Multipele kabinetten Poliklinieken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VERTEGENWOORDIGER EN VERTROUWENSPERSOON
Advertisements

van verdragsbepalingen
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
GEDEELD BEROEPSGEHEIM ONDER ARTSEN SYMPOSIUM PROVINCIALE RAAD ANTWERPEN ORDE VAN ARTSEN G. ALBERTYN
VOORSTEL TOT HERVORMING VAN DE ORDE DER GENEESHEREN Walter Michielsen Ondervoorzitter Nationale Raad.
BIEDT EEN ORDE VAN ARTSEN ANNO 2010 EEN MEERWAARDE? 5 JUNI 2010 PATRIK VANKRUNKELSVEN Orde van geneesheren: een nieuw concept.
Verhoor door AIG Uw rechten en plichten
Rechtshandelingen van de Unie
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
Symposium OvG 04 /05/2013 Kwaliteit van zorg :CMA.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 8 april 2009.
Regulering van artsen in Belgie
Logo van de desbetreffende sectie hier toevoegen.
DE BIJZONDERE BEROEPSTITEL VAN VERPLEEGKUNDIGE GESPECIALISEERD IN GERIATRIE EN DE BIJZONDERE BEROEPSBEKWAAMHEID VAN VERPLEEGKUNDIGE MET EEN BIJZONDERE.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
De nieuwe voorschrijvers
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
door mannelijke artsen van vrouwelijke patiënten
Orde van artsen: naar een grondige hervorming?
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 14 april 2010.
Klinische psychologen en hun aansprakelijkheid
Misbruik en verslaving
Wachtdienstregeling.
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Bea? Wie is Bea? Wouter Verhaverbeke
De beperkingen van ‘macht’ Leiding geven en medezeggenschap.
De (T)OR en de bestuurder
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Zorgbehoevenden en woonoverlast Verplicht medicijngebruik en andere mogelijkheden.
Wettelijk kader Kwaliteitswet zorginstellingen
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
Vragenlijst antiwitwas 2015
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
Eisenkader Annemie Doms Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
Samenwerking is prima, Dat houden we zo! Wie staat voor u Cora Hoffmann IC verpleegkundige van oorsprong Sinds 1973 werkzaam in Ziekenhuis Terneuzen.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
De rol van het ethisch comité van het ziekenhuis bij knelpunten rond medisch begeleide voortplanting en draagmoederschap Tom Balthazar Hoofddocent gezondheidsrecht.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Wet BIG ?.
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
EUTHANASIE.
De nieuwe krijtlijnen en spelregels voor psychotherapeuten, stand van zaken” Gilbert Lemmens.
Prof. Em. Dr. Etienne De Groot Voorzitter Grondwettelijk Hof
Prof. Em Psychiatrie Paul Cosyns UA
Regelgeving beroepsuitoefening gezondheidszorg, 1994, R.F. Baneke
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Privacy en Leerplicht/RMC
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
ASGB-symposium voor de startende arts
Privacy en Leerplicht/RMC
Juridische onderbouwing van de waardewisselaar lerarenbeurs
Bevoegdheden IVC – kamer Sociale Zekerheid en Gezondheid
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Het vragenuurtje Symposium Provinciale Raad Orde der Artsen te Antwerpen
De onafhankelijkheid in het sociaal recht en re-integratie
Transcript van de presentatie:

Multipele kabinetten Poliklinieken Prof. Dr. Michel Deneyer, MD, PhD Dr. Ivan Leunckens, MD

