SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Criteria Indicatietraject LWOO en Pro
Het ontwikkelingsperspectief
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Scholing gele route ‘de Schakel’ 11 november 2013.
passend onderwijs en zorgplicht
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Welkom collega’s!.
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Begeleiding van kinderen met zorg
De grote sprong! VO PO.
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Welkom collega’s!.
Augusta van Oene en Hilda Visser
Ontwikkelingsperspectief
Scholing gele/oranje route ‘de Schakel’
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
Van Primair naar Voortgezet onderwijs in Noord Kennemerland
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Ontwikkelingsperspectief
Femke Rienstra en Mireille van Iperen, Ans de Wolf en Ingrid Schutte
Arrangeren Informatiebijeenkomst voor intern begeleiders
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Evaluatie/ aanvragen Arrangementen Stedelijke IB dag 19 mei 2015
1 Voorlichting LWOO-/PrO-traject 8 & 10 september
Voorlichtingsbijeenkomst voor
1 december 2015 Janneke van Loon Nadine Machielsen
Filmpje over handelingsgericht werken
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) op het Udens College VMBO (tot 2018) INHOUD.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
´Het traject PO-VO binnen Passend Onderwijs’ PO VO.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Scholing gele route ‘de Schakel’ 12 november 2012.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
IB Klankbordgroep Maart Programma 1.Twee voorbeeldaanvragen 2.Aanmelding en (on)mogelijkheden observatiecentra, peuter/kleutergroep 3.Aanrader 4.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
10 oktober 2016 Nieuwe werkwijze aanvraag TLV voor VSO Samenwerkingsverband V(S)O
Informatiebijeenkomst Overstap Primair onderwijs - Voortgezet onderwijs 12 september 2016.
LWOO-/PrO-traject september Agenda  Verantwoordelijkheid PO, VO en ouders  Traject en werkwijze schooljaar  Rondvraag 2.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
LWOO-/PrO-traject september 2017.
Informatiebijeenkomst Overstap
ABT lwoo+pro Het eerste jaar Kees Blaauw.
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Informatiebijeenkomst Overstap
aanvraag preadviezen en TLV’s
LWOO-/PrO-traject september 2017.
Informatiebijeenkomst voor ouder(s)/verzorgers(s) van leerlingen die meedoen met het LWOO/PrO-onderzoek 8 november 2017.
Informatiebijeenkomst voor ouder(s)/verzorgers(s) van leerlingen die meedoen met het LWOO/PrO-onderzoek 8 november 2017.
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Drempelonderzoek en Nio en (voormalig) LWOO en PrO-procedures.
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel.
PO VO traject in vogelvlucht
Presentatie voor teams Oktober 2018
GROEPSPLAN groep 3 t/m 8.
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Specialistische lesplaatsen
Hoe volgen wij onze kinderen?
Inhoud Wat is het Spaarne College? Voor wie? Onderwijsniveaus
Transcript van de presentatie:

SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN Formulieren & OPP SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN 05-11-2015

Formulieren Aanmelding CA: Oud: School: AS-formulier en S-formulier Ouders: AO-formulier en O-formulier Handtekeningen: H-formulier Nieuw: Aanmeldingsformulier School Aanmeldingsformulier Ouders 05-11-2015

Aanmeldingsformulier School (1) Checklist bij toelichting 05-11-2015

Aanmeldingsformulier School (2) Aandachtspunten bij invullen: Hulpvraag Concretisering arrangement: * expertise (bijv. in de vorm van SVIB) * formatie (bijv. Onderwijsassistent) * hulpmiddelen * … 19-9-2018

Aanmeldingsformulier Ouders Zelfde formulier voor arrangementaanvraag als aanvraag TLV  aandachtspunt in communicatie met ouders. Samen invullen mogelijk. In geval aanvraag TLV kan voorkeursschool worden aangegeven. 05-11-2015

Aanvraag verlenging/ wijziging arrangement (1) Evaluatieformulier Gezamenlijk invullen met ouders: 1 formulier Indien een arrangement niet meer nodig is, loopt het automatisch op de einddatum af: het formulier hoeft dan niet bij de CA te worden ingediend. 05-11-2015

Aanvraag verlenging/ wijziging arrangement (2) Uit de aanvraag moet het volgende blijken: * hoe is het arrangement ingezet? * wat was het effect hiervan? * wat is er in de komende periode nodig? 05-11-2015

