De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Project onderwijsinnovatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Project onderwijsinnovatie"— Transcript van de presentatie:

1 Project onderwijsinnovatie
Rijk of Arm aan Kansen Project onderwijsinnovatie Cindy Buteneers – Charis Eevers – Greet Jacobs – Hilde Jans – Katlijn Vanhemel Charis

2 Komt dat beeld nog overeen met hoe je die persoon nu kent/ziet?
Stellingenspel als eye-opener: We tonen uitspraken die je moet koppelen aan een medeleerling. Hoe vaak maak jij de juiste koppeling? Iedereen heeft beelden van de mensen rond zich, meestal zonder het zelf te beseffen. Denk terug aan een eerste schooldag, een eerste indruk die je had van een collega. Komt dat beeld nog overeen met hoe je die persoon nu kent/ziet? Charis

3 We zoomen even in op beeldvorming: Welke factoren spelen hierbij?
Eigen achtergrond Eerste indruk ‘Van horen zeggen’ ZEER veel factoren, vaak heel subjectief en afhankelijk van het moment zelf. Charis

4 Je wordt als leraar beïnvloed door het beeld dat je krijgt van een kind. Zijn we ons bewust van de diverse manieren waarop zo’n beeld gevormd wordt? Hoe ga je hier als leraar mee om? Hoe ga je hiermee aan de slag? We willen vermijden dat kinderen op basis van een bepaald beeld minder/meer kansen krijgen. “Wij gaan voor gelijke kansen voor ieder kind, want er is niets zo ongelijk als een gelijke behandeling van iedereen!”. Charis

5 WELKE INVLOED HEEFT BEELDVORMING OP DE KANSEN DIE LEERLINGEN KRIJGEN?
Zoektocht naar: Wat zijn kansen? Hoe creëer je kansen voor leerlingen? Welke factoren spelen er allemaal waardoor een leerling meer of minder kansen krijgt/heeft? Met welke factoren heb je rekening te houden als je alle leerlingen van je klas zoveel mogelijk kansen wil geven? Hoe haalbaar is dit? Dit leidde tijdens de eerste sessies naar de vraag: Hoe ontstaan beelden en welke invloed hebben ze op hoe we omgaan met leerlingen? WELKE INVLOED HEEFT BEELDVORMING OP DE KANSEN DIE LEERLINGEN KRIJGEN? Katlijn

6 FEIT: mooiere mensen krijgen meer kansen in het leven
FEIT: mooiere mensen krijgen meer kansen in het leven! FEIT: leraarverwachtingen beïnvloeden in grote mate hoe leerlingen presteren! Pygmalioneffect: Het beeld dat in jezelf leeft, zal werkelijkheid worden. Self-fullfilling prophecy: Wat je verwacht, gebeurt ook. Katlijn

7 Een positieve houding met de hoogst mogelijke verwachtingen voor elk kind, ook voor de prestaties, werkt erg stimulerend. Doorheen het project raakten wij dan ook steeds meer overtuigd van het belang van ons thema voor elke leraar: Om kansen te kunnen creëren om te leren en te ontwikkelen, is het noodzakelijk dat je je bewust bent van je eigen beeldvorming van leerlingen en klas! Katlijn

8 Aandachtspunten voor de leraar in de klas: Onbevooroordeeld kijken
Vertrekken van het kind zelf, niet van de doelen die wij als volwassenen op kinderen projecteren in de hoop dat ze onze dromen zullen realiseren. Onderzoek bij jezelf waar jouw vooroordelen vandaan komen en hoe je ze kan ombuigen. Richt je niet op één situatie maar op het geheel Als een kind afwezig lijkt in de klas kunnen daar veel verschillende oorzaken voor zijn, het betekent niet dat het kind niet geïnteresseerd is. Greet

9 Aandachtspunten voor de leraar in de klas:
Gun kinderen hun eigen label Geef elk kind de aanpak die het nodig heeft ipv te labelen! Wanneer een kind een stempel krijgt, is de kans groot dat het deze stempel de rest van zijn leven meedraagt: bij andere juffen/meesters, bij medeleerlingen, bij ouders, … Wees geduldig voor wie aan het leren is Laat kinderen die gemiddeld meer tijd nodig hebben niet aan hun lot over. Differentieer op kindniveau! Geef elk kind voldoende impulsen om te blijven groeien en bijleren. Greet

10 Aandachtspunten voor de leraar in de klas:
Observeer op verschillende tijdstippen en op verschillende plaatsen Kijk breed! Een ijsberg zit voor het grootste deel verborgen onder water, je ziet enkel de top boven water. Hou rekening met speciale omstandigheden (in thuissituatie of elders) en weet dat je niet alles ziet. Spreek met eerbied Ook in de leraarskamer. Stoom aflaten mag nooit afbreuk doen aan de waardigheid van kinderen of ouders. Hilde

11 Aandachtspunten voor de leraar in de klas:
Durf anderen erbij betrekken Zeker wanneer je voelt dat je in een negatieve spiraal komt en niets positiefs meer ziet. Met een collega of andere betrokkene praten helpt om de spiraal te doorbreken. Geef iedereen kansen en durf in relatie gaan Ook met ‘onaantrekkelijke’ kinderen, benader hen vanuit je persoon, niet vanuit je functie. Dit kost moeite maar is tegelijk het krachtigste voorbeeld dat je alle leerlingen kan geven, dit gaat over emotionele opvoeding. Hilde

12 Een vlinder begint zijn leven als rups.
Enkele uitspraken en metaforen die we in onze zoektocht tegenkwamen die ons raakten die we jullie daarom willen meegeven Een vlinder begint zijn leven als rups. Van een rups weet je dat hij zich ontpopt tot een mooie vlinder. Ook al zie je de mooie kleuren van de vlinder nog niet bij de rups, er is geen reden tot paniek: ze komen er wel! Dit soort geloof doortrekken naar de groeikansen van de kinderen geeft hen de nodige kracht om te groeien naar hun eigen unieke toekomst! Cindy

13 Cindy

14 Cindy

15 Je mag zijn wie je bent en zoals je bent met je fouten en gebreken om te kunnen worden wie je in aanleg bent maar zoals je je nog niet kunt vertonen en je mag het worden op jouw wijze en in jouw uur. A.A. Terruwe Cindy

16 Bezoek onze blog voor meer info en artikels: https://projectonderwijsinnovatie.wordpress.com
Cindy


Download ppt "Project onderwijsinnovatie"

Verwante presentaties


Ads door Google