Inleiding: Preambule “Als titel had u opgegeven ‘multipele kabinetten’. Kans om recente adviezen te tonen. Na onze bespreking in de Raad hadden we graag gehad dat u het onderwerp zou openen naar ‘ziekenhuizen die poliklinieken oprichten’.   Inderdaad, we zien een aantal ziekenhuizen die antennes oprichten elders, om de rekrutering van patiënten te bevorderen.” Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Inleiding: opmaak Code Adviezen Voorbeeld “opgelegde problematiek” Analyse “opgelegde problematiek” Mogelijke oplossingen “opgelegde problematiek” Take home Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Code: artikel 22 (gewijzigd 12/04/2003) §1. De arts zal zijn praktijk bij voorkeur op één plaats uitoefenen. Zo hij nochtans zijn activiteiten over meer dan één kabinet spreidt of wenst te spreiden moet hij zijn provinciale raad hiervan op de hoogte brengen, de spreiding van zijn activiteiten motiveren en de plaats van zijn hoofdactiviteit aanduiden. §2. Teneinde inbreuken op de bepalingen van de geneeskundige plichtenleer te voorkomen of te doen ophouden, zal de provinciale raad bij zijn beslissing rekening houden met onder meer de belangen van de zieken, de kwaliteit en de continuïteit van de zorg, de bescherming van het beroepsgeheim, de vrije artsenkeuze, de bijzondere geografische ligging, de aard van de uitgeoefende discipline en met de uitrusting van het kabinet. Datum ingevuld Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Adviezen Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home 21/09/2018

Advies NR 25/10/2014 Spreiding van zijn activiteiten binnen de bevoegdheid van dezelfde provinciale raad Wanneer een arts, ongeacht of hij reeds ingeschreven is of niet, zijn beroepsactiviteiten wenst te spreiden over meerdere locaties binnen de bevoegdheid van dezelfde provinciale raad brengt hij de provinciale raad waar hij is ingeschreven of wenst ingeschreven te worden hiervan op de hoogte. Overeenkomstig art. 22 van de Code van geneeskundige plichtenleer motiveert hij vervolgens deze spreiding en duidt hij de plaats aan waar zijn hoofdactiviteit zal doorgaan. Hiertoe vult de arts het formulier "spreiding van activiteiten" in waarop hij voor de verschillende beroepsactiviteiten aangeeft waar ze zullen plaatsvinden en welk percentage van zijn werktijd ze in beslag zullen nemen. Indien de arts op dit formulier een andere plaats aanduidt als "plaats van de hoofdactiviteit" dan de plaats van de activiteit die percentueel gezien het grootste deel van zijn tijd in beslag neemt, motiveert de arts bovendien waarom hij deze andere plaats als "plaats van de hoofdactiviteit" wenst aan te duiden. Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Advies NR 25/10/2014 Het komt aan de bevoegde provinciale raad toe dit formulier tot spreiding van zijn activiteiten te beoordelen teneinde inbreuken op de bepalingen van de geneeskundige plichtenleer te voorkomen of te doen ophouden. Overeenkomstig art. 22, § 2, van de Code van geneeskundige plichtenleer houdt de provinciale raad daarbij rekening met de belangen van de zieken, de kwaliteit en de continuïteit van de zorg, de bescherming van het beroepsgeheim, de vrije artsenkeuze, de bijzondere geografische ligging, de aard van de uitgeoefende discipline en met de uitrusting van het kabinet. Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Advies NR 25/10/2014 Indien de provinciale raad van oordeel is dat een dergelijke spreiding deontologische problemen met zich meebrengt, hoort hij de betrokken arts teneinde de verdere motivering van de arts over de spreiding te horen en samen met de arts tot een vergelijk te komen wat het spreidingsplan betreft. Indien de arts en de provinciale raad niet tot een vergelijk kunnen komen, wijst de provinciale raad de arts erop dat hij niet handelt overeenkomstig de regels van de medische deontologie zoals omschreven in de Code van geneeskundige plichtenleer en de adviezen van de Nationale Raad van de Orde der geneesheren en dat hij hiervoor tuchtrechtelijk vervolgd kan worden. Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Advies NR 25/10/2014 Spreiding van zijn activiteiten binnen de bevoegdheid van meerdere provinciale raden van een arts die reeds ingeschreven is op de lijst van een provinciale raad De provinciale raad waar de arts is ingeschreven deelt aan de andere provinciale raad of raden mee wat de definitieve beslissing over het spreidingsplan is. Indien de andere provinciale raad of raden hier niet mee akkoord gaan, wordt het geschil overeenkomstig artikel 13, lid 3, van het koninklijk besluit nr. 79 betreffende de Orde van geneesheren voorgelegd aan de raad van beroep van dezelfde taalrol of aan beide raden van beroep samen wanneer het geschil is gerezen tussen provinciale raden met een verschillend taalstelsel. Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Advies 17/01/2015 Samenwerking van artsen met schoonheids-, wellness- en verzorgingscentra Voordat een arts start met zijn praktijk op een plek die hij deelt met andere beroepen moet hij informatie inwinnen over de structuur van de onderneming, de activiteiten die er worden uitgeoefend en de uitoefeningsvoorwaarden voor zijn praktijk. De geneeskunde moet worden beoefend in een omgeving die de uitoefening van een kwaliteitsvolle geneeskunde stimuleert. Dit vergt lokalen waarin het medisch geheim kan worden gevrijwaard, waarin wordt voldaan aan de eisen inzake hygiëne, die correct zijn uitgerust met het oog op de handelingen die er worden verricht en die waarborgen dat de bewaring en de inzage van de medische dossiers gebeuren onder de verantwoordelijkheid van de arts. Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Advies 17/01/2015 De Nationale Raad herinnert eraan dat elke overeenkomst tussen artsen of artsen-vennootschappen en niet-artsen en die een invloed kan hebben op de deontologische aspecten van de beroepsuitoefening van de arts schriftelijk dient te worden vastgelegd en slechts mag worden ondertekend nadat het ontwerp ervan op deontologisch vlak werd goedgekeurd door de bevoegde provinciale raad en dat hetzelfde geldt voor elke wijziging van een dergelijke overeenkomst (artikel 173, § 1, van de Code van geneeskundige plichtenleer). Bij de beoordeling van deze overeenkomsten gaat de provinciale raad na of de samenwerking in overeenstemming is met de regels van geneeskundige plichtenleer. De provinciale raad controleert of de arts bij de bekendmaking van zijn activiteit de deontologische en wettelijke regels naleeft, met name de wet van 23 mei 2013 tot regeling van de vereiste kwalificaties om ingrepen van niet-heelkundige esthetische geneeskunde en esthetische heelkunde uit te voeren en tot regeling van de reclame en informatie betreffende die ingrepen. Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

“opgelegde problematiek” Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Perceptie Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Analyse: schema Historisch evenwicht Patiënten Huisartsen Specialisten Ziekenhuis Historisch evenwicht verstoord Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Analyse: algemene invloed Invloed op patiënten: Onzekerheid waar naar toe Afstand bereikbaarheid/bezoek,… Invloed huisartsen: - Gewoonte te werken met bepaalde specialist Goed contact / aanwezigheid bij de ingreep Invloed op ziekenhuisartsen Concurrentiegevoel Druk directie, attractiever maken,.. Nieuwe aanwervingen, diensten, Verbreken bestaande samenwerking ......... Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Analyse: algemene invloed Invloed op patiënten: Langere wachttijden? “Tweederangspatiënten”? Invloed huisartsen: Nummer worden? Verminderd contact met ziekenhuisartsen Invloed op ziekenhuisartsen Verhoging werkload Opvullen afwezigheid Kwaliteit zorg (afwezigheid, opleiding...) Verstoring bestaande evenwicht nieuwe wetten nieuwe mensen Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Analyse: mogelijke gevolgen Continuïteit van zorg van de polikliniek Patiënt opvang na de uren? Huisarts (opkuiswerk? verbroken contact?) Ziekenhuis van de directe regio (opkuiswerk?) Ziekenhuis van de antenne (opvang arts met zelfde titel?) Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Analyse: mogelijke gevolgen communicatie/gegevensdeling Antenne: apart EMD/gedeeld EMD met moederziekenhuis Beschikbaarheid gegevens? Regio van herkomst continuïteit van zorg Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Analyse: mogelijke gevolgen Drainage van expertise uit ziekenhuis Oogheelkunde Gastro-enterologie Plastische heelkunde Andere ……… Tariefonzekerheid patiënt Dringend alleen plaats in antenne Andere setting Gelijkheidsbeginsel? "betere patiënt" Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Patiënt centraal ????????? Opgelegde taak: rekrutering €-induced expansion “Struggle for life” Foute ziekenhuisfinanciering Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Aanpak op basis deontologie Code 22 "beslissing rekening houden met onder meer de belangen van de zieken, de kwaliteit en de continuïteit van de zorg, de bescherming van het beroepsgeheim, de vrije artsenkeuze, de bijzondere geografische ligging, de aard van de uitgeoefende discipline de uitrusting van het kabinet." Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Deontologisch advies is ontoereikend te lage rechtsnorm aanvechten o.a mededingingswet aanpak door "wet", door programmering aanpak in financiering Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Mogelijke oplossingen Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Mogelijke oplossingen 2 APRIL 2014. - Koninklijk besluit houdende vaststelling van de normen waaraan het zorgprogramma voor kinderen moet voldoen om erkend te worden. Het zorgprogramma voor kinderen wordt erkend : 1. hetzij als basiszorgprogramma voor kinderen   2. hetzij als gespecialiseerd zorgprogramma voor kinderen   3. hetzij als tertiair zorgprogramma voor kinderen Gebiedsomschrijving MOET patiëntgestuurd-patiëntgericht zijn! 2 APRIL 2014. Koninklijk besluit houdende vaststelling van de erkenningsnormen voor het netwerk `pediatrie'. Art. 2. Het netwerk "pediatrie" biedt minstens volgende zorgcircuits aan : 1° Zorgcircuit ernstig trauma; 2° Zorgcircuit acuut nierfalen; 3° Zorgcircuit acuut leverfalen; 4° Zorgcircuit cardiorespiratoir falen; 5° Zorgcircuit intracraniële hypertensie. Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Mogelijk oplossingen 2 APRIL 2014 Mogelijk oplossingen 2 APRIL 2014. Koninklijk besluit houdende vaststelling van de erkenningsnormen voor het netwerk `pediatrie'. Art. 3. § 1. Voor zover ze binnen het gebied van het netwerk voorkomen, dienen minstens volgende zorgaanbieders deel uit te maken van het netwerk : 1° ziekenhuizen met een basiszorgprogramma voor kinderen; 2° ziekenhuizen met een gespecialiseerd zorgprogramma voor kinderen; 3° ziekenhuizen met een tertiair zorgprogramma voor kinderen; 4° ziekenhuizen die niet beschikken over een zorgprogramma voor kinderen; 5° ziekenhuizen die beschikken over een functie lokale neonatale zorg (N*) alsook over een dienst intensieve neonatologie (NIC); § 2. Onverminderd de verplichting voor het netwerk om over de in paragraaf 1, eerste lid, bedoelde zorgaanbieders te beschikken, kunnen ook volgende categorieën van zorgaanbieders toetreden tot het netwerk : 1° pediaters die niet verbonden zijn aan een ziekenhuis; 2° huisartsenkringen zoals bedoeld in het koninklijk besluit van 10 november 1967 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen. Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke Oplossingen Take Home

Take home Patiënt centraal dwz patiëntgericht beleid Goede afspraken binnen zorgprogramma’s Complementair en niet concurrentieel Rol Orde daarin? op provinciaal vlak controlemogelijkheid (?) meedenken/aanreiken oplossingen aan de overheid belangrijke taak bij de hervorming Inleiding Code Adviezen Analyse Mogelijke oplossingen Take Home