In het kader van een HR-beleidsplan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Proefproject ‘Competent van kop tot teen’ - BC Ter Heide
Advertisements

Module B: De ‘Whole School Approach’
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Van kernuitdagingen naar doelstellingen
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Efficiënt besturen in de social profit
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
COMPETENTIEONTWIKKELING
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
HR-netwerk Hoe de waarden van de Vlaamse overheid doen leven in jouw organisatie 29/11/ april 2017.
Operationaliseren ahv processen en projecten Werksessie met operationeel leidinggevenden.
HRM beleidsplan & Strategisch competentiemanagement
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Een theoretische verkenning
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
2014 EVALUATIES N+1.
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Voorbeeldtraject Teamontwikkeling
Loopbaanontwikkeling OOP
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Waarden & organisatiecultuur
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Naar een duurzaam HRM beleid
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
TALENT- & ORGANISATIEPROCESSEN: VAN ORGANISATIE TOT INDIVIDU
Participerend Leiderschap
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Samenleven, Welzijn en Gezondheid Ledeberg-Moscou-(Oud)Gentbrugge
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Projectmanagement in de Vo
Talent management Personeelpunt
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Persoonlijk Leiderschap
Werken aan werkvermogen
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Leiderschapsontwikkeling
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

In het kader van een HR-beleidsplan Bepalen Strategische Doelstellingen HR In het kader van een HR-beleidsplan Toolbox HR-beleidsplan

Werksessie Doelstellingen HR Dit staat op de agenda Aftoetsen en valideren resultaten vorige stuurgroep Bespreken resultaat vorige sessie & valideren Bepalen van HR focus en HR rol Welke insteek verwachten van de HR-processen? Impactanalyse uitdagingen HR Hoe kunnen de verschillende HR-domeinen bij dragen aan de realisatie van de kernuitdagingen? Bepalen van strategische HR doelstellingen Uitwerken van kloofanalyse

De Kernuitdagingen voor HR Resultaat van de oefening: …. Aftoetsen Aftoetsing met missie, visie, strategische doelstellingen, omgevingsanalyse: geïntegreerd verhaal? Finaliseren In 1 document (A4) met de uitgeschreven HR-kernuitdagingen Te valideren door stuurgroep Basisdocument voor verdere opmaak HR-beleid

De rol van HR? Het model van Ulrich kan input bieden om te reflecteren over de rol van HR in de organisatie In 2012 kreeg het model een update naar zes rollen Mogelijke oefening: Geef voor elke HR rol 2 scores (van 0 tot 5) op basis van de uitdagingen In welke mate zou HR deze rol moeten vervullen? In welke mate vervult HR deze rol nu binnen hun taken?

De 6 rollen van Ulrich beschreven Strateeg : begrijpt samenleving en business, en kan dit begrip vertalen naar hr-acties op vlak van talent, cultuur en leiderschap. Geloofwaardige adviseur: bouwt vanuit die geloofwaardigheid vertrouwensrelaties op en speelt een voortrekkersrol om de organisatie beter te doen presteren.. Talentmanager: definieert, monitort en creëert de talenten en competenties binnen de organisatie die nodig zijn voor de slagkracht van de organisatie. Changemanager: zet en houdt veranderingen in gang en begeleidt de veranderingen op niveau van de organisatie en van het individu. Innoverend operationeel uitvoerder: Vindt innovatieve oplossingen voor complexe organisatieproblemen, implementeert die ook, volgt op en meet de impact ervan. Voorstander van technologie: gebruikt technologie om efficiënter te werken, om kennis te delen en om medewerkers met elkaar te verbinden, en streeft naar acceptatie van nieuwe communicatiekanalen zoals sociale media.

Impactanalyse uitdagingen HR Doelstelling: De impact van de gevalideerde kernuitdagingen beschrijven op de verschillende HR-domeinen Beschrijven wat is er nodig op elk domein van de HR-cyclus

Hoe medewerkers ontwikkeld worden De HR-domeinen Hoe werk georganiseerd wordt Hoe medewerkers beloond worden geselecteerd worden Hoe prestaties beheerd worden Hoe medewerkers ontwikkeld worden Functies & competenties 22-9-2018