Aanvraag verlenging/ wijziging arrangement (3) Beschrijf de specifieke onderwijsbehoeften: welke ondersteuning heeft deze leerling in de komende periode op verschillende gebieden nodig om zich te ontwikkelen? Wat is er in de komende periode nodig, wat boven de basisondersteuning uitstijgt, om in de onderwijsbehoeften van deze leerling te kunnen voorzien? 05-11-2015

Aandachtspunten bij invullen formulieren Digitaal aanleveren: ca.hgv@po2203.nl (of d.m.v. Grippa - Bijeen). Dossier kan pas in behandeling worden genomen als alle handtekeningen aanwezig zijn.  Ondertekende bladzijden inscannen. Check of alle bijlagen aanwezig zijn. 05-11-2015

Vragen? 05-11-2015

OPP Verplicht voor: Leerlingen waarvoor een arrangement wordt aangevraagd. Leerlingen met een TLV (SBO of SO). Gewenst voor: Leerlingen met een individuele leerlijn (binnen basisondersteuning). 05-11-2015

Onderdelen OPP Gegevens leerling Onderzoeksgegevens Leerlingprofiel Integratief beeld Perspectief Leerlingbegeleiding Didactische ontwikkeling Sociaal emotionele ontwikkeling Plan van aanpak Bijlage: ondertekening door ouders 05-11-2015

Leerlingprofiel Compenserende factoren Belemmerende factoren Onderwijsbehoeften 19-9-2018

Integratief beeld De cognitieve mogelijkheden van M. liggen op een beneden gemiddeld niveau. Haar goede werkhouding en voldoende geheugen zijn compenserende factoren, waardoor M. in de lagere groepen de aansluiting op leergebied heeft kunnen behouden. Vanaf ongeveer groep 6 werd een groter beroep gedaan op het inzicht, waardoor het leren vanaf toen voor M. moeilijker is geworden en ze het tempo waarin de leerstof door de groep verwerkt wordt los heeft moeten laten. Op grond van het intelligentieniveau van M. kan een leerrendement van circa 60% verwacht worden, omdat er ook sprake is van compenserende factoren kan het in de praktijk wat hoger liggen, met name bij vakken waarbij weinig beroep gedaan wordt op het inzicht, zoals technisch lezen en spelling. M. zal uit kunnen stromen naar het VMBO BBL/KBL. 05-11-2015

Perspectief Startperspectief: vanaf eind groep 4 Uitstroomperspectief: vanaf eind groep 6 Niveau bij uitstroom 05-11-2015

Didactische ontwikkeling DLE en/of VS en/of FN: inspectie vraagt VS Per vakgebied twee rijen: * Doel: twee meetmomenten vooruit * Behaald: daadwerkelijke scores Twee extra kolommen voor een doublure Uitstroomniveau per vakgebied 05-11-2015

Sociaal emotionele ontwikkeling (1) * Doel: twee meetmomenten vooruit * Behaald: daadwerkelijke scores Twee extra kolommen voor een doublure In te vullen scores afhankelijk van toetsinstrument. 05-11-2015

Sociaal emotionele ontwikkeling (2) Voorbeeld: ZIEN! M5 BT 14 WB 76 SI 35 SF 20 SA 40 IB 72 IL 14 05-11-2015

Plan van aanpak (1) Kwalitatieve didactische doelen Niet-vakgebied gerelateerde doelen: denk aan werkhouding, sociaal-emotionele doelen. Verplicht onderdeel van OPP voor leerlingen op individuele leerlijn: sociaal-emotioneel doel. 05-11-2015

Plan van aanpak (2) Evaluatie: Twee keer per jaar evalueren. Zowel kwantitatieve doelen (Scores LVS didactisch en sociaal-emotioneel) als kwalitatieve doelen (beschreven in Plan van aanpak). Analyse: wat heeft gemaakt dat het doel wel of niet behaald is en wat betekent dat voor het vervolg? Zijn uitstroomniveau en uitstroomperspectief nog reëel? 05-11-2015

Bijlage: ondertekening door ouders Wetsvoorstel: Instemmingsrecht van ouders over het handelingsdeel (Plan van aanpak) van het OPP. Geen instemmingsrecht over het planningsdeel (kwantitatieve doelen; didactisch en sociaal-emotioneel). Advies: twee keer per jaar (evaluatiemomenten) laten tekenen voor instemming met het handelingsdeel. 05-11-2015

Cluster 3 leerlingen: Het OPP van de Cluster-3-school mag gebruikt worden: nieuw format in ontwikkeling (samenwerkingsverband-breed). Betrekken Ambulant Begeleider Cluster 3. 19-9-2018

Vragen? 05-11-2015