Netwerkdag 2 GOK leeft in ASO: de uitdaging aangegaan!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Advertisements

Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Logical Framework Approach
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
Brede school in Berkenbos
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
GELIJKE ONDERWIJSKANSEN
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
GROEIEN NAAR EEN GOED INSCHRIJVINGSBELEID Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen.
Z.E.G. – een kans op meer en beter?
Communicatie met ouders
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Infoavond 1 ste graad Donderdag12 september 2013.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Vandaag kampioen in wiskunde, morgen ook in gelijke kansen
OPERATIONELE DOELEN MET MEETBAAR RESULTAAT Jongeren laten schitteren.
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
GOK en voet: hand in hand!
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Een zaak van iedereen, een taak voor iedereen
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Experten in de derde graad Proefproject
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Gelijke kansen op school: het kan!
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Gok-nwd voor doorstarters
Kansarmoede in de kleuterschool
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
het katholiek basisonderwijs
Betrokken ouder, tevreden ouder
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Zelfevaluatie GOK.
GOK-netwerkdag Op weg naar GOK 6 Voorbeelden van goede praktijk.
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
GOK in BuO Korte geschiedenis
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
GOK voor ‘starters’ 29/10/2019 GOK-starters.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Netwerkdag 2 GOK leeft in ASO: de uitdaging aangegaan!

Aanwezige scholen in kaart Hoeveelste cyclus? Aantal uren? Verdeling van de uren? Invulling van de uren? Hoe lang reeds aan de slag? Gekozen thema’s?

Wat zegt de minister? De minister zelf zegt, “Een kind wordt met een bepaald potentieel geboren dat verder ontwikkelt door impulsen vanuit de omgeving. Sommige kinderen kunnen door de omgeving waarin ze opgroeien, genieten van uitgebreide en diverse impulsen. Anderen blijven hier in meer of mindere mate van verstoken.” Eerste Oriëntatienota 4.2.1.d blz. 23

Zoek de verschillen Het verhaal van de fiets Het verhaal van de maquette Het verhaal van… de zoo of de buggy, het inktpatroon, de schoendoos,… Het verhaal van de fiets Het verhaal van de maquette

Vroeger vss nu Elk jaar nieuwe projecten indienen => inhoudelijke was belangrijk Op basis van indicatoren 3-jaarlijkse cyclus met BSA, visie, thema’s en actieplan op 3 niveau’s, zelfevaluatie => GOK-beleid

Doelstellingen van het GOK-beleid Uitbouw van een onderwijspraktijk die rekening houdt met de taalachterstand en de diversiteit van elke leerling Uitbouw van een krachtige leeromgeving waarin geen uitvallers zijn Bevorderen van de leer- en ontwikkelingskansen van kansarme leerlingen. Onderwijsachterstand van kansarme autochtone en allochtone leerlingen proberen wegwerken Vermijden van uitsluiting, segregatie en discriminatie Bijdragen tot de sociale cohesie. Bevorderen van een betere integratie van kansarme autochtone en allochtone leerlingen. (=> de leerkracht maakt het verschil – zie later) GOK-starters

Doelgroep van het GOK-beleid Autochtone en allochtone kansarme jongeren in het gewoon secundair onderwijs die omwille van hun sociale, culturele en economische omstandigheden leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden ervaren of risico lopen in een achterstandspositie te raken. (let op: =/= van leerlingen met leerstoornissen) Alle leerlingen. GOK-starters

Indicatoren Toekennen van GOK-lestijden voor 3 schooljaren na opvraging ll-kenmerken: Het gezin leeft van een vervangingsinkomen De leerling is thuisloos (attest) De ouders behoren tot de trekkende bevolking (attest) De moeder is niet in het bezit van het diploma secundair onderwijs De thuistaal is niet het Nederlands (om GOK-lestijden te ontvangen moet dit samengaan met 1 van bovenstaande indicatoren) GOK-starters

GOK-uren Vereist aantal indicatorleerlingen: Minstens 10% voor de 1ste graad en OKAN Minstens 25% voor 2de en 3de graad De punten worden omgezet naar uren: minimum = 6 uren

Van groot belang Breng je GOK-leerlingen in kaart! Waarom? Oogopener voor alle collega’s Gelegenheid tot zicht op doorstroming Meetbaarheid

Planning van een GOK-cyclus 1ste schooljaar van de 3-jarige cyclus: Begin schooljaar: het schoolteam kiest 2 thema’s en doelstellingen op basis van de eigen volledige en kwaliteitsvolle BSA (beginsituatieanalyse) 1ste trim. = uitschrijven van een GOK-actieplan (rond ten minste 2 thema’s) en een GOK-visietekst 2de en 3de trim. = GOK-actieplan uitvoeren en indien nodig bijsturen GOK-starters

De thema’s waar rond de school kan werken 1ste graad 2de en 3de graad Preventie en remediëring van ontwikkelings- en van studie- en leerachterstanden gedragsproblemen 2. Taalvaardigheidsonderwijs 3. Intercultureel onderwijs Oriëntering en doorstroming bij in- en uitstroom 5. Leerling- en ouderparticipatie 6. Socio- en emotionele ontwikkeling GOK-starters

Planning van een GOK-cyclus 2de schooljaar van de 3-jarige cyclus: 1ste trim. = verder uitvoeren van GOK-actieplan zoals voorgesteld in 1ste jaar 2de trim. = nagaan of de vooropgestelde doelen bereikt zijn door zelfevaluatie binnen de school (deze wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de schoolraad) 3de trim. = voorstellen voor verbetering en eventuele bijsturing worden doorgevoerd terwijl actieplan wordt verdergezet 22/09/2018 GOK-starters