Een voorbeeld van impactanalyse Domein Impact kernuitdagingen Hoe werk georganiseerd wordt bepalen wie de leidinggevenden zijn (wie stuurt aan op resultaten? Plaats en rol van lg) Organisatiestructuur en processen afstemmen op strategie Zorgen voor een gezond evenwicht tussen bottom-up en top-down werking ikv ontwikkeling innovatieve cultuur (participatief management nastreven) Duidelijke en transparante waarden en cultuur definiëren voor de organisatie Hoe medewerkers geselecteerd worden Juiste profiel kennen ifv effectieve opdrachten (bepalen van gewenste functieprofielen en resultaatsgebieden)  selecteren afstemmen op functieprofiel en resultaatsgebieden Focussen op kwaliteit ipv kwantiteit bij rekrutering (juiste profielen binnen halen) Testen op gedrags- en waardegebonden competenties (ook waarden van de organisatie) Selectievaststellingen delen (communiceren over deelstructuren heen) Hoe medewerkers ontwikkeld worden interne selectie, mobiliteit, rotatie stimuleren maatopleidingen versterken (specialisatie – intern opleidingen geven, eigen expertise meer aanwenden) opzetten van strategisch ontwikkelplan (oog hebben voor doorgroeifuncties) beheren van kennis (kennis delen, kennis beheren, opzetten van kennismanagementsysteem) Hoe prestaties beheerd worden Tool om prestaties te meten ter beschikking stellen Prestaties bij verschillende samenwerkingsvormen beheren (departementale projectwerking, tijdelijke werkgroepen  systeem ontwikkelen om dit te evalueren) Coachend leidinggeven stimuleren Doorvertalen van organisatiedoelstellingen naar individuele doelstellingen Hoe medewerkers beloond worden Mogelijkheden personeelsstatuut (mbt doorgroeimogelijkheden en verloning) maximaal bekijken en benutten Aanvullende stimulansen (naast doorgroeimogelijkheden en verloning) verkennen en uitwerken Transparant en eenduidig beloningsbeleid uitwerken Focussen op teambeloningen (samenwerkingscultuur stimuleren) Sjabloon voorzien, invullen in 2 groepen: * afdelingshoofden + Luc * Personeelsverantwoordelijkenresultaat, We willen een zeer concreet en consensus in de groep zouden dat nadien op één of andere manier handig beschikbaar moeten kunnen hebben voor de volgende oefening. Laten schrijven op flappen? Of zorgen dat we het ter plaatse kunnen printen? Ago Powerpoint

Resultaten impactanalyse DOMEIN HR-CYCLUS IMPACT KERNUITDAGINGEN Hoe werk georganiseerd wordt - Hoe medewerkers geselecteerd worden Per grote blok herneem telkens uitdaging en formuleer impact ttz wat moet er dan gebeuren Op deze oplijsting laten E/R scoren

Resultaten impactanalyse (2) Hoe medewerkers ontwikkeld worden - Hoe prestaties beheerd worden Hoe medewerkers beloond worden Rechstereeks in Word-doc typen

HOE DOELSTELLINGEN FORMULEREN? Werk met volzinnen Schrap overbodige en ambigue woorden Biedt de formulering een duidelijk antwoord op: wat moet er veranderd worden? wat moet ik doen om dit te veranderen? wat zie ik als het veranderd is? Formuleer SMART Ago Powerpoint 22-9-2018

HET SMART PRINCIPE

VERSCHIL STRATEGISCHE VS OPERATIONELE DOELSTELLING Een strategische doelstelling heeft een impact van drie tot vijf jaar en is daardoor globaler (overkoepelender) geformuleerd Een operationele doelstelling heeft een impact van maximum 1 jaar en is concreet geformuleerd met een criterium in waaraan je duidelijk kan zien dat de doelstelling gerealiseerd is. Vb strategische doelstelling: Verdubbeling van de personeelstevredenheid over de kwaliteit van leidinggeven (tov vorige meting) ten laatste in jaar X Vb operationele doelstelling Alle afdelingshoofden en teamhoofden hebben een individueel ontwikkelingsplan in jaar X

Dit zijn on ze strategische HR-doelstellingen …

Evaluatie en finaliseren doelstellingen SMART geformuleerd? In lijn met HR kernuitdagingen en focus? VALIDATIE: ronde van de tafel

Kloofanalyse In kaart brengen wie wat vandaag doet op vlak van HR Wat gebeurt ivm de verschillende HR-domeinen binnen de afdelingen? Wie neemt welke HR-processen op, wie is er verantwoordelijk voor? Per strategische doelstelling: Wat doen we al? Wat zouden we nog meer moeten doen? We doen we nog niet? Wat zouden we minder moeten doen?