Triage in de jeugdgezondheidszorg 20 september 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Triage in de JGZ Efficiënt en Effectief. 17 januari 2014
Advertisements

Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Integrale Jeugdgezondheidszorg jaar GGD Zeeland
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
Samenwerking Voorne-Putten jeugd(gezondheids)zorg Ambtelijke Werkgroep Jeugd Voorne-Putten.
ALLE KINDEREN IN BEELD Signaleren, monitoren en zorg met resultaat
Dr. S.E. Buitendijk - Public Health Forum Gezondheidszorg voor Nederlandse kinderen: het kind moet centraal, maar hoe? NPHF 19 maart 2008.
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
Jeugdgezondheidszorg Kerntaak Jeugdgezondheidszorg Missie Het beschermen en bevorderen van de gezondheid en de lichamelijke, geestelijke,
Een gezonde start in de JGZ 0-4: triage en passende begeleiding van zuigelingen Dr. Maartje Niezen 3 april 2013, NCVGZ, Ede.
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Inge van den Borne projectleider 15 december 2011
Triage in de jeugdgezondheidszorg 15 december 2011
De Jeugdgezondheidszorg dichtbij Eline Dubbeldam
Opvoedingsondersteuning & de rol van JGZ
Praktijksituatie ‘SpraakMakend’ in Groningen
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Academische vaardigheden - C1.5
Vanessa Verschuere Jeugdarts GGD Zeeland
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
Lianne Ringoir, projectmanager
Datum Naam school Naam presentator
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Trojka Een nieuwe manier van indiceren. DE GESCHIEDENIS De Trojka is ontstaan in het kader van passend onderwijs en de ontwikkeling Centrum Jeugd en gezin.
JGZ-richtlijn Begeleiding gezin bij overlijden kind
Digitale JGZ, noodzaak of onzin
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Centrum Jeugdgezondheid – Ursula Letschert Informatiebank Jeugdgezondheidszorg Kenniskring Jeugdgezondheidszorg 26 mei 2008.
Monitor aansluiting onderwijs en jeugdhulp Bas Wijnen (NJi) Tweedaagse passend onderwijs oktober 2015.
Sandra Rijk / Paul Harmsen
Aandacht voor arbeid en empowerment in de eerste lijn Bron: Donders, N., Gulden, J., Suylekom, W. (2011). Sterk naar werk: aandacht voor arbeid en empowerment.
Dalfsen en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Jan Roorda: directiesecretaris Addy Kok: beleidsadviseur.
Registratieprotocollen (voor JGZ-richtlijnen) Bettie Carmiggelt en Paula Zwijgers, adviseurs NCJ.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Steenwijkerland en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Nicolette Rigter: directeur Publieke Gezondheid.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Jeugdgezondheidszorg in Almere
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Toekomst JGZ Aad Koster VNG, 24 januari 2008 Platform GGD bestuurders.
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
30 mei 2016 Transitie jeugdzorg, sturing gemeente, bijdrage GGD Paul vd velpen Directeur GGD Amsterdam.
Gezondheid telt! in Boxmeer Kernboodschappen voor lokaal beleid M van Bon-Martens en M Rutten 22 maart 2007.
‘R&D Fonds GGD Amsterdam’ ‘Hoe werkt het en wat levert het op?’
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Jeugdgezondheidszorg Almere Annet Breed, jeugdarts, JGZ 0-4 Zorggroep-Almere Sylvie Neves, jeugdarts, JGZ 4-18 GGD Flevoland Maart 2015.
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Gemeenten op weg naar hun CJG Overzicht van de ondersteuning vanuit VNG en Jeugd en Gezin.
Logopedie op de peuterspeelzaal
Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink1 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Themadag LOGOPEDIE VOORSCHOOLSEPERIODE (deel 2)
Integrale JGZ Evaluatie en hoe nu verder?. Presentatie Bestuurlijk arrangement (2003) Resultaten evaluatie (2006) Nieuwe vorm (2008)
Landelijk Kwaliteitsprogramma Beter voorkomen Maatschappelijke Verantwoording indicatoren JGZ GGD Nederland 8 september 2008.
Gezondheidswinst behalen voor leerlingen en leerkrachten
Wet Publieke gezondheid
KWALITEIT Nicu Neonatale gehoorscreening
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Gezondheidswinst behalen voor leerlingen en leerkrachten
Samenwerking maatschappelijke opvang en justitieketen rondom forensische cliënten Georget Bouman en Jitske Nijhuis 23 januari 2018.
Lokaal loket kinderopvang
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
Consultatief logopedisch spreekuur
Gezondheidseffecten van armoede op jeugd; wat weten we ervan en wat zijn aangrijpingspunten?
Transcript van de presentatie:

Triage in de jeugdgezondheidszorg 20 september 2012 21-9-2018

Triage Taakherschikking en prioritering ten behoeve van efficiënt gebruik middelen; Aansluiting bij kerngedachte Public Health: - maximaal bereik risicogroepen met beperkte middelen. Bij JGZ/VGGM: gerealiseerd d.m.v. risicoselectie en taakherschikking. 21-9-2018