Planning van een GOK-cyclus 3de schooljaar van de 3-jarige cyclus: Het volledige schooljaar wordt er verder gewerkt aan de uitwerking van het (eventueel verbeterde en bijgestuurde) GOK-actieplan Dit schooljaar volgt de controle door de inspectie: Was de beginsituatieanalyse voldoende kwaliteitsvol en volledig? Is de keuze van de thema’s en de doelstellingen voldoende verantwoord ifv deze analyse? Werden de doelen uitgeschreven op de 3 niveaus (ll/lk/school) en houden die verband met elkaar? Werden de thema’s uitgebouwd en de doelstellingen effectief bereikt? Werd de zelfevaluatie kwaliteitsvol uitgevoerd? GOK-starters

Aanwezige scholen in kaart Sterkte? Zwakte? Betrokkenheid collega’s? Mogelijke communicatie? …

Wat zou een verrijking kunnen betekenen voor de leerling, de leerkracht en de school?

HandelingsGericht Samen Werken

Wat hebben leerlingen NIET nodig?

Wat is dan de taak van het kernteam met uren GOK? (directeur = de spilfiguur)   Visie ontwikkelen, stimuleren en uitschrijven Zelf het ‘goede voorbeeld’ geven Leerkrachten informeren Leerkrachten ondersteunen en coachen Plannen en te melden info kunnen overbrengen op collega’s Overleg faciliteren Cyclus rollend houden Externe expertise inroepen voor uitbouw professionalisering Supervisie evaluatieplan (op leerling- leerkracht en schoolniveau) Leerlingen die nood hebben aan gedifferentieerde ondersteuning mee ondersteunen

De onderwijsspiegel http://www.ond.vlaanderen.be/inspectie/organisat ie/Documenten/spiegel/Onderwijsspiegel_2012.pd f scholen hebben de aanbevelingen in de onderwijsspiegel 2004-2005 goed gelezen. scholen produceren over het algemeen minder documenten en de meeste documenten zijn doelgericht en doeltreffend.

Aanbevelingen vanuit de O.S. Voor de school: - gebruik de beschikbare gegevens (leerresultaten, onderwijsloopbaan, …) om de voortgang van de doelgroepleerlingen te bewaken en ga ook de effecten na op leerkrachten- en schoolniveau. - stem het personeelsbeleid af op de deskundigheid inzake gok en op plotse personeelswissels. Voor de leerkrachten: - neem je eigen rol en verantwoordelijkheid in het gok-beleid op, zodat er in de school een ruim draagvlak ontstaat voor de gok-acties. - versterk vanuit je eigen kennis en ervaring de visie, de organisatie, de uitvoering en de evaluatie van het gok-beleid.

Misschien is wat volgt totaal overbodig?

Leerkracht met GOK-opdracht ipv GOK-leerkracht Het ambt GOK-leerkracht bestaat niet. Er bestaat geen functiebeschrijving voor. Werken aan GOK behoort tot de opdracht van ELK lid van het schoolteam. De leerkracht met de GOK-opdracht is gangmaker die planningstaken op zich neemt, GOK coördineert, collega’s aanzwengelt tot het gebruik van goede praktijkvoorbeelden Een GOK-opdracht houdt in dat je medewerking vraagt van alle collega’s bij het uitwerken van het actieplan 22/09/2018 GOK-starters

Dit kan weerstand opwekken Deed ik het tot nu toe niet goed misschien? Weeral extra werk! Wat brengt het allemaal op? Laat mij nog maar wat door doen zoals ik bezig ben, nog 2 jaar en ik kan op pensioen. Mogen we nog les geven ook? En wie gaat ons dan leren hoe we dat moeten doen? Als je goed materiaal gevonden hebt, mag je mij dit gerust door geven. … GOK-starters

Mensen willen wel veranderen maar niet veranderd worden Weet dat: Weerstand een emotionele maar natuurlijke reactie is Een verandering die GEEN weerstand oproept bijna geen fundamentele verandering kan zijn Weerstand leerrijk kan zijn voor beide partijen Voor de veranderaar weerstand een signaal kan zijn dat hij de essentie raakt GOK-starters

Weerstand herkennen Weerstand kan verbaal of non-verbaal zijn: Verbaal ‘Ik heb geen tijd’ Ontwijken ‘Geef me maar wat meer uitleg als ik meer tijd heb’ Zwijgen, stilte Filosoferen Ja-knikken maar niets zeggen Aanvallen Uit het gesprek weg gaan Moraliseren … Achter de rug een achterban bij elkaar zoeken 22/09/2018 GOK-starters

Enkele tips bij weerstand Leer weerstand herkennen Vat weerstand nooit persoonlijk op Ga op zoek naar de oorzaak van weerstand Ondersteun het uiten van weerstand: luister, benoem de weerstand met neutrale bewoording of met ik-boodschap (ik zie dat je boos/opgewonden/verdrietig/…bent), zwijg en wacht een eventuele reactie af Kies een strategie die aansluit bij de persoonlijke manier waarop mensen veranderingen verwerken Blijf steeds rustig, maak tijd, indien nodig, voor een gesprek op een rustige plaats Maak (blijvende) weerstand bespreekbaar met de directie GOK-starters