Hinkelspel: Dit is een pad doorheen het basisonderwijs en het zet zich na dit pad verder in het middelbaar onderwijs. Kies je links of rechts.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Jezus vol liefde, U wilt ons leiden. Wij prijzen U als onze Heer
Opkomen voor jezelf.
Introductiebijeenkomst
Advent Week 1.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Hallo! De dia’s die volgen zijn gemaakt als advertentie-campagne door een kerk in Singapore. Vertaling: GKv Pijnacker-Nootdorp /
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:

Aan het begin van een nieuwjaar besef je dat je in je leven
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Pastoraal op school.
Wat maakt het leven zinvol?
Geluid aan.
Identiteit VBG Enkhuizen
POWERPOINT MARIJ Muziek Palau Ambon.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Zondag 39 HC Franeker 29 maart 2009
Visie & Strategie.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
D GVBS Heiende Lokeren Christelijk opvoedingsproject 1.
De levensbeschouwelijke analyse
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Emotionele gezondheid van leerlingen in het leerplichtonderwijs Lieven Boeve KU Leuven, 22 oktober 2015.
WEBSHOP MoodyNails Sofie Van den Nouweland MEB / Groep D.
Solliciteren: wat wil ik?
Geestkracht Verbondenheid Gegroeid vanuit geestkracht samen met het CAW, SOMA, CAD, CGG Groei Uitbreiding naar andere organisaties toe zoals het OCMW…
Workshop Identiteit?.
Welkom ik maak me sterk.
Wat verwacht de katholieke dialoogschool van het vak godsdienst?
Welkom op onze thema-avond
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
De kracht van het pedagogische verhaal Theodoor van Baars en Marja Liefaard 15 oktober 2015.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
“eigenheid” & “diversiteit”
Project onderwijsinnovatie
Namens de hoogste baas checken of de huisstijl in het filiaal wel tot zijn recht komt. Is er aandacht voor kinderen bij Walibi? Kun je met.
op weg met een jaarthema
WINTERSE GEDACHTEN.
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Het is Biddag! Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Bid je mee? Voor hun.
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Welkom.
Lespakket Opleidingen
Persoonlijk Leiderschap
Campagnebezinning voor wie wat meer levenservaring heeft
Vaeshartelt - Maastricht April 2018
het katholiek basisonderwijs
Welkom.
Een beetje menselijk doen, graag!
Mogelijke Jezusbeelden
Laten we stampvoetend aandacht eisen voor de strijd tegen onrecht. Laten we met onze voeten telkens opnieuw in vrede naar elkaar gaan.
Arline Spierenburg november 2018
PROJECT INTERFACE.
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Geluid aan.
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Zing Nederlands Met Me 20 april 2018.
Heb jij ballen voor scrummen?
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
Dwars door alles heen samen op weg naar Kerstmis.
Transcript van de presentatie:

Hinkelspel: Dit is een pad doorheen het basisonderwijs en het zet zich na dit pad verder in het middelbaar onderwijs. Kies je links of rechts … je geraakt er wel! Dit specifiek pad van het basisonderwijs heeft als doel het kind “kindwijs” te maken.

Helikopterperspectief: We bekijken het geheel van bovenuit en dat geeft ons een onderstaande perceptie. De stenen van het pad zijn niet altijd even groot/recht of gemakkelijk te bereiken maar laten toe om eventjes halt te houden. Soms zijn er twee stenen waaruit een keuze moet gemaakt worden: “wijze” keuzes leren maken in het leven. Twijfelen kan, maar uiteindelijk moet er de vaardigheid zijn om een “wijze keuze” te maken.

Alle stenen of tegels hebben een andere kleur die telkens hun betekenis symboliseren: K = kwaliteit = rood = passie I = dynamiek = geel = levendig N = samen = roze = liefde D = doen = groen = groei W = welbevinden = oranje = plezier IJ = wijs = paars = spiritualiteit S = respect = blauw = vertrouwen

Dit pedagogisch project is onze missie voor vandaag én morgen. We zijn ervan overtuigd dat deze visie eigentijds is én gericht is naar de toekomst. Een toekomst die de uitdagingen niet uit de weg zal gaan. Ons team Biest-Jager is klaar voor de maatschappij van morgen maar steeds met een realistische kijk op het gebeuren. We willen kinderen een rijk aanbod aan vaardigheden (rugzak) meegeven zodat ze klaar zijn om zich een weg te banen in de maatschappij van morgen. Niet vergeten : het is een ‘STREVEN’ naar… dat is onze maximale ambitie !