Taakherschikking: van algemeen naar specialistisch 21-9-2018

Taakherschikking Horizontale arbeidsdeling: opdelen van uitvoerend werk in kleinere taken Verticale arbeidsdeling: opdelen van werk naar verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid Aantrekkelijk bij hoogwaardig werk 21-9-2018

Voor- en nadelen specialisatie Voordelen Professionaliseren Betere kwaliteit door optimaal gebruik van kennis Stimuleert tot samenwerking Efficiency Nadelen Moeilijker om geschikte personen te vinden Meer loketten voor 1 probleem Verlies van generalistische kennis Tijd voor coördinatie en planning 21-9-2018

Argument voor triage in de JGZ Kwetsbare kinderen ontberen passende en tijdige zorg op maat Medewerkers zien 85% gezonde kinderen en komen tijd tekort voor risicokinderen Gemeenten in spagaat: Wpg / Integrale JGZ, WMO, CJG, Digitaal Dossier JGZ, Verwijsindex en RAAK etc. Scholen missen spreekuren en tijd voor vraaggerichte zorg 21-9-2018

Pijlers van de nieuwe werkwijze Basispakket aan zorg voor alle kinderen Risicokind krijgt passende zorg op maat Laagdrempelig voor ouders, kinderen en leerkrachten Positionering in het lokaal jeugdbeleid Aansluiting met andere vindplaatsen Samenwerking binnen het zorgnetwerk Taakherschikking binnen de disciplines Balans tussen efficiëntie en effectiviteit Budgettair neutraal; “oud voor nieuw” 21-9-2018

MONITORING Triagemethodiek ARTS / VERPLEEGKUNDIGE / LOGOPEDISTE DERDEN Signaleren Risicotaxatie Toeleiden naar zorg ARTS / VERPLEEGKUNDIGE / LOGOPEDISTE ASSISTENTE / VERPLEEGKUNDIGE TRIAGE Screening SDQ /KIVPA Vragenlijst ouders Signalen van school SPREEKUREN DEELNAME AAN ZORGSTRUCTUREN ZORGCOÖRDINATIE DERDEN BEMOEIZORG Ouders / Kinderen Leerkrachten / IB’ers Keten MONITORING 21-9-2018

Spreekuren Structurele spreekuren op de vindplaatsen Indicatie vanuit: Triage Ouders / kinderen Consultatiebureau Scholen / zorgnetwerk Politie / Veiligheidshuis CJG Ketenpartners 21-9-2018

Globale differentiatie spreekuren Arts Verpleegkundige Lichamelijke problemen Opvoedingsvragen Gedragsproblematiek Pestgedrag / relaties Psychiatrie Slapen Ziekteverzuim Voeding/beweging 21-9-2018

Kwaliteitsborging Wekelijkse nabespreking JGZ team Telefonische achterwacht arts / verpleegkundige Intervisie Goede bijscholing Kwaliteitsbeleid: protocollen / werkinstructies (HKZ) Methodiek evaluatie Duidelijke juridische kaders Versterking multidisciplinair werken 21-9-2018

Ervaringen VGGM Na triage wordt 35-40% doorverwezen naar het spreekuur van jeugdarts of –verpleegkundige. 89% van de differentiatie van de doktersassistente wordt als terecht bevonden. 93% van jeugdartsen, 50% van jeugdverpleegkundigen en 66% van doktersassistenten vindt werk zwaarder 80% vindt functie interessanter Zie ook notitie bij de documentatie Toch nog veel verwijzing Onderzoek nodig 21-9-2018

Pilotstudie TNO, 2 GGD`en Vraagstelling: Wat is het effect van triage op de zorg die risicokinderen ontvangen? We hebben dit willen onderzoeken met de volgende vraagstellingen: Wat is het effect van triage op de basiszorg en verwijzing van risicokinderen? Wat is het oordeel van de ouders over de tijdigheid en adequaatheid van de geboden zorg? 21-9-2018

Effect van triage op de zorg: opkomst Triage GGD PGO GGD Sreening Vervolgonderzoek PGO Opgeroepen N=386 N=163 N=390 Opkomst 96,4% 87,7% 90,0% Levert triage nou een hogere opkomst op of niet? Ja en nee: eigenlijk is over het geheel genomen de opkomst gelijk en bij triage in totaal iets hoger, nl 91,2% en bij de PGO 90%. Uitgesplitst naar de screening: de doktersassistente ziet bijna alle kinderen op de school. Verder komen niet alle ouders naar het vervolgonderzoek: 12,3% komt niet en 16% komt na een tweede of derde oproep. Overigens zijn de kinderen die worden gezien in de triage GGD ouder dan de kinderen van de PGO GGD. Bij de PGO GGD zijn de meeste kinderen 5 jaar oud en bij de triage GGD 6 jaar. Dit komt door achterstand ivm invoering van de nieuwe werkwijze. Maar die achterstand wordt ingelopen. 21-9-2018 14

