bedoeling dat in het plan de onderwerpen onderwijs, werk, inkomen, vervoer en mobiliteit, wonen en leven een plek krijgen. Het verdrag verplicht gemeenten om samen met mensen met een handicap en/of met organisaties die hen vertegenwoordigen, te werken aan het geleidelijk dichterbij brengen van een toegankelijke en inclusieve samenleving. Gemeenten moeten duidelijk omschrijven welke verbeteringen en doelen ze gaan realiseren, en daarbij ook aangeven binnen welke termijn dat gaat gebeuren.

Wat is inclusief? In een inclusieve samenleving kan iedereen meedoen en wordt niemand gediscrimineerd of uitgesloten. Voor mensen met een beperking betekent inclusief dat ze meedoen op voet van gelijkheid, dat ze regie hebben over hun eigen leven en dat ze toegang hebben tot dezelfde voorzieningen en diensten als mensen zonder beperking.

Hoe maak je beleid inclusief ? Inclusief beleid is beleid voor iedereen. Het maken van inclusief beleid begint met bewustwording. Inclusief beleid ontstaat als bij het schrijven en van nieuw beleid direct goed nagedacht wordt over welke gevolgen die maatregelen hebben voor mensen met een beperking. Daarvoor moeten beleidsmakers en gemeentebestuurders zich wel goed (kunnen) verplaatsen in mensen met een beperking. Dat is best lastig. Daarom is het belangrijk dat ze mensen met een beperking ook direct betrekken bij het maken van beleid.

Samenhang met beleidsmatige inspanningen Op lokaal niveau zijn er bijvoorbeeld raakvlakken met inspanningen van gemeenten binnen het sociaal domein gekoppeld aan de Participatiewet, Jeugdwet, Passend Onderwijs of Wmo. Maar ook buiten het sociale domein, bijvoorbeeld op het gebied van de fysieke leefomgeving (Omgevingswet) of toerisme. Op landelijk niveau zijn er bijvoorbeeld raakvlakken met inspanningen voortvloeiend uit het besluit toegankelijkheid openbaar vervoer of de met sociale partners gemaakte afspraken over werkgelegenheid (het zgn. 100.000 en 25.000 banenplan). Andere raakvlakken: bijvoorbeeld digitale toegankelijkheid en de inspanning om de toepassing van WCAG Web Content Accessibility Guidelines richtlijnen voor websites en apps te vergroten.

- Smal - In het beleidsplan WMO/Jeugd 2017-2020 is ook aandacht besteed aan het VN verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. Visie Subsidies/ voorwaarden Handhaving Toetsing aanvragen Financiering openbare ruimte Actieprogramma

Doelgroep: definitie Definitieprobleem Het exacte aantal mensen met een beperking is lastig vast te stellen. Dat komt deels omdat er verschillende definities worden gebruikt. Bovendien bestaat er geen centrale registratie van mensen met een beperking in al hun verscheidenheid. De cijfers blijven daarmee schattingen.

Doelgroep: aantallen In Nederland hebben ruim 1,7 miljoen kinderen en volwassenen een matige of ernstige beperking. Dit betekent 1 op de 10 Nederlanders! Tiel telt 1586 burgers met een beperking. waarvan 1 of meerdere indicaties voor voorzieningen die betrekking hebben op: rolstoel vervoer woning huishouding begeleiding (incl. verblijf en persoonlijke verzorging)

Doelgroep: Overzicht

Beleid Uit het Tielse Wmo/jeugd beleidsplan: "Een inclusieve samenleving houdt in dat alle inwoners met een beperking of ziekte op alle levensgebieden volwaardig kunnen meedoen. Beperkingen leiden veelal tot uitsluiting, met alle gevolgen van dien. Dit willen we te allen tijde voorkomen: iedereen telt mee en doet mee. Dit is onze grote opgave in een samenleving die steeds meer gesegregeerd wordt en hogere eisen stelt aan inwoners. Het beleid van de gemeente moet er gericht op zijn dat alle denken en werken die inclusie bevordert. Dat geldt met nadruk ook voor de sociale inclusie van groepen die ‘ anders zijn’ in denken en gedrag. Manieren om de inclusie te bevorderen zijn bijvoorbeeld empowerment van groepen, versterken van de zelfredzaamheid en bevorderen van participatie. Maar ook bij mensen ‘ tussen de oren krijgen’ dat de blik waarmee gekeken wordt (is iemand onder invloed, dementerend, verstandelijk beperkt) van invloed is op hoe goed iemand anders kan functioneren"

Instrumenten - De gemeente stimuleert het sporten onder jongeren, ouderen en mensen met een beperking. Dit doet zij door sportverenigingen een waarderingssubsidie te verstrekken, die gerelateerd is aan het aantal jeugdleden, oudere leden en leden met een specifieke beperking" - Bureau discriminatie www.ieder1gelijk.nl krijgt jaarlijks een subsidie van de gemeente. - Wet re-integratie arbeidsgehandicapten, Wet Maatschappelijke ondersteuning - Handboek Inrichtingshandboek Openbare gebouwen.

Aanbevelingen voor een inclusieagenda Doorgaan met de ingeslagen weg Er is al een duidelijke visie op de inclusieve samenleving; Er worden subsidies verstrekt om de toegankelijkheid te vergroten; De gemeente toetst aanvragen voor vergunningen voor bouw en verbouw van openbare gebouwen op toegankelijkheid.

Meer bewustwording Een manager/ coördinator toegankelijkheid aanstellen voor een goede borging van toegankelijkheid in de ambtelijke organisatie. Een werkgroep toegankelijkheid oprichten: een soort kernteam toegankelijkheid gemeente Tiel. Een coördinerend wethouder toegankelijkheid aanwijzen. Een ambassadeur toegankelijkheid aanwijzen ( uit de raad..) Extra onderzoek doen naar toegankelijkheid openbare ruimte via een extern bureau Aansluiten bij www.ongehinderd.nl. Via een app kunnen bezoekers van de gemeente eenvoudig toegankelijke gebouwen, winkels, restaurants, musea, parkeergelegenheden e.d. vinden en zien waar de dichtstbijzijnde MIVA toilet zich bevindt.(kosten) bureau heeft mij benaderd… Laat een schouw bij voorkeur uitvoeren door ervaringsdeskundigen uit verschillende doelgroepen (mensen met verschillende beperkingen) in samenwerking met deskundigen op het terrein van toegankelijkheid. Campagne 'Meedoen met  een handicap' starten. Meedoen aan de week van toegankelijkheid. 2 t/m 7 oktober 2017. Thema is toegankelijke horeca. Organiseer trainingen voor het personeel op het gebied van bejegening en problemen waar mensen met een beperking mee te maken hebben. Actie: Artikel 1 van de Grondwet zichtbaar maken in het stadhuis zodat iedereen herinnerd wordt aan het uitgangspunt dat alle Tielenaren een gelijke behandeling horen te krijgen.”

Meer toegankelijkheid Samenwerken met organisaties en bedrijven Aansluiten bij ongehinderd

Inrichting Platform Inclusie Het Platform bestaat uit medewerkers ( van verschillende disciplines) van de gemeente Tiel, vertegenwoordigers van de gehandicaptenraad, binnenstadmanager, vertegenwoordigers uit het onderwijs en bedrijfsleven. Het platvorm adviseert en toetst alle onderwerpen die te maken hebben met de toegankelijkheid.

Herkennen jullie dit? In welke mate kunnen jullie een bijdrage leveren aan de realisatie van de inclusieagenda? Wat hebben jullie nodig om deze agenda te kunnen uitvoeren?