Schoolvisie… KINDWIJS IN RELATIE TOT HET okb Je mag zijn wie je bent en zoals je bent met fouten en gebreken om te kunnen worden wie je in aanleg bent maar… zoals je je vandaag nog niet kan vertonen. Je mag het worden op jouw wijze en in jouw uur. (A.A. TERRUWE)

Op het kruispunt van onderwijs, Kerk en samenleving verwelkomt onze school Biest-Jager iedereen GASTVRIJ, van welke levensbeschouwelijke of religieuze achtergrond ook.  We zien onze school als een oefenplaats waar iedereen welkom is. Zonder uitzondering nodigt onze school  de leerlingen, ouders, personeelsleden en bestuurders uit loyaal aan haar onderwijsproject mee te werken.  Vanuit de christelijke inspiratie wil de school ieder hiertoe uitdagen, motiveren en kracht geven.

We profileren ons dan ook als een katholieke dialoogschool door We profileren ons dan ook als een katholieke dialoogschool door...‘de liefde’ te zien als dé richtingwijzer voor opvoeden, leven en samenleven; liefde is zoals de Bijbel verhaalt en Jezus die voorleeft; waarden voorleven en elkaars persoonlijke vrijheid respecteren in gesprek te gaan met elkaar, zo leert iedereen de eigen identiteit vorm te geven in dialoog te gaan met elkaar op zoek gaan naar het volle mens- en medemens-zijn een oefenplaats te zijn voor een samenleven in een wereld die gekenmerkt is door diversiteit en verschil, leren leren, leren werken, leren samenleven gaan hand in hand : ‘inclusieve school’. alles te zien in functie van een open, zinvolle, verdraagzame en duurzame samenleving waar plaats is voor iedereen.

We zijn een katholieke school omdat… we Jezus leren kennen in onze godsdienstmomenten en naar Zijn voorbeeld willen leven we de wegwijzers volgen die Don Bosco, de patroonheilige van de Biest, Don Bosco heeft uitgetekend, nl. :

Werken aan de schooleigen christelijke visie En hierin speelt ‘DON BOSCO’ een belangrijke rol… hij toont ons de weg door het geven van Wegwijzers… altijd de deur openzetten en nooit iemand wegzenden kunnen luisteren naar groot en klein verdriet kinderen vertrouwen en oproepen om blije mensen te zijn kinderen aanvoelen en hen een houvast geven in hun zoeken altijd hopen en geen enkele situatie dramatiseren Droom, droom, droom…

altijd de deur openzetten en nooit iemand wegzenden Hoe boos je ook bent, nooit de deur helemaal dichtgooien. Laat de deur steeds op een kier… Altijd nieuwe kansen geven aan kinderen en hen ook aanleren nieuwe kansen te geven aan anderen Beseffen dat we steeds nieuwe kansen krijgen… als je er maar uit leert.

kunnen luisteren naar groot en klein verdriet Sta steeds in de schoenen van het kind en luister… neem de tijd om te luisteren. Eigenlijk zeggen we aan het kind : ‘we nemen jou ‘au sérieux’

kinderen vertrouwen en oproepen om blije mensen te zijn Kinderen laten aanvoelen dat je hen vertrouwt maar ook ‘durven’ zeggen dat het vertrouwen geschonden is. Toch, ook hier nieuwe kansen geven. Dat is gebeurd, dat is niet oké, maar… we blijven jou graag zien. Zelf zorgen dat we als leerkracht te vertrouwen zijn. Zelf ook opgewekte mensen zijn, want dat werkt aanstekelijk! Blij in het leven staan, dat straal je uit naar kinderen!

kinderen aanvoelen en hen een houvast geven in hun zoeken Als leerkracht ben je consequent. Zo kan je echt houvast geven en kinderen ervaren dit als ‘levensecht’. Hen laten aanvoelen dat je er altijd voor hen bent.

altijd hopen en geen enkele situatie dramatiseren Zelf hoopvol in het leven staan. Kinderen hoop geven, moed geven, kinderen leren geloven in zichzelf Sociaal vaardig maken via relatiewijzen (Axenroos) Kinderen steeds wijzen op een uitweg én positieve oplossing (ook bij heel erge situaties...)

Droom, droom, droom… Don Bosco had dromen en deze droom zou er één van hem kunnen geweest zijn… Lees droom voor…