Effect van triage op de zorg: verwijzing Triage GGD Aantal kinderen onderzocht N=372 PGO GGD N=351 Screening Vervolgonderzoek PGO Verwezen Naar vervolgonderzoek Naar onderzoek op indicatie of extern 46,0% 19,6% 45,9% Psychosoc 15,9% 5,1% 8,0% Oren 9,7% 2,7% 14,5% Ogen 3,2% 8,3% Voeding 8,1% 5,4% 12,3% Ontwikkeling 6,2% 4,0% 11,7% Deze tabel laat een opvallend resultaat zien: De triage GGD verwijst minder kinderen naar extra zorg (19,6%) in vergelijking met de PGO GGD (45,9%). Dit effect is ook zichtbaar wanneer er gekeken wordt naar de afzonderlijke indicatiecategorieën. De percentages gaan hier over de totale steekproeven, dus ook bij vervolgonderzoek. Het percentage kinderen dat naar aanleiding van het PGO wordt verwezen naar extra zorg is gelijk aan het percentage kinderen dat bij de triage GGD naar aanleiding van de screening wordt doorgestuurd voor een vervolgonderzoek door de JGZ-arts (46%). Wat we zien is dat veel kinderen bij de PGO GGD nog moeten terugkomen voor oren ivt de screenng. Bij de triage GGD voor psychosoc problemen, maar daar is de verwijzing door de JGZ-arts na het vervolgonderzoek weer kleiner Het is moeilijk om te zeggen welke GGD het nu beter of slechter doet. De prevalenties kunnen verschillen door de regio’s, hoewel we heel duidelijk rekening hebben gehouden met SES en stadse of plattelandgebieden. Verder verschilde zoals gezegd de leeftijd tussen de groepen. 21-9-2018

Kanttekeningen Verschillen tussen GGD’en in registratie en gebruik van protocollen Gouden standaard in de JGZ ontbreekt Onduidelijk fout-positieven en fout-negatieven JGZ-arts voert in het vervolgonderzoek na triage al onderzoek op indicatie uit Gezondheidsprobleem kan door de tijd verdwenen of verholpen zijn, waardoor minder extra zorg / verwijzing Veder kunnen nog de volgende kanttekeningen worden geplaatst: Het is niet zeker dat beide GGD’en op dezelfde manier registreren. Verschillen in het gebruik van protocollen of richtlijnen kunnen invloed hebben op de resultaten. Een gouden standaard in de JGZ ontbreekt. Je weet of er sprake is van fout positieven of negatieven. Daarom willen we in vervolgonderzoek gesignaleerde psychosociale problemen vergelijken met de CBCL. Nu is onduidelijk is of er bij de triage GGD onderverwijzing plaats vindt of bij de PGO oververwijzing. We willen straks bij degene waarnaar is verwezen achterhalen of de verwijzing terecht was. Kinderen binnen de triagemethodiek zijn, voordat ze worden verwezen naar extra zorg al twee keer zijn gezien. Aannemelijk is dat in de triage methodiek de JGZ-arts in het vervolgonderzoek al nader onderzoek op indicatie uitvoert en een besluit neemt over de noodzaak van extra zorg. In de praktijk vindt bij triage het vervolgonderzoek in veel gevallen geruime tijd plaats, na de screening door de assistente. Het probleem van een kind kan door de tijd verdwenen zijn of verholpen zijn door een andere hulpverlener, waardoor er geen noodzaak is om het kind te verwijzen naar extra zorg. 21-9-2018

Effectstudie TNO, Lumc, 4 GGD`en Onderzoek met grotere N Uniforme registratie Langere follow-up: systematisch nagaan of verwijzingen worden opgevolgd en wat het resultaat is. Onderzoek naar fout-negatieve en fout-positieve verwijzingen. Onderzoek naar de kosteneffectiviteit van beide uitvoeringsmethodieken. Ik herhaal nog een keer: de pilot was een relatief kleinschalig onderzoek. Uniforme registratie van is nodig, zodat gegevens van instellingen goed vergelijkbaar zijn. We bevelen verder onderzoek naar het effect van de verwijzing en de behaalde gezondheidswinst aan. Hiervoor moeten we kinderen systematisch langer volenen nagaan of verwijzingen worden opgevolgd en wat het resultaat is. Bij vervolgonderzoek moet onderzocht worden in hoeverre er bij beide uitvoeringsmethodieken sprake is van fout-negatieve en fout-positieve verwijzingen. We gaan gebruik maken van objectievere meetinstrumenten en de kinderen langer volgen. Tot en met het oordeel over of de verwijzing terecht was. Onderzoek is gewenst naar de kosteneffectiviteit van beide uitvoeringsmethodieken. Dit betekent dat medewerkers tijd moeten schrijven. Ww willen face to face groepsinterviews gaan houden met ouders, zodat we nog meer te weten kunnen komen over de achtergronden van de vragen die we in in de enquête stelden. 21-9